Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verstagingen vervangen

Verstagingen vervangen 06 okt 2009 11:57 #92630

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Hallo allemaal,

Aankomende winter wil ik graag mijn verstagingen gaan vervangen.
Echt heb ik een paar vragen, wat zou een goede dikte zijn voor een scheepje van 6.30 meter en een mast van ruim 7 meter?

Hoe krijg je nieuwe stag door de zalingen?

Moet ik nog letten op bepaalde kwaliteit.
Ik zie op de site van kniest verschillende soorten staaldraad, welke raden jullie aan?

Hebben jullie verder nog tips?
Kunnen jullie ook nog een indicatie van de kosten geven?

Met vriendelijke groet,

Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 12:05 #92633

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Wat zit er nu aan je mast? Dat is toch ook altijd heel gebleven (althans ik lees niets over ontmastingen, vandaar...) dus kan je gewoon weer gebruiken.

Als het goed is kan je de stag in/door de zaling krijgen doordat je zaling een gleuf of iig een open eind heeft. daarna borg je de stag met een splitpen oid.
Als dit niet zo is kan je altijd de zalingen meegeven aan de tuiger, die kan dan de terminals persen met de stag al door de zaling.

Kosten kan ik niet zoveel van zeggen, ligt oko heel erg aan de dikte uiteraard. Bel eens en tuiger, die kunnen je vaak zo een over-de-duim prijs geven!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 12:21 #92635

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ja, er zit een heel dunne stag op.
Ik kreeg de tip om een iets dikkere erop te zetten en je ziet gewoon dat ze beginnen te slijten. En ik wil alles behalve een mast die naar beneden komt zetten.

Ik wil eigenlijk gewoon nieuwe stagen laten maken bij bijvoorbeeld george kniest.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 12:45 #92642

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Op een lelievlet van 5,60 met een mast van 5,5m staat 4mm verstaging. Op mijn Contest30 had ik 6mm en op mijn huidige Contest33 heb ik 6 en 8mm staan. Ter indicatie... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 12:48 #92643

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
En ik heb op mijn Trotter, dacht ik, 4 mm.
dit hebben we ooit gedaan omdat we veel 's winters voeren en met veel wind, dat gaf wel veilig gevoel!

EN ik dacht, nu ik weer even tijd heb gehad om erover na te denken, dat we ¤ 150-180 kwijt waren voor voorstag, achterstag 4 x onderwant en 2 x topwant, bij een mastlengte van een meter of 7!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 14:40 #92652

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Bij een professionele tuiger?
Dat zou me echt reuze meevallen!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 14:49 #92654

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ja, bij Bezemer in Hellevoetsluis.

Succes en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 15:54 #92664

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
En moet dan de hele mast daar naartoe?
Of hoe doe je dat?

Of kan je gewoon de verstagingen opsturen?

En ik heb nu nog geen wantspanners maar van die plaatjes met daartussen een schroefje die je met een ringetje vastzet, dus de stag moet ook wat korter worden.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 17:31 #92675

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Je kan ook hier eens kijken. zijn ook niet duur (heb ik van horen zeggen tenminste):

www.nieuwemast.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 18:01 #92686

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
En moet dan de hele mast daar naartoe?
Of hoe doe je dat?
Nee, je neemt de huidige stagen mee naar de tuiger. De spanners (of wat daar voor door moet gaan) stel je daarbij op de lengte waarbij de mast goed is getrimd. De nieuwe stagen worden dan iets korter gemaakt om het rekken van de nieuwe stagen te compenseren. Fatsoenlijke wantspanners zijn wel prettig om de mast goed te trimmen.

Zo te zien heeft jouw scheepje een 7/8 verstaging met gepeilde zalingen.
Voor het topwant van een mast van jouw lengte zal 4 mm waarschijnlijk voldoende zijn, maar 5 mm is iets stijver en zal minder rekken onder belasting. Voor het onderwant is 4 mm voldoende. De voorstag zou ik de zelfde dikte geven als het hoofdwant, het achterstag kan meestal iets dunner, bij mij (bootlengte 7,85 m) is dat 4 mm.

Ik denk niet dat het nodig is om je zalingen mee te sturen, ik zou trouwens helemaal niets opsturen en gewoon met de spullen langs de tuiger gaan. Samen met de tuiger kun je dan de passende wantspanners en terminals kiezen, het maakt wel wat uit of je rvs-gesloten spanners, Hasselfors spanners, bronzen spanners en/of toggles in je verstaging zet. Ook het type terminal is van belang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 18:09 #92689

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mocht je de duimstok methode gebruiken om je spanning vast te stellen (4 mm rek per 2 meter staglengte = 20% van de breeksterkte) dan zet je met dezelfde rek (4 mm) nu met dikkere stagen wel meer spanning op je boot. Bij deze methode zou ik bij die dikkere stagen eerst tot 15% gaan (3 mm) en nastellen na een rondje zeilen.

My 2 cts

gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 19:53 #92714

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
@ Marfamke, jij bedoelt gewoon de hele mast meenemen?

@ Beauty, ik ben niet zo technisch, kan je het iets makkelijker uitleggen?
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 20:36 #92726

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die methode staat uitgelegd ih tuigage-boekje van Selden, die is hier te downloaden en een absolute aanrader. Methode van Michel staat op pagina 31.

Achterstag zou ik bij 7/8e trouwens van Dyneema maken als je toch alles gaat vervangen. Is een stuk lichter en als je je grootzeil nog eens wat verder uit gaat bouwen is de slijtage veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 20:43 #92733

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Jouet,
Denk je echt dat dat de moeite waard is, voor een Jouet Sheriff?
Ga er niet te veel geld in stoppen. Krijg je nooit meer terug. Zeil die boot nog een jaar, spaar voor en grotere, en koop volgend najaar en nieuwe.

Dat is denk ik verstandiger.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 06 okt 2009 21:06 #92745

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
@ Marfamke, jij bedoelt gewoon de hele mast meenemen?
Nee, je neemt de huidige stagen mee naar de tuiger.
Aan de mast heeft hij niks. De tuiger legt de stagen op de werkbank en trekt ze recht. Hij vraagt je wat over de pasvorm en gewenste verstel- en trimmogelijkheden. Hierna worden de nieuwe stagen exact op maat gemaakt met voldoende ruimte in de spanners zodat je ook na enige jaren voldoende stelmogelijkheden hebt.

De tuiger (Simon in Sneek) waar ik mijn verstaging heb laten vernieuwen had er in ieder geval een erg lange werkbank voor waar de stagen makkelijk op pasten.

Je kan trouwens goed beoordelen of je stagen werkelijk aan vervanging toe zijn; gebroken tieren in de kabel of roest in de terminals zijn redenen om naar wat nieuws om te kijken. Ook scherpe knikken in de verstaging zijn redenen om op te letten.

Voor verstaging wordt meestal 1x19 roestvaststaal 316 gebruikt, het achterstag soms van 7x7, maar dyneema is hier ook goed (kan soms wel wat zoemen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 07 okt 2009 03:01 #92763

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik had 4 mm (1x19 rvs) op de Varianta. Dat was genoeg. Ooit (2007) een stag vervangen. In Elburg gekocht voor 25 euro, met aangewalste terminal, op lengte gemaakt. Staglengte 4 meter (onderwant)

Als je 50 euro per stag rekent, zou je een heel eind moeten komen lijkt me.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 07 okt 2009 07:28 #92783

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jouet,
Denk je echt dat dat de moeite waard is, voor een Jouet Sheriff?
Ga er niet te veel geld in stoppen. Krijg je nooit meer terug. Zeil die boot nog een jaar, spaar voor en grotere, en koop volgend najaar en nieuwe.

Dat is denk ik verstandiger.

Groet Martin

Waarom een nieuwe kopen????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 07 okt 2009 08:03 #92789

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ja, ik wil voorlopig nog de jouet blijven varen.

Een eigen huis is veel belangrijker op dit moment, maar wil wel een boot waarin ik me veilig voel als ik over het ijsselmeer knal.

Ik ga gewoon over een paar weken naar een tuiger en laat die alles eens bekijken en maken.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 07 okt 2009 18:35 #92843

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Achterstag zou ik bij 7/8e trouwens van Dyneema maken als je toch alles gaat vervangen. Is een stuk lichter en als je je grootzeil nog eens wat verder uit gaat bouwen is de slijtage veel minder.
Is er speciaal dyneema stagmateriaal, of is dat in principe gewoon dyneema lijn wat je dan gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 07 okt 2009 18:40 #92844

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Hoeveel (permanente) rek moet je op rekenen dan? De lokale Tagrijn maakt de nieuwe stag nl. precies even lang als de oude bij een vervanging...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 07 okt 2009 20:54 #92867

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Hoeveel (permanente) rek moet je op rekenen dan? De lokale Tagrijn maakt de nieuwe stag nl. precies even lang als de oude bij een vervanging...
Dan is het nieuwe stag waarschijnlijk iets te lang. Mijn stagen werden destijds zo'n 10 á 15 mm korter gemaakt (over 8 meter).
Een wantspanner heeft trouwens genoeg verstelmogelijkheden om verschil in lengte op te vangen, maar als het stag te lang is heb je weinig aan voldoende verstelmogelijkheid.

Het staal zelf zal waarschijnlijk niet permanent deformeren, dan moet je het door de vloeigrens trekken. Maar bij nieuwe staalkabel zit er een beetje ruimte tussen de tieren die er met opspannen en tijdens het gebruik verdwijnt. Het stag wordt daardoor iets langer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 07 okt 2009 22:24 #92890

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Achterstag zou ik bij 7/8e trouwens van Dyneema maken als je toch alles gaat vervangen. Is een stuk lichter en als je je grootzeil nog eens wat verder uit gaat bouwen is de slijtage veel minder.
Is er speciaal dyneema stagmateriaal, of is dat in principe gewoon dyneema lijn wat je dan gebruikt?

In principe is dat gewone dyneema lijn. Alleen neem je dan wel dyneema lijn zonder mantel, minder dikte en gewicht bij dezelfde sterkte. Dyna-one van Gleistein is de bekendste, maar andere touwfabrikanten maken iets vergelijkbaars. Hetzelfde spul kan je ook gebruiken voor vallen en zo, maar daar heeft een lijn met een mantel meestal de voorkeur omdat dat wat prettiger in de hand ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 08 okt 2009 06:54 #92914

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Over Dyneema: hoe wordt dat eigenlijk aan de mast en aan de spanners bevestigd??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 08 okt 2009 07:00 #92915

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
In dit geval hebben we het over een achterstag. Aan de mast is simpel, aan de mastkraan of welk punt dan ook en onderin loopt het geheel over blokken. Een ingesplitst oog ligt het meest voor de hand voor de uiteinden. Bij mij top en verstelbare fractionele runners per zijde gecombineerd tot 1 stel op een verjongde haallijn op een dedicated winch.

Ik weet van verstaging welke is gemaakt van Dyneema (achtige) materialen en heb er zelfs een foto van gezien. In mijn herrinering gewoon op "spanners". De voorstag echter is in bijna alle gevallen, "draad" of rod (massief). Mijn voorstag is Rod. Dit in geval van rol reef installaties (tordatie krachten).

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstagingen vervangen 08 okt 2009 09:16 #92938

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wat Michel al zegt, met een splits, knoop is zonde omdat dat flink ten koste gaat van je breeksterkte. Mocht je ook je zijwanten ervan willen maken dan zijn er speciale wantspanners voor in de handel. Gebruik dan wel Dyneema SK-78, de reguliere SK-75 variant heeft te veel kruip (rek onder langdurige belasting), waardoor je continu aan je wantspanners moet blijven draaien. Zelf zou ik dat overigens niet zo snel doen, gewoon staaldraad voor de zijwanten, zeker op de Sheriff.

Voor achterstag en runners is dyneema ideaal doordat je die toch mbv blokken en evt een lier continu spant en ontspant, dan maakt een beetje kruip niet zoveel uit en heb je wel het grote gewichtsvoordeel en het voordeel van de minder slijtage aan je grootzeil. Bij runners is het ook nog eens niet zo zwaar als je 't tegen je kop aan krijgt.

Wil je meer prestatie dan ga je voor je zijwanten naar rod, is dat je nog niet snel genoeg dan ga je naar PBO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl