Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Recensies

Films, boeken, atlassen... dieper uitgewerkt door leden van Zeilersforum.nl dan op het forum mogelijk of wenselijk is. Op het forum kunnen we natuurlijk altijd doorpraten over de recensiesWink

Mocht je zelf een bijdrage willen leveren aan deze rubriek, wend je dan even tot de moderators. We staan altijd open voor suggesties!

“Handboek motormanoeuvres en ankeren”, Ivar Dedekam, De Alk & Heijnen Watersport, 2009, ISBN 978 90 5961 076 7,  €16,90.

Dedekam

Zoekend naar enige uitleg die mij kan helpen om de soms opstekende klamme handjes te onderdrukken bij het indraaien van de smalle box met wind uit de verkeerde hoek, kwam ik bij dit 80 bladzijden tellende boekje terecht.

 

Op het eerste gezicht slechts een dun werkje met een aantal basishandelingen in.

Niets is echter minder waar, want ook al meldt de auteur dat dit “het minimum aan technieken is waarmee je vertrouwd moet zijn teneinde redelijk veilig langere vaartochten te kunnen maken” (sic), vind ik dit best een uitgebreide handleiding!

Het lijkt of alle belangrijkste manoeuvres en ankertechnieken aan bod komen.

 

Het boek is opgebouwd in drie hoofdstukken: omgaan met touw, manoeuvreren en ankeren.

Elk hoofdstuk wordt vooraf gegaan door een beknopte theoretische uitleg, waarna de oefeningen (want daar zet het toe aan) beginnen. Op een erg heldere en verhelderende manier worden een hele reeks technieken behandeld, ondersteund door duidelijke afbeeldingen in kleur. Stap voor stap geraak je wegwijs in hoe je boot reageert of zou moeten reageren.

Nooit heb ik betere en mooiere tekeningen gezien over deze onderwerpen en of het nu gaat om een box invaren of afvaren met voorspring in een krappe ligplaats of op stroom, nooit was een manoeuvre zo zonneklaar na de eerste keer lezen! Verschillende ankertechnieken worden met dezelfde ijver onderhanden genomen zodat liggen achter een, twee of drie ankers, hek of boeg, geen geheimen meer kent. De praktijk zal uitwijzen of het allemaal bruikbare tips zijn...

 

Geen minpuntjes? Toch!

 

Aanvankelijk zat ik een beetje in de knoop met de manier waarop er naar de afbeeldingen wordt verwezen, maar deze slordigheid doet hoegenaamd geen afbreuk aan de kwaliteit van het geheel.

Doordat het boek compact en dun gehouden is, wordt de gebruikte lettergrootte klein. Als er wat meer uitleg onder een figuur komt, dan krijg ik het vervelende gevoel een bijsluiter van een medicijn te lezen. Even meten.... 1 mm voor de kleine lettertjes!

En ik moest even de wenkbrauwen fronsen toen de auteur het over grondtakels had. Zo schrijft hij: “Meningen over verschillende ankersoorten lopen uiteen. Het valt echter te overwegen om een lichtgewicht anker als de Fortress te voeren naast de traditionele stok-, Bruce- en CQR-ankers”. Het is al even geleden dat ik nog een stokanker op een zeilboot zag hangen en de kwaliteiten van een CQR zijn stilletjes aan achterhaald. Zaak is om bij deze zelf de ontwikkelingen op de voet te volgen, lijkt me.

 

Voor de rest: dikke duim voor dit boekje!

 

Noot: voor wie enkele figuren wil bewonderen, kan terecht op de site dedekam.com.

Hoe schrijf je een recensie van een reisverslag terwijl je zelf een dergelijke trip nog nooit gemaakt hebt? Kun je, zittend in je luie stoel achter je bureau, beoordelen of een boek dat een wereldomzeiling van drie jaar beschrijft, waardevol is voor anderen dan alleen jezelf?

Na het lezen van Ritme van de Oceaan (Olav Cox) kan ik niet om de conclusie heen dat dit wel degelijk mogelijk is. Hoe ik tot die conclusie kwam en wat ik van het boek vond leest u hier. 

"Alleen rond de wereld", de avontuurlijke zeiltocht van Eilco Kasemier, tekst en tekeningen door Gerard van Straaten naar gegevens van Kasemier. Uitgegeven bij Heijnen, 1996, 128 blz..

Front cover

Het is wellicht provocerend onder de rubriek ‘boeken’ te starten met een bespreking van een strip! Toch is een strip van dit formaat, voorzien van behoorlijk wat tekst, een bespreking meer dan waard. Bovendien is een zeilstrip een unicum.

1972. De Nederlandse hotelhouder Eilco Kasemier loopt al zijn hele leven met het grootse plan om solo de wereld rond te zeilen. Als hij voor de zoveelste keer de zeekaarten en pilots bestudeert en zijn vrouw de oren van de kop zeurt, krijgt hij groen licht voor de bouw van zijn droomjacht.

Ontwerper Dick Koopmans verwerkt de ideeën en eisen van Eilco tot een 12 meter lang jacht: de Bylgia!

Intro

De reis start in 1976 in Plymouth, waar Kasemier wil deelnemen aan de Royal Western Observer Singlehanded Transatlantic Race. Ook Dijkstra deed toen mee met zijn Bestevaer evenals de gigantische viermaster Club Mediterranée.

Het verdere verloop van het verhaal is samengesteld aan de hand van hoogtepunten van de twee jaar durende reis. Dat kan een bijna aanvaring met een supertanker zijn, of walvissen rond de Bylgia, of een bijzondere ontmoeting zoals met het Chileense opleidingsschip de barkentijn Esmeralda bij Kaap Hoorn.

De strip is zeer dynamisch getekend met werkelijk prachtige, waarheidsgetrouwe beelden. Het buiswater spat haast van het blad!

Gerard van Straaten is een échte kunstenaar die met zijn pentekeningen (geen kleur dus) de klassieke structuur van de strip doorbreekt. Niet netjes in 6 of 8 opgedeelde pagina’s, maar bladvullende tekeningen zonder vaste regelmaat aan bladschikking.

De lezer krijgt niet alleen een spannend en boeiend verhaal voorgeschoteld, maar ook een behoorlijke brok technische informatie (zowat elk onderdeel aan boord van de Bylgia wordt besproken) en een soms te gedetailleerd verslag uit het logboek (uur per uur melden wat er gebeurd is op sommige trajecten).  Dit komt de leesbaarheid niet ten goede, ook al staan die gegevens ietwat apart op de pagina. Je hebt steeds de neiging alles te lezen, zelfs de droge kost, zodat het verhaal onderbroken wordt. Deze strategie is begrijpelijk natuurlijk: hoe steek je anders een twee jaar durende reis in een strip van 105 bladzijden? Door deze opsommingen, zeilstanden en logboekdata, worden dan ook langere periodes waarover niet veel te vertellen valt overbrugd.

Op het einde van de strip wordt in een 20-tal bladzijden een beeld geschetst van Eilco Kasemier, zijn levensloop zeg maar, en wordt er door Dick Koopmans wat nader ingegaan op het ontwerp van de Bylgia.

"Alleen rond de wereld" is het meer dan waard om in huis te halen. Al was het maar omdat een zeilstrip een unicum is. Al was het maar omdat Eilco Kasemier gedaan heeft waar wij van dromen, zodat we even kunnen wegzinken in avontuur. Al was het maar, nee, bovenal voor de prachtige tekeningen van Gerard van Straaten!

   
   
   
   
© Zeilersforum.nl