De belangrijkste reden voor het weren van diesels is momenteel de uitstoot van stikstofoxiden.
En die zal bij onze "ouderwetse" scheepsdieseltjes wel meevallen.
Die hoge uitstoot is vooral het gevolg van de efficientieverbeteringen in de afgelopen tientrallen jaren door hogere compressie , turbo's en andere zaken die de verbrandingstemperatuur in de verbrandingsruimte verhogen . De oude types met relatief lage compressie hadden dat probleem simpelweg niet omdat daar de verbrandingstemperatuur te laag voor is. Beneden de ca. 800 graden ontstaat er vrijwel geen NOX , bij de hogere temperaturen in moderne autodiesels wel en die moet dan m.b.v. bijv. een katalisator weer verlaagd worden waardoor echter de efficientie van de motor weer afneemt (dat is ook een van de oorzaken van de beruchte dieselschandalen bij de autofabrikanten) .
Een zelfde probleem trad op toen in 1987 in Delfzijl de eerste gasturbine centrale in Nederland werd opgestart.
Er verscheen een enorme bruine wolk boven de schoorsteen waaruit bij de oude centrale alleen waterdamp kwam.
Oorzaak waren de veel hogere temperaturen in de gasturbine t.o.v. die in een normale ketel zoals je ook thuis hebt staan doe maar bij hooguit 800 graden verbrandt.
Men moest toen naarstig op zoek naar een oplossing die na enige tijd ook gevonden is.
Eenzelfde probleem zie je bijv. ook bij opstijgende straalvliegtuigen.
Die bruine uitlaatgassen bestaan voor een groot deel uit NOX , om precies te zijn No2 en No3.
Dioe zijn nl. bruin . Stikstofmonoxide is kleurloos maar reageert aan de lucht ook met zuurstof tot NO2 . Daarom zie je bij dat soort "bruine uitlaten"vaak dat de bruine kleur pas op een bepaalde afstand van de uitlaat ontstaat.
Overigens denk ik niet dat scheepsdiesels vanwege de waterinspuiting in de uitlaat "uberhaupt"nog NOX uitstoten omdat dat, als het al in de uitlaatgassen zit, grotendeels zal worden omgezet in salpeterzuur wat oplost in water en dus niet in de lucht komt.
Veel meer over stikstofoxiden kun je hier lezen:
nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden
Ad