holrobert schreef :
Wat arjaan schreef is denk ik de 'makkelijkste' route: weinig stroom, niet de Oude Maas en Dordt, maar het blijft best een lastig stuk met dunne ervaring.
Wat trouwens ook mooi is en rustig ( maar je daarna wel op de oude maas laat uitkomen, dus voor de TS misschien minder handig):
Uitdam - muiden - weesp - sb uit richting Diemen - bij Amstelstation de Amstel op - richting Aarkanaal en dan bij Alphen ad Rijn de SMR weer op.
De route over de Amstel en het Aarkanaal kan ik van harte aanbevelen. In het verleden regelmatig gevaren en een oase van rust en schoonheid in vergelijking met de reguliere Staande Mastroute.
Merwedekanaal heeft als nadeel dat een flink aantal bruggen toch voor je moeten draaien, ook met gestreken mast. Ik heb het nooit een interessant alternatief gevonden voor Hollandse IJssel, Nieuwe Maas en Noord. Nadeel van die rivieren is dat je met stroom te maken hebt (mee of tegen) en dat er veel grote beroepsvaart is.
Wat me brengt op een belangrijk punt (dat ex- of impliciet hier en daar al is genoemd): om deze tocht met gestreken mast te varen moet je motor 100 % betrouwbaar zijn. Een stilgevallen motor kan je op water met veel beroepsvaart in ernstige problemen brengen. Zorg voor voldoende brandstof en als de motor een dieselmotor is: weet hoe deze moet worden ontlucht als je onverhoopt toch een keer de tank leegvaart.
Een mobiele telefoon of liever nog een marifoon is noodzakelijk om alarm te slaan als je toch motorpech zou krijgen.
Het oversteken van ruim water als de Oosterschelde met de mast plat alleen doen bij relatief rustig weer. Met de mast plat zal de boot een stuk minder comfortabel bewegen als er flinke golven zijn.