Stoffel schrijft:Snel genoeg jongens?
Valt inderdaad wel mee. Wij moteren vanaf WSV De Kil tot aan de HD 28 (kweet niet precies of dit het nummer is, maar die paal in ieder geval) in 30-40 minuutjes en vanaf daar kan je met W-ZW wind zeilen.
Ik weet trouwens niet of je onder de Moerdijkbrug doorkan, maar dan zou je een avondje op de Amer of Nieuwe Merwede kunnen zeilen zonder heel ver te hoeven motoren.
WSV Ooltgensplaat is ook een leuke haven en je kan zo het Volkerak op. Maar misschien vanaf huis weer iets verder rijden. Kosten e.d. weet ik niet, maar wij worden altijd erg gastvrij ontvangen.
Stegman ligt toevallig ook bij WSV De Kil (box 112, iets verder richting clubhuis dan jij..).
Sinds het baggerdepot aan de Sassenplaat is vastgebakken mag er in de vaargeul van de Dordtse Kil tot inderdaad ongeveer de HD28 niet meer gekruist worden. Voor dit verbod gold er overigens een soort gedoogbeleid, want wie 10 jaar geleden het BPR goed las, kon toen al concluderen dat opkruisen op het Hollands Diep verboden was.
Tussen de tonnen van de vaargeul en de jachtbetonning is aan de noordzijde van de geul tot de genoemde ton te weinig ruimte voor opkruisen.
Daar staat tegenover dat de groene betonning aan de kant van de Sassenplaat is opgeschoven naar het noorden. Daar is vanaf pakweg de HD49 (ongeveer een driekwart mijl van de havenmond) tot pakweg de HD35 een strook water van ongeveer 400 - 500 m breed beschikbaar (ongeveer even breed als de betonde geul) waar best valt op te kruisen. Zij het dat dit stuk maar 1,7 mijl lang is. Maar het is vandaar ook nog maar 1,5 mijl over de smallere strook langs het baggerdepot naar de ruimte voorbij de HD31, waar ten zuiden van de betonde geul tot Willemstad alle ruimte is voor opkruisen. Echte liefhebbers hoeven dus vanaf de haven maar een dikke 2 mijl te motoren, als je richting Volkeraksluis wilt.
Vanaf dat punt is er ook aan noordkant van de betonning voldoende ruimte. Zeker als je jezelf niks hoeft aan te trekken van de bankjes die tussen dat punt en Numansdorp liggen.
Voor mij is het feit dat de boot op een kwartiertje rijden ligt (ik woon in Dordt) een voordeel dat ik niet zou kunnen missen.
Bovendien is de haven relatief goedkoop en is er geen werkplicht, zoals bij veel andere verenigingen. 's Winters gaat de boot bij Crezee in Lage Zwaluwe de wal op en dat is ook lekker dichtbij.
Tot anderhalf jaar geleden had ik een Victoire 22, waarmee ik onder de Moerdijkbrug door kon. Toen ging ik vaak een middagje zeilen, als er eens een mooie dag was, door de week. Op de Nieuwe Merwede en de Amer mag je wel kruisen, namelijk.
Voor mijn huidige boot is de Moerdijkbrug te laag. Die zeilmiddagjes zijn er dus af gegaan. Ik moet zeggen dat ik de Biesbosch ook wel een beetje mis; ondanks de drukte hier en daar toch een fijne plek om eens een nachtje achter het anker of aan een zachtwalletje te liggen.
Als je het een beetje uitkient met het tij kun je ook leuk een rondje Hoekse Waard varen. Rhoon en Goudswaard (smal geultje) zijn dan aardige overnachtingshavens. Met ZW-wind is de Dordtse Kil bezeild en op het Spui mag je ook opkruisen, hoewel het daar ook niet erg breed is.
De Oude maas zul je grotendeels moeten motoren, met de heersende winden, maar het is landschappelijk wel aardig varen.
Ooltgensplaat is een leuke haven, maar ik hoef geen vaste ligplaats aan het Volkerak, zolang het halverwege de zomer begint te stinken. Bovendien vind ik het te ver weg, vanuit Dordt.
Wat wel een leuke optie zou kunnen zijn voor iemand die tussen Dordt en Rotterdam woont, is de haven van WSV De Put, tussen de mond van het Spui en het pontje naar Tiengemeten.
Wij gebruiken de haven vaak als overnachtingsplek (ze heben een fijn passantensteigertje). Het is een mooie groene haven, waar men ook op de wal een aardige sfeer heeft geschapen. Het is een vereniging, dus ik vermoed dat de tarieven vergelijkbaar zijn met die van wsv De Kil.
--
stegman