Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staande Mastroute

Staande Mastroute 24 juni 2026 17:06 #1690360

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
ik vrees het ergste voor de driebondsbrug in groningen, deze maand al 5 x een storing maar de huidige storing is heel extreem.
problemen met de slagbomen krijgen ze na 4 jaar nog steeds niet onder controle , vandaag komt daar de hitte nog bij. brug staat al sinds 1600 open en de chaos is kompleet.
ik vrees dat er binnenkort weer restricties komen voor de pleziervaart.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 24 juni 2026 17:56 #1690368

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Bericht 2026.03753.2
Ivm weersomstandigheden, geldt het volgende:
Driebondsbrug
Geen bediening
woensdag 24 juni 2026 16:00 t/m woensdag 24 juni 2026
Geen bediening
donderdag 25 juni 2026 tot nader bericht,
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 24 juni 2026 20:00 #1690392

b100 schreef :
Bericht 2026.03753.2
Ivm weersomstandigheden, geldt het volgende:
Driebondsbrug
Geen bediening
woensdag 24 juni 2026 16:00 t/m woensdag 24 juni 2026
Geen bediening
donderdag 25 juni 2026 tot nader bericht,
.
Het is iets minder erg (bericht 2026.3753.3):
Geen bediening donderdag 25 juni 2026 tot nader bericht, dagelijks 10:00 tot 19:00
Feeling 326 di
Laatst bewerkt: 24 juni 2026 20:00 door Willem-vdV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 03:11 #1690412

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
tijden zijn idd aangepast, woensdag tot 21.15 uur , toen hadden ze de brug eindelijk na 5 uur weer dicht. :)
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 07:05 #1690423

b100 schreef :
ik vrees het ergste voor de driebondsbrug in groningen, deze maand al 5 x een storing maar de huidige storing is heel extreem.
problemen met de slagbomen krijgen ze na 4 jaar nog steeds niet onder controle , vandaag komt daar de hitte nog bij. brug staat al sinds 1600 open en de chaos is kompleet.
ik vrees dat er binnenkort weer restricties komen voor de pleziervaart.
Stond vanmorgen in de krant. Ze kregen de brug niet meer dicht door de hitte.
In dezelfde krant stond dat de provincie Zuid Holland van haar bruggen een stukje afslijpt als blijkt dat zo'n brug door extreme hitte niet meer open of dicht kan. Eindelijk hebben ze toch ergens het licht gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 07:47 #1690427

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2244
Idee voor een nieuwe Titel voor dit topic?
OnbeStaande mastroute
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 25 juni 2026 07:58 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 10:19 #1690442

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
En wat dachten jullie van een commissie en een klankbordgroep?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 10:36 #1690443

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2244
Ik zou gaan meten:
Het zal duidelijk blijken dat het gebruik afneemt en dat maatregelen dus niet nodig zijn.
Er schijnt steeds minder behoefte te blijven bestaan.
Bij vaste bruggen zie je dat effect ook. Uitermate effectief.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 10:45 #1690444

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ? B)
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 11:05 #1690446

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30056
Watermaat schreef :
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ? B)

Neee.. wat nodig is, is magie!

www.youtube.com/shorts/CvQcA3ePthY
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 11:35 #1690449

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8560
Watermaat schreef :
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ? B)
Ik houd me aanbevolen voor suggesties. (17,5m doorgestoken aluminium mast)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 12:24 #1690454

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Doorzagen en scharnier ertussen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 13:00 #1690460

holtere schreef :
Doorzagen en scharnier ertussen :)

Precies.
Dat heb ik een tijdje geleden ook bij een dikke houten kottermast gedaan. Een mooie zware rvs scharnierconstructie gemaakt.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 13:05 #1690461

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5462
jerry schreef :
En wat dachten jullie van een commissie en een klankbordgroep?

Eerst een participatie commissie en dan overleggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 13:08 #1690463

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5462
In het verlengde hiervan hoe bedien je de watersporter (niet):
Weesp bedient tot maandag GEEn bruggen...
ProRail in Weesp draait wel, net als alle andere bruggen over de Vecht.
Weesp wil niet eens voor en na de 9.56 uur opening vd ProRail brug de Lange Vecht brug draaien ( dan is het vast nog niet te heet)
Gevolg: Muiden havens liggen al vol..
Suc6 met thhiskomen
Laatst bewerkt: 25 juni 2026 13:11 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 13:14 #1690466

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Ik lig op dit moment vast in het kanaal Almelo de Haandrik. Ik kan niet meer voor of achteruit. Zelfs zonder mast lukt het niet. Tijdsduur onbekend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 13:40 #1690467

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Watermaat schreef :
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ? B)

Ja, ik vind dat dit wel iets meer aandacht mag krijgen.
Ik baal ook als een stekker dat het bruggengedoe in Nederland zó lastig is! Er zijn grote delen van Nederland waar je heerlijk kunt zeilen, maar niet als je om het uur de mast 'even' moet strijken.

Maar voor verplaatsen van Zuid naar Noord, is het toch een iets ander verhaal.
Ja natuurlijk, focus moet blijven op de bruggen repareren.
(Het zijn overigens niet alleen de zeilers die graag door een brug willen. De beroepsvaart wil ook graag wel weer eens door Amsterdam kunnen varen met meer dan 2 meter 13 hoog! Van Aalsmeer naar Friesland varen met 8,50 meter breed is alleen via het Amsterdam Rijnkanaal. Dat is waanzinnig om!)

Toch: als je je mast kunt strijken, kun je jezelf een hoop ellende besparen.
Je maakt van jezelf dan geen slachtoffer maar een slimmerik.

Ik vaar net als Watermaat met een platbodemschip. Eentje van 9 meter en eentje van 23 meter.
Bij allebei kan ik in 10 minuten strijken. Daarna kost het me 20 minuten om alles weer overeind te zetten.
Van zeilen naar zeilen kan ik in ongeveer 1 uur.

Hoe vaak ik al niet in het afgelopen jaar niet heb gewacht bij een plots gestremde brug!
Ik heb al zo veel mensen jaloers zien kijken! Terwijl ze heus niet jaloers zijn op het zweet op mijn rug!



En je krijgt nog iets cadeau ook nog: je kan ook nog eens ergens heen waar een vaste brug ligt.
Hoe veel Nederlands water er wel niet is waar je nèt onder 1!! vaste brug door moet, om daarna weer dagen lang te kunnen zeilen!

De Kromme Mijdrecht en de Grecht naar Woerden is een goed voorbeeld daarvan.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 14:38 #1690469

Brug Houtribsluizen wil niet meer dicht, verkeer beide kanten op staat vast www.omroepflevoland.nl/nieuws/...kanten-op-staat-vast
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 14:38 #1690470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
SimondeDanser schreef :
b100 schreef :
ik vrees het ergste voor de driebondsbrug in groningen, deze maand al 5 x een storing maar de huidige storing is heel extreem.
problemen met de slagbomen krijgen ze na 4 jaar nog steeds niet onder controle , vandaag komt daar de hitte nog bij. brug staat al sinds 1600 open en de chaos is kompleet.
ik vrees dat er binnenkort weer restricties komen voor de pleziervaart.
Stond vanmorgen in de krant. Ze kregen de brug niet meer dicht door de hitte.
In dezelfde krant stond dat de provincie Zuid Holland van haar bruggen een stukje afslijpt als blijkt dat zo'n brug door extreme hitte niet meer open of dicht kan. Eindelijk hebben ze toch ergens het licht gezien.

hebben ze vorig jaar hier voor de deur ook gedaan in friesland.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 16:49 #1690489

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Koezt schreef :
Watermaat schreef :
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ? B)
Ik houd me aanbevolen voor suggesties. (17,5m doorgestoken aluminium mast)

Zoals al gezegd; scharnierbaar maken zou kunnen ? Gewicht is niet echt een probleem met een alu mast.
Verder had ik met een zg A-frame mijn niet scharnierende ( wel dek-stepped) Marieholm mast in no time plat liggen. Dat moet ook met veel grotere masten goed kunnen.


Ik had een deelbaar frame dat gedemonteerd gewoon aan boord mee kon.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 21:05 #1690533

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
Wadloper schreef :
Watermaat schreef :
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ? B)

Neee.. wat nodig is, is magie!

Of in plaats daarvan net als heel vroeger elke brug verplicht voorzien van een oorgat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 25 juni 2026 22:06 #1690542

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Knar schreef :
Wadloper schreef :
Watermaat schreef :
Ik zou me vooral druk gaan maken hoe we masten strijkbaar kunnen maken ? ........of had ik dat al eerder gezegd ? B)

Neee.. wat nodig is, is magie!

Of in plaats daarvan net als heel vroeger elke brug verplicht voorzien van een oorgat.

Dan moeten we net als vroeger weer lekker met onverstaagde steekmasten gaan varen ......en laat ik die nu net op mijn HI.11 vissermanschouw hebben staan B) Dan hoef ik die niet meer strijkbaar te maken.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande Mastroute 26 juni 2026 06:15 #1690558

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6478
Noballast schreef :
Brug Houtribsluizen wil niet meer dicht, verkeer beide kanten op staat vast www.omroepflevoland.nl/nieuws/...kanten-op-staat-vast

Klopt
Wij kwamen er rond 15.30 h met de auto langs, de klep stond half open en bewoog niet
De boel stond al aardig vast
Wij konden ons er nog net langs wurmen
Dan heeft het ruim 2 uur geduurd
Fijn met die temperatuur

Edit
Let op
De brug is voor onbepaalde tijd gesloten voor scheepvaart
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 26 juni 2026 06:23 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl