Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Laveren op Hollands Diep

Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 17:11 #105507

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Volgens een ingezonden brief in het blad zeilen hebben ze een bekeuring gekregen vanwege het laveren op het Hollands Diep. Is het bij iemand bekend dat dit niet mag?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 17:23 #105509

Mag idd niet meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 17:27 #105510

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5557
Is nieuw voor mij, dacht dat het verbod alleen in de vaargeul van toepassing was. Weet je zeker dat het voor het gehele HD is?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 17:32 #105512

Beauty schrijft:
Is nieuw voor mij, dacht dat het verbod alleen in de vaargeul van toepassing was. Weet je zeker dat het voor het gehele HD is?

Gr Michel

Stond op de site van RWS heb het net op gezocht maar wordt nu door gelinkt naar een nieuwe site.
Google maar op laveren Hollandsdiep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 18:04 #105516

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5557
Heb ik gedaan en voor zover ik iets kan vinden is het nog steeds gelijk aan zoals het deze zomer was aangegeven bij de Havenmeester van hoe heet het ook alweer, daar bij de Volkerak sluizen, je weet wel......!

Kern van de boodschap was toen ... laveren in de geul tussen de beroepsvaart is niet toegestaan. Het betonde hoofdvaarwater hoog aan de wind dwars oversteken vanuit de haven dus nog wel. Wat ze met afkruizen doen weet ik niet .... :woohoo:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 18:16 #105518

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3800
en voor het Volkerak geld volgens mij hetzelfde.
Gezien de drukke scheepvaart is het ook wel een logische beslissing in deze denk ik.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 18:44 #105523

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Staat het ook in het BPR?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 18:49 #105525

Nee, want zoiets is een plaatselijke verordening, net als er niet in het BPR staat dat je alleen maar met de motor standby mag zeilen op het PM en daar óók niet mag kruisen.....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 19:04 #105527

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
En hoe moet een toerist uit Friesland, zoals ik, weten dat ik op het Hollands Diep niet mag laveren?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 19:36 #105536

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Als het goed is staat het in de almanak die verplicht aan bord is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 19:50 #105540

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10290
Vince schrijft:
Als het goed is staat het in de almanak die verplicht aan bord is.

Die verplichting tot het aanboord hebben, geldt niet voor de almanak maar voor het BPR en daar staat weer niet in dat je op het H. diep niet mag laveren. Oei, wat nu? :S
Een jongen met een goed verstand, bemint de zee maar blijft aan land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 19:54 #105541

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10383
Almanak verplicht aan boord?. Denk het niet.

BPR is verplicht aan boord maar plaatselijke politieverordeningen moet je daar niet in zoeken. Op wateren waar het BPR niet geldt zijn andere regels/reglementen. Dus daarin verdiepen. Dit valt onder hoofdstuk reisvoorbereiding.

Groet,

Albert was me net voor.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 18 dec 2009 19:55 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 19:56 #105542

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1752
Volgens mij is het enkel in de vaargeul voor beroepsvaart.In jachthaven Noordschans hing een papiertje aan de deuren van waterpolitie met de nodige uitleg.Ook de prijs van de boete stond er op :-(
Juiste bedrag weet ik niet meer,maar is wel zonde van het geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 20:07 #105545

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17143
Papiertje gemist... wat wordt er onder laveren verstaan in dit verband? Het maken van een wending (gijp of overstag)? Dat lijkt me een actie die je prima kan uitstellen tot (ver) na de vaargeul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 20:08 #105546

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Proost schrijft:
Almanak verplicht aan boord?. Denk het niet.

BPR is verplicht aan boord maar plaatselijke politieverordeningen moet je daar niet in zoeken. Op wateren waar het BPR niet geldt zijn andere regels/reglementen. Dus daarin verdiepen. Dit valt onder hoofdstuk reisvoorbereiding.

quote]

Ik denk dat ik 30 jaar geleden voor het eerst op het HD kwam en sindsdien gemiddeld 1 keer per 2 jaar. Hoeveel van jullie kijken elke keer op nieuw in de almanak? (die ik trouwens elk jaar opnieuw koop EN aan boord heb) Thuis heb ik de 2008 versie, de 2009 ligt aan boord, en daar staat niets over het niet mogen laveren. Dus hoe moet ik me voorbereiden op een reis naar het HD? Ik hoor het graag, je bent nooit te oud om te leren!

p.s. Voor het PM kanaal staat het wel in de almanak
Ariël - Winner 1120
Laatst bewerkt: 18 dec 2009 20:10 door roberth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 20:09 #105547

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Zeilbeest schrijft:
Nee, want zoiets is een plaatselijke verordening, net als er niet in het BPR staat dat je alleen maar met de motor standby mag zeilen op het PM en daar óók niet mag kruisen.....

Ik heb waar ik nu zit geen BPR bij de hand, maar:

Ik weet zeker dat het al heel lang in het BPR geregeld is dat laveren binnen de betonning op het Hollands Diep niet mag. Dus weet de watersporttoerist dat door het BPR niet alleen aan boord te hebben, maar ook tot zich te nemen zodra het gaat om vaarwateren waar het weleens anders geregeld zou kunnen zijn...

Het kruisen van het (hoofd)vaarwater dient zo snel mogelijk te gebeuren, oftewel zo haaks mogelijk en (maar hier laat het gebrek van een aanwezig BPR mij in de steek) ik meen me te herinneren met moter stand-by.

Voor wat betreft afkruisen, dat begrip kent het BPR niet, maar je dient stuurboordswal te houden, of (zie boven) zo snel mogelijk over te steken. Kortom verboden. Dus plat voor het lappie, of buiten de hoofdgeul.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 20:21 #105550

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Gevonden!
Artikel 9.04 van het BPR wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_18-12-2009

Artikel 9.04. Kleine schepen1.
Op de in bijlage 15, onder a, vermelde vaarwegen mag een klein schip slechts varen indien het is voorzien van een motor die voor onmiddellijk gebruik gereed is, en waarmee een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur ten opzichte van het water kan worden gehandhaafd.
2.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen, met uitzondering van de Geldersche IJssel, de Boven-Merwede, de Neder-Rijn en het Pannerdensch Kanaal, moet een klein schip zo veel mogelijk aan de stuurboordszijde van het vaarwater varen.
3.Op de in het eerste lid bedoelde vaarwegen is het niet toegestaan het vaarwater op te kruisen.
4.Het in het eerste lid genoemde verbod, is op de daar bedoelde vaarwegen, met uitzondering van de vaarweg ten westen van de sluizen te IJmuiden, niet van toepassing op schepen die bestemd zijn om door spierkracht te worden voortbewogen en ook daadwerkelijk als zodanig worden gebruikt.
5.Op de vaarweg ten westen van de sluizen te IJmuiden kan de bevoegde autoriteit aan in het vierde lid bedoelde schepen ontheffing verlenen van de in het eerste lid vermelde vereisten. Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.
6.Op de in bijlage 15, onder b, genoemde vaarwegen moeten een varend en een geankerd klein schip bij slecht zicht een goed functionerende radarreflector voeren.

Bijlage 15. Kleine schepena. De vaarwegen, bedoeld in artikel 9.04, eerste lid, zijn:
1. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden;
2. het Noordzeekanaal;
3. de Noord;
4. de Oude Maas;
5. de Dordtsche Kil;
6. het Kanaal door Zuid-Beveland;
7. het Brabantsche Vaarwater;
8. de Witte Tonnen Vlije;
9. de Schelde-Rijnverbinding;
10. het Kanaal van Sint Andries;
11. de Boven-Merwede;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Gekanaliseerde Maas van Maastricht (kmr 12,000) tot Borgharen;
14. het Julianakanaal;
15. de Waal;
16. de Boven-Rijn;
17. het Pannerdensch Kanaal;
18. de Neder-Rijn tot kmr 886;
19. de Geldersche IJssel vanaf de IJsselkop tot aan de monding van het Twenthekanaal;
20. het Amsterdam-Rijnkanaal;
21. het Lekkanaal;
22. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
23. het Afgesloten-IJ;
24. de Nieuwe Maas;
25. de Nieuwe Waterweg;
26. de Maasmond;
27. het Calandkanaal;
28. het Beerkanaal;
29. de Koningshaven;
30. het Zuiddiepje;
31. het betonde hoofdvaarwater van de Nieuwe Merwede;
32. het betonde hoofdvaarwater van het Hollandsch Diep;
33. de Veerhaven te Terneuzen.
Ariël - Winner 1120
Laatst bewerkt: 18 dec 2009 20:29 door roberth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 20:54 #105560

Die dus wel, 'k heb de lijst 3 á 4 keer doorgenomen, 'k zie er geen Prinses Margrietkanaal bijstaan.....
Voor de rest is het vanuit mijn (beroeps)perspectief een hele logische lijst....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 21:23 #105563

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 919
Is het dan misschien niet zo dat je in het Prinses Margrietkanaal gewoon mag opkruizen en dat daar alleen 'motor standby' als verplichting geldt?

In de lijst valt me ook op er Noordzeekanaal staat, maar bij HD staat er 'betonde vaarweg van'... geldt dus alleen voor de vaargeul en niet voor de rest van het water.
Laatst bewerkt: 18 dec 2009 21:25 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 18 dec 2009 21:33 #105564

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
ronin schrijft:
Is het dan misschien niet zo dat je in het Prinses Margrietkanaal gewoon mag opkruizen en dat daar alleen 'motor standby' als verplichting geldt?

Nee, in de almanak staat dat laveren niet mag.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 19 dec 2009 00:07 #105577

ronin schrijft:
In de lijst valt me ook op er Noordzeekanaal staat, maar bij HD staat er 'betonde vaarweg van'... geldt dus alleen voor de vaargeul en niet voor de rest van het water.

Als je goed de lijst doorleest, gaat het allemaal om vaartwaters waar of zeeschepen varen of waar intensief binnenvaartverkeer is.... (noordzeekanaal heeft beide) Lijkt me logisch dat je daar niet gaat kruisen met je 9 meter bootje.... polyester kraakt makkelijk... ;)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 19 dec 2009 00:19 #105579

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17143
Op het HD (waar dit topic over gaat) heb je aan beide zijden van de betonde vaargeul belachelijk veel ruimte om te wenden. Ik zou dan ook werkelijk niet weten welke zeiler het nou echt nodig vindt om te laveren *binnen* de vaargeul terwijl je ernaast bergen ruimte hebt om te prutsen...
Het is juist handig om je navigatie-skills op orde te houden: door jezelf de vraag te stellen hoe je al kruisend met zo min mogelijk oversteken van de vaargeul toch precies op de gewenste plek gaat uitkomen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 19 dec 2009 10:38 #105588

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1752
Vertaald volgens Wikipedia is laveren:
Laveren
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Laveren betekent zigzaggend tegen de wind in zeilen. In een rechte lijn tegen de wind in zeilen is onmogelijk, men spreekt hier van de dode hoek. Zeilen onder een hoek van bijvoorbeeld 30 graden ten opzichte van de windrichting is wel mogelijk. Door herhaaldelijk links en rechts onder een scherpe hoek tegen de wind in te zeilen (dus te zigzaggen) resulteert dit dus toch in een vooruitgaande beweging van de zeilboot, tegen de windrichting in.

Ontvangen van "nl.wikipedia.org/wiki/Laveren"

Nu uit ervaring denk ik dat een zeiler met zijn volle verstand het gewoon niet in zijn hoofd haalt om dit wel te doen op het HD.Het is soms al op motor nodig vlak achter een schip in volle speed tegen 6knp de vaargeul te dwarsen.En veel ruimte heb je dan niet meer voor er al een ander schip ban de beroepsvaart aankomt.Bij stevige oost of west wind doe ik het ook onder zeil,maar dat is dus niet laveren.Zelfs dan heb ik voor de veiligheid mijn motor al aanstaan weliswaar in neutraal stand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 19 dec 2009 10:40 #105589

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1752
Delphi32 schrijft:
Papiertje gemist... wat wordt er onder laveren verstaan in dit verband? Het maken van een wending (gijp of overstag)? Dat lijkt me een actie die je prima kan uitstellen tot (ver) na de vaargeul.

Papiertje hing aan de deur van de toiletten,en de ingang van de shop.Afgestempeld door waterpolitie en de naam en functie van de agent.Dus redelijk formeel :-)
Laatst bewerkt: 19 dec 2009 10:42 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Laveren op Hollands Diep 24 dec 2009 09:57 #106218

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Het lijkt me sterk als je op het HD buiten de vaargeul niet meer mag laveren, aangezien de beroepsvaart normaliter in de geul blijft. Ik kan me 2 fouten voorstellen die de mensen uit het oorspronkelijk bericht hebben gemaakt:
1. elke slag de geul oversteken.
2. de geul zoveel mogelijk aan de wind oversteken ipv haaks op de vaarrichting
Deze acties vallen beide onder laveren in de geul.



Voor wat betreft het PM kanaal, het was me nog nooit opgevallen dat deze niet in bijlage 15 staat. De verklaring die ik daarvoor kan bedenken is dat dit verbod niet geld op de meren, waar het PM en betonde geul is, en op het stukje van het Sneekermeer naar Sneek (vroeger ook het stukje van Coevorden naar Jeltesloot)
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl