Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Explosie op plezierjacht Terschelling

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 19:01 #651047

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Happydart schreef :

Ik heb 35 jaar gas op verschillende boten en ik leef nog zonder 1 incident, dus voor mij valt dat mee, wel regelmatig het nodige inspecteren en vervangen van ...indien nodig.
Heb al wel 1 brandje gehad maar dat lag aan een nieuwe Victron lader die een constructiefout had (ventilator knelde tegen het printplaatje en veroorzaakte oververhitting, voor mij is zulke apparatuur dus gevaarlijk ?

Mijn opa is 85 jaar geworden. Altijd gerookt. Ergo roken is helemaal niet schadelijk....
Nee, dit soort redeneringen zijn in het geheel niet toereikend om het risico in te schatten. Liever feiten als gemiddeld X aantal gas ongelukken met zwaar lichamelijk letsel per jaar aan boord van schepen. En als vergelijk het aantal bootjes wat afborrelt door eigen gebrek met verdrinking tot gevolg. Dan weten waar we over praten.
Zelf rij ik al 30 jaar met +80 km/uur door de bebouwde kom en nog nooit een spelend kind geschept. :blush: :woohoo:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 19:03 #651049

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
3Noreen schreef :
Happydart schreef :

Ik heb 35 jaar gas op verschillende boten en ik leef nog zonder 1 incident, dus voor mij valt dat mee, wel regelmatig het nodige inspecteren en vervangen van ...indien nodig.
Heb al wel 1 brandje gehad maar dat lag aan een nieuwe Victron lader die een constructiefout had (ventilator knelde tegen het printplaatje en veroorzaakte oververhitting, voor mij is zulke apparatuur dus gevaarlijk ?

Mijn opa is 85 jaar geworden. Altijd gerookt. Ergo roken is helemaal niet schadelijk....
Nee, dit soort redeneringen zijn in het geheel niet toereikend om het risico in te schatten. Liever feiten als gemiddeld X aantal gas ongelukken met zwaar lichamelijk letsel per jaar aan boord van schepen. En als vergelijk het aantal bootjes wat afborrelt door eigen gebrek met verdrinking tot gevolg. Dan weten waar we over praten.
Zelf rij ik al 30 jaar met +80 km/uur door de bebouwde kom en nog nooit een spelend kind geschept. :blush: :woohoo:

ge krijgt gelijk , er zullen altijd idioten zijn die hun boten niet onderhouden .
Ik leef niet volgens tabellen en statistieken ik denk zelf wel na. :whistle:
Laatst bewerkt: 12 aug 2015 19:05 door Happydart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 19:12 #651051

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Proost schreef :
Eerder dit jaar dacht ik even losse slang te halen om te vernieuwen. Had het netjes met tules, dubbele klemmen enz. Mij is verteld door een gaskeurmeester, slangen met slangtules en slangklemmen mogen niet meer. Dat komt neer op gebruik van slangen met aangeperste koppelingen. Lengte maximaal 1 meter. Vervangingstermijn hangt af van de gebruikte materialen en er staat een jaartal op wanneer de slang vervangen moet worden. De regelaar mag niet ouder zijn dan 10 jaar en moet dan vervangen worden, liefst door een met manometer, voor enige controle. Gebruik van schotdoorvoeren is verplicht. Gasleiding , naadloos getrokken en gebruik van steunbusjes, moet 20 cm verwijderd zijn van elektrische bedrading. Andere voorschriften staan in de Hiswa brochure "gasveilig"

Nog iets wat een gaskeurmeester mij vertelde. Een goed reduceerventiel moet een overdruk ventiel hebben. Wanneer het reduceerventiel stuk zou gaan kan er nooit een te hogedruk in het systeem ontstaan en loopt het gas in de gasbun en ontsnapt hier uit de onderkant in de buitenlucht. Reduceerventielen uit campeerwinkels hebben deze meestal niet.
Laatst bewerkt: 12 aug 2015 19:39 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 19:13 #651052

