Draijer570 schreef :
Ik ben van plan aankomende zomer (Als dat ivm corona überhaupt kan) naar de Engelse oostkust te zeilen en daar mijn Spirit 28 tegen een kade/palen te laten droogvallen met het tij. Zelf heb ik jaren terug kielboten tegen palen aan zien liggen bij Mersea (Zie foto, niet zelf genomen).
Ik vroeg me af hoe dit werkt (Of ze vrij toegankelijk zijn, privé of van een haven), waar dit het beste kan en of dit verstandig is met een Spirit 28. Zover ik kan zien loopt de kiel behoorlijk schuin naar achteren, zou ze daardoor naar voren kunnen vallen?
Ik denk dat de meeste van die plekken met geschikte palen bedoeld zijn als plek om gedurende laagwater de boot te kunnen schrobben (en van AF te voorzien, voor zover dat in het VK nog toegestaan is). Meestal is de bodem voor de palen bezet met dwarsbalken of één of andere 'verharding' zodat de kiel niet de modder in gaat.
In Woodbridge mag je in overleg met de gemeentelijke autoriteit droogvallen tegen de kademuur ter plaatse. Formeel moet je dit van tevoren regelen. Het is niet de bedoeling dat je er gaat staan en vervolgens wacht tot de havenmeester langskomt.
Ook in Snape, aan het eind van de Alde is zo'n kademuur, maar daar is vooraf melden niet nodig, geloof ik. Langs de Blackwater kun op bepaalde plekken (Maldon) ook langs de kademuur staan.
Op dergelijke plekken zal je kiel wel, al dan niet ver, in de modder zakken. Je moet je landvasten dus veel speling geven, of er tijdens het zakken bij blijven en ze van lieverlee opvieren, terwijl je ervoor zorgt dat de boot enigszins de goede kant op blijft hellen.
Je kan het in Nederland een keer uitproberen in Sint Philipsland. Daar valt de bodem voor de kademuur net (of net niet) droog.
Ik neem aan dat de Spirit 28 zó ontworpen is dat de boot op de kiel kan staan zonder neiging om voor- of achterover te gaan als boeg en achtersteven niet gesteund worden. In principe moet iedere kielboot met enige zijdelingse steun kunnen blijven staan.