Watermaat schreef :
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ?

Ja, ik vind dat dit wel iets meer aandacht mag krijgen.
Ik baal ook als een stekker dat het bruggengedoe in Nederland zó lastig is! Er zijn grote delen van Nederland waar je heerlijk kunt zeilen, maar niet als je om het uur de mast 'even' moet strijken.
Maar voor verplaatsen van Zuid naar Noord, is het toch een iets ander verhaal.
Ja natuurlijk, focus moet blijven op de bruggen repareren.
(Het zijn overigens niet alleen de zeilers die graag door een brug willen. De beroepsvaart wil ook graag wel weer eens door Amsterdam kunnen varen met meer dan 2 meter 13 hoog! Van Aalsmeer naar Friesland varen met 8,50 meter breed is alleen via het Amsterdam Rijnkanaal. Dat is waanzinnig om!)
Toch: als je je mast kunt strijken, kun je jezelf een hoop ellende besparen.
Je maakt van jezelf dan geen slachtoffer maar een slimmerik.
Ik vaar net als Watermaat met een platbodemschip. Eentje van 9 meter en eentje van 23 meter.
Bij allebei kan ik in 10 minuten strijken. Daarna kost het me 20 minuten om alles weer overeind te zetten.
Van zeilen naar zeilen kan ik in ongeveer 1 uur.
Hoe vaak ik al niet in het afgelopen jaar
niet heb gewacht bij een plots gestremde brug!
Ik heb al zo veel mensen jaloers zien kijken! Terwijl ze heus niet jaloers zijn op het zweet op mijn rug!
En je krijgt nog iets cadeau ook nog: je kan ook nog eens ergens heen waar een vaste brug ligt.
Hoe veel Nederlands water er wel niet is waar je nèt onder 1!! vaste brug door moet, om daarna weer dagen lang te kunnen zeilen!
De Kromme Mijdrecht en de Grecht naar Woerden is een goed voorbeeld daarvan.