Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilen langs Rotterdam / Noordzee

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 07:44 #1162620

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Toen ik 2 weken geleden van noord naar zuid voer deed kanaal 03 het niet. Net als Delphi32 : alleen maar gekraak. Mijn oproepen werden niet beantwoord op mn transponder kwamen er een paar grote jongens van zee met een knoop of 19.. toen maar even gebeld en ze hadden mij al geplot. Vaar maar lekker door en goed opletten was het devies. Gelukkig kon ik op de ais mbv cpa's goed de boel in de gaten houden. Alleen op zicht zou ik er niet aan beginnen, brrr!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 08:33 #1162636

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Als je die schepen even peilt zie je zo of ze voorlangs gaan.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 08:40 #1162639

hetzeilen schreef :
Uitluisteren: héél belangrijk. Ik kreeg van Port Control Zeebrugge de vraag/opmerking: zal je zo traag blijven gaan? Dan moet ik je vragen dat containerschip even voor te laten ... zij hadden immers een veel duidelijker beeld over de situatie dan ik op m'n schulpje ...

Kijk , en dan is een AIS ontvanger ( of transponder) een geweldig hulpmiddel , vooral als je die op een plotter kunt weergeven . Die kan dan preces tonen of en wanneer en waar je et dichtbij komt en houd daarbij rekening met d ekoers en snelheid van beide schepen.
Daarom zou ik persoonlijk in ieder geval een AIS ontvanger , of nog beter een transponder want dan is een amrifoon automatisch ook verplicht ,zo langzamerkhand gewoon verplicht stellen op zee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 09:07 #1162647

La Mavare schreef :
Schepen die een rivierloods wisselen voor een zeeloods of omgekeerd, doen dat ongeveer 4 mijl uit de kust. Dus daar varen ze maximaal 5 knoop.
Ik heb nog nooit jouw probleem ondervonden, maar die route via de MG neem ik altijd bij harde W- to N-wind, omdat het dan een puinbak is bij de aanbevolen oversteek, zeker bij afgaand water van de Nieuwe Waterweg.

ja dat kan ik bevestigen, één keer gedaan (komende vanuit Hellevoet , op weg naar scheveningen), met W5-6 en afgaand tij. Dan heb je je handen vol aan die steile deining bij het oversteektraject, niet tof als je ook nog moet wachten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 09:15 #1162650

@ Jutter, jij kent het nog! Ook zonder die 'hightech' hulpmiddelen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 09:31 #1162657

zuipschuit schreef :
@ Jutter, jij kent het nog! Ook zonder die 'hightech' hulpmiddelen ;)

Dat kent iedereen als hij of zij een vaarbewijs heeft gehaald.
En zeker voor zo'n 20 jaar geleden Nasa op de markt kwam met hun eerste betaalbare "AIS radar" ( www.nasamarine.com/product/new-ais-sart-plotter/ ) deed iedereen dat zo .
AIS is echter veel en veel nauwkeuriger en leidt ook veel minder af dan steds weer meer of n=minder nauwkeurig peilen.
Tenslotte heb je daar wel meer om in de gaten te houden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 10:47 #1162678

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Jutter schreef :
Als je die schepen even peilt zie je zo of ze voorlangs gaan.

Dan zal je elke 10 minuten moeten peilen, want de snelheid neemt meestal af, zeker bij de loodswissel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 10:51 #1162682

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Uiteraard iedere 10 min even over het peilkompas kijken.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 12:34 #1162699

Elke 10 minuten??
Weet je wel wat voor afstand jij en een groot schip aflegt in die 10 minuten?
Als gauw 0,5 resp. 1,5 mijl of nog meer.Dan moet je dus minstens op 3-4,5 mijl afstand dat schip gaan peilen en dat lijkt me bij de gemiddelde drukte daar onbegonnen werk.
Bovendien kan een AIS voorspellen en geeft ook de resterende tijd en snelheid aan en dat is bij een zichtpeiling heel wat lastiger , tenzij je een navigator onder je bevel hebt die de boel voor je op de kaart uitplot. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 13:29 #1162710

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Ja Ad, dat weten we, althans velen hier.

Maar het lijkt of je er nog nooit geweest bent. 9/10 keer kun je gewoon oversteken en af en toe dus niet.
Soms heeft dat te maken met de drukte en dan vraagt Maasmond even te wachten als je het zelf al niet ziet en soms heeft het te maken met de situatie dat het niet bezeild is en dan vraagt Maasmond wat je aan het doen bent. Soms maak ik een lange slag parallel aan de geul en stek dan een beetje schuin over.

Het enige dat je je dan moet realiseren is dat je dan in het gebied van Pilot Maas (VHF 2) komt.

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 13:33 #1162712

Hahah tja wat arjaan zegt , als je naar marine traffic kijkt denk je :blink:

Vaar je er in werkelijkheid denk je is het nu toevallig rustig of waar zijn ze ........ :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 21 mei 2020 22:22 #1162883

Yellow Boat schreef :
Elke 10 minuten??
Weet je wel wat voor afstand jij en een groot schip aflegt in die 10 minuten?
Als gauw 0,5 resp. 1,5 mijl of nog meer.Dan moet je dus minstens op 3-4,5 mijl afstand dat schip gaan peilen en dat lijkt me bij de gemiddelde drukte daar onbegonnen werk.
Bovendien kan een AIS voorspellen en geeft ook de resterende tijd en snelheid aan en dat is bij een zichtpeiling heel wat lastiger , tenzij je een navigator onder je bevel hebt die de boel voor je op de kaart uitplot. :lol:
Ad


natuurlijk is AIS beter! maar ik heb geen AIS (nog niet) dus ben gewend het gewoon met handpeilingen te doen....en dat gaat ook prima. Natuurlijk helpt het dan om advies te vragen aan Maasmond. Daar zijn ze ook voor.
Laatst bewerkt: 21 mei 2020 22:23 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 06:12 #1162909

AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
Elke 10 minuten??
Weet je wel wat voor afstand jij en een groot schip aflegt in die 10 minuten?
Als gauw 0,5 resp. 1,5 mijl of nog meer.Dan moet je dus minstens op 3-4,5 mijl afstand dat schip gaan peilen en dat lijkt me bij de gemiddelde drukte daar onbegonnen werk.
Bovendien kan een AIS voorspellen en geeft ook de resterende tijd en snelheid aan en dat is bij een zichtpeiling heel wat lastiger , tenzij je een navigator onder je bevel hebt die de boel voor je op de kaart uitplot. :lol:
Ad


natuurlijk is AIS beter! maar ik heb geen AIS (nog niet) dus ben gewend het gewoon met handpeilingen te doen....en dat gaat ook prima. Natuurlijk helpt het dan om advies te vragen aan Maasmond. Daar zijn ze ook voor.

Tot het zicht ineens 500 meter wordt :silly: hier op ZF heeft daar iemand ervaring mee ( ais nog niet werkend) ineens een grote broodpoeper op bezoek
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 07:26 #1162938

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Van de tig keer dat ik de Maasmond ben gepasseerd, nooit mist gehad. Wel alle mogelijke andere weer-ongein.

In alle gevallen voelde ik me uitermate veilig i.r.t. andere vaartuigen, omdat de sectoren Maasmond en Pilot Maas je goed begeleiden waar nodig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 07:40 #1162943

Ik geen mist maar regen regen regen en alles verdween is een wolk van water , ik was best blij met AIS , toen ik half oktober de nieuwe water weg op voer .

De sector riep me op om er zeker van te zijn dat de stena aan het vertrekken was, Dat ik dat ook wist !! en achterop de hamburg sud bak eraan kwam bestemming Europoort , niet echt meteen belangrijk voor mij , maar ach wat je weet is toch beter als niks weten . ........

Later klaarde het iets op en werd het zicht stukken beter na Maasluis , hier foto van de webcam


We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 07:41 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 08:22 #1162955

La Mavare schreef :
Ja Ad, dat weten we, althans velen hier.

Maar het lijkt of je er nog nooit geweest bent.

Nee , de Maasmond nog niet maar wel talloze keren andere drukke TSSen en andere drukke plaatsen , voroal bij het kruispunt boven jade , Weser en Elbe waar je verrekte goed moet uitkijken omdat koersveranderinegn daar eerder regel as uitzonderingen zijn.
Maar ook daar kram ik al lang voor AIS was uitgevonden hoor dus ik weet echt wel hoe het ook zonder gaat . Alleen snap ik niet zo goed dat zeilers die op dat soort plaatsen komen niet de hooguit paar honderd €€ ervoor over hebben in ieder geval een AIS ontvanger aan te schaffen . Als je toch al een mogelijkheid voor de weergave op plotter of pc of tablet o.i.d. hebt voldoet deze al uitstekend : www.nasamarine.com/product/ais-engine-3/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 08:56 #1162965

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Best wel druk die Weser/Jade



ongeveer 1/5 van Rotterdam en dat is ook mijn ervaring als ik daar weer eens voorbij zeilde. Eén keer uitgeweken voor een autotransporter die 's nachts met 1 knoop de monding naderde.

BRON

Marinetraffic e.d. bevestigen dagelijks dat daar weinig verkeer is.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 09:06 #1162971

Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
Elke 10 minuten??
Weet je wel wat voor afstand jij en een groot schip aflegt in die 10 minuten?
Als gauw 0,5 resp. 1,5 mijl of nog meer.Dan moet je dus minstens op 3-4,5 mijl afstand dat schip gaan peilen en dat lijkt me bij de gemiddelde drukte daar onbegonnen werk.
Bovendien kan een AIS voorspellen en geeft ook de resterende tijd en snelheid aan en dat is bij een zichtpeiling heel wat lastiger , tenzij je een navigator onder je bevel hebt die de boel voor je op de kaart uitplot. :lol:
Ad


natuurlijk is AIS beter! maar ik heb geen AIS (nog niet) dus ben gewend het gewoon met handpeilingen te doen....en dat gaat ook prima. Natuurlijk helpt het dan om advies te vragen aan Maasmond. Daar zijn ze ook voor.

Tot het zicht ineens 500 meter wordt :silly: hier op ZF heeft daar iemand ervaring mee ( ais nog niet werkend) ineens een grote broodpoeper op bezoek


dat gebeurt natuurlijk niet zo maar, zicht minder dan 500m. Als dat gebeurt, maak je je snel uit de voeten, weg van de scheepvaartroute. Dan pas je je bestemming desnoods aan. Zo zijn we een keer niet naar engeland gegaan, omdat ik vlak voor oversteken van TS tussen duinkerken en Dover een mistbank invoer. Ik had toen geen radar of AIS. We zijn omgekeerd, de mistbank uitgevaren en 's nachts Nieuwpoort binnengelopen. Mijn boodschap is: zonder AIS kan het natuurlijk ook, goed blijven kijken, en je route aanpassen indien nodig. Al ga ik het zelf wel aanschaffen als de boot in NL komt. :)
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 09:10 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 09:09 #1162972

En neem dan geen ontvanger, maar meteen een transponder.
Dan heb je nog een kans dat anderen jou ook opmerken. En kunnen ze je met je scheepsnaam oproepen.

Echter bij rotterdam kan de AIS overlopen, omdat er teveel berichtjes verzonden moeten worden en het gewoon niet meer past.
AIS is daar dus zeker niet 100% kloppend. Hooguit een hulpmiddel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 09:22 #1162977

AndreAzuree schreef :
Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
Elke 10 minuten??
Weet je wel wat voor afstand jij en een groot schip aflegt in die 10 minuten?
Als gauw 0,5 resp. 1,5 mijl of nog meer.Dan moet je dus minstens op 3-4,5 mijl afstand dat schip gaan peilen en dat lijkt me bij de gemiddelde drukte daar onbegonnen werk.
Bovendien kan een AIS voorspellen en geeft ook de resterende tijd en snelheid aan en dat is bij een zichtpeiling heel wat lastiger , tenzij je een navigator onder je bevel hebt die de boel voor je op de kaart uitplot. :lol:
Ad


natuurlijk is AIS beter! maar ik heb geen AIS (nog niet) dus ben gewend het gewoon met handpeilingen te doen....en dat gaat ook prima. Natuurlijk helpt het dan om advies te vragen aan Maasmond. Daar zijn ze ook voor.

Tot het zicht ineens 500 meter wordt :silly: hier op ZF heeft daar iemand ervaring mee ( ais nog niet werkend) ineens een grote broodpoeper op bezoek


dat gebeurt natuurlijk niet zo maar, zicht minder dan 500m. Als dat gebeurt, maak je je snel uit de voeten, weg van de scheepvaartroute. Dan pas je je bestemming desnoods aan. Zo zijn we een keer niet naar engeland gegaan, omdat ik vlak voor oversteken van TS tussen duinkerken en Dover een mistbank invoer. Ik had toen geen radar of AIS. We zijn omgekeerd, de mistbank uitgevaren en 's nachts Nieuwpoort binnengelopen. Mijn boodschap is: zonder AIS kan het natuurlijk ook, goed blijven kijken, en je route aanpassen indien nodig. Al ga ik het zelf wel aanschaffen als de boot in NL komt. :)

Flauwe onrealistische opmerking in mijn ogen , zeker gezien de plek waar we het over hebben .

Als je je zaken op orde hebt hoef je niet op de vlucht te slaan voor

Met geen marifoon en een transponder ben je in mijn ogen So wie So daar de grootste factor
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 09:23 #1162978

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
roozeboos schreef :
En neem dan geen ontvanger, maar meteen een transponder.
Dan heb je nog een kans dat anderen jou ook opmerken. En kunnen ze je met je scheepsnaam oproepen.

Echter bij rotterdam kan de AIS overlopen, omdat er teveel berichtjes verzonden moeten worden en het gewoon niet meer past.
AIS is daar dus zeker niet 100% kloppend. Hooguit een hulpmiddel.

Bij Maasmond (en op elk zeeship) is de RADAR leidend. AIS vaak als overlay om echo's te 'benoemen', bv om aan te roepen. De echo van jachten is veelal onder de maat en dan is een AIS-overlay handig omdat je dan de jachten van de golven kunt onderscheiden. Dus ja, een transponder heeft meerwaarde.

Ik kan iedereen aanraden eens een bij VTS Maasmond of op een zeeschip rond te kijken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 09:29 #1162982

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 09:51 #1162988

Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
Elke 10 minuten??
Weet je wel wat voor afstand jij en een groot schip aflegt in die 10 minuten?
Als gauw 0,5 resp. 1,5 mijl of nog meer.Dan moet je dus minstens op 3-4,5 mijl afstand dat schip gaan peilen en dat lijkt me bij de gemiddelde drukte daar onbegonnen werk.
Bovendien kan een AIS voorspellen en geeft ook de resterende tijd en snelheid aan en dat is bij een zichtpeiling heel wat lastiger , tenzij je een navigator onder je bevel hebt die de boel voor je op de kaart uitplot. :lol:
Ad


natuurlijk is AIS beter! maar ik heb geen AIS (nog niet) dus ben gewend het gewoon met handpeilingen te doen....en dat gaat ook prima. Natuurlijk helpt het dan om advies te vragen aan Maasmond. Daar zijn ze ook voor.

Tot het zicht ineens 500 meter wordt :silly: hier op ZF heeft daar iemand ervaring mee ( ais nog niet werkend) ineens een grote broodpoeper op bezoek


dat gebeurt natuurlijk niet zo maar, zicht minder dan 500m. Als dat gebeurt, maak je je snel uit de voeten, weg van de scheepvaartroute. Dan pas je je bestemming desnoods aan. Zo zijn we een keer niet naar engeland gegaan, omdat ik vlak voor oversteken van TS tussen duinkerken en Dover een mistbank invoer. Ik had toen geen radar of AIS. We zijn omgekeerd, de mistbank uitgevaren en 's nachts Nieuwpoort binnengelopen. Mijn boodschap is: zonder AIS kan het natuurlijk ook, goed blijven kijken, en je route aanpassen indien nodig. Al ga ik het zelf wel aanschaffen als de boot in NL komt. :)

Flauwe onrealistische opmerking in mijn ogen , zeker gezien de plek waar we het over hebben .

Als je je zaken op orde hebt hoef je niet op de vlucht te slaan voor

Met geen marifoon en een transponder ben je in mijn ogen So wie So daar de grootste factor

waarom flauw? Jij denkt dat het zonder AIS niet verantwoord is? Dat is een nogal boude stelling....voer voor discussie! ;)
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 09:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 10:17 #1162998

Wat ik zeg is dat ais een hulpmiddel , het veiliger maakt .

Een ais kan geen aanvaringen tegengaan , wel helpen voorkomen .

En ik kan geen reden meer bedenken waarom je zeker op zee , geen transponder zou hebben :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen langs Rotterdam / Noordzee 22 mei 2020 10:24 #1163000

Jeroen-pion schreef :
Wat ik zeg is dat ais een hulpmiddel , het veiliger maakt .

Een ais kan geen aanvaringen tegengaan , wel helpen voorkomen .

En ik kan geen reden meer bedenken waarom je zeker op zee , geen transponder zou hebben :unsure:

AIS is zeker een hulpmiddel, wat dat betreft ben ik het met je eens. Ik heb jaren op de Noordzee gevaren zonder, simpelweg omdat AIS toen nog niet zo gangbaar was. Ik zou het nu wel willen hebben, maar ik geloof niet dat het een "must" is. Een marifoon wel natuurlijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl