Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verschil in fok maat tov orgineel

Verschil in fok maat tov orgineel 21 okt 2009 18:01 #94921

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Bij mijn etap22 zitten 2 voorzeilen bij nml een
genua2 van 11.50m2
stormfok van 5m2

De maten voorlijk,achterlijk,onderlijk..zijn ook exact zoals in etap folder is beschreven

Nu ben ik op zoek naar een tweedehands fok van 8.5m2
Volgens de etap folder zijn de maten
voorlijk 6.2m
onderlijk 3.18m
achterlijk 5.33m2

Nu ben ik al een paar maal een redelijke fok tegen gekomen van +/- 8 m2
maar met andere maten onderlijk,achterlijk.

Zo ook deze van merk Gaastra(boot Christina super racing)met maten



voorlijk 7.35m
onderlijk 2.35m
achterlijk 6.80m

wat dus op 8m2 uitkomt

Nu is deze fok dus een dikke meter hoger maar heeft ook bijna één meter
minder onderlijk.tov de orginele maten van een etap22

Ik zou deze fok gebruiken bij een + 4bft,en lijkt mij met korter onderlijk ook handiger om overstag te gaan?

Wat zijn de voor en nadelen van deze maten tov de orginele maten?
Is de boot dan uit ballans?
Alhoewel het maar 0.5m2 scheeld in opp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 21 okt 2009 18:49 #94930

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het probleem is dan dat je schoothoek niet meer goed staat t.o.v. je genua rail, in dit geval dus te hoog, wat betekent dat je achterlijk te strak staat en je onderlijk te los.
Door de roller op je rail naar achteren te zetten krijg je hem misschien wel goed, maar dan zit je op het uiterste en heb je geen mogelijkheid om hem te trimmen n.a.v. de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 21 okt 2009 20:31 #94944

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Teken 'm gewoon eens in in je zeilplan en kijk hoe 't er dan uitziet dat helpt al bij het oordeel vormen.

Eventueel kan je de tekening dan ook nog hier posten, dan leveren wij ook commentaar. En inderdaad even opletten hoe je uit gaat komen met je genuarailsen. Dat is afhankelijk van waar je railsen zitten en van de hoogte van de schoothoek van de fok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 21 okt 2009 20:33 #94945

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Zou toch moeten lukken denk ik want mijn stormfok heet ook maar een onderlijk van 2.30?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 21 okt 2009 20:51 #94949

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Maar je stormfok heeft dan wel weer een heel hoog opgesneden schoothoek.

Teken 'm maar eens in en post 't dan hier, dan kunnen we er wat gefundeerder op ingaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 21 okt 2009 22:59 #94970

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Om dat te copieren en hier neer te zetten is mijn pc kennis wat zwak vrees ik :oops:
Hier is een link,en als je op beperkte handboek klikt krijg je het snel te zien..

www.missetap.nl/faq_handboek.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 22 okt 2009 09:30 #94988

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Heb 'm er even ongeveer ingeschetst, zie hieronder. Ziet eruit als een mooie High-Aspect fok voor jouw schip, een type fok dat dankzij z'n lange voorlijk goed aan de wind vaart. Maar let op, het voorlijk is nog langer dan dat van de Ghoster, het is dus de vraag of dat gaat passen of dat dat iets ingekort moet gaan worden. Ook moet je leiogen ver naar voren hebben of anders maken. Tevens is het de vraag of je 'm precies binnen de stagen kan voeren of net niet, als dat niet kan is er ook geen man over boord op zich. Je mist dan alleen wat hoogte en moet de genuarails buiten je wantputting maken, precies de plek waar je loopt dus.

Voor aandewindse koersen moet je leioog ongeveer tot vooraan het voorste raampje kunnen komen, voor ruimwindse koersen liefst nog veel verder naar voren, al vallen daar dan wel mouwen aan te passen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 22 okt 2009 12:13 #95011

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Dat het voorlijk zo hoog was had ik ook over gezien :oops:
Onderaan de voorstag is mijn genua bevestiging nu al iets opgehoogt met een kabeltje door de vorige eigenaar.Dan wordt het voor een leek als ik toch allemaal iets te technisch..Ik kijk dan wel uit naar een meer geschikter voorzeil.De winter is nog lang en de aanbiedingen groot.
Ik heb één maal bij 4 bft met gereefd grootzeil eens de stormfok er opgezet om te testen.Ik was aangenaam verast van de snelheid die mijn schipje nog haalde in deze trim.Dus haast heb ik zeker niet,het zou alleen mijn zeilgarderobe wat completer maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 22 okt 2009 12:55 #95017

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6569
Als de prijs interessant genoeg is, kan je 'm ook gewoon kopen, en mocht hij niet geschikt zijn, komend voorjaar weer verkopen. Je hebt zelfs kans om er winst op te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 22 okt 2009 14:32 #95027

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12533
Als t nou maar een10-20 cm scheelt,gewoon de bovebkant iets inkorten.
Highaspects zijn nu niet de goedkoopste fokken hoor
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 22 okt 2009 16:07 #95034

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Is 150 euro een koopje?

Het zeil zou ook reefbaar zijn.

hier een link..

www.marktplaats.nl/index.php?u...boot.html%3Fxref%3D1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 23 okt 2009 08:57 #95137

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6569
Dat is iets minder dan 10% van de nieuwprijs. Zou ik wel het overwegen waard vinden, als het zeil in behoorlijke staat is kan je dat er waarschijnlijk wel weer voor krijgen, mocht het niet passen. Tip: hijs eens een lijntje of liever nog een meetlint langs je voorstag om de maximale maat te weten te komen.
Inkorten van de top van een zeil is overigens best prijzig, dat heeft mij indertijd (2000) omgerekend zo'n 80 euro gekost voor een kluiver met staaldraad-voorlijk.
De manier om te kijken of een voorzeil uitgezeild is, is overigens om de top aan een wat hoger punt te binden, en dan de drie lijken met twee personen strak te trekken. Kijk vervolgens war de bolling in het zeil uitkomt: is dat ver naar achteren, dan heeft eht zeil het wel zo'n beetje gehad, zit die vooraan dan heb je een zeil dat nog behoorlijk aan de wind zal lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 23 okt 2009 09:08 #95142

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vraag blijft even of de genuarails ver naar voren doorloopt danwel of rsv eventueel bereid is er een rails bij te zetten. Is dat het geval dan kan 't lonen om 'm te kopen, is dat niet het geval dan heeft het geen zin.

Overigens is de snit in 3 verticale banen wel vrij uniek, zeker voor een recent zeil. Zou me niets verbazen als 't zeil dus een kleine 30 jaar oud is, van toen Gaastra ook zeilen maakte en een budget-zeilmaker was. Hoeft overigens niet erg te zijn als het maar weinig gebruikt is. Goed kijken of er nog behoorlijk coating op zit, of het achterlijk nog strak is en of de bollingsdistributie een beetje klopt dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 23 okt 2009 09:09 #95143

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Apae,

80 euro om een zeil om te bouwen vindt ik best meevallen! Door alle dubbeleingen en stiksels is het aardig wat werk! en het weegt nog steeds niet op tegen een nieuw zeil!
Stel je koopt de fok voor ¤150 en laat het vermaken voor ¤100, dan ben je in totaal ¤ 250 euro kwijt terwijl een nieuw zeil zo'n ¤1000-¤1500 kost....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 23 okt 2009 10:23 #95154

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6569
Eens, en het was het geld ook zeker waard om het zeil strak te kunnen hijsen, maar ik bedoelde het als waarschuwing voor de TS. 80 euro aanpassing op een zeil van 150 euro budgetteren wordt vast niet erg standard gebudgetteerd.
Overigens is het zeil voor dat geld bij mij maar een paar centimeter ingekort, er is geen nieuwe versterkte top ingezet bijvoorbeeld, dat kon nog met de oude. Wil je dieper snijden dan gaat het prijziger worden denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 23 okt 2009 12:08 #95166

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Bedankt met de tips.

Discusie's over prijzen is zo oud als de mensheid :-)

Mijn mening is wel dat ik niet veel geld aan een oud zeil ga uitgeven.

Moest ik toch overwegen om een nieuw voorzeil te kopen,zou ik zeker iets opleggen en in een rolfok instalatie investeren.Daarom dat ik er van overtuigd ben dat er op de tweedehandsmarkt wel goedkope voorzeilen met leuvers in goede staat te vinden zijn van mensen die op een rolfoksysteem overschakelen of al overgeschakeld zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 23 okt 2009 12:15 #95167

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Vraag blijft even of de genuarails ver naar voren doorloopt danwel of rsv eventueel bereid is er een rails bij te zetten. Is dat het geval dan kan 't lonen om 'm te kopen, is dat niet het geval dan heeft het geen zin.

Overigens is de snit in 3 verticale banen wel vrij uniek, zeker voor een recent zeil. Zou me niets verbazen als 't zeil dus een kleine 30 jaar oud is, van toen Gaastra ook zeilen maakte en een budget-zeilmaker was. Hoeft overigens niet erg te zijn als het maar weinig gebruikt is. Goed kijken of er nog behoorlijk coating op zit, of het achterlijk nog strak is en of de bollingsdistributie een beetje klopt dus.

Die rails bijzetten ga ik zeker niet doen.Dus kijk ik wel uit naar ander zeil.
Het is ook niet zo dat ik geen voorzeilen heb ;-)

Moest ik een J22 varen moest ik zeker een high aspect hebben :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 24 okt 2009 22:30 #95320

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Sterker nog, dat is het standaard voorzeil, in de eenheidsklasse is dat de maximale maat. Alleen met cruisen of rating-varen kan je er evt een overlappende genua op zetten, maar of dat de moeite en kosten nu echt waard is is dan de vraag, ook met HA zeilt 't al met niet te veel wind lekker. Alleen nuttig als je veel op zee in pittige golfslag toert en je dus meer 'op druk' moet varen.

Rolfok op een boot van die maat vind ik zelf wat overbodig, met 2 stappen ben je bij de mast en als je dat te lastig vind maak je gewoon een lijntje om de boel naar beneden te trekken.

Je kan trouwens eens kijken of een oude J-22 klassefok gaat passen, fokjes die daar weggedaan worden zijn voor toerzeilers haast niet van een nieuwe te onderscheiden. Doordat de rails daar op het kajuitdak zit is de schoothoek ook iets hoger opgesneden, dat geeft misschien net de ruimte voor je huidige genuarails. Al zeilt het met een 2e rails verder naar voren en verder naar binnen en een daarop gesneden fok veel mooier en hoger aan de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 25 okt 2009 09:32 #95347

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Even voor RVS,
Gaastra maakt al vanaf 1897 zeilen en ik ben eigenlijk niet budgetzeilen (=lageprijs) in hun assortiment tegengekomen. Ook 30 jaar geleden niet in het surfsegment.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 25 okt 2009 19:29 #95404

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Dan is deze voor 100 euro een koopje?

Gaastra of niet,het kan ook uitgezeild zijn he...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 07 nov 2009 12:12 #97493

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Zondag morgend ga ik een fok kopen met maten
VL 6.10
AL 5.95
ol 2.95
Is dus 8.8m2 wat het gat mooi opvuld in mijn gamma.

Ben eens beniewd of ik er hoger aan de wind mee kom...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 07 nov 2009 13:22 #97503

  • Daniell
  • Daniell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
NB: Het is niet mijn intentie om reclame te maken, maar ik wil eindelijk wel eens een keer reageren op de vraag of een zeil nu zo veel moet kosten.

Gaastra leest mee :)


De eerder getoonde Gaastra genua op marktplaats is een genua van zeker 30 jaar oud. Geloof mij, dat ding is wellicht heel, maar er zit geen enkele vorm meer in. 150 ¤ is dan ook echt te veel voor zo'n ding, ik verkoop ook wel eens zeilen van deze ouderdom en ik zou er niet meer dan 75 ¤ voor durven vragen (en dan is het zeil ook nog eens grondig nagekeken door een zeilmaker; ikzelf ;))

Wat betreft prijzen: uiteraard kan je het zo prijzig maken als je zelf wilt. Al het waar is naar z'n geld en het is maar net wat je wensen zijn.

Deze genua kost nieuw in Endurance Cruising (Supercruise 5.4 oz) ¤ 432,89 (incl. polyester reguleerlijnen, zeilzak, leuvers, radiale hoekversterkingen)

Koop je deze in de Endurance Performance variant (Low Aspect Polypreg 5.46 oz) dan kost deze ¤ 497,82 (incl. dyneema reguleerlijnen,trimstrepen en tell tales, zeilzak, leuvers, radiale hoekversterkingen)

Polypreg is een veel vormvaster Dacron dan Supercruise.
Uiteraard zijn dit incl. btw prijzen en krijg je ook nog 10% winterkorting.

Dan valt de prijs voor een nieuwe genua in mijn ogen ook nog wel mee als je dit vergelijkt met een 30 jaar oud zeil welke eventueel ook nog aangepast moet worden.

Groeten,

Daniell Diekema.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2011 15:09 door Baines. Reden: aangepast op verzoek van plaatser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 07 nov 2009 16:33 #97530

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Aan zulke reacties hebben we eens iets aan :)
Bedankt,en ik hou het even in beraad ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 08 nov 2009 19:49 #97676

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Ik heb de fok vanmorgend gaan ophalen voor 80 euro.Indien hij niet goed was mocht ik hem terug brengen.Kon ik geen buil aan vangen.
Vandaag uitvoerig getest en goed bevonden.Ik heb tweemaal van voorzeil genua -fok veranderd om het verschil te ondervinden.Conclusie is dat ik met de fok met korter onderlijk er veel hoger aan de wind mee kan dan met de genua.Eerst had ik mijn twijfels over de staat van het zeil omdat het achterlijk behoorlijk kilde(zeg ik het goed?)Eerst het regulier lijntje wat aangetrokken zonder resultaat. Dan ben ik met mijn slede van de genuarails wat gaan experminteren met goed resultaat :)

Slede ver naar voor en het killen was gedaan.Dus weer wat bijgeleerd vandaag.Al solo zeilend fokken veranderen,en die genua sledes snap ik nu ook het doel van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in fok maat tov orgineel 08 nov 2009 19:55 #97679

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Met een fok kom je inderdaad een stuk hoger aan de wind, leuk dat je het verschil zo goed kon merken. Daar leer je het meeste van.
Enne, het is onder/achterlijk en geen -luik :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl