Booty24 schreef :
Dit gaat over een verkeerspost die zich gedraagt als een blokkanaal maar gewoon een meldpost is.
En bij meldposten meld je jezelf, je raadt het nooit, juist niet aan…..
Mja, dit wordt een beetje teveel
close-reading en
hineininterpretieren, wat mij betreft.
Ik zou liever kijken naar de feitelijke situatie.
De vaarweg Krammersluizen - Hansweert kent enkele punten waar enige verkeersbegeleiding geen overbodige zaak is. Ik noem de in- en uitvaarten van twee sluizencomplexen, het haakse bochtje van Keeten naar Witte Tonnenvlije, en de invaart van het Kanaal door Zuid-Beveland bij Wemeldinge, die, komend vanuit het Brabants Vaarwater, niet echt overzichtelijk is.
Dat het in de gegeven situatie gewenst is dat schepen zich kenbaar maken en laten
taggen op het radarscherm van Wemeldinge lijkt mij geen discussie waard.
En of Wemeldinge nu een verkeerspost, of een meldpost is, vind ik in dat verband van minder belang.
De vergelijking blokkanaal - verkeerspost is sowieso een een appels-en-perenkwestie. Er zijn verkeerposten die het gebied van een bepaald blokkanaal beheren, maar het zijn totaal verschillende entiteiten. Voor een blokkanaal geldt slechts, dacht ik, dat er op wordt uitluistert. Melden is niet verplicht en ook niet altijd mogelijk. Bij verkeersposten ligt dat wat mij betreft anders.
Ik heb daar jaren op VHF68 gevaren; iedereen roept elkaar daarop aan, dacht ik, tot je een keer niet bereikt wordt en het gewoon 10 blijkt te zijn.
Jij dacht iets, maar het verband met deze discussie zie ik niet.
Het feit dat RWS het blijkbaar prima vindt om ook eens onbemand te zijn doet vragen rijzen over het werkelijke nut.
RWS is een organisatie in verval.
Men weet van gekkigheid niet meer hoe men bepaalde zaken moet mannen of financieren. Bruggen laat men jaren kraken en piepen dat het een aard heeft voor er wat aan wordt gedaan, sluizen die tien jaar geleden nog gewoon de hele week draaiden in het seizoen, hebben nu zeer beperkte openingstijden. Wachtsteigers bij sluizen blijven lange tijd ontoegankelijk, omdat herstel en onderhoud kennelijk onderaan de prioriteitenlijst staan.
Men snijdt op alle fronten hoekjes af. En soms zelfs dat niet.
Dat dit inmiddels ook zover gaat dat Wemeldinge "ook eens onbemand" is, is zorgwekkend, maar zegt helemaal niks over de overbodigheid van Post Wemeldinge. Als er in de onbemande periode twee binnenvaartschepen tegen elkaar waren opgeklapt in de mond van het Kanaal door Zuid-Beveland, was over dat "onbemand" zijn de pleuris uitgebroken, denk ik. Ondanks AIS en ondanks het feit dat iedereen het daardoor zelf zou moeten kunnen uitzoeken. Behalve de boten die geen AIS hebben, dan.
Ook vhfinfo geeft de informatie “listen” hetgeen feitelijk correct is, maar met 1 marifoon niet.
Wat is "vhfinfo" en waarom zou één marifoon niet voldoende zijn?
Echter, Wemeldinge is heel actief en beperkt zich niet tot “dat is begrepen” en “atis niet zichtbaar”, maar gedraagt zich als een blokkanaal.
Nee, Wemeldinge gedraagt zich als een verkeerspost. Net als sector Dordrecht en sector Heerjansdam.
Verder nog vragen?