@Gijper: dat is een mooie vraag. Het antwoord is niet zo eenvoudig. Van de constructie uit het filmpje weet ik het zo niet uit m’n hoofd (ruim 10 jaar geleden), maar toevallig heeft die constructie een vrij grote lengte onderwater.
Zonder al teveel details (ik ga m’n best doen), zijn er grofstoffelijk 4 manieren om zo’n windmolen rechtop te houden bij windbelasting:
1) vaste windmolen -gemonteerd op een paal die in de grond is geheid/gestort (fixed turbine)
-gemonteerd op een (meestal betonnen) basis die op de zeebodem staat (GBS, Gravity Based Structure). Het wordt natuurlijk bij steeds grotere waterdieptes steeds duurder om iets vanaf de bodem te maken, dus zie je bij grotere warerdieptes de ‘floating wind turbines’ verschijnen.
2) een TLP (heb ik een paar posts terug uitgelegd)
3) een Semi Submersible (ook wel Semisub of Semi): dit is een constructie die stabiel is door een redelijk laag zwaartepunt (gewichtsstabiliteit) en doordat hij een groot oppervlaktetraagheidsmoment (sorry…) van de waterlijn heeft (vormstabiliteit).
Voor zeilers is vormstabiliteit van een Semi waarschijnlijk het simpelst uit te leggen als het verschil tussen een monohull en een catamaran. Ondanks dat het oppervlak van de waterlijn ongeveer gelijk is, is het opp. traagheidsmoment v/d waterlijn van de catamaran veel groter, doordat er een flinke afstand tussen de waterlijnoppervlaktes zit. Die afstand zit kwadratisch in het opp. traagheidsmoment. Een semi heeft dan ook meerdere ‘kleine’ waterlijnoppervlaktes op een afstand van elkaar en heeft daardoor een relatief grote vormstabiliteit.
https://images.app.goo.gl/2wSDoMyktuNxBRNK7
Semi’s heb je met 3 kolommen (dus 3 losse waterlijnoppervlaktes, dit zie je meestal bij floating wind turbines) maar ook met 4 of meer kolommen (bijv de grote kraanschepen van Heerema, Allseas en Saipem, dat zijn ook allemaal Semi’s omdat die door hun relatief (!!!) kleine waterlijnoppervlaktes weinig verticale golfbewegingen maken).
4) een SPAR (Single Point Anchor Reservoir, al wordt altijd de afkorting gebruikt). Die zie je in het filmpje dat ik linkte. Dit is een vrij slanke, lange constructie (voor windturbines meestal een buis), die nauwelijks vormstabiliteit heeft (klein opp. traagheidsmoment v/d waterlijn dus
), en z’n stabiliteit dus vooral haalt uit gewichtsstabiliteit, en dat verkrijg je dus door een laag zwaartepunt
Op het plaatje zie je de laatste 3 types, alleen hebben ze hier een platte ‘barge’ ipv een Semi (een platte barge noem ik bewust niet, die heb ik nog nooit gezien en het is ook bepaald geen goed idee. Dan is de Semi een veel beter ontwerp)
https://images.app.goo.gl/ePv8dthQcThBUhT68
De turbine uit het filmpje is een 5 MW (MegaWatt) turbine, daarvan zit het draaipunt van de rotor op zo’n 90 meter boven water, en de rotor heeft een diameter van ong. 126 meter. Voor de SPAR uit het filmpje zal het deel onder water dan zo’n 60 meter lang zijn geweest, schat ik. Ik zal het nog wel ff opzoeken en anders aanpassen.
We hebben van dit ontwerp overigens ook een Semi en een TLP variant getest (volgens mij zijn daar ook wel filmpjes van te vinden op YT)
EDIT: Voordat er mensen op de punt en de komma ingaan: ik heb geprobeerd het nog enigszins simpel te houden en weet uiteraard wel dat ik daarbij wat ‘details’ heb weggelaten