Typisch dat als er ergens "gas" in een bericht staat er hier op het forum altijd een discussie ontstaat over voors en tegens van gas aan boord. Waar we dan meestal niet uit komen, er zijn fervente voor- en tegenstanders en ik geloof niet dat er al iemand van mening is veranderd... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 19:25 #651055

Als er nou eens een wettelijke verplichting tot jaarlijkse keuring zou komen. Keuring verlopen = onverzekerd (en geen haven toegang of op een veilig plekje aan de ketting totdat er wel gekeurd is. Makkelijke handhaving zo)

Dat lijkt mij een goed plan. Goed voor de beroepsgroep ook

Je kunt het zelf nog zo goed voor elkaar hebben als gas liefhebber, die gast naast jou die verder nergens geen benul van heeft kan jou in zijn ellende meeslepen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 19:44 #651061

Dat iemand zijn eigen boot en zichzelf opblaast mag in Nederland gelukkig iedereen helemaal zelf weten.
Dat er de grote kans bestaat in een overvol en niet te evacueren haven op Terschelling is de schuld van de overheid daar.
Deze keer is het goed afgelopen voor de omstanders, lijkt het.
Was het 1 of 2 weken eerder gebeurd, en dan met een stevige wind die het vuur verspreidt en aanwakkert, dan hadden we nu een andere discussie gehad dan al die flauwekul over hoe onveilig gas wel niet is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 20:07 #651063

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Ik ga wel mee met BK.
Overigens verwacht ik geen actie van de overheid. Tot nu toe liep het altijd goed af. Pas als het een keer goed misgaat komen er weer regeltjes.
Alle Terschellingliggers van afgelopen week gaan deze winter hun gas installatie checken, dus de kans op grote ongelukken wordt iig weer iets kleiner.

Dit forum heeft toch wel weer nut:
Dat verhaal over het reduceerventiel in combinatie met overdrukventiel is nieuw voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 20:20 #651068

ovni schreef :
...
Dit forum heeft toch wel weer nut:
Dat verhaal over het reduceerventiel in combinatie met overdrukventiel is nieuw voor mij.
Ik kwam er achter toen ik de slang liet vernieuwen. De winkelier zei meteen dat mijn reduceerventiel (2000) niet meer aan de wettelijke eis voldeed. Dus nieuw ventiel, en waar praten we over? €6 of zoiets. Moet je eens vergelijken met een zeiltje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 20:30 #651072

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
ovni schreef :
Ik ga wel mee met BK.
Overigens verwacht ik geen actie van de overheid. Tot nu toe liep het altijd goed af. Pas als het een keer goed misgaat komen er weer regeltjes.
Alle Terschellingliggers van afgelopen week gaan deze winter hun gas installatie checken, dus de kans op grote ongelukken wordt iig weer iets kleiner.

Dit forum heeft toch wel weer nut:
Dat verhaal over het reduceerventiel in combinatie met overdrukventiel is nieuw voor mij.

bestaat al zeer lang en is ook wel iets dat iedere gasinstallatie zou moeten hebben, bij ons alleszins een basic item.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 20:34 #651076

Heb ik als eens opgemerkt op dit forum dat je een drukregelaar met afblaasventiel moet gebruiken. Werd gelijk afgebrand. Gas afblazen in de gasbun was volgens dit forum levensgevaarlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 20:40 #651078

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
Je bent kennelijk 'een profeet die brood eet'. Voor de Zuiderburen 'een profeet van roggebrood'.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 20:56 #651088

Niet leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 21:25 #651095

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
johannesw schreef :
Niet leuk.

Ik ben het met je eens, maar de 'deskundigen' op dit forum dus niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 21:39 #651098

OK.bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 21:59 #651100

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
johannesw schreef :
Heb ik als eens opgemerkt op dit forum dat je een drukregelaar met afblaasventiel moet gebruiken. Werd gelijk afgebrand. Gas afblazen in de gasbun was volgens dit forum levensgevaarlijk.


? Gas afblazen in een gasbun die voldoet aan de eisen kan toch nooit levensgevaarlijk zijn? De bovenkant moet dicht zijn.
Maar hoe kan gas onderin wegstromen als er alleen maar een opening aan de onderkant in zit en er geen verse lucht van boven toegevoegd kan worden? Is me niet helemaal duidelijk.
Afblaasventiel zou direct naar buiten gevoerd moeten worden en dan heb je eigenlijk die gasbun niet nodig als je installatie verder goed is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 22:06 #651102

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Bij onze boot zat er zo'n neopreen stuk rubber aan het deksel van de bakskist als afsluiting van de gasbun. Die heb ik er direct afgetrokken!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 23:06 #651111

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
volgen mij zegt de norm dat de gasbun geventileerd moet zijn, met een afvoer in de bodem naar buiten. als er gas vrij komt in de bun zakt dat naar beneden en weg door de afvoer. Het maakt niks uit of de bun deksel luchtdicht is of niet. Ook kan een beetje gas in de bun niet zo veel kwaad, tenzij je de gasfles gaat controleren met een aansteker. Maar tegen dergelijke domheid helpt geen enkele norm.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 12 aug 2015 23:44 #651114

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
ilCigno schreef :
volgen mij zegt de norm dat de gasbun geventileerd moet zijn, met een afvoer in de bodem naar buiten. als er gas vrij komt in de bun zakt dat naar beneden en weg door de afvoer. Het maakt niks uit of de bun deksel luchtdicht is of niet. Ook kan een beetje gas in de bun niet zo veel kwaad, tenzij je de gasfles gaat controleren met een aansteker. Maar tegen dergelijke domheid helpt geen enkele norm.

Maar of het nu echt slim is het deksel van de bun hermetisch af te sluiten blijft natuurlijk wel de vraag. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 13 aug 2015 04:49 #651117

Natuurlijk moet het deksel goed afsluiten. Als er gas in de bun komt dan is er een lek met overdruk. Veel als het lekt voor de regelaar, wat minder als het erna lekt. Als er meer vrijkomt dan de afvoer kan wegwerken loopt de bun vol gas en even later loopt hij over als het deksel niet goed afsluit. En dan zijn de rapen gaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 13 aug 2015 04:55 #651119

ilCigno schreef :
volgen mij...Het maakt niks uit of de bun deksel luchtdicht is of niet...Maar tegen dergelijke domheid helpt geen enkele norm.

Baasklusje schreef :
Natuurlijk moet het deksel goed afsluiten.


Ik zeg ook: verplichte periodieke keuring voor iedereen. Het is een slecht teken dat er nog steeds discussies (en meningen!) omtrend normen zijn. Normen liggen vast dus daar valt niets over te discussiëren. Of zijn de normen onduidelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 13 aug 2015 05:02 #651120

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
verplichte jaarlijkse keuring, verplicht reddingsvlot, verplichte volgboot, verplichte zwemvesten, verplichte aan en afmeldingen. misschien beter een fietsvakantie plannen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 13 aug 2015 05:06 #651121

De rest zoek je lekker zelf uit, maar met een onnozele instelling of verkeerde gasinstallatie betrek je mensen om je heen in een potentieel drama
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 13 aug 2015 05:57 #651129

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
HPV schreef :
verplichte jaarlijkse keuring, verplicht reddingsvlot, verplichte volgboot, verplichte zwemvesten, verplichte aan en afmeldingen. misschien beter een fietsvakantie plannen?

Jij pakt zeker ook de fiets i.p.v. de APK keuring van je auto?
APK voor een jacht is helemaal zo gek nog niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 13 aug 2015 06:09 #651133

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewerkt en gewoond. In die tijd nog geen boot, maar een caravan. Toen was al een gas.TUV verplicht, uit te voeren bij een officieel keuringsstation. Na de keuring een sticker met jaartal. Niet gekeurd = niet verzekerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Explosie op plezierjacht Terschelling 13 aug 2015 07:05 #651144

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Nachtvlinder schreef :
(...) Of zijn de normen onduidelijk?

De normen zijn vooral duur.

Je moet ze namelijk kopen
(zowel Iso als Nen)

en dat doet (bijna) niemand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.354 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl