Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: To do or not to do: genuarail

To do or not to do: genuarail 29 sept 2006 22:44 #9719

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik heb bij mijn mast 5 voorzeilen: stormfok, fok en 3 genua's van verschillende afmetingen. De stormfok heb ik nog niet nodig gehad, dus die laat ik er even buiten.
De fok is eigenlijk net iets te klein (zie foto maar vooruit. Om de fokkeschoot te bedienen heb ik blokjes aan de bevestigingspunten aan de voetreling gehangen, ver vooraan.
Ga ik nu een genua zetten dan moet ik de blokjes verplaatsen, en ik heb daarvoor op dit moment een beperkt aantal mogelijkheden. Daarom denk ik na over het plaatsen van een genuarail. Vandaar deze post in staand & lopend want.
De genuarail zou volgens mij moeten lopen van iets voor het voorste bevestigingspunt tot in ieder geval bij het laatste bevestigingspunt, gerekend vanaf de boeg. Maar dan zit ik met een paar problemen die ik hier graag voorleg.
a. de genuarail wordt dan erg lang in mijn beleving, iets van 2,5 tot 3 meter (niet nagemeten). Is dat normaal?
b. dan loopt er ineens een rail door de gangboorden... lijkt me niet handig
c. genuarail is over het algemeen van aluminium. Op een stalen boot is het monteren van alu meestal vragen om problemen (roest).
Hoe lossen jullie dat op? Als je geen genuarail hebt, heb je dan meerdere blokjes aan de reling hangen? Of heeft gewoon iedereen een rail, zelfs op een stalen boot?
Aangezien mijn klusbudget voor komend jaar al vaststaat, moet ik keuzes maken. Maar dan maak ik graag gefundeerde keuzes, dus input is welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: To do or not to do: genuarail 30 sept 2006 13:19 #9724

E kunt er ook voor kiezen om aan iedere kant twee kortere rails te kiezen.
1 korte voor, meer naar binnen geplaatst voor fok en stormfok, 1 korte rail meer naar achteren en eventueel meer naar buiten voor Genua 1 en 2.
Misschien dat dat in prijs scheelt, ook zou het mogelijk kunnen zijn om genuarails tweedehands op te snorren. Ik kom ze persoonlijk niet vaak tegen maar je zou kunnen bellen met zeilmakers/tuigers. Ook zijn er veel tweede-handsmarkten in het voor- en najaar.

Genuarail monteren op een hardhouten (teak) fundering is de oplossing voor het corrosieprobleem. Leg ook de hardhouten lat in een rubbercompound, anders roest het weer onder het hout.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: To do or not to do: genuarail 03 okt 2006 10:31 #9816

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Om galvanische spanningen tussen het aluminium en staal te voorkomen zijn er speciale kunststof busjes in de handel die voorkomen dat er elektrisch contact wordt gemaakt tussen de genuarail en het dek. Zorg er ook voor dat het verfsysteem tussen de rail en het dek goed dicht is, of zet er een dunne kunststof strip tussen. Met een multimeter kun je controleren of er een elektrische verbinding is.

Bij mijn boot is de rail ook opgesplitst in een iets langere rail aan de buitenzijde van het dek voor de genua en een korte rail in de gangboorden voor de fok. Voordeel is dat je met de fok veel hoger kan zeilen. Mijn sleetjes zet ik er pas bij het zetten van de genua of fok op, het valt dan wel wat mee met de obstakels in het gangboord.

Groeten, Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: To do or not to do: genuarail 10 okt 2006 12:40 #10093

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Als je geen wedstrijdambities hebt: geen rails monteren, heeft m.i. alleen zin wanneer je veel zeilen wisselt met verschillend onderlijklengtes.
Bij 2 of 3 fokken/genuas gewoon 2 of 3 blokken monteren of 1 blok met een snapsluiting op de voetrail. Vuistregel: de plaats van het blok wordt bepaald door een lijn van 90 gr op het voorlijk te trekken. Het is zinvol de plaats van het blok nader te bekijken, hoe verder naar buiten hoe minder hoogte. Kiezen dus of je binnen of buiten de verstaging blijft etc. Telltales aan het achterlijk kunnen je ook veel zeggen over de juiste aanstroming.
Gr Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: To do or not to do: genuarail 10 okt 2006 12:48 #10095

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Bedankt voor de tips, master/Louk! Ik zal ze meenemen als ik de tuigage ga beoordelen, want zoals het nu zit, zit het niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: To do or not to do: genuarail 10 okt 2006 16:06 #10105

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Vuistregel: de plaats van het blok wordt bepaald door een lijn van 90 gr op het voorlijk te trekken.
Ik meende juist dat het de lijn vanaf het midden van de voorstag door het schootoog naar het blok. Hij staat dan in het verlengde van het drukpunt van het zeil.
Bij wat hardere wind zet je het blok (of de slee) naar achteren, bij weinig wind juist wat naar voren.

De spleet tussen het voorzeil en grootzeil zou mooi parallel moeten lopen (wel lastig te zien achter het roer), met wat experimenteren zou je de optimale stand kunnen bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: To do or not to do: genuarail 10 okt 2006 19:57 #10118

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
ik denk toch dat je in jou geval (midden van voorlijk/ door de schoothoek/ blok) het zeil veel te dicht trimt. Je hebt niet voldoende spanning op het onderlijk en veel te veel op het achterlijk.Gevolg: de boot lijkt hoger te lopen maar heeft totaal geen snelheid. De spleetwerking is optimaal wanneer die niet parallel loopt maar er enige twist in het achterlijk van de genua is. Het beste is om draadjes aan het achterlijk te naaien/plakken en te kijken hoe de afstroming is. Als die goed is zal de telltale naar achterwijzen en niet naar loef/lij. Ook de afstand van het zeil tot de zalingen is een aardige indicatie. Hou om te beginnen flink ruimte tussen zeil en zaling en kijk hoe dicht je het zeil kunt trekken zonder de spleet "op slot" te doen. Let er ook goed op dat de giek goed in het midden van de boot (of zelfs iets naar loef mag ook) staat, anders trek je de spleet nog sneller dicht. Kijk ook of de zeillatten naar loef wijzen, anders heb je sowieso geen hoogte!
Veel succes!!!
Louk FD 311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: To do or not to do: genuarail 11 okt 2006 05:33 #10133

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik zal nog eens wat gaan experimenteren met de stand van het leioog, de snelheid hoog aan de wind zeilend mag voor mij wel wat groter. Als het met wat twist in het achterlijk van de genua beter wordt heb ik weer wat bijgeleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl