Over cavakes, kleien, schotten, Ierse potten en Vliegende Jack russel’s!!
Dit was de oproep van Nico die ik (Bertje71) zag staan en na een aantal dagen op gereageerd heb, na 3 keer gebeld te hebben en wat mails, was de kogel door de kerk. De gesprekken aan de telefoon liepen vrij vlot, zelfde humor en natuurlijk allebei ZEILERS.--> We doen het!! Op 6 oktober heb ik de boot besproken en Nico de vlucht die na een zoektocht naar voordeel vanaf Düsseldorf vertrok. Bij het msn contact kwam het eerste (voor ons) onvergetelijke woord al: Nico begint met: Cavakes! Eerste reactie: shit hij spreekt Grieks, 2 seconden later oh wacht, Frans: ca va? Verkleinen op zijn Vlaams is misschien wel cavakes!!
We hadden besloten om wegens gebrek aan kennis van het gebied met het flottielje mee te gaan en dus was het aftellen (10 dagen, 9 dagen ….). Woensdag voor vertrek nog even bellen over hoe en waar treffen we elkaar en het werd in verband met de afstanden Motel van de Valk Eindhoven. Hier kon Nico zijn auto ook rustig een week staan.
Wit t-shirt: Nico, Gestreept: Bert
16-10-2010 Dag 1 NL/B ? Nidri (Lefkas).
Kennismaking, vliegen, drinken, lachen en och nog iets drinken en oh ja, nog Grieken ook.
Volgens afspraak rond 12:00 bij motel vd Valk Eindhoven, en na 2 belletjes kunnen we elkaar in de ogen kijken en de hand schudden. Shit, hij is een kop groter dan Bertje (192cm) maar komt geschikt over. Onder het genot van een kop koffie/ jus d’orange worden de eerste voorzichtige woorden en grappen gewisseld. Grap (gelukkig) van de dag in dit geval van Nico: ik ben Gay, vind je dat erg?
Om 12:30 vertrokken naar Düsseldorf vertrokken en daar rustig ingecheckt en onder het genot van een biertje op het vliegtuig gewacht. Na een rustige vlucht om 19:15 aankomst in Preveza waar de taxi al stond te wachten om ons naar Nidri te brengen. Deze werd gedeeld met nog 2 (Belgische) deelnemers aan het flottielje.
In Nidri werden we verwelkomt door de mensen van zonnigactief.nl. Na de spullen op de boot te hebben gelegd eerst boodschappen gedaan die zondags op de boot bezorgd zouden worden. En nu? Hmm eten? Ja goed plan. Biertje? Ja lekker. Tijdens het bieren geprobeerd elkaars taal te verrijken met echte Nederlandse /Belgische woorden hierover later vast wel meer ;). Rond 01:00 kroeg dicht daarna andere kroeg alwaar de restanten van een bruiloft aanwezig waren, wat nog redelijk gezellig werd afgezien van een jaloers Griekje die het niet leuk vond dat zijn vriendinnetje met Nico wou praten. Om 04:00 terug lopen maar de wandeling was nogal lang waarop we besloten nog maar een bierpauze te nemen waarop het 05:00 uur was voor we te kooi gingen.
17-10-2010 Dag 2 Nidri ? Kalamos.
Briefing, zeilen, bootje leren kennen Belgische navigatie en groeps diner.
Na een kort nachtje om 09:30 briefing waarin de bestemming van de dag wordt verteld en de mogelijke routes met de bezienswaardigheden. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik nog net de bestemming heb onthouden en dat had zijn oorzaken in het weinig slaap gecombineerd met (natuurlijk) de lange reis. Na het in orde maken van het nodige papierwerk konden we eindelijk doen waar we voor gekomen waren, het water op en de zeiltjes de lucht in!
Om niet in de Bus van het flotielje terecht te komen besloten we onder Meganisi door te gaan (zwarte lijn op de kaart). Tijdens deze tocht kwamen we er achter dat het in Griekenland 1) kan regenen! 2) dan toch nog wel warm is. 3) wind staat. En 4) dat je die ook tegen kan hebben!! Dus afgezien van de temperatuur en het uitzicht net Nederland. Helaas veel op de motor moeten varen afgewisseld met wat leuke stukjes zeilen. Die rare hoek in de aanvaar route komt omdat mijn (verder perfecte) navigator dacht dat de haven een verlaten dorp was waar hij “iets” over gehoord had op de briefing. Nadat we (zoals verwacht) als laatste binnen kwamen werd er meegedeeld dat we s ’avonds gezamenlijk zouden eten. Hier leerden we de rest van de zeilers kennen en zij ons! Bij het bestellen (per boot) van de wijn was de vraag een halve liter of een liter? Waarop het antwoord was een liter om te beginnen een vreemde blik opleverde van de plaatselijke ober. De overige aanwezigen konden het niet geloven dat we elkaar niet kenden en de opmerking we zijn op huwelijksreis maakte dat nog minder aannemelijk!! Kortom leuke dag, lekker eten en gezelligheid.
18/19-10-2010 Dag 3+4 Kalamos ? Sivota
Vlinderen/melkmeisje 7,4 knt voor de wind en een onrustige nacht + dag+ nog een nacht.
Na een redelijke nacht slaap, om 09:30 briefing waarin de mededelingen over die dag werden verteld en de bestemming, in plaats van Vathi (Ithaca) gaan we naar Sivota (rode lijn op de kaart) in verband met het te verwachten weer op dinsdag. Om (weer) niet in de bus te zitten volgde het besluit om onder Kastos door te gaan. Goede beslissing met een lekker windje (ong. 3-4 bft) pal achter ons dus Melkmeisje, probleem op een huurboot is natuurlijk dat er geen extra’s op zitten. Dus in plaats van het genua tje met een spiboom lekker naar buiten te houden hebben we maar de pikhaak gebruikt! Voor Nico was het een nieuw iets om de genua met een boom naar buiten te houden bij voor de wind varen. Het beneteau-tje 281 was in zijn schik en we schoten regelmatig over de 7 knt. S.O.G. met het hoogste (geziene) 7,4 knt. Na een voorspoedige reis met af en toe zon en wat regen.
Bij aankomst in Sivota, wederom als laatste, achteruit aan het ankertje en de spiegel aan de kade met 2 landvasten. Er werd al meegedeeld dat er voor de volgende dag 8 bft werd voorspeld en dat er in dat geval niet uitgevaren werd ? . Na het gebruikelijke eten en drinken lekker de kooi in. Om ongeveer 02:30/ 02:45 werd ik wakker van nogal wat gebonk bij het controleren bleek het anker losgeslagen te zijn, aangezien we redelijk beschut lagen dacht ik 2 fendertjes op de spiegel en morgen mag de flottieljeleider Casper met zijn bootje gaan kijken. Lekker snel terug de kooi in. Om 03:30 door het vele bewegen van de punt ( waar ik dus mijn kooitje had) toch maar weer gaan kijken, en het rustige beschutte baaitje was niet meer zo rustig, dus toch maar Casper wekken, die daar (achteraf) blij mee was, na eerst onze boot aan de punt met het hek-anker extra vast te hebben gelegd bij controle van de andere boten er nog 5 los bleken te liggen. Dus die arme jongen had een hele korte nacht.
Wordt vervolgd..