Berghout-2 schreef :
Wat zij echter collectief niet beseften, is dat de stroom in die laatste 20 meter juist wel verandert, en zelfs nogal pittig. Het water loopt namelijk in een cirkeltje rond, soms met behoorlijke snelheid. Noem het gerust: een kolk.
Ik geef toe, dat klinkt allemaal ontzettend dramatisch, maar zoals CeesS al schreef: laten we het niet moeilijker maken (of laten lijken) dan nodig is.
Bovendien zeg ik nog maar 's dat het volgende m'n eigen ervaring is en geen boekenwijsheid. Even om een wijdverbreid misverstand weg te nemen.
Ik ben in de loop der jaren diverse keren de haven van Vlieland binnengekomen. Zowel met een Victoire 22, als met een Southerly 28. Dat laatste ding begint qua sturen al een beetje op een platbodem te lijken.
Van een draaikolk heb ik nooit iets gemerkt. Je moet ook niet proberen ten opzichte van de stroom aan de 'hoge kant' (de kant waar de stroom in eerste instantie vandaan komt) de haven binnen te varen. Je houdt gewoon op het midden aan. Er kan, net voor of in de havenmond, best even wat geslinger optreden (ook omdat de dwarsstroom op zeker moment wegvalt), maar dit is nooit zo extreem dat dit, midden voor de havenmond en zeker varend met een scherp jacht (met zo'n fyn balansroertje), niet meer te corrigeren is.
Wat ook interessant is: bij welke stand van het tij kwamen die platbodems binnen? Wie met HW uit Harlingen vertrekt en geen 7 - 8 mijl door het water maakt (op de motor) komt bij Vlieland aan op het moment dat het afgaande tij op z'n eind loopt. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de kracht van de stroom voor de haven.
Het leuke van een platbodem (of een ander droogvallend type) is natuurlijk dat je door het gebruik van allerlei achterdeurtjes op een heel ander moment in het tij bij Vlieland kunt arriveren.Dat kan voor- en nadelen hebben..
Kortom: zo'n heksentoer is het allemaal niet. Ook niet als je haaks op de wal binnenvaart.