Gaan we weer, maargoed... recapitulerend uit de vorige discussie: Volgens mij HAD deze brug zo'n systeem, maar stond in noodbediening, zodat de doorvaart NIET een jaar gestremd zou zijn totdat "het systeem" weer gerepareerd en uitvoerig getest was. Want DAT is de keerzijde van een 99.99% dekkend veiligheidssysteem: elke scheet dwars aan een van de tientallen daarvoor noodzakelijke sensoren betekent maaaaanden "downtime" tot alles weer hersteld, gecontroleerd, nog eens gecontroleerd en driedubbel getest is (om ook DAARIN menselijke fouten "uit te sluiten").
Kortom heel erg veel stremmingen. En als de boel gestremd is roepen we allemaal "kan die niet even in de handbediening?". Maar als het een keer foutgaat, al of niet door grove nalatigheid van de brugwachter, had de brug opeens nooit in handbediening gemogen? Tsja... pick one!
heesterman schreef :
Kolosale blunder, kan zijn. Maar ik vind dat de staat zich moet schamen om mensen te laten werken met spullen die zulke blunders mogelijk maken dan wel toelaten.
De staat had moeten weten dat de brug open kon zonder gesloten bomen en is daar zelf voor verantwoordelijk.
Jaja, de maakbare samenleving, in de illusie dat je alle menselijke fouten onmogelijk kunt maken.
Sorry, maar ik vind dat je af en toe best een KLEIN beetje van gezond verstand, verantwoordelijkheid en vakkennis uit mag gaan. Niet bij ELK incident hoeven van mij miljoenen uitgegeven te worden aan beveiliging, om dat incident in de toekomst voor altijd driedubbel en dwars onmogelijk te maken. Accepteer dat er een doodenkele keer iets fout kan gaan, zoek daar een balans in. En leg een KLEIN beetje verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf, in plaats van altijd de werkgever, de apparatuur, de automobilist, kortom:
per definitie een ander de schuld te geven. Bescherming van de werknemer is een groot goed, maar heeft ook grenzen!
We slaan echt door in het alle mogelijke foutjes onmogelijk proberen te maken. We maken de mensen dom waardoor ze MEER fouten gaan maken, en ook de systeemontwerper is een mens... die kan niet OVERAL aan denken.
Make something foolproof, and someone will make a better fool !!
Een brugwachter die alleen nog op 1 knop hoeft te drukken, niet meer uit een van z'n vele RAMEN hoeft te kijken, en op alle mogelijke knoppen mag rammen zonder dat het hem ooit aangerekend kan worden, zodanig dat zelfs een kwaadwillende niets verkeerd zou kunnen doen, kun je net zo goed geheel vervangen door een computer ; het wordt een doodsaaie baan die niemand meer wil doen.
Het bedieningspaneel van de brugwachter hoeft niet zo "foolproof" te zijn dat zelfs een kwaadwillende niets meer fout kan doen. Dat is het bedieningspaneel van een Boeing 747 ook niet, en een menselijke fout in zo'n ding kan toch in 1 klap 400 levens kosten!
Als de brug in noodbediening staat, verwacht ik van de brugwachter dat die zich dat realiseert, en even uit 1 van z'n vele f**ing RAMEN kijkt om te kijken of het dek vrij is alvorens auto's te lanceren. Dat is niet teveel gevraagd, dat is gewoon boerenverstand, en iemand die ZO onbenullig is dat hij in dat rondom beglaasde hutje niet eens uit z'n raam of op de vele monitoren/camerasystemen kijkt alvorens de "big red button" in te drukken... die mag van mij best vervolgd worden voor grove nalatigheid. Let wel, vervolgd worden is niet hetzelfde als veroordeling, en DAT gebeurt pas na uitvoerige bewijsvoering.
Daarmee ga ik wel uit van de aanname dat DAT werkelijk de situatie is, want we waren er geen van allen bij. Maar het uitgangspunt dat de werkgever koste wat het kost in ALLE gevallen de werknemer dient te beschermen, is denk ik ook niet juist. Eigen verantwoordelijkheid bestaat hier en daar ook nog, een klein beetje...