Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kanaal, waar op te letten?

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 05:59 #394798

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
ANDO schreef :
Nico 1
Ik vind je adviezen nogal makkelijk en vrijblijvend.
Deze trip is veel overzichtelijker ,beschutter en kortere trips .
Biedt veel mogelijkheden om rustig ervaring op te bouwen .

Waarom lees je zo selectief?
Ik verwijs nota bene ook naar de trip die je zelf hebt voorgesteld, maar ik spreek niet direct een expliciete voorkeur uit.
Bovendien ligt het beschutte maar sterk af van de windrichting.
Ik bedoel maar, met een sterk hogedrukgebied en straffe oostelijke wind is het toch echt beter toeven aan de Franse kust.
Bovendien kortere trips? Als ik de afstand vanaf de dichts bijzijnde haven bij the Needles bekijk kom ik ook tot meer dan 60 mijl naar de overkant, dat is ongeveer even ver als de trip Boulogne Dieppe dat zo'n beetje de langste afstand is aan de Franse kant.
Daarnaast wijs ik er op dat het met een 22 voeter aan de wind wat lastiger is in wat zeegang, dat geldt dus overal.
Natuurlijk valt of staat zo'n trip met het weer, of dat nu langs de Franse of Engelse kant is en het is evident dat je met een zwaarder schip wat minder vertraging in zeegang aan de wind oploopt, ook dat noemde ik dus al.

Maar gebruik van woorden als makkelijk en vrijblijvend doe ik af als fors geneuzel!
Je geeft zo blijk zelf weinig ervaring langs de Franse kust te hebben.
Zelf ken ik beide routes redelijk omdat ik ze elk tientallen keren heb gedaan, in het verleden ook met een 24 voetertje met kinderen aan boord.
Dat alles gewapend met een sleeplog kompas en marifoon, zeekaarten en een almanak. Met slecht weer bleven we dan gewoon liggen, namen de bus, in België de tram en vermaakten ons anderszins.
We zijn ook niet altijd zo ver geraakt omdat het weer tegen zat en de tijd opraakte.
HET IS VAKANTIE, Ik denk dat @Wilweg rekening houdt met het weer en anders zijn ze er bij de Belse kust al achter; bovendien hebben ze twee en een halve MAAND.

Je maakt met zo'n overtrokken reactie mensen helaas nodeloos onzeker.
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 06:57 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 06:29 #394807

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Zelf heb ik jaren lang gevaren met een 25 ft bootje. Rond Engeland / zuid Bretagne / Noorwegen / Zweden. Allemaal uit en thuis vanuit NL in max 6 weken. Kortom het is te doen. Maar ervaring speelt een niet onbelangrijke rol. Die zul je moeten opbouwen. Door middel van niet al te moeilijke routes te kiezen. Hierbij ben ik het volledig met Ando eens dat de franse normanische kust meer ervaring eist dan de zuidengelse. Een ander punt is dat je volgens mij er niet aan ontkomt langere dagtochten dan 8 uur te maken. Sommige zullen richting de 12 uur gaan worden. Gebruik makend van het volle daglicht blijft het nog steeds een dagtocht maar is toch 50% langer dan wat jij aangeeft. Natuurlijk kun je omdat je veel tijd ter beschikking hebt meer tussenstops maken. Maar soms zijn die er eenvoudig niet. De oversteek van Engeland naar de kanaaleilanden is toch minstens 60 mijl.
En als we het toch over deze oversteek hebben plan deze met doodtij. De stroom tussen portland bill en cap de la hague is behoorlijk heftig. De truc is uit te rekenen hoeveel je tijdens de gehele oversteek door de stroom verzet wordt. Hiermee kun je dan de optimale koers uitzetten. Dus vaar je in een slingerende beweging over de grond. Daarbij stuur je af op een punt wat bovenstrooms ligt van waar je heen wilt. In praktijk als je naar Alderney wilt en je plan is om tijdens de vloedstroom daar aan te komen. Stuur je af op een punt ± 3-4 mijl ten westen van Braye. Mocht je dan niet helemaal goed uitkomen hoef je niet te "vechten" tegen de stroom. Ga niet gebruik maken van een gps track waarbij je over de grond een rechte lijn vaart. Het laatste duurt namelijk langer. Je levert dan de gehele oversteek een gevecht met de stroom.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 06:30 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 06:39 #394811

3Noreen schreef :
Stuur je af op een punt ± 3-4 mijl ten westen van Braye. Mocht je dan niet helemaal goed uitkomen hoef je niet te "vechten" tegen de stroom. Ga niet gebruik maken van een gps track waarbij je over de grond een rechte lijn vaart. Het laatste duurt namelijk langer. Je levert dan de gehele oversteek een gevecht met de stroom.
je kan toch een waypoint instellen 3-4 mijl hoger?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 06:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 06:46 #394813

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
roozeboos schreef :
3Noreen schreef :
Stuur je af op een punt ± 3-4 mijl ten westen van Braye. Mocht je dan niet helemaal goed uitkomen hoef je niet te "vechten" tegen de stroom. Ga niet gebruik maken van een gps track waarbij je over de grond een rechte lijn vaart. Het laatste duurt namelijk langer. Je levert dan de gehele oversteek een gevecht met de stroom.
je kan toch een waypoint instellen 3-4 mijl hoger?

Als je een waypoint instelt en een gps track gaat varen vaar je een rechte lijn over de grond. Dat is niet de snelste manier. Een slingerende route over de grond waarbij je de gehele route één kompas koers vaart is de snelste manier.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 07:08 #394822

3Noreen schreef :

Als je een waypoint instelt en een gps track gaat varen vaar je een rechte lijn over de grond. Dat is niet de snelste manier. Een slingerende route over de grond waarbij je de gehele route één kompas koers vaart is de snelste manier.
daar moet ik nog es goed over nadenken, voor ik dat snap.

als ik weet dat ik over vier uur vier mijl oostelijk wordt weggezet.
kies ik een punt op de kaart 4 mijl westelijker, voor over 4 uur.
dat geeft een kompaskoers.
zet ik mijn automaat op de kkoers naar dat punt, dan kom ik netjes uit waar ik wil wezen. rechtstreeks.
de automaat op waypoint laten sturen haalt dat punt nooit natuurlijk, want je wordt weggezet. je wil ook helemaal niet naar dat punt. Nee okay ik snap t :blush:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 07:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 07:15 #394824

wat noreen zegt is de manier hoe er gevaren werd voor het electronica tijd perk (toen schippers nog zelf moesten nadenken :evil: ) zo gingen we ook naar de overkant in eind 70. voor het gemak ga je er van uit dat je evenveel eb als vloed stroom krijgt, dus ga je niet corrigeren naar een way point.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 07:17 #394826

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
3Noreen schreef :
Als je een waypoint instelt en een gps track gaat varen vaar je een rechte lijn over de grond. Dat is niet de snelste manier. Een slingerende route over de grond waarbij je de gehele route één kompas koers vaart is de snelste manier.

Als je weet dat je op ca 12 uur varen en stroom dwars grofweg je geplande aankomstpunt bereikt dan ben je al wat verder.
Natuurlijk is het een must om het wat preciezer te bepalen omdat de stroom in le "Raz Blanchard", voor de UK-route-mensen: the "Alderney Race" enorm kan zijn en je die zeker niet tegen wil hebben maar zal willen gebruiken.
Ik ben het wat dat betreft met 3Noreen eens.

De moeilijkheids- of ervaringsfactor aan de Franse kant ontgaat me wat als je op tij-varen beheerst. Daarentegen heb je naar de overkant wel te maken met twee maal "Traffic" het Kanaal in en uit.
Maar nogmaals, ik heb zelf geen expliciete voorkeur en ik ben van mening dat je gewoon moet gaan en geen "fuzz" moet maken die er niet echt is.
Met rot weer is er maar één aanrader wat mij betreft, da's blijven schuilen.
Overigens zijn de marifoon weerberichten op de betreffende marifoonkanalen aan de Franse kant heel goed.
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 07:19 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 09:00 #394847

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
nico1 schreef :

Niet willen opboksen zou ik willen adviseren.
Veel plezier gewenst!
Zeker, het blijft vakantie.

ilCigno schreef :
Maar ik zou zéker investeren in een stuurautomaat. Op tochten als deze is zo'n extra bemanningslid zijn gewicht in goud waard!!
Daar zeg je me wat.

De grootste beperkende factor is het sturen. Zeker in wat zwaarder weer kost dat zoveel kracht dat de een sneller moe wordt dan de ander uit kan rusten.

En we willen graag ver (we zijn begindertigers, de gelegenheid om er even 2,5 maand tussen uit te piepen en plekken te bezoeken die we niet in gewone vakantie kunnen aandoen zal zich niet snel weer voor doen) maar we kennen ook onze beperkingen.

Als we deze beperking weg zouden kunnen nemen zouden we heel wat verder kunnen. In het begin zouden meerdaagse tochten ook mét automaat geen optie zijn. Maar later, tijdens de tocht, als we 'in het ritme komen' misschien wel.

ANDO schreef :
Nico 1
Aan het begin van dit topic adviseerde ik om via de Engelse kust te gaan en dan bij Weymouth over te steken naar de Kanaaleilanden. Vandaaruit kun je nog naar Lezardieux/Treguire,St.Malo etc.
Of als dat te ver is,vanaf de Kanaaleilanden naar Cherbourg.

Deze trip is veel overzichtelijker ,beschutter en kortere trips .
Biedt veel mogelijkheden om rustig ervaring op te bouwen .
Klopt, we willen zeker op de heenreis, het stukje bij beetje aan pakken.

Maar als je over de Engelse kust gaat, dan moet je op een geveven moment wel weer terug naar Frankrijk, en moet je een oversteekje van ongeveer een 24 uur mee pakken. Ik denk dat dat problematisch gaat worden i.v.m. vermoeidheid..Optie 2, Via de Kanaleneilanden van Engeland naar Frankrijk is ongeveer even ver.

Of bedoelde je via de Kanaaleilanden dat we Engeland helemaal niet aan doen, en gewoon de Kanaaleilanden als tussenstop zien, bij het naar beneden 'hoppen' via de Franse kust?
3Noreen schreef :
Sommige zullen richting de 12 uur gaan worden. Gebruik makend van het volle daglicht blijft het nog steeds een dagtocht maar is toch 50% langer dan wat jij aangeeft. Natuurlijk kun je omdat je veel tijd ter beschikking hebt meer tussenstops maken. Maar soms zijn die er eenvoudig niet. De oversteek van Engeland naar de kanaaleilanden is toch minstens 60 mijl.
12 uur zou met licht weer wel te doen zijn. Alleen, je weet nooit als je uit vaart, of het zo licht blijft. Misschien ook een argument voor een stuurautomaat...
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 09:10 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 09:17 #394852

een stuur automaat (eigenlijk totaal drie) is een van de beste investeringen die ik aan de boot heb gedaan. ik zette de auto vaak al aan voor ik de haven uit was. en kies voor een stand alone. mijn mening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 12:16 #394870

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Ik heb nog eens zitten kijken in de kaart, omdat ik de Opmerking van @Ando over afstanden niet kon plaatsen.

Boulogne-le Tréport 42 mijl slot (dus op tij naar binnen)
Le Tréport- Dieppe 14 mijl vrij (altijd aan te lopen)
Dieppe- st Valery 16 slot
st Valery- Fecamp 16 vrij (bijna altijd afhankelijk diepgang)
Fecamp- le Havre 26 vrij

le Havre- st Vaast 54 slot
Er zijn tussenliggende havens achter slot bij
Dives sur Mer, Ouistreham, Courseulles, Port en Bessin, Grandcamp, eventueel nog Isigny, hoewel Isigny hoe aardig ook, om meerdere nu niet nader omschreven reden, op de heenreis niet voor de hand ligt.

St Vaast- Cherbourg en Cherbourg-Alderney zijn ook betrekkelijk korte afstanden.

Alles is afhankelijk van het weer natuurlijk, maar dat zal @Wilweg wel snappen en ervaren zullen ze het wel, nogmaals "budweer" is lekker blijven liggen.

Eigenlijk ligt de langste afstand dus tussen Wight en Cherbourg (60 mijl).
Maar nogmaals ik ben geen pleitbezorger voor de één of de andere optie.

Nederlanders kom je het meest tegen in havens waar het altijd toegankelijk is, ze houden kennelijk niet van het gevoel opgesloten te zijn, een keertje vroeg uit de veren te moeten.
Ik vind het helemaal prima!!! (en onze boot steekt 2,30 mtr)
Als @Wilweg verder iets wil weten ben ik daarvoor altijd beschikbaar.

Goede vakantie!
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 12:29 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 12:54 #394873

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Even ter verduidelijking neem de tocht van la Havre naar st Vaast 54 mijl. Met een 22ft boot duurt dit dus tussen de 11 en 12 uur. Om deze tocht in het daglicht te volbrengen moet je in de vroege ochtend vertrekken. Veel keuze van aankomst tijd heb je daardoor niet. Het slot van st Vaast moet dus uitkomen. Voor je het weet zit je een week vast in la Havre. Tegen die tijd moet je maar zien hoe het weer er voor staat. Of je moet toch maar in het donker leren varen. Vervolgens in st Vaast is er een kleine tijdspanne waarin je kunt vertrekken om stroom mee te hebben rond point de Barfleur.
Allemaal goed te doen. Maar wel de nodige ervaring vereist. Gebeurt er onderweg iets waardoor je vertraging oploopt moet je dan ook instaat zijn alternatieve te vinden en kunnen uitvoeren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 13:17 #394877

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
3Noreen schreef :
Even ter verduidelijking neem de tocht van la Havre naar st Vaast 54 mijl. Met een 22ft boot duurt dit dus tussen de 11 en 12 uur. Om deze tocht in het daglicht te volbrengen moet je in de vroege ochtend vertrekken. Veel keuze van aankomst tijd heb je daardoor niet. Het slot van st Vaast moet dus uitkomen. Voor je het weet zit je een week vast in la Havre. Tegen die tijd moet je maar zien hoe het weer er voor staat. Of je moet toch maar in het donker leren varen. Vervolgens in st Vaast is er een kleine tijdspanne waarin je kunt vertrekken om stroom mee te hebben rond point de Barfleur.

Dat zou je toch ook evt met een tussenstop in Coursueilles sur mer kunnen kunnen maken? Valt wel droog, maar er zijn ook havens met een 'slot' in dat plaatsje. (zie link) Met zo'n tussenstopje ben je weer flexibeler.

nautisme.lefigaro.fr/bloc-mari...les-sur-mer-9315.php

Het is de bedoeling niet s'nachts te varen, maar als we 1 a 2 uurtjes in het donker moeten, zouden we daar onze planning niet om om gooien, zeker niet als we al een week of 2,3 onderweg zijn en al een beetje 'in het ritme zitten'.
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 13:22 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 13:27 #394880

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Noem ik nog zoveel mogelijke tussenstops welke heel goed zouden kunnen passen als je niet de afstand naar st. Vaast in één keer wil doen. :(

Het is wel dat je ergens het laag water zult moeten overslaan.
St Vaast Cherbourg is iets van 27 mijl totaal, Als ik me goed weet te herinneren is het Bassin van st. Vaast open van ongeveer 2 uur voor tot 3 uur na HW, gaat de stroom bij Barfleur ca 3 uur na HW Cherbourg richting Cherbourg goed lopen terwijl de afstand tot aan la pointe de Barfleur ca 10 mijl is, het lijkt mij dat het bij vertrek uit st Vaast zomaar juist heel goed te doen is...Je wordt er aardig omheen gelanceerd. Ik heb het zelf vele keren gedaan.
Die 27 mijl is in tijd een eitje....met goed weer natuurlijk.
Maar dat is immer een noodzaak, waar ook!
Ik ben zelf geen doordouwer, maar een week in le Havre is mij nog nimmer overkomen, zou er dan nooit in de week een gaatje zitten om desnoods naar Honfleur, Deauville, Dives, of Courseulles te zeilen? Ik geloof daar nauwelijks iets van, als dat zo is lig je eventueel ook die week in Eastbourne of Brighton.
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 13:31 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 13:50 #394886

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
nico1 schreef :
Noem ik nog zoveel mogelijke tussenstops welke heel goed zouden kunnen passen als je niet de afstand naar st. Vaast in één keer wil doen. :(
Overheen gelezen, sorry!

nico1 schreef :
Het is wel dat je ergens het laag water zult moeten overslaan.
St Vaast Cherbourg is iets van 27 mijl totaal, Als ik me goed weet te herinneren is het Bassin van st. Vaast open van ongeveer 2 uur voor tot 3 uur na HW, gaat de stroom bij Barfleur ca 3 uur na HW Cherbourg richting Cherbourg goed lopen terwijl de afstand tot aan la pointe de Barfleur ca 10 mijl is, het lijkt mij dat het bij vertrek uit st Vaast zomaar juist heel goed te doen is..
Ja, dat denk ik ook. Die getijden heb je ook met grotere afstanden, juist met kleinere afstanden heb je meer ruimte/marge.
nico1 schreef :
Ik ben zelf geen doordouwer, maar een week in le Havre is mij nog nimmer overkomen, zou er dan nooit in de week een gaatje zitten om desnoods naar Honfleur, Deauville, Dives, of Courseulles te zeilen? Ik geloof daar nauwelijks iets van, als dat zo is lig je eventueel ook die week in Eastbourne of Brighton.
Dat lijkt me ook een goede strategie, als het maar even toe laat een babystapje verder naar het zuiden, ipv wachten tot het weer rustig genoeg is om een grote etappe aan te durven.

Ik wil NIET zeggen dat deze ervaring ook maar iets zegt over hoe het in Frankrijk zal zijn, maar hier in NL hebben we (in onze eigen boot) een keer Den Oever - IJmuiden gedaan. Vertrokken met 4 bft, maar dat ging snel over in een lage 5, en dat was naar mijn idee nog goed te doen. Risico is natuurlijk wel dat het weer onderweg nog wat aanzwelt tot een hoge 5 of hoger..
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 15:35 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:01 #394889

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
sietse-ten schreef :
een stuur automaat (eigenlijk totaal drie) is een van de beste investeringen die ik aan de boot heb gedaan. ik zette de auto vaak al aan voor ik de haven uit was. en kies voor een stand alone. mijn mening
Misschien toch een goed idee om onszelf op te trakteren



www.georgekniest.nl/Catalogus/...00+Plus/product.aspx

Deze stuurautomaat is volgens de handleiding 'self-contained'. Hij kost 450 euro. Is dat wat je bedoelt met stand-alone?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:12 #394891

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Als het oversteken van verkeerscheidingen je ingewikkelder lijkt dan een lagerwal kust met beperkt toegankelijke havens lijkt me de keuze duidelijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:17 #394892

wilweg schreef :
sietse-ten schreef :
een stuur automaat (eigenlijk totaal drie) is een van de beste investeringen die ik aan de boot heb gedaan. ik zette de auto vaak al aan voor ik de haven uit was. en kies voor een stand alone. mijn mening
Misschien toch een goed idee om onszelf op te trakteren



www.georgekniest.nl/Catalogus/...00+Plus/product.aspx

Deze stuurautomaat is volgens de handleiding 'self-contained'. Hij kost 450 euro. Is dat wat je bedoelt met stand-alone?

ja, hoeft alleen maar een voedings draadje aan (stekker /stopcontact zit er bij) en twee bevestigings punten. dan het boekje erbij en dat ding is zelf calibrerent. je zult er geen spijt van krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:35 #394894

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
3Noreen schreef :
Als het oversteken van verkeerscheidingen je ingewikkelder lijkt dan een lagerwal kust met beperkt toegankelijke havens lijkt me de keuze duidelijk.

Ik weet niet voor wie je de opmerking nu bedoelt.
Lagerwal is voor mij de wal waar de wind naar toe waait, verder kom ik niet.
Nu wil ik nogmaals wel aangeven geen voorkeur te hebben voor de route, het is dan de derde keer dat ik dat schrijf, zelf ben ik gewend te gaan varen en naar bevind te handelen en de route, het haalbare, te bepalen.
We zijn de tijd ook voorbij dat we in een bepaalde tijd een einddoel heilig verklaren.
We doen daar niet spastisch over.
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 14:41 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:40 #394897

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
.. je zult er geen spijt van krijgen.

Zolang je stroom hebt! Om je buitenboordmotor te laten draaien om stroom genoeg te hebben, lijkt me geen goed plan. Misschien beter een windvaan? Of sturen met elastiekjes?
En als je dan toch kiest voor elektrisch, dan is de kleinste, minst verbruikende, goed genoeg.

Nog even over de keuze langs de Franse kust of via Engeland.
Een TSS oversteken met 3 knopen is niet erg handig, anderzijds als je van Eastbourne oversteekt naar bv St Vaast heb je stroom dwars, dus vind ik dat met een groter schip, veel ervaring en AIS plus RADAR een betere keus.
Ga je naar St Vaast vanaf bv Le Havre, dan heb je 6 uur stroom mee en 6 tegen.
Dat betekent dat je wellicht geen window hebt om St Vaast in te varen. Op zich niet erg, want je kunt daar prima ankeren totdat er weer voldoende water staat om binnen te varen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:45 #394899

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Misschien heb ik ten onrechte verondersteld dat bekend is dat in de maanden juni - juli - augustus de wind in het besproken gebied overwegend NW - W - ZW is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:51 #394902

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
La Mavare schreef :
Nog even over de keuze langs de Franse kust of via Engeland.
Een TSS oversteken met 3 knopen is niet erg handig, anderzijds als je van Eastbourne oversteekt naar bv St Vaast heb je stroom dwars, dus vind ik dat met een groter schip, veel ervaring en AIS plus RADAR een betere keus.

Kan zijn maar dan hebben we het over een afstand van 100 mijl.
Met alle respect, ik weet niet of dat in het kader van deze discussie hier nu past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 14:56 #394905

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
3Noreen schreef :
Misschien heb ik ten onrechte verondersteld dat bekend is dat in de maanden juni - juli - augustus de wind in het besproken gebied overwegend NW - W - ZW is.
B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 15:08 #394912

De genoemde stuurautomaat heeft een kogelomloopspindel.
Met de genoemde overloopsnelheid betwijfel ik of die zelfremmend is.

Een niet zelfremmende automaat staat voortdurend stroom te consumeren, ook wanneer dat helemaal niet nodig is.

Een duidelijk merkbaar verschil in de accustatus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 15:09 #394914

3Noreen schreef :
Even ter verduidelijking neem de tocht van la Havre naar st Vaast 54 mijl. Met een 22ft boot duurt dit dus tussen de 11 en 12 uur.
lijkt me nog behoorlijk optimistisch ingeschat hoor.
ik denk dat TS echt een langere waterlijn nodig heeft voor dit soort inschattingen hoor!
als hij vier knopen gemiddeld haalt mag tie heeeeel blij zijn. 13,5 uur dan. plus naar de haven, wat altijd langer duurt dan je denkt, ben je zo 15 uur onderweg. omdat je dan natuurlijk ook stroom tegen krijgt enzo. Je wordt altijd dubbel gestraft. In ieder geval een stuk minder comfortabel dan 12 uur.
maakt niet uit, als wilweg het maar niet te optimistisch inschat. Er zullen onvermijdelijk llllaanngggeeee dagen bij zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 15:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kanaal, waar op te letten? 09 mei 2013 15:25 #394921

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
sietse-ten schreef :
ja, hoeft alleen maar een voedings draadje aan (stekker /stopcontact zit er bij) en twee bevestigings punten. dan het boekje erbij en dat ding is zelf calibrerent. je zult er geen spijt van krijgen.
Ok, dankjewel!
La Mavare schreef :
.. je zult er geen spijt van krijgen.

Zolang je stroom hebt! Om je buitenboordmotor te laten draaien om stroom genoeg te hebben, lijkt me geen goed plan. Misschien beter een windvaan? Of sturen met elastiekjes?
En als je dan toch kiest voor elektrisch, dan is de kleinste, minst verbruikende, goed genoeg.
Op dit moment is mijn vriend bezig om verschillende scenario's voor stroomverbruik door te rekenen. Wat helpt is dat we binnenkort 2 zonnepanelen op ons bootje gaan zetten. Ons bootje is maar klein, maar weegt wel 2,5 ton.

La Mavare schreef :
Nog even over de keuze langs de Franse kust of via Engeland.
Een TSS oversteken met 3 knopen is niet erg handig, anderzijds als je van Eastbourne oversteekt naar bv St Vaast heb je stroom dwars, dus vind ik dat met een groter schip, veel ervaring en AIS plus RADAR een betere keus.
Ga je naar St Vaast vanaf bv Le Havre, dan heb je 6 uur stroom mee en 6 tegen.
Misschien moet ik maar helemaal uit de buurt van TSS blijven ben er nog onbekend mee, en nu helemáál, want terwijl wij weg zijn veranderen die ook nog eens.. :dry:
roozeboos schreef :
3Noreen schreef :
Even ter verduidelijking neem de tocht van la Havre naar st Vaast 54 mijl. Met een 22ft boot duurt dit dus tussen de 11 en 12 uur.
lijkt me nog behoorlijk optimistisch ingeschat hoor.
ik denk dat TS echt een langere waterlijn nodig heeft voor dit soort inschattingen hoor!
als hij vier knopen gemiddeld haalt mag tie heeeeel blij zijn. 13,5 uur dan. plus naar de haven, wat altijd langer duurt dan je denkt, ben je zo 15 uur onderweg. omdat je dan natuurlijk ook stroom tegen krijgt enzo. Je wordt altijd dubbel gestraft. In ieder geval een stuk minder comfortabel dan 12 uur.
maakt niet uit, als wilweg het maar niet te optimistisch inschat. Er zullen onvermijdelijk llllaanngggeeee dagen bij zijn.
Klopt, vier knopen gemiddeld is een goede dag.

Maar ik ben so wie so superconservatief qua tijdsschattingen. Zelfs als ik de trein pak sta ik altijd zo'n 20 minuten op het station te wachten, omdat ik veel te vroeg ben :laugh:
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 15:44 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl