Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Explosie op plezierjacht Terschelling

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 06:44 #651465

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nachtvlinder schreef :
koko schreef :
Daarnaast moet er een leiding aan de bovenzijde van de bun zitten naar de buitenkant van het schip

Nee hoor, heb je de door mij gelinkte ISO norm gelezen?

Heb jouw link nog niet gelezen. Even geen tijd voor.

Ik heb het destijds vrij grondig uitgezocht. Ik ging in eerste instantie uit van overdruk in de bun door een lekkage, maar toch was dat niet goed. Kan het zijn dat het 'm zit in onderdeks monteren van de bun (wel aanvoer nodig) of bovendeks (geen aanvoer nodig)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 06:48 #651467

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Op onze huidige boot zaten bij aanschaf gasslangen uit 1988... het bouwjaar van de boot. Nog nooit vervangen dus, en blijkbaar ook zonder ongelukken en problemen gebruikt.

Die zijn uiteraard vervangen (er was wel meer discutabel aan de installatie, dus ik heb voordat ik ook maar iets met gas deed de hele installatie vernieuwd, inclusief bun), maar de slangen waren zeker niet vergaan of zo. Ze zagen er eigenlijk nog prima uit; aan het jaartal kon je zien dat ze 25 jaar oud waren, maar dat zou je anders niet zeggen.

Voor de duidelijkheid: ik ga ze echt wel regelmatig vervangen, maar dat is meer voor de zekerheid, dan dat ze na 5 jaar ook werkelijk aan vervanging toe zijn. Overigens zouden slangen door schavielen (cardanische kooktoestel...) wellicht eerder slijten dan dat ze echt verouderen?

Edit:
Het ANWB HISWA Gasveilig document spreekt inderdaad over een ventilatieopening aan de bovenzijde. De door mij gemonteerde bun (geen eigenbouw, maar een officiele 'watersport'-bun) heeft alleen een ventilatieopening aan de onderkant (die bij het zwemplatform uit komt), niet aan de bovenkant. Ik zie het nut van naar buiten ventileren bij een lekkage wel, dus ik denk dat ik die nog wel ga aanbrengen. De bun zit in de bakskist gemonteerd, ik kan aan de bovenkant wel een slang maken die via een doorvoer in de kuip uit komt.
Het is natuurlijk wel zo dat zo'n opening bovenin alleen nodig is als er zoveel lekkage is dat niet alles door de slang onderin afgevoerd kan worden. Zou die 19mm die minimaal voorgeschreven is niet in alle gevallen voldoende moeten zijn?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 07:20 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 07:15 #651479

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Met betrekking tot aan/afvoer: zie deze folder: tips bij berging van gasflessen, blz 4

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcde...ig_brochure_2011.pdf


Eigenlijk best vervelend: Nachtvlinder breng een lijvig document in dat dit document blijkbaar tegenspreekt. Wat moet je nu aanhouden?

Zelf vind ik de inlaat van toegevoegde waarde, maar ja. Wie ben ik?
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 07:17 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 07:21 #651482

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
schavielen is denk ik niet de reden dat je als producent een beperkte houdbaarheid op je slangen zet.
Is wel goed voor de handel maar schavielen valt bij mij onder foute montage.

Wel het bewegen bij een cardanisch kooktoestel, daar is een punt waar je veroudering mag verwachten als er sterke buigingen zijn, maar zou dat dan ook niet gelden voor die slangen met een rvs laag?

Ik vind het nog steeds een wat overdreven mogelijke oorzaak van ellende.

Er valt natuurlijk altijd wel iets te verbeteren maar foolproof krijg je het nooit. Certificeren helpt daar echt niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 07:24 #651485

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
koko schreef :
Met betrekking tot aan/afvoer: zie deze folder: tips bij berging van gasflessen, blz 4

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcde...ig_brochure_2011.pdf

Eigenlijk best vervelend: Nachtvlinder breng een lijvig document in dat dit document blijkbaar tegenspreekt. Wat moet je nu aanhouden?

Maar bij de foto die op die pagina staat kan ik geen ventilatieopening aan de bovenkant ontdekken, tenzij het deksel dat er op geplaatst wordt niet gasdicht is.

Betreffende je laatste vraag: het document van Nachtvlinder is een norm. Die heeft meer waarde dan een document van de HISWA en zou je dus feitelijk moeten aanhouden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 07:27 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 07:43 #651490

Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
De gasbun zit achteraan in de bakboord kuipbank en de beide 50mm loospijpen lopen van daar vlakbij rechtstreeks naar buiten en komen ruim boven de waterlijn uit.

en jij weet heel heel zeker dat er geen enkele opening is vanuit die kuipbank naar de ruimte onder de kuipvloer, bijvoorbeeld? Waar stroomt dat (zware) gas heen als het over de rand van de bun stroomt? Alleen de kuip in?

Ja , daar ben ik zeker van.
In feite is de gasbun een meegelamineerd deel van de complete kuip.
En zou er gas vrijkomen dan stroomt dat de kuip in direct richting kuipafvoeren.
Naar voren kan niet want daar zit het brugdek wat zelfs nog wat hoger dan de kuipbank zit. Bovendien zit de gasbun helemaal achterin de kuipbank. Moet ook wel anders zou hij in de hondekooi steken.
Zie plaatje.
De drain , die hier niet te zien is , zit links onderaan en de beluchting ( die er origineel niet op zat) links bovenaan de gasbun.
Uiteraard zit er ook nog een deksel op.Zie tweede foto (niet van mijn boot).
Ad

Laatst bewerkt: 14 aug 2015 07:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 07:55 #651495

Ik denk dat je de houdbaarheid van de slangen net zo moet zien als die van een saildrive membraan.
Een of andere commissie van wijze (maar waarschijnlijk niet echt ter zake kundige) mannen heeft gekeken naar de eigenschappen en bestendigheid van de gebruikte rubber en daar , met een flinke "overkill" , een maximum levensduur voor "verzonnen".
Echt testen kun je zoiets wel maar alleen bij de uiterste omstandigheden bijv. met UV bestraling , nat maken en min of meer constant buigen.
Maar dat zegt uiteraard weinig over de praktijk.

Ik kan trouwens nergens meer die gasslangen vinden met een metalen omvlechting voor aan boord die veel langer mee zouden gaan (wel die voor thuis ) . Zouden die dan toch niet zo goed zijn?
Ad
Laatst bewerkt: 14 aug 2015 08:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 08:35 #651501

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
het ging me ook meer om de praktijk, iets voor de wintermeet of zo.
Als er een aantal erg oude en relatief zwaar belaste slangen (van bij een kookapparaat of zo) kunnen worden getest weten we weer iets meer, misschien komen daar wel verrassingen naar boven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 10:01 #651525

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hen3 schreef :
koko schreef :
Met betrekking tot aan/afvoer: zie deze folder: tips bij berging van gasflessen, blz 4

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcde...ig_brochure_2011.pdf

Eigenlijk best vervelend: Nachtvlinder breng een lijvig document in dat dit document blijkbaar tegenspreekt. Wat moet je nu aanhouden?

Maar bij de foto die op die pagina staat kan ik geen ventilatieopening aan de bovenkant ontdekken, tenzij het deksel dat er op geplaatst wordt niet gasdicht is.

Betreffende je laatste vraag: het document van Nachtvlinder is een norm. Die heeft meer waarde dan een document van de HISWA en zou je dus feitelijk moeten aanhouden.

Niet op de foto inderdaad, wel in de tekst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 14 aug 2015 14:02 #651583

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Dat bedoel ik. In de tekst wordt over ventileren aan de bovenkant gesproken, terwijl er een foto bij staat van een bun die aan de bovenkant dicht lijkt te zijn.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 07:59 #687651

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Bij mij is de veiligheid betreft Gas ook actueel omdat ik nog keuzemogelijkheden heb.
De ventilatie van de gasbun zit onderaan en dat is een logische keuze aangezien Propaan/Butaan zwaarder is dan lucht, daar zit het grote probleem in omdat het gas dat weglekt ook altijd in de boot blijft hangen.

Veiligheidsmateregelen bestaan uit verschillende stappen:

1 voorkomen van lekkages (onderhoud)
2 zorgvuldig ermee omgaan
3 alleen beveiligde kook apparatuur gebruiken (geen vlam = gas uit)
4 afvoeren van gas naar buiten in geval van lekkage (ventilatie in de bun)
5 detectie met een gasdetector (als het dan toch nog mis gaat)

Een ongeluk ontstaat wanneer er op alle genoemde punten wordt gefaald

Ik ben niet zo erg dol op gas en overweeg om elektrisch te koken, na flink wat rekenwerk zie ik inductie koken als een van de beste opties. Met goede omvormers is dat geen enkel probleem en het is nog makkelijk ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 08:01 #687653

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Hen3 schreef :
Dat bedoel ik. In de tekst wordt over ventileren aan de bovenkant gesproken, terwijl er een foto bij staat van een bun die aan de bovenkant dicht lijkt te zijn.

Gas moet aan de onderkant weg kunnen en boven heb je lucht toevoer nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 08:19 #687659

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1603
Ratman schreef :
Hen3 schreef :
Dat bedoel ik. In de tekst wordt over ventileren aan de bovenkant gesproken, terwijl er een foto bij staat van een bun die aan de bovenkant dicht lijkt te zijn.

Gas moet aan de onderkant weg kunnen en boven heb je lucht toevoer nodig

Lijkt waar, maar is toch niet waar, immers de gasfles "produceert" een hoop gas dat via het onderste gat wegstroomt. Ventileren is alleen nodig om het laatste beetje gas dat zich in de hele gasbun verzameld heeft nadat de hele fles leeg is, weg te laten zakken, maar die gashoeveelheid is zo klein dat dat niet interessant is. Dat bovenste ventilatiegaatje zal, als de gasfles flink lekt, toch gas de boot in spuwen. En dat is nou net wat je niet wilt.

Ergo: geen ventilatie aan de bovenzijde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 08:25 #687662

Ronaldl schreef :
Dat bovenste ventilatiegaatje zal, als de gasfles flink lekt, toch gas de boot in spuwen. En dat is nou net wat je niet wilt.

Uiteraard dient ook het bovenste ventilatiegat ( als dat er is) met een slang te worden verbonden met een afvoer buiten de boot.Maar inderdaad , echt nodig is die opening niet tenminste als de gasbun echt helemaal gasdicht is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 08:51 #687668

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ronaldl schreef :

Ergo: geen ventilatie aan de bovenzijde!

Dat is veel en veel te kort door de bocht.

Zoals Ad ook al zei, de ventilatieaanvoer kan eenvoudig aan de buitenkant van de boot beginnen. Slang er aan, huiddoorvoer aan de buitenzijde in het bovenwaterschip en voila!(En zo zit het ook op mijn boot).

Bij een serieuze overdruksituatie zal het gas dan de bun uit gedrukt worden door zowel aan als afvoer, maar nog altijd naar buiten de boot.
Bij een zeer klein lek zal er door de ventilatie altijd circulatie ontstaan. Het gas dat naar beneden zakt kan dan altijd weer aangevuld worden met buitenlucht. Geen kans op "vacuum".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 09:01 #687675

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
koko schreef :
Ronaldl schreef :

Ergo: geen ventilatie aan de bovenzijde!

Dat is veel en veel te kort door de bocht.

Zoals Ad ook al zei, de ventilatieaanvoer kan eenvoudig aan de buitenkant van de boot beginnen. Slang er aan, huiddoorvoer aan de buitenzijde in het bovenwaterschip en voila!(En zo zit het ook op mijn boot).

Bij een serieuze overdruksituatie zal het gas dan de bun uit gedrukt worden door zowel aan als afvoer, maar nog altijd naar buiten de boot.
Bij een zeer klein lek zal er door de ventilatie altijd circulatie ontstaan. Het gas dat naar beneden zakt kan dan altijd weer aangevuld worden met buitenlucht. Geen kans op "vacuum".
En bij een fors gaslek lekt er gas uit de bovenste ventilatieopening de kuip in en dan de boot in. Denk echt dat boven hermetisch gesloten prima is.
Onderste ventilatieopening idd middels een slang onderin de bun en een doorvoer naar buiten.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 09:15 #687681

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Koezt schreef :
koko schreef :
Ronaldl schreef :

Ergo: geen ventilatie aan de bovenzijde!

Dat is veel en veel te kort door de bocht.

Zoals Ad ook al zei, de ventilatieaanvoer kan eenvoudig aan de buitenkant van de boot beginnen. Slang er aan, huiddoorvoer aan de buitenzijde in het bovenwaterschip en voila!(En zo zit het ook op mijn boot).

Bij een serieuze overdruksituatie zal het gas dan de bun uit gedrukt worden door zowel aan als afvoer, maar nog altijd naar buiten de boot.
Bij een zeer klein lek zal er door de ventilatie altijd circulatie ontstaan. Het gas dat naar beneden zakt kan dan altijd weer aangevuld worden met buitenlucht. Geen kans op "vacuum".
En bij een fors gaslek lekt er gas uit de bovenste ventilatieopening de kuip in en dan de boot in. Denk echt dat boven hermetisch gesloten prima is.
Onderste ventilatieopening idd middels een slang onderin de bun en een doorvoer naar buiten.

Alleen als je het zo aanlegt. Bij mij aan boord zitten de openingen voor aanvoer lucht en afvoer gas aan de buitenkant van de boot. Er wordt in geen geval gas geloosd de boot in. Ook niet de kuip in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 09:57 #687691

een vacuüm maken door een lekje in een gasfles? Als je dat kan wordt je heel rijk; het is bijna een perpetuum mobile ;-)

DICHT die bovenkant van de bun, en een voldoende grote afvoer naar buiten de boot (niet de bakskist in).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 10:44 #687702

Baasklusje schreef :
een vacuüm maken door een lekje in een gasfles? Als je dat kan wordt je heel rijk; het is bijna een perpetuum mobile ;-)

DICHT die bovenkant van de bun, en een voldoende grote afvoer naar buiten de boot (niet de bakskist in).

kan die afvoer niet naar het gasstel? dan kan je er nog op koken! :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 10:53 #687706

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Baasklusje schreef :
een vacuüm maken door een lekje in een gasfles? Als je dat kan wordt je heel rijk; het is bijna een perpetuum mobile ;-)

DICHT die bovenkant van de bun, en een voldoende grote afvoer naar buiten de boot (niet de bakskist in).

Wèl extra sterk deksel, zodat het niet bezwijkt onder het vacuum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 08 dec 2015 10:54 #687707

roozeboos schreef :
kan die afvoer niet naar het gasstel? dan kan je er nog op koken! :S

Jaja , en dan BOEM :evil: :woohoo: want er zit immers ook lucht in dat lekgas.

Ja hoor , ik weet wel dat het als grapje bedoelt was.... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl