Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vrouwenzand

vrouwenzand 13 sept 2009 19:31 #88920

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Bijna dagelijks ligt er een boot vast op het vrouwenzand. Je kan de marifoon niet aanzetten of de KNRM is onderweg of net weer terug van een vastgelopen zeiljacht. Stom, maar ja: Zonsnel is ook weleens vastgelopen achter de tonnen.
Ook bij Enkhuizen is ergens zo’n ondiepte.
Waarom varen al die zeilers aan de grond? Hoe is zoiets te voorkomen?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 sept 2009 19:40 #88922

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 14079
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Oost west, thuis is het ook niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 sept 2009 19:43 #88923

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Oké, dit onderwerp kan dus de prullenbak in. Hebben we het al overgehad.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 sept 2009 19:45 #88924

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
Nonchelance ..... ook van ondergetekende.

Na jaren kwamen wij weer op het IJsselmeer met een kaart uit het jaar nul. We verklaarden onszelf voor gek toen we voor het eerst dat eiland zagen. We dachten die plas op onze broekzak te kennen. Gauw een nieuw stukje papier gekocht.

Bij Den oever ook een paar van die plekjes.

In mijn verdediging ....... ik dacht altijd dat we 170 diep lagen en nu blijkt dat in vakantie uitvoering 180 te zijn. De kiel is namelijk wat dieper dan ik dacht en het spul weegt ook allemaal wat. Nu kom ik er ook achter wat mijn diepgang is als ik zeil onder 6 knopen snelheid..... nog eens 10 cm meer. Hoppa, zit je dus tijdens het zeilen zo op 1,90 ipv 1,70 die ik jaren als uitgangspunt nam. Klein golfdalletje en je raakt zo het zand. Wat me dus ook gebeurt is. Vastlopen echter niet.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 sept 2009 19:55 #88925

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Tja, dat je allemaal weleens niet oplet, stom bent of met een oude kaart vaart. Maar om nu zo met bosjes tegelijk op het vrouwenzand te lopen in de GPS tijd?
Het lijkt mij dat verhuurders hun klanten vooraf goed inlichten over ondieptes.
Volgens mij ligt er een schatkist met goud!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 sept 2009 20:06 #88928

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Meestal is het gewoon onoplettendheid en het dom volgen van paaltjes heb ik wel eens het idee. Je krijgt een raar hoekje bij het Vrouwenzand waar de staakjes nogal uit elkaar liggen. En tja, dan lig je snel aan de grond. De berger uit Laaxxum weet dat en ligt paraat :wink:
Ik zie het gewoon vaak gebeuren en je kan het al bijna voorspellen wie er op knalt......
Zeilgroeten Eric
\"Vrijheid is mogen niet moeten\"
Waarschip 870 (Halftonner)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 sept 2009 20:31 #88938

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1648
had in het verleden nog steeds een kart uit 1980..
tot een kennis zij, weet je, dat het ijsselmeer een eiland erbij heeft...
dan maar weer investeert in een nieuwe kaart......
(intussen is de betonning al weer gewijzigt,....)
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 sept 2009 21:20 #88951

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17248
Ben ik vastgelopen? Check.
Had ik een recente kaart aan boord? Check.
Werd die ook gebruikt toen we voor de zoveelste keer daar aan het varen waren? Ehm...:oops:

We hadden kunnen weten dat daar een ondiepe plaat lag, we wisten het ook en toch gingen we er vol op... Sindsdien weet ik weer waarom we die checklist hebben en waarom we die ook echt moeten afwerken. Dat is voor ons de manier om zeker te weten dat we niets vergeten zijn. Kaart in beeld leggen = kaart gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 14 sept 2009 08:15 #88976

Heb in de kuip een kleine kaartplotter, Geonav 5. Die geeft de waterdieptes in kleur weer. Wit, meer dan 5meter, lichtblauw is 2 tot 5 meter, donkerblauw is tot 2 meter. Je weet dan, dat als je 1.40 diep steekt je bij donkerblauw water moet opletten. Werkt heel makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 14 sept 2009 08:28 #88984

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Heb in de kuip een kleine kaartplotter, Geonav 5. Die geeft de waterdieptes in kleur weer. Wit, meer dan 5meter, lichtblauw is 2 tot 5 meter, donkerblauw is tot 2 meter. Je weet dan, dat als je 1.40 diep steekt je bij donkerblauw water moet opletten. Werkt heel makkelijk.

Bij donkerblauw zou je diep water verwachten :wink:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 14 sept 2009 08:44 #88990

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ja, die kleuren zijn handig. Bij Raymarine kan je nog instellen wanneer het donkerblauw moet worden, op de 1 meter diepte lijn, de 2, 5 of 10 meter.
Onze plotter zit binnen bij de kaarttafel. Bijna altijd varen wij op een waypoint met het stuurautomaat. Zo kan het niet voorkomen dat je door een windverandering of onoplettendheid op een ondiepte vaart.
Wel meegemaakt dat een bemanningslid “de” groene ton moest aanhouden in het slijkgat. Door een windvlaag, stroming, oploeven en niet opletten stuurde hij ineens op de volgende groene. De juiste ton was verstopt achter de fok. Maar sneed zo onbedoeld een stuk geul af. En dat kan niet daar! Omdat ik de eigenschap heb om de te verwachte diepte te onthouden en regelmatig de dieptemeter controleer kwam ik op tijd achter deze stuurfout. Onze diepte meter is het belangrijkste navigatie instrument. Als alles faalt is dit onze laatste controle. Houdt wel rekening met het feit dat dit alleen werkt als de bodem niet zo stijl oploopt als bijvoorbeeld op de Grevelingen. Daar kan het van tig naar 0,tig in een paar meter oplopen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 14 sept 2009 20:26 #89218

  • Tien-10
  • Tien-10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Gisteren was er iemand vastgelopen op het Enkhuizerzand. "Mayday, mayday" roepen en voor de rest niets, behalve constant de spreeksleutel indrukken en weer loslaten. Uiteindelijk kwam de politie erachter wie het was (dankzij de ATIS code). KNRM heeft hem losgesleept, daarna mocht ie zich melden bij de politie omdat ie meer dat een uur bezig was geweest kanaal 16 te blokkeren.
Dit is de klungel:
www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10...heArticle=13908&hm=3
Aan dit heerschap: volg een cursus marifonie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 08:15 #89293

haha, mooi artikel!
Hier wordt het netjes afgemeerd en de gegevens genoteerd.

maar dat is inderdaad vervelend, alleen maar mayday roepen en verder niks...
een echte viking heeft geen boot nodig om te zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 10:03 #89302

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
In een dikke paniek kan zoiets gebeuren denk ik. Niet goed te praten maar je weet niet wat daar aan boord in dat stadium al niet is voorgevallen; eerst motor uitvallen, dan fok uitscheuren en vervolgens vastlopen... niet lekker en ik zou zelf ook niet helemaal meer doodkalm geweest zijn denk ik.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 10:49 #89306

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7515
Weet je wat ik denk dat het is....

het komt door de naam!

Mannen houden nu eenmaal van vrouwelijke bollingen, vindt je het gek dat ze er bovenop varen! :lol:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 11:05 #89311

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Heel dit verhaal heb ik meegekregen op de marifoon. Men gaf inderdaad niet eens de positie door, op het Markermeer of het IJselmeer. Motor kapot? Fok kapot? Dan heb je toch nog een grootzeil? Of een anker? Tja, hoe ver gaat zelfredzaamheid?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 11:08 #89313

  • Tien-10
  • Tien-10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Paniek kan ik mij voorstellen, kan iedereen overkomen. Ik heb me echter kapot zitten ergeren aan het blokkeren van VHF 16. Kan gewoon niet, zeker niet op de manier waarop deze meneer dit deed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 11:17 #89316

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
ik heb het ook meegekregen. Zaterdag was er ook al zo'n mafkees die op eerst op kanaal 01 om hulp riep en daarna, na verwezen te zijn naar kanaal 16, de ultieme oproep deed: "Mikos, 'kheb hulp nodig"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 11:31 #89318

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Kijk, zo kan het dus ook.

Bron: KNRM

Solo zeiler in problemen
Den Helder, 3 september

De reddingboot Joke Dijkstra werd 3 september rond 22.00 gevraagd om een jacht te begeleiden. Deze zat dwars van Petten en ging richting Den Helder. Het onfortuinlijke jacht had geen motorvermogen meer.

Daar het al enige tijd Zuid west 8 waaide stond er in het Schulpengat een flinke zee. Aanboord gekomen werden de exacte gegevens van het jacht opgenomen. Nadat gecontroleerd was of alles zeevast stond, de schoenen en de klompen in de banken verdwenen waren werd koers gezet naar de Schulpengat Verkenner. Al heel snel bleek dat het inderdaad een zware reis zou worden. Nog op de Rede van Den Helder, waar het doorgaans rustig is, stonden nu al flinke golven. Dit zou alleen maar slechter worden.
De Verkeerscentrale Den Helder waarschuwde bij vertrek ook voor grondzeeën in het Schulpengat. Ook dit komt niet vaak voor. De bemanning van de Joke Dijkstra, ingesnoerd in de veiligheidsgordels, varen toch door. Met vertrouwen in het schip, de schipper en eigen kunnen wordt de reis voortgezet. Eenmaal de bocht om en de aanloop naar het Schulpengat worden de golven steeds heftiger.
Een toegemoetkomende kotter waarschuwt voor grondzeeen na de S4 boei. Nou, als hij het al zegt……

Bij de S4 aangekomen ziet de bemanning ook een zeiljacht. Inderdaad gaat het om het bewuste jacht. Aan het roer staat het enige bemanningslid, en hij heeft zijn handen vol aan het onder controle houden van zijn jacht. Op de golven ziet de bemanning van de Joke het scheepje af en toe vervaarlijk hellen en surfen. De man houdt zijn roer stoïcijns vast.
Door de hoge golven en de snelheid die het jacht loopt is het te gevaarlijk om mensen over te zetten van de reddingboot naar het jacht. De enige opvarende heeft de boel goed onder controle. Er wordt besloten om af en toe naast en meestal achter het jacht te varen. Mocht de man overboord slaan, dan wordt het gezien vanaf de reddingboot en kan hij in ieder geval gered worden.

Dit gebeurt allemaal niet. Net na het Schulpengat, op de Rede, wordt het iets rustiger. Hierop wordt besloten om twee man over te zetten. Maar… gaat het niet, dan wordt er ook niet gesprongen!

Het gaat. Twee man van de Joke Dijkstra timen hun sprong terwijl de schipper de reddingboot langszij houdt. Na enige tijd kan er een sleepverbinding worden gemaakt.
Ook dit gaat zonder problemen. Het jacht kan op sleeptouw en wordt afgemeerd in de KMJC haven.
De schipper van het jacht verklaart dat het goed met hem gaat.
De bemanning van de Helderse reddingboot keert langzaam naar huis. Straks wacht de baas en het werk…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 12:17 #89333

zo hoort het.

weer wat nieuws geleerd, grondzeeën. :D
een echte viking heeft geen boot nodig om te zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 12:46 #89339

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Bron: vaartips.nl

Heeft niets te maken met varen op binnenwater ;-) Grondzeeën zijn op zee lopende golven, die tengevolge van afnemende waterdiepte hoger en steiler worden, vergelijkbare met de wijze waarop golven van de branding zich verheffen. De onderkant van de golf wordt afgeremd in snelheid, terwijl de golftop nog wil doorlopen. De golfhoogte neemt niet af; de golven komen korter op elkaar en halen elkaar in, waarbij de golftoppen uiteindelijk over hun eigen golfvoet struikelen en breken. De zeeën zijn verzadigd van zand, daardoor massiever en zwaarder dan een gewone golf en extra gevaarlijk. Aan de lijzijde van een ondiepte van beperkte omvang kan bovendien een concentratie van energie optreden, doordat de golven er omheen lopen en aan de achterzijde samenkomen (convergeren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 15 sept 2009 12:51 #89342

jep die had ik ook gevonden :wink:
een echte viking heeft geen boot nodig om te zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrouwenzand 13 nov 2009 07:29 #98351

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3816
Dit topic is het prachtige voorbeeld van "de beste stuurlui staan ........." Wie nog nooit heeft vastgezeten of ergens opgelopen is zonder te zeggen "dat was stom van me" heeft naar mijn mening nog nooit echt gevaren en soms loopt het goed af en ben je zo weer los en kijk je snel ff rond of niemand je gezien heeft en vaar je gewoon verder en bij de volgende keer heb je gewoon pech.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrouwenzand 13 nov 2009 07:49 #98358

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2433
Dit topic is het prachtige voorbeeld van "de beste stuurlui staan ........." Wie nog nooit heeft vastgezeten of ergens opgelopen is zonder te zeggen "dat was stom van me" heeft naar mijn mening nog nooit echt gevaren en soms loopt het goed af en ben je zo weer los en kijk je snel ff rond of niemand je gezien heeft en vaar je gewoon verder en bij de volgende keer heb je gewoon pech.

Hierin kan ik me aardig vinden.
Maar alleen de laatste 9 woorden niet, ik vind dat je dan niet goed hebt genavigeerd .
Dat is geen pech maar dom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrouwenzand 13 nov 2009 08:37 #98366

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Ton,

Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Ik ben zelf een keer vastgelopen op de Grevelingen bij de SP 16 terwijl ik nog vele meters van deze ton af was in de vaargeul. Ik kon zelf loskomen, maar deze ton lag dus niet meer op de juiste plaats. Dat was dus gewoon wel pech. Ik heb overigens wel de kustwacht Ouddorp gewaarschuwd die iemand van Rijkswaterstaat langs zou sturen en een waarschuwing op dit forum geplaatst.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl