Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belgische regelgeving uitrusting aan boord

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 09:20 #1427341

Kon niet vinden of deze al eerder gepost was, ik kreeg zonet onderstaand linkje toegestuurd.

Ter lering ende vermaak:

mobilit.belgium.be/sites/defau...artuigen-privaat.pdf
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 09:44 #1427345

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 180
Ik vraag me af wat ze bij vaargebied 6-7 precies bedoelen met “2e onafhankelijke energiebron”. Energiebron om wat te voeden? Het hele boordnet, en zo ja, telt dan een accu en een dynamo op de motor als onafhankelijk? Zo nee, wat betekent dat dan in de praktijk?
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 09:44 door Ndbpw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 10:53 #1427368

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ndbpw schreef :
Ik vraag me af wat ze bij vaargebied 6-7 precies bedoelen met “2e onafhankelijke energiebron”. Energiebron om wat te voeden? Het hele boordnet, en zo ja, telt dan een accu en een dynamo op de motor als onafhankelijk? Zo nee, wat betekent dat dan in de praktijk?

Ik vermoed dat alles wat je essentiële systemen (VHF, verlichting, navigatie, etc.) zelfstandig aan de praat kan houden als een onafhankelijke energiebron telt. Met een doordachte installatie kan dat zowel een service accu, startaccu, generator als alternator (dynamo) zijn. Zonnepanelen en schroefasgenerator lijken me in deze context wat discutabeler omdat die slechts in specifieke omstandigheden stroom leveren.

Dit is mijn interpretatie van de Vlaamse regelgeving, die vooral op veiligheidsvoorzieningen is gebaseerd.

Hoe je regels voor zone 6-7 (verder dan 60 respectievelijk 200 zeemijl uit de kust) afdwingt op Belgische jachten lijkt me dan weer een verhaal apart.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 11:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 12:02 #1427384

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
De vraag is of dat voor jachten onder Belgische vlag geldt? Of voor ook voor niet Belgische jachten die zich in Belgie in deze zones bevinden?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 12:16 #1427388

Calidris schreef :
De vraag is of dat voor jachten onder Belgische vlag geldt? Of voor ook voor niet Belgische jachten die zich in Belgie in deze zones bevinden?

Grappig genoeg kan ik dat dus nergens vinden. Op deze site staat wel de info over zones en zo:

mobilit.belgium.be/nl/scheepva.../vaartuig/uitrusting
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 12:56 #1427401

Ik vraag me ook af hoe lang dat dit geldig is. Ik herinner me nog dat we voor onze tocht langs de Belgische kust met spoed een tweede marifoon aangeschaft hebben omdat dat toen (begin deze eeuw) ineens verplicht werd in België .... tot een paar jaar later deze verplichting weer verviel. En ook nu nog niet terug in de uitrustingslijst terug te vinden is. Gelukkig hebben we dit jaar wel een AIS-transponder aangeschaft... Overigens die tweede marifoon is wel heel nuttig voor verkeer op 16 en het blokkanaal of havenautoriteit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 13:26 #1427406

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Calidris schreef :
De vraag is of dat voor jachten onder Belgische vlag geldt? Of voor ook voor niet Belgische jachten die zich in Belgie in deze zones bevinden?

Ik kan alleen iets vinden over verplichte registratie van boten die op Belgische wateren varen:

Een pleziervaartuig kan voorzien zijn van een Belgische registratiebrief of een buitenlandse registratiebrief, als deze wettelijk het recht geeft de betreffende buitenlandse vlag te voeren.
Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie.


Bron: mobilit.belgium.be/nl/scheepva...uig/registratiebrief

Maar of de uitrustingseisen voor pleziervaartuigen op Belgische wateren ook voor buitenlandse jachten gelden staat niet helder aangegeven.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 13:34 #1427407

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Freon-Skipper schreef :
Ik vraag me ook af hoe lang dat dit geldig is. Ik herinner me nog dat we voor onze tocht langs de Belgische kust met spoed een tweede marifoon aangeschaft hebben omdat dat toen (begin deze eeuw) ineens verplicht werd in België .... tot een paar jaar later deze verplichting weer verviel. En ook nu nog niet terug in de uitrustingslijst terug te vinden is.

De uitrustingsregels die TS aanhaalt gelden vanaf 1 december 2020.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 14:20 #1427412

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Normaal gesproken wordt een schip beoordeeld naar de eisen van de vlaggestaat.
Dat zou dat betekenen dat je als niet Belgisch schip niet aan die eisen hoeft te voldoen.
Mogelijk, geen idee, dat ze dan vragen om je Nederlandse meetbrief o.i.d.?

Zijn vast wel mensen hier die dat weten.
Of ze dan een "ICP" accepteren is de vraag?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 14:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belgische regelgeving uitrusting aan boord 03 okt 2022 15:19 #1427429

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Calidris schreef :
Normaal gesproken wordt een schip beoordeeld naar de eisen van de vlaggestaat.
Dat zou dat betekenen dat je als niet Belgisch schip niet aan die eisen hoeft te voldoen.
Mogelijk, geen idee, dat ze dan vragen om je Nederlandse meetbrief o.i.d.?

Zijn vast wel mensen hier die dat weten.
Of ze dan een "ICP" accepteren is de vraag?

Op de door mij eerder gequote pagina staat ook:

Een pleziervaartuig dat zich op de Belgische binnenwateren of Belgische zee bevindt moet geregistreerd zijn.

De frase 'als deze wettelijk het recht geeft de betreffende buitenlandse vlag te voeren' elders in de alinea lijkt erop te duiden dat een ICP in de huidige vorm niet voldoende is voor onze zuiderburen (want ICP geeft nadrukkelijk niet het wettelijke recht om de Nederlandse vlag te voeren). De ICP acceptatie discussie wordt elders op dit forum uitgebreid gevoerd.

Met een Nederlandse zeebrief val je ws onder de Nederlandse regels, maar landen kunnen ook aanvullende regels stellen aan schepen die in hun wateren varen dus het is mij niet duidelijk wat de consequenties van een Nederlandse zeebrief zijn voor de Belgische uitrustingsregels. Forumlid JotM kan hier mogelijk ook zijn licht over laten schijnen, die is doorgaans heel bedreven in het tot in detail uitpluizen van officiële regels en verdragen.

EDIT: Ik zie dat JotM in het ICP-draadje zojuist dezelfde bron aanhaalt mbt tot ICP-acceptatie in België.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 15:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl