Bij een niet doorgestoken fractionele 7/8 mast is mijn basis:
- Mast recht zetten
- Topwant handvast en de hoofdwanten (D1) los
- Achterstag strak (liefst strakker dan je tijdens het zeilen hebt)
- Topwant (V1-D2) aanzetten tot 2% mastbuiging
Uitleg 2%:
Denk je eens een denkbeeldige rechte lijn in van je mastvoet naar je masttop. Bij een kromme mast heb je dan de maximale afstand in het midden van die lijn naar de kromme van de mast. Is je mastlengte 10 meter dan is 2% 20 cm. Je D1 staan nog steeds los. Je hebt je topwant aangezet en je haalt de spanning van je achterstag. Heb je nu die 2% bereikt heb je voldoende basis spanning op je V1 en je D2. (check met de duimstokregel = 4 mm rek per 2 meter stagspanning = 20% van je breeksterkte van 1x19 draad). Bij een doorgestoken fractionele mast kan je 2,5% aanhouden.
Je hebt nu een kromme paal op je boot. Die kromming haal je eruit door je hoofdwant (D1) aan te zetten. Hiermee voer je ook d espanning op je voorstag op. Je kan hier gaan voor een kaarsrechte mast (die nog steeds wat vallend kan staan) of er enige prebend in laten zitten als je grootzeil hierop gesneden is. Persoonlijk heb ik nog net iets van een kromme maar ik weet dat hoog aan de wind zeilend mijn grootschoot zoveel spanning op het achterlijk zet dat de mast zelf al iets gaat krom staan bij meer dan 5 knopen ware wind.
Of er nu meer spanning (in relatie tot de breeksterkte) op je hoofdwant of je topwant staat valt niet eenduidig te zeggen. Aangenomen dat je zeilt met gepeilde zalingen is de hoek waaronder ze staan en de lengte zelf van de zaling van invloed op de wijze waarop de spanning op de stag wordt over gebracht op de mast. Als je op deze manier je mast recht zet heb je naar mijn verwachting een gelijk verdeelde spanning op je verstaging in relatie tot de breeksterkte van die stagen. Hoe meer prebend je laat zitten hoe groter het verschil natuurlijk.
By the way ...... slack betekend niet alleen de kans op pompen maar ook op sterk verminderde spanning op je voorstag, da's weer vervorming van je zeilplan, da's weer meer bolling en ook nog eens op de verkeerde plek, dus meer helling in een vlaag, dus meer weerstand, minder snelheid, minder controle en meer werk.
Het helpt als je het leuk vind maar er is veel uit een boot te halen als je de juiste "setting" eenmaal hebt gevonden. En dan hoef je echt niet elk kwartier met een steeksleutel in je mond naar voren toe
.
Succes Michel