Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gelderse IJssel 's nachts bevaren

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 15 mei 2015 17:40 #625333

Mijn boot ligt aan het einde van het Twentekanaal (Enschede) en ga ik binnenkort weer naar interessanter vaarwater brengen.
Om zo vroeg mogelijk te kunnen zeilen overweeg ik om 's nachts door te varen tot Kampen.

Ik heb echter nog nooit in het donker op deze kronkelige rivier gevaren; ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies. De vragen die ik heb zijn bv
-hoeveel commerciele vaart kan ik daar tussen 22:00 en 02:00 verwachten op een door-de-weekse avond/nacht?
-zijn de bochten op een of andere manier gemarkeerd door lichten?
-hoe werkt het blauwe bord gebeuren qua signalering ook al weer?
-hoe zal de stroomsnelheid daar zijn deze tijd van het jaar?
-AIS met noodantenne op spiboom werkt; scheepsnamen komen niet goed door maar tijdens de tocht de andere kant op heeft het wel elk schip laten zien.
-als ik marifooncontact wil maken, hoe identificeer je dan de binnenvaarder? mbv de kilometerraai paaltjes??
-bij Eefde kom ik het Twentekanaal uit, van daar tot Kampen is zo'n 17 mijl kronkels

Mijn grootste zorg is niet om ergens de kant op te varen, maar vooral hoe om te gaan met oplopend en tegemoetkomend verkeer, wat al of niet de verkeerde bocht neemt.
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 17:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 17:56 #625336

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Linke planning,
Zowel Hengelo als Delden draait echt niet alleen voor een jacht ... Hengelo moet bij elke schutting normaliter het water terug pompen. (En da's een hele bak bij 9 meter verval)

Het blauwe bord (verkeerde kant van het vaarwater, dus passage stuurboord op stuurboord) wordt 's nachts vervangen door een wit flitsknipper licht. In de praktijk kiest iemand die stroom opwaarts vaart voor de binnenbocht, is dit bakboordwal dan komt het blauwe bord ervoor. Officieel moet een tegenligger die dat ziet ook een blauw bord gaan voeren (= seintje geven van "ik heb het begrepen") De stroom opwaarts varende schipper is verantwoordelijk voor het geven van ruimte. Maar let op, dit is beroepsvaart dus wij moeten altijd aan de kant.

De beroeps varen 's nachts door. Ik heb nooit, heel bewust, 's nachts op De IJssel gevaren.
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 18:00 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 18:03 #625337

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Als bewoner naast de IJssel, beroepsvaart gaat gewoon door, maar ik heb wel het idee dat er 's nachts minder gevaren wordt. Op de kribben staan tekens, zolang je maar tussen de tekens blijft gaat het goed. Daar waar nodig zijn de tekens verlicht, kijk even op de kaart voor welke lichten waar staan. Ik zou er geen angst voor hebben om 's nachts op de IJssel te varen, het is een mooi stukje vaarwater. Wel goed opletten en regelmatig omkijken. Mocht je niet zeker weten of een oplopend schip je gezien heeft kan je altijd nog even wegduiken tussen de kribben, daar varen die jongens niet. Stroom is variërend, maar het kan stromen tussen 1 knoop tot 4 knopen. Aanroepen schepen doe je door te roepen naar schip opvarend dan wel afvarend bij kilometerraai XXXX. Maar vaak is de naam van het schip goed te zien op de boeg.

En verder even goed het BPR nalezen hoe het ook al weer zat met de vaarregels op de Gelderse IJssel.

Goede tocht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 18:12 #625338

Dankje.

Heb net dit overzichtje nog gevonden. Inderdaad zoals je (ovni) zegt. Er wordt daar voor "klein afvarend" aangeraden om SB van het midden te houden. Voert "groot opvarend" het witte flikkerlicht dan BB wal, anders SB wal opzoeken. Beetje zoals een doelman die bij strafschoppen snel genoeg de juiste hoek moet kiezen.

Maar wat doe je als je (afvarend) opgelopen wordt door een groot schip wat de verkeerde wal houdt? Gewoon SB wal houden lijkt mij?

Wie heeft wel eens ervaren hoe druk het 's nachts bevaren is daar? (edit: duidelijk Wallaby) Hoe is dat bevallen in de praktijk?

Sluizen Twentekanaal draaiden afgelopen najaar best vlot vond ik: bij Eefde kon ik mee met een binnenvaarder; Delden heeft voor mij alleen geschut; in Hengelo moest ik wachten tot een afvarend schip (zo noemt men het daar...) geschut was. Uiteindelijk 2 sluizen voor mij alleen gehad. Ik heb nu gerekend met 2 uur wachttijd per sluis...

Uiteraart zien we wel of het tot Eefde een beetje op wil schieten, maar wil voor mezelf bepalen of het te doen is op de IJssel of dat dit erg dom is.
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 18:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 18:32 #625354

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
het is al even geleden, maar een paar jaar vakantiewerk gedaan op de binnenvaart. Toen keken de meesten niet of het dag was of nacht: als je vracht heb ga je varen tot je er bent of tot je iets tegenkomt wat je tegenhoudt (zoals een sluis met dubbel rood)

We kwamen ook wel de ijssel af; ik vond het een erg donker stuk, weinig verlichting en ook wel achtergrondlicht wat verwarring opleverde. De schipper was er al vaak geweest en kende de weg. Ik wist vaak niet of de ijssel een bocht naar links of naar rechts ging maken. Nu is dat ook wel spannend met 900 ton grind aan boord; je kan je niet vergissen en dan even corrigeren.

Ik zou in jouw geval even kijken of er wat maan is, dat scheelt al heel wat.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 18:46 #625357

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Als je tussen Eefde en Deventer in de schemer kunt varen zou ik het wel doen. Na Deventer stroomt het minder hard en is de rivier wat breder en de bochten minder scherp.

Mocht het je toch tegen vallen dan kun je altijd nog besluiten in Veesen of Wijhe je tocht te onderbreken.

Nu je het zegt: In Delden ben ik idd ook een keer alleen geschut in het najaar. Schijnbaar wordt het stuk tussen Hengelo en Delden dan genoeg "gevoed".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 18:49 #625360

roblisto schreef :
Ik zou in jouw geval even kijken of er wat maan is, dat scheelt al heel wat.
2 Dagen na volle maan, bewolking is nu nog niet in te schatten ;)

ovni schreef :
Mocht het je toch tegen vallen dan kun je altijd nog besluiten in Veesen of Wijhe je tocht te onderbreken.
Dat is een goede, had ik nog niet aan gedacht. Dit zijn de enige havens ook meteen?

Ik heb AIS op bijgewerkte kaarten in iSailor op tablet en de plotter. De navigatie zie ik wel zitten. Op de telefoon is dit het detailniveau van iSailor (stukje bij Deventer). Elke krib is te zien:



Al met al klinkt dit als een leuke uitdaging en waardevolle nieuwe ervaring. Bij Eefde kijken we wel of we fit genoeg zijn: ontspannen zal het niet worden. Het zal een on-the-job les worden in "Blauwe bord bij nacht"...

Bedankt voor de reacties, ik zal laten weten hoe het gegaan is...
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 19:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 18:56 #625363

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zou het niet doen. Gisteren zat ik overdags op de lek en zou daar savonds niet graag zijn. Net zo gevaarlijk als de Ijssel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 18:59 #625364

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Deventer, Hattem (=leuk) en Zwolle hebben ook aanlegplaatsen voor jachten.

De Lek is veel drukker dan de IJssel. De overeenkomst is dat de stroomsnelheid en dus het automatisch baggeren, via kribben is geregeld.
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 19:02 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nacht bevaren 15 mei 2015 19:13 #625366

Fly-Tour schreef :
Ik zou het niet doen. Gisteren zat ik overdags op de lek en zou daar savonds niet graag zijn. Net zo gevaarlijk als de Ijssel.

De Lek is echt wel een stuk drukker dan de IJssel lijkt mij (vaarweg naar Rotterdam/Botlek)! Deze Marine Traffic plaatjes (zelfde schaal) zijn van zojuist, al bestaat de kans dat dit niet representatief is ivm MT dekkingsverschillen. Toen ik afgelopen najaar stroomopwaards voer was het in ieder geval lang niet zo druk als op het plaatje van de Lek hier beneden.

Lek:


IJssel:


Heb eigenlijk al besloten deze ervaring aan te gaan, maar waarom noem je het "gevaarlijk"? Wat zijn de scenario's dat het mis gaat? En wat zou je doen om dit te voorkomen behalve niet te gaan varen?
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 19:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 15 mei 2015 19:17 #625367

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
IJssel is zeekr een stuk rustiger dan de lek, dat is niet te vergelijken.

Als je wat lager op de IJssel zou komen (ter hoogte van Doesburg), had je de boot bij mij voor de deur kunnen afmeren :laugh: (kook ik het eten ook voor je :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 15 mei 2015 20:22 #625389

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
zelfs ook al vaker de ijssel op en af gevaren.

een keer in het donker opgevaren eind okt. om 1uur s,nachts dan in Zutphen overnacht,
en dan smorgens verder ri Doetinchem.
herinneringen die opkomen,

bij passeren Deventer zie je heel veel lichten, die je in eerste instantie even wat kunnen irriteren (stoplichten, straatverlichting,verkeer,etc) maar gouw heb je dit gesoterd, geordend, met de revier.(ik zou het maar zo zeggen)

als je in het donker aan het varen ben(op de ijssel) ook met de schijn van de maan,
heb je soms een verkeerd beeld van de verloop van de revier/de bochten, omdat het water vaak weerspiegeld, (bomen,objekten,etc) hoe dichter jij dan een bocht nadert, hoe duidelijker op eens het verloop van de waterweg werd.

wij vonden de nachttocht prachtig, incl. de kleinkinderen.
gr.w
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 15 mei 2015 23:51 #625439

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De pest is dat je graag relaxed wil varen, snachts loop je maar te turen. Je hebt geen radar niets. Je moet enorm op je hoede zijn. Je kan niet zoals overdags onderuit in je comfort seat zittend op het gemakje sturen. Overdags zie je het tenminste lekker goed.
Zelfs hier op de Kaag is het soms nog listig in het donker, terwijl ik daar al heel lang vaar.

Onderschat het niet, heb dat zelf wel eens gehad en dat vaart niet relaxed..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 23:58 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 04:32 #625445

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik heb dat stuk begin seizoen een keer gevaren, van vroomshoop naar Zwolle.
Smorgens 9 uur weg savonds 23 uur in zwolle met circa 12 km per uur.

Ik ben alleen op twentekanaal 1 vrachtschip tegen gekomen.
Ik kan je wel vertellen dat je dan echt kapot bent en dat je er dan vroeg bij bent om te zeilen vind ik wel een beetje onverantwoord na zon toch van Enschede naar Kampen...

Wees vestandig en vaar de Ijssel gewoon overdag ga een nachtje slapen en dan zeilen.
Of vertrek een dag eerder.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 06:17 #625452

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Als je nog steeds twijfelt zou ik zeggen zorg voor extra bemanning. Voordelen:
- extra stel ogen
- je kunt elkaar wakker houden of aflossen

De laatste keer dat ik zelf op de IJssel heb gevaren is lang geleden, met een boot die niet meer dan 1m stak. Dus geen relevante ervaring zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 10:09 #625511

Fly-Tour schreef :
De pest is dat je graag relaxed wil varen, snachts loop je maar te turen. Je hebt geen radar niets. Je moet enorm op je hoede zijn. Je kan niet zoals overdags onderuit in je comfort seat zittend op het gemakje sturen. Overdags zie je het tenminste lekker goed.
Zelfs hier op de Kaag is het soms nog listig in het donker, terwijl ik daar al heel lang vaar.

Onderschat het niet, heb dat zelf wel eens gehad en dat vaart niet relaxed..

Dan heb je niet goed gelezen en sta jij iets anders in "het varen" dan ik. Heb ik laten blijken dat ik het als een "relaxed" (wat dat ook wezen mag) tochtje zie? Dit soort argumenten voegt niet veel toe. Natuurlijk is het iets anders dan een zondagmiddag dobberen op een of ander Fries meer.

Je overige argumenten kloppen ook niet: er is een capabele bemanning met relevante zeezeilervaring (donker, lichten, aanloop vreemde havens bij nacht, schepen herkennen etc) en bovendien is er AIS - waarschijnlijk nog een stuk nuttiger dan radar met al die bochten.

Meest belangerijk: ik realiseer me wat we gaan ondernemen.

No worries...
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 16:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 10:37 #625520

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik bedoel alleen maar dat het in het donker varen op dat soort wateren niet bepaald onderschat moet worden. Als jijzelf of die capabele bemanning zoveel ervaring hebben met in het donker varen, snap ik niet waarom je dan de vraag stelt op het forum.
Ik gaf alleen maar mijn mening en mijn kijk erop. Ik heb zelf vaak zat in het donker moeten varen, Ijsselmeer, Markermeer, Grevelingen etc, ook op de rivieren. Als ik de keuze had, dan had ik zeker overdags gegaan. Ik heb geen plotter en ais. Het lijkt mij dat het vooral een stuk ontspannender vaart overdag op de Ijssel. Welke apparatuur je aan boord hebt , wist ik niet overigens.

Als jij zo graag in de nacht wil varen en als je daar beter in bent dan ik , dan moet je dat juist vooral doen.
Mijn ervaring met in het donker op dat soort wateren varen is ook dat het erg vermoeiend is. Beroepsmatige ervaring.

Je ben toch met een pleziervaartuig onderweg? Dan lijkt het mij dat je niet op tijd met 900 ton zand ergens moet wezen....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 10:45 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 13:03 #625560

Och , iedereen doet wel eens wat stoms als hij net begonnen is met zeiltochten.
De eerste keer naar het Ijsselmeer (1975) wilde ik ook 'snachts naar Kampen varen ( met een vriend als bemanningslid hoor) en daar dan 'smorgens de andere twee meevaarders oppikken.
Nou , ging eigenlijk in het begin best goed maar een paar km voor Deventer plotseling potdichte mist.
Dat viel bepaald niet mee zonder gps maar met alleen een kaart en kompas en dieptemeter.
Vooral die laatste hielp enorm om niet te dicht bij de kant of krib te komen.
Even later bleken we niet de enigen met problemen want er lag een vrachtschip middenop de Ijssel voor anker( was radar eigenlijk toen al verplicht ?) Gelukkig was iets verder een jachthaven die we in konden (Daventria).

Was wel de laatste keer dat ik 'snachts op een rivier gevaren heb.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 16:02 #625614

Fly-Tour schreef :
snap ik niet waarom je dan de vraag stelt op het forum.

Ik heb de vraag gesteld om aandachtspunten, ervaringen en tips te vernemen. Buiten dat komen er altijd "meningen" langs, die gelukkig verschillen per persoon.

De reacties zover hebben me geholpen een beslissing te nemen: op basis van hoe ik mij deze tocht nu voorstel heb ik zelf (mijn) mening gevormd. Prima toch? We hoeven toch geen consensus na te streven hier?

Ik zal jullie laten weten hoe het gegaan is.

groet!
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 16:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 16:33 #625620

  • Wiking
  • Wiking's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Ik heb deze tocht vaak gedaan ook 's nachts en ik vond het goed te doen.

Maar waarschijnlijk is het helemaal niet nodig om 's nachts te varen. Als je om 6 uur 's ochtends door de sluis in Hengelo gaat kan je 's avonds al in Lelystad zijn(Kampen al in de middag). Ik ben vorig jaar net na de sluis in Hengelo begonnen (om een uur of 12), heb de v snaar nog vervangen in Almen (1.5 uur) en heb heel langzaam gevaren, ik was om 10 uur (net donker) in Zwolle. Als je wel op tijd vertrekt en doorvaart kan je 's middags makkelijk in Kampen zijn. Vergeet niet dat het al weer bijna de langste dag is.

Off topic: Ik zal me binnenkort even voorstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 16:50 #625623

Nou, nu wíllen we zelfs gaan in het donker: voor de ervaring, uitdaging en beleving. Desnoods wachten we in Eefde ;)

Nee zonder gekheid: er is m.i. inmiddels voldoende bewustzijn van de risico's; anders had ik niet eens bedacht dit draadje te starten!
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 16:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 17:00 #625626

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Gewoon gaan joh
Zo schokkend is de IJssel nou ook weer niet
En als je in kampen in de buitenhaven aanlegt,is het eerste biertje van mij
( schrijf maar op onder de naam Alfred ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 17:19 #625629

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Yellow Boat schreef :
Och , iedereen doet wel eens wat stoms als hij net begonnen is met zeiltochten.
De eerste keer naar het Ijsselmeer (1975) wilde ik ook 'snachts naar Kampen varen ( met een vriend als bemanningslid hoor) en daar dan 'smorgens de andere twee meevaarders oppikken.
Nou , ging eigenlijk in het begin best goed maar een paar km voor Deventer plotseling potdichte mist.
Dat viel bepaald niet mee zonder gps maar met alleen een kaart en kompas en dieptemeter.
Vooral die laatste hielp enorm om niet te dicht bij de kant of krib te komen.
Even later bleken we niet de enigen met problemen want er lag een vrachtschip middenop de Ijssel voor anker( was radar eigenlijk toen al verplicht ?) Gelukkig was iets verder een jachthaven die we in konden (Daventria).

Als ik het goed begrijp was het grootste probleem de mist, niet dat het donker was (al helpt dat natuurlijk niet)
Ik heb vorig najaar overdag een tijdje in dichte mist gezeten op de IJssel (tussen Deventer en Eefde), en toen waren we ook blij dat de mist opgetrokken was voor we weer andere schepen tegenkwamen. Dit was wel met plotter (iPad) en AIS-transponder.
Ik zit liever 's nachts met wat maanlicht op de IJssel vaar dan overdag met dichte mist.

Dit is ongeveer de gemiddelde stroming die je kan verwachten:



Nachtvlinder schreef :
De Lek is echt wel een stuk drukker dan de IJssel lijkt mij (vaarweg naar Rotterdam/Botlek)! Deze Marine Traffic plaatjes (zelfde schaal) zijn van zojuist, al bestaat de kans dat dit niet representatief is ivm MT dekkingsverschillen. Toen ik afgelopen najaar stroomopwaards voer was het in ieder geval lang niet zo druk als op het plaatje van de Lek hier beneden.
MarineTraffic heeft een hele slechte dekking op de IJssel. Dit is met de density-maps aan, je ziet dat er tussen Deventer en Wijhe een veel lagere dichtheid is, terwijl bijna alles wat langs Hattum komt daar ook langs komt. Ik denk wel dat je conclusie klopt dat de het op de IJssel meestal minder druk is dan dat plaatje van de Lek. In het weekend, met name op zondag is het ook altijd merkbaar rustiger dan doordeweeks.

Laatst bewerkt: 16 mei 2015 17:29 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 17:25 #625634

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2415
Xiphias schreef :
Ik zit liever 's nachts met wat maanlicht op de IJssel vaar dan overdag met dichte mist.

Dit is ongeveer de gemiddelde stroming die je kan verwachten

Dat ben ik helemaal met je eens. Bij goed zicht is in het donker varen helemaal niet moeilijk. Ook niet op de IJssel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelderse IJssel 's nachts bevaren 16 mei 2015 17:51 #625643


Geweldig! Zo'n soort planning (niet zó gedetailleerd) had ik ook gemaakt, maar dan met 2h per sluis en 1.6 knopen stroom. Dit plaatje is dus iets positiever dan de mijne.

Nav de opmerkingen over mist: onze mitigatie van "mist" is "kielen omhoog en tussen twee kribben op 1 m diepte ankeren". Ik denk dat begin juni de kans op mist erg klein is overigens.

@Duit: kun je daar ook mastzetten? Dan vind ik dat wel een uitnodiging om op in te gaan ;) Begin van de nacht van donderdag 4 naar vrijdag 5 juni wordt het als we niet overvaren worden.
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 18:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl