Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 27 dec 2009 23:28 #106522

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Marcel schrijft:
Nog een aardigheidje,
Green to green, red to red, perfect dafety. Go Ahead.
geldt niet alleen voor als je andere schepen tegenkomt, maar ook als je havens invaart

Moet je alleen niet te ver van huis gaan kijken, want dan ben je echt verder van huis ;)
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 28 dec 2009 04:47 #106530

Toevallig zat ik vandaag in mijn saaie nachtdienst te studeren uit Leidraad voor kajuitjachtzeilers, en hierin stond dat dit niet overal het geval is: In gebieden zoals Noord- en Zuidamerika en in het Caribisch Gebeid zijn de lichten bij een haven omgekeerd.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 16 jan 2010 15:39 #109780

Ilex schrijft:
We weten allemaal dat het moet, maar ik zie niemand het doen ;-)
Zelf ook niet trouwens, die 5 minuten dat het gebeurt op weg naar de haven... te lui om het even op te hangen. Zou niet weten waar :blush:

Nu de vraag: als je de motor in ralenti hebt lopen (euh, in vrij voor de noorderburen) moet je dan ook de kegel voeren? Je vaart alleen op zeil, maar dat ding staat stand-by...

Mijns inziens (zo wordt het ook op de cursussen Yachtman gezegd) WEL. Het is onduidelijk wanneer een schroef in zijn werk staat en wanneer niet. Immers, bij een maneuver zet je de schroef ook wel eens uit zijn werk. (Voor het achteruitslaan). Zou je dan de kegel moeten laten zakken? Neen. Dus : motor op bij zeilen = kegel op. Dat niemand het doet vind ik ook niet waar. In Nieuwpoort regelmatig controle !
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 16 jan 2010 15:40 #109781

ZuiderZeiler schrijft:
Toevallig zat ik vandaag in mijn saaie nachtdienst te studeren uit Leidraad voor kajuitjachtzeilers, en hierin stond dat dit niet overal het geval is: In gebieden zoals Noord- en Zuidamerika en in het Caribisch Gebeid zijn de lichten bij een haven omgekeerd.

Klopt. Dat heet IALA A en B . Wij hebben IALA A
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 16 jan 2010 15:45 #109787

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Wij hebben op ons winterrondje nogal veel moeten motoren en hebben dan meestal wel het grootzeil bijstaan. Geen kegel gehezen :blush: Al hebben we het daar wel over gehad trouwens. Maar ja, tis kkkkkkoud in de winter en er vaart toch niemand anders.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 16 jan 2010 18:09 #109798

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Als je het reglement letterlijk leest is het inderdaad niet meteen duidelijk, maar bij de cursus die ik enkele jaren geleden gevolgd heb stond er ook steeds een interpretatie en die stelde duidelijk dat het aanstaan van de motor, ook al staat ie in vrijloop, in combinatie met een gehesen zeil verplicht tot het zetten van de kegel...En zoals Ilex zegt: in Nieuwpoort staan ze inderdaad regelmatig te controleren, in België in het algemeen zijn ze er nogal streng op...In Nederland is het natuurlijk een heel andere zaak heb ik nogal de indruk :)
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 16 jan 2010 18:29 #109804

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Gaat het er niet om wie er voorrang heeft?

Als je wel je motor hebt draaien en geen kegel hebt gehesen maar geen voorrang verleend aan een zeilend schip. Dan kun je volgens mij nogal vervelende rechtzaken krijgen.
Los van een eventuele bekeuring heb je gewoon geen voorrrang als je de motor bij hebt staan.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 16 jan 2010 22:54 #109830

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Het gaat er ook om wat de ander van jou kan zien, dus hoe hij de situatie moet inschatten. Moet hij verwachten dat je je gedraagt als zeilboot (met bijbehorende voorrangsregels) of als motorboot?

Mede vanuit de optiek van communicatie over hoe je je als schip gedraagt zou ik bij vrijlopende motor (stroomdraaien bv) de kegel zeker NIET hijsen.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 16 jan 2010 22:58 #109831

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik ook niet, hoeft ook niet en mag wat mij betreft ook niet. Zie mijn eerder post aangaande stroomdraaien.

Pruttel aan met de lappen omhoog zonder de intentie om hem in zijn werk te zetten is gewoon zeilen.

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 01:35 #109846

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Beauty schrijft:
Ik ook niet, hoeft ook niet en mag wat mij betreft ook niet. Zie mijn eerder post aangaande stroomdraaien.

Pruttel aan met de lappen omhoog zonder de intentie om hem in zijn werk te zetten is gewoon zeilen.

Gr Michel
Volgens de wet niet, en daar gaat het om.

Ondanks dat ik een groot voorstander ben van strengere naleving van de kegelregels, ben ik het er mee eens dat als echt de enige intentie is om stroom te genereren, het niet nodig is.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 03:26 #109851

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Marcel schrijft:
Volgens de wet niet, en daar gaat het om.

Ondanks dat ik een groot voorstander ben van strengere naleving van de kegelregels, ben ik het er mee eens dat als echt de enige intentie is om stroom te genereren, het niet nodig is.

Volgens de wet mag het niet, en daar gaat het om...
Je wil strengere naleving maar dan mag het ineens wel als het alleen voor stroomwekken is? Hoe wil je dat naleven of controlen dan?
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 09:53 door ron b.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 09:24 #109863

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Ronin

Je bent heel stellig met de wet ondanks mijn quote uit een ontvangen mail van de waterpolitie, hoe komt dat? Wat weten zij niet wat jij wel weet?

Waar zit het misverstand dan?

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 09:33 #109866

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Volgens mij verwijst de waterpolitie naar het BPR(wat dan het binnenvaartpolitiereglement is blijkbaar).Internationaal geldt(op zee) het IAR, ook aan de Belgische Kust dus.Ik ben er zeker van dat voor het IAR geldt dat zelfs bij stroomdraaien de kegel omhoog moet.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 09:39 #109869

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn uitgangspunt hier is inderdaad BPR. Wellicht dat daar de kneep zit. Of het op zee waar andere regels gelden wel of niet moet bij stroom draaien laat ik even in het midden.

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 09:49 #109871

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ook op zee durf ik na bestudering van de Colregs het standpunt in te nemen dat bij stroomdraaien je geen kegel hoeft te zetten.

Quote
(e) A vessel proceeding under sail when also being propelled by machinery shall exhibit forward where it can best be seen a conical shape, apex downwards.Unquote

In mijn ogen staat hier dat ik (mede) voortbewogen moet worden door de schroef welke weer machinaal aangedreven moet worden. Indien ik uitsluitend wordt voortbewogen door mijn zeilen en geen intentie heb om mij voort te laten bewegen door mijn pruttel zet ik op zee dus ook geen kegel.

Hetzelfe geldt voor schepen die hun schroef laten meedraaien terwijl de pruttel uit staat. Ook zij hoeven geen kegel te zetten.

Pruttel aan - schroef uit = geen kegel
Pruttel uit - schroef draait = geen kegel
Pruttel aan - schroef draait = kegel

Gr Michel
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 09:53 door Beauty.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:03 #109876

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
To the point mijne heren, het gebruik van de kegel is puur om je status als zeilschip of zeilend motorschip aan te geven.

Ik stel het zeer op prijs als een collega schipper de moeite heeft genomen het ding te hijsen, als de schroef hem helpt, dan kan ik zeilend gewoon mijn koersje houden.
Andersom vervloek ik hem, en dat komt helaas iets te vaak voor :angry: .

Maar jongens, bij stroom draaien op een bijna verlaten zee, waar l*llen we over.

Er is zoiets als de letter van de wet of de geest van de wet, en laten we dan de regel toepassen daar waar ie voor bedoelt is en alle andere onzin achterwege laten.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:11 #109878

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Moet maar weer eens.
Waar staat dat bij gebruik van zeilen voor de voortstuwing en het draaiend hebben van een motor die niet gebruikt wordt voor de voortstuwing een verplichting is voor het voeren van een kegel met de punt naar beneden.

Gaarne wet en artikel vermelden.

Het cruciale gegeven is "gebruikt voor voortstuwing" en niet "draaiende motor". Als dit verkeerd geïnterpreteerd en geïnstrueerd wordt door vaarscholen wordt het verkeerd overgenomen en dan gezien als zijnde juist.

Deze misvattingen ontstaan door dat er te weinig ingegaan wordt op de afzonderlijke artikelen en sorry, les gegeven wordt door personen die vanuit een recreatieachtergrond instructeur geworden zijn en daardoor niet meekrijgen hoe de interpretatie moet zijn.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:19 #109881

Het is zoals het gedrukt staat:
Hoofdstuk 3. Optische tekens van schepenArtikel 3.30. Dagteken van schepen die tegelijkertijd door middel van zeilen en een motor worden voortbewogenEen schip dat tegelijkertijd door middel van zijn zeilen en een motor wordt voortbewogen moet voeren:
een zwarte kegel met de punt naar beneden, zo hoog mogelijk, op een plaats waar hij het best kan worden gezien.

lexius.nl/scheepvaartreglement...ijke-maas/hoofdstuk3

En nu is het Klaar!
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen! zou meester Frank Visser hebben gezegd.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:21 #109882

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
BPR Artikel 3.13 1. b. 7


Hier staat het en laat niets aan de fantasie over.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:24 #109883

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Heb de boekjes voor kleinvaarbewijs 1 e 2 er maar weer eens bijgepakt en kan daar ook niet anders uithalen dan, conform BPR, (zoals ik eerder had vermeld) dat de kegel alleen gevoerd dient te worden wanneer de motor in zijn werk staat.
Wie stellig anders beweert zal dit vast met een goede reden doen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hun onderbouwing.

(had bovenstaande net ingeklopt voordat proost het artikel hierboven op mijn netvlies liet verschijnen) ;)
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 10:25 door groom.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:37 #109884

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hebben de watersporters die beweren dat het anders geïnterpreteerd moet worden dan de wet aangeeft wel het BPR geraadpleegd of gaat het alleen maar om de boel een beetje op te naaien?.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:38 #109885

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ben het toch niet met proost eens.edit:(effe terug gelezen en proost bedoelde met zijn referentie naar het artikel het zelfde)
Ben het dus wel helemaal met Proost eens!!:blush:
3.13 b.7 staat:......."mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt....." En daar is bij het draaien van stroom en het niet in zijn werk staan geen sprake van. ;)
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 10:42 door groom.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 10:57 #109887

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Helemaal gelijk groom, ik bedoel voortbeweging en schreef voortstuwing. Aldus waargenomen en beoordeelt. Ik doe zelf mee aan de verwarring omtrent dit topic. :blush:
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:06 #109888

DIT:
"Een schip dat tegelijkertijd door middel van zijn zeilen en een motor wordt voortbewogen moet voeren:
een zwarte kegel met de punt naar beneden, zo hoog mogelijk, op een plaats waar hij het best kan worden gezien."


Wat valt hier niet aan te begrijpen of anders te interpreteren?
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:21 #109892

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
En nu maar wensen dat het duidelijk is overgekomen. Voor hen die geen kleine lettertjes kunnen lezen, Ctrl en scrolllwieltje zorgt voor grotere tekst.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl