Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanloop haven Vlieland

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 06:34 #948078

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Woody130 schreef :
Hoe kun je nu de havenmond haaks naderen met tegenstroom? Je hebt altijd stroming van opzij als je hem open vaart

Zowel de ebstroom als de vloedstroom staan haaks op de havenmond. Met open varen bedoel ik de situatie dat je de haven in kunt kijken, je vaart dan nog steeds tegen de stroom in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 06:45 #948082

CeesS schreef :
De beschrijving is niet helemaal actueel meer, de geul ligt nu vrijwel direct langs de havenmond, het strandje is afgeslagen, en de neer heb ik de laatste jaren niet meer kunnen herkennen.

Ik kan je verzekeren dat er bij eb nog steeds een fantastisch felle neer staat, vanaf ongeveer 30 meter voor de havenmond. Ik heb een paar weken geleden zeer geamuseerd toegekeken hoe een eskader huurplatbodempjes uit Heeg naar binnen kwam. Er werd geen schade gevaren, maar menig ego heeft wel een deuk opgelopen. (Is dat verzekerd?).

Kort om 't hoekje draaien is nog steeds het simpelste en veiligste. Doe ik ook met de duwboot met bak voor de kop (en zonder kopschroef, natuurlijk). Maar ik besef dat dat een beetje eng lijkt als je 't nog nooit gedaan hebt.

Hou 't heel,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 07:08 #948089

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Inderdaad, je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 08:02 #948117

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Berghout-2 schreef :
Er werd geen schade gevaren, maar menig ego heeft wel een deuk opgelopen. (Is dat verzekerd?).

Een deuk in je ego? Nee, die is niet verzekerd, kan ik vertellen uit eigen ervaring. ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 08:08 #948122

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Woody130 schreef :
Hoe kun je nu de havenmond haaks naderen met tegenstroom? Je hebt altijd stroming van opzij als je hem open vaart.

De havenmond haaks naderen doe je door de boot zich als het ware krabsgewijs te laten voorbewegen.
Op het moment dat je de haven 'open' hebt gevaren, stuur je zover tegen de stroom in, dat de boot recht voor de haveningang blijft en niet door de stroom wordt meegenomen. Dat betekent waarschijnlijk dat je boeg niet op de haveningang gericht is, maar er net naast.
Zo schuif je naar de haveningang toe. Je kan keurig zien wat de boot in combinatie met de stroom en het daar tegenin sturen doet, ten opzichte van de wal. Je kan dat tegensturen versterken of verminderen, al naar wat nodig is om in de havenmond uit te komen.

Klinkt ingewikkeld, maar als je het eenmaal door hebt is het simpel genoeg.
Dat openvaren hoeft bij de ebstroom niet.

De haven willen openvaren heeft niks met de stroom, maar alles met veiligheid te maken. Ik wil persoonlijk altijd graag weten of er toevallig niks van de andere kant komt.

Aanvulling: dit filmpje van 6 jaar terug (zie eerder in deze draad) laat goed zien wat ik bedoel.
zeilersforum.nl/index.php/foru...?limitstart=0#303468

Nog een aanvulling: De methode van de heren WadnWind en Berghout vind ik toch meer iets voor het soort boten waar zij ervaring mee hebben.
Wie met een AWB vaart, doet er naar mijn idee toch verstandig aan om de haven eerst open te varen. Uit welke hoek de stroom komt doet er dan niet zoveel toe. Op het moment dat je op 30 - 40 m afstand recht voor de havenmond ligt zie je gewoon wat de stroom doet en kun je daarop sturen. Neer of geen neer. In de laatste 20 m. verandert die stroom echt niet meer van richting.
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 08:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 08:59 #948144

lodewijk stegman schreef :
[<knip>
De haven willen openvaren heeft niks met de stroom, maar alles met veiligheid te maken. Ik wil persoonlijk altijd graag weten of er toevallig niks van de andere kant komt.
<knip>
Nog een aanvulling: De methode van de heren WadnWind en Berghout vind ik toch meer iets voor het soort boten waar zij ervaring mee hebben.
Wie met een AWB vaart, doet er naar mijn idee toch verstandig aan om de haven eerst open te varen. Uit welke hoek de stroom komt doet er dan niet zoveel toe. Op het moment dat je op 30 - 40 m afstand recht voor de havenmond ligt zie je gewoon wat de stroom doet en kun je daarop sturen. Neer of geen neer. In de laatste 20 m. verandert die stroom echt niet meer van richting.

Helemaal eens, en niet alleen met invaren.
In Oudeschild uitvarend met laag water kan je niets zien wat er binnenkomt al je niet de uitgang open vaart. Ooit een hele TX-kotter niet gezien...

De scherp-om-de-hoek-methode is meer iets voor de cowboys van het Wad :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 09:48 #948170

lodewijk stegman schreef :
Woody130 schreef :

........Op het moment dat je op 30 - 40 m afstand recht voor de havenmond ligt zie je gewoon wat de stroom doet en kun je daarop sturen. Neer of geen neer. In de laatste 20 m. verandert die stroom echt niet meer van richting.

Die uitleg van krabsgewijs varen is duidelijk en correct. Zo kwam die flottielje platbodempjes, waarover ik het hierboven had, keurig met "open havenmond" helemaal vanaf de gaston aan de overkant binnenschuiven.

Wat zij echter collectief niet beseften, is dat de stroom in die laatste 20 meter juist wel verandert, en zelfs nogal pittig. Het water loopt namelijk in een cirkeltje rond, soms met behoorlijke snelheid. Noem het gerust: een kolk.
Om bij dit voorbeeld te blijven: ik zag die platbodems een voor een aan komen varen, krabsgewijs. De lichaamstaal van de roerganger zei: licht gespannen, maar kijk-es-hoe-goed-ik-de-zaak-onder-controle-heb. 30 meter voor de havenmond: de boot maakt opeens een enorme zwieper naar bakboord en stevent af op het stevige vangwerk aan bakboord. Lichaamstaal van de roerganger zegt: SHIT! De poephouding wordt aangenomen (dat is het gespannen half-overeind staan met 1 hand nerveus op de gashendel terwijl de andere onduidelijk aan het stuurwieltje rommelt).
Er volgt een dot gas met een zware stuurcorrectie naar stuurboord. 10 meter voor de haven (dus luttele seconden later) krijgt de kop weer een zwiepertje naar stuurboord. Razendsnel maar te laat worden dikke ballen buitengeworpen, maar het bootje vliegt met een rotgang nèt vrij van de remmingwerken naar binnen.
De poephouding maakt plaats voor een triomfantelijk Poeh-dat-was-moeilijk-maar-voor-mij-een-fluitje-van-een-cent-en-we-hebben-helemaal-niets-geraakt, waarbij 1 mondhoek toch een wat raar trekje vertoont.
Het leukste van deze observatie was, dat alle volgende 9 bootjes op exact dezelfde manier binnenkwamen.

Ik geef toe: ik hou soms van leedvermaak.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 09:49 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 09:58 #948175

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6812
Het verschil tussen hoe het kán, en wat de beste manier is.

Maak eens een praatje met de havenmeester over hoeveel schepen(jachten) niet vrij blijven van het remmingswerk. (Al zijn dat natuurlijk allemaal mensen die niet kunnen varen :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:08 #948180

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Berghout-2 schreef :
Wat zij echter collectief niet beseften, is dat de stroom in die laatste 20 meter juist wel verandert, en zelfs nogal pittig. Het water loopt namelijk in een cirkeltje rond, soms met behoorlijke snelheid. Noem het gerust: een kolk.

Ik geef toe, dat klinkt allemaal ontzettend dramatisch, maar zoals CeesS al schreef: laten we het niet moeilijker maken (of laten lijken) dan nodig is.

Bovendien zeg ik nog maar 's dat het volgende m'n eigen ervaring is en geen boekenwijsheid. Even om een wijdverbreid misverstand weg te nemen.
Ik ben in de loop der jaren diverse keren de haven van Vlieland binnengekomen. Zowel met een Victoire 22, als met een Southerly 28. Dat laatste ding begint qua sturen al een beetje op een platbodem te lijken.

Van een draaikolk heb ik nooit iets gemerkt. Je moet ook niet proberen ten opzichte van de stroom aan de 'hoge kant' (de kant waar de stroom in eerste instantie vandaan komt) de haven binnen te varen. Je houdt gewoon op het midden aan. Er kan, net voor of in de havenmond, best even wat geslinger optreden (ook omdat de dwarsstroom op zeker moment wegvalt), maar dit is nooit zo extreem dat dit, midden voor de havenmond en zeker varend met een scherp jacht (met zo'n fyn balansroertje), niet meer te corrigeren is.

Wat ook interessant is: bij welke stand van het tij kwamen die platbodems binnen? Wie met HW uit Harlingen vertrekt en geen 7 - 8 mijl door het water maakt (op de motor) komt bij Vlieland aan op het moment dat het afgaande tij op z'n eind loopt. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de kracht van de stroom voor de haven.
Het leuke van een platbodem (of een ander droogvallend type) is natuurlijk dat je door het gebruik van allerlei achterdeurtjes op een heel ander moment in het tij bij Vlieland kunt arriveren.Dat kan voor- en nadelen hebben..

Kortom: zo'n heksentoer is het allemaal niet. Ook niet als je haaks op de wal binnenvaart.
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 10:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:12 #948182

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
rooiedirk schreef :
Het verschil tussen hoe het kán, en wat de beste manier is.

Maak eens een praatje met de havenmeester over hoeveel schepen(jachten) niet vrij blijven van het remmingswerk. (Al zijn dat natuurlijk allemaal mensen die niet kunnen varen :) )

Als die havenmeester achter de marifoon zit, met zicht op de haveningang, zodat ik hem kan vragen of ik zonder problemen blind om het bochtje kan komen, dan lijkt het maken van zo'n praatje me wel nuttig.
Of je laat bij de haveningang (zowel binnen als buiten) lichten branden die duidelijk maken of invaart ( of uitvaart) is toegestaan, of niet.
Er staat me vaag bij dat er lichten zijn, maar die branden alleen als de haven vol is, geloof ik. O nee, dat is die beroemde rode vlag. En soms een kabel, geloof ik. Of zijn dat indianenverhalen? Ik heb geen van beiden ooit gezien, hoewel ik ook onder het dorp heb geankerd. Maar dat was vrijwillig.
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 10:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:13 #948183

Baasklusje schreef :
De scherp-om-de-hoek-methode is meer iets voor de cowboys van het Wad :woohoo:

Precies !
Probeer dat maar eens bij de haveninvaart van bijv. Norderney of Cuxhaven met vaak stroom 3 knopen of meer :ohmy:
Doe je hooguit maar één keer :whistle:
Nee ,algemene regel is altijd de haveningang helemaal vrijvaren tot het midden en dan naar binnen krabben , zeker bij voor jouw een onbekende haven. Je weet nooit of er binnen de invaart nog een neer staat ( zoals bijv. bij Cuxhaven).
Ad
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 10:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:16 #948184

rooiedirk schreef :
Het verschil tussen hoe het kán, en wat de beste manier is.

Maak eens een praatje met de havenmeester over hoeveel schepen(jachten) niet vrij blijven van het remmingswerk. (Al zijn dat natuurlijk allemaal mensen die niet kunnen varen :) )

Ja Dirk, daar zit wat in.
Toen Marianne haar boek schreef over het Wadvaren, had ik een klus van een paar weken op Vlieland. Mijn duwboot lag zolang als eerste binnen de havenmond; Marianne heeft enkele dagen in mijn hoge stuurhut doorgebracht en zo vanaf de eerste rang geobserveerd wat er allemaal gebeurde.
Er is heel wat verf achtergelaten op de houten palen, ook door een groot bedrijfsvaartuig dat dagelijks die haven aanloopt en Vlieland als thuishaven heeft.
En (sorry Jugo) ook de reddingsdienst verkeek zich grondig: een bekende replica durfde niet op eigen kiel naar binnen te varen. Werd na een VHF-oproep geassisteerd door twee KNRM boten, een voor en een achter. Heeeel kort samengevat: de replica liep forse averij op, en het remmingswerk ook. Zij deden hier trouwens ook de methode van krabsgewijs de haven open varen.

Maar ach, dat houdt de zaak wel levendig. Doet mij denken aan een gedichtje dat ik heel lang geleden eens op de radio hoorde:
Rozen verwelken
Schepen vergaan
zolang er nog zakken zijn
die er niet mee om kunnen gaan.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:39 #948196

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6812
Als variant op het kort om het hoekje, kan je ook achteruit aan komen varen in de neer stroom. Heeft als voordeel dat je vooruit wegkan als het gat opeens niet meer vrij is.

Bij Tilbury op de theems is een soortgelijke situatie maar dan om een sluis in te varen. En een sluis invaren met veel gang is niet handig. Bij die sluis is het dan ook gebruikelijk om achteruit de sluis binnen te varen. (Met grote schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:43 #948198

Heb zelf wat dat betreft een goede leerschoolgehad toen ik nog op de Rhederlaag lag en regelmatig de Ijssel op ging om op stroom te varen.
Ook tot dik 3 knopen stroom voor de invaart .
Zeilen was er wel leuk want je kon uren voor de ingang tegen de stroom op laveren zonder verder te komen en na afloop zo weer naar binnen varen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:50 #948200

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29528
Ik heb de "Wad cowboy" methode met ruim 25 verschillende schepen gedaan tussen 20-43 meter en doe het rustig en beheerst en gecontroleerd nog steeds zo met de schokker. Spring of niet.

Maar ja, wat de boer niet kent.......

Ik heb zelfs wel eens een schip shocking klem gevaren in de haven ingang met ZW 8+. De achterste 15 meter bleef buiten, de andere 25 meter was al binnen, zodat ik nat werd van de overspoelende golven achterop. Er lag een collega in de haveningang en met de zeer rap toenemende storm wilde ik toch echt naar binnen.

De methode van open varen heb ik slechts 1 keer gedaan ergens midden 80er jaren met een torpedisten schokker, dat was ook de allereerste keer. Daarna heel goed geluisterd........

iedereen mag het doen zoals hij wil, ik pak de stoelen en popcorn wel, hé Jeroen? ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 10:57 #948203

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
WADnWIND schreef :
Ik heb zelfs wel eens een schip shocking klem gevaren in de haven ingang met ZW 8+. De achterste 15 meter bleef buiten, de andere 25 meter was al binnen, zodat ik nat werd van de overspoelende golven achterop. Er lag een collega in de haveningang en met de zeer rap toenemende storm wilde ik toch echt naar binnen.

Goed dat je toch nog even aangeeft wat het nadeel is van 'blind de hoek om'.

Wat ik nou niet begrijp: als die kort de bocht om methode nou de aangewezen manier is, waarom is er dan op Vlieland niet iets van een verkeersregeling voor in- en uitgaand verkeer?

Ik was drie weken terug in Antwerpen in de jachthaven linkeroever. Die heeft een nauwe toegang met een keersluis. Daar branden, als de keersluis open staat, gewoon lichten die aangeven of in- uitvaart is toegestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 11:03 #948207

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
WADnWIND schreef :
Ik heb de "Wad cowboy" methode met ruim 25 verschillende schepen gedaan tussen 20-43 meter en doe het rustig en beheerst en gecontroleerd nog steeds zo met de schokker. Spring of niet.

Maar ja, wat de boer niet kent.....

Maar ja, daar gaat het wad cowboy principe volgens mij niet om. Dat draait juist om rekening houden met je mede watergebruiker, ongeveer het tegenovergstelde van goed zeemanschap..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 11:40 #948224

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6812
Wel grappig dat de twee groepen verdeeld zijn in (ex)beroeps schippers en de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 11:41 #948225

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29528
Nou meen ik dat er een uitzondering is voor in ieder geval Oudeschild m.b.t. de voorrangs regels van in en uitvaart. BPR art 9.01 en bijlage 10.
Ik weet niet of dat ook bij Vlieland geldt? Mogelijk dat dat nog gold toen het rijkshaven was.

Dit is wel van toepassing:
Artikel 9.07. Meld-, uitluister- en communicatieplicht
4. De in het tweede lid bedoelde uitluister- en communicatieplicht is tevens van toepassing op een
klein schip, wanneer het de in het derde lid bedoelde stoffen vervoert, of wanneer het een klein
schip betreft dat is uitgerust met een marifooninstallatie.


Dus marifoon gewoon gebruiken en gaan. Ik doe dat altijd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 11:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 12:30 #948244

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
rooiedirk schreef :
Wel grappig dat de twee groepen verdeeld zijn in (ex)beroeps schippers en de rest.

Of verdeeld in 1) grote stalen schepen die een deukje op kunnen lopen en daar lachend mee doorvaren en 2) kleinere polyester scheepjes die daardoor direct total-loss kunnen raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 12:36 #948246

rooiedirk schreef :
Wel grappig dat de twee groepen verdeeld zijn in (ex)beroeps schippers en de rest.

Nou , dat die beroepsschippers het ook wel eens verkeerd doen heb ik ooit gezien toen een binennvaartschip vanaf de Ijssel de dode arm bij de Steeg in wilde varen.
Zat vervolgens dagenlang vast dwars over de Ijssel ( was net wat te lang om te kunnen keren) :ohmy: ).
Is overigens vaker gebeurd op de Ijssel die met name voor Zwolle nogal smal is en snel stroomt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 13:11 #948258

Ik stel voor de zomer meeting op de moeilijkste haven van Europa te houden

Vliebizaaaaaaaaaaa
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 13:36 #948274

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
is niet moeilijk
mik vanaf de groene kant vanuit de vliesloot op de rechter remming
zo dicht mogelijk erlangs
op het moment dat je boeg zo'n beetje op de hoogte is van de remming, valt de stroom weg, en krijg je de neer op de kont
roer om ,gas eraf
en je draait zo de haven ingang in
eitje
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 13:45 #948277

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Zo deed de vader van Nynke het ook!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanloop haven Vlieland 31 mei 2018 14:15 #948289

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6386
ik ben gewoon naar binnen gevaren :whistle:

...en een paar dagen later weer naar buiten.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl