Wij hebben een jaar of 5 met een 1/4 tonner gevaren. Van Oostende tot Terschelling, zowel binnendoor als alles buitenom. Bootje hielt zich altijd prima, en zeker bij W5 op zee beter dan de bemanning. Bij het oversteken van de Maasmond werd het toen meer een onderzeeër. Desalniettemin hielden we het er vaak langer op uit dan mening 10m schip. Wat natuurlijk ook afhangt van de bemanning.
Lastig bij golfslag is inderdaad de buitenboordmotor. Beter is dus om gewoon altijd te zeilen met een 1/4 tonner. Veel minder herrie, zeker als de schroef uit het water komt, en zeilend loopt ze vaak net zo snel als op de motor. Overigens is die gefixeerde motor (dat is meestal het geval als ze op afstand bediend zijn) wel even wennen bij het manoeuvreren met je roerblad een meter voor de schroef.
Zeewaardig? In mijn optiek wel ja.
Waar moet je op letten?
- De wit geschilderde kajuit kan verdacht zijn. Van oorsprong zijn ze blank gelakt en schilderen kan duiden op slecht houtwerk. Dit geldt ook voor de spiegel.
- Is de binnenkant blank gelakt of geschilderd? Hiervoor geldt namelijk hetzelfde (al hebben wij onze 1/4 tonner later van binnen ook geschilderd, dan gaf toch een wat lichter gevoel..)
- Kijk onder de vloer of er vochtsporen zijn. Bilge hoort eigenlijk ook gelakt te zijn, en dan zie je waterinvloeden vrij snel
- Voel op de stringers of er water staat.
- Loospijpen van de kuip zijn kwetsbaar, net als de afwateringsgaatjes in de "vleugels" voorop de kajuit.
Verder lijkt deze best redelijk uitgerust te zijn qua zeilen (leeftijd?). De prijs is ook niet heel vreemd. Ik zou gewoon eens gaan kijken en de eigenaar uithoren over onderhoud e.d. De kuiptent spreekt mij wel aan, net als dat het houtwerk dat wel gelakt is er op de foto's heel behoorlijk uit lijkt te zien. Apparatuur kun je altijd nog wel inbouwen.
Steek anders ook je licht nog eens op bij de vereniging van waarschippers (
www.waarschippers.nl)
Gr,
Durk-Jan