Dan in dit kader toch wat semi-positieve ervaringen.
In november na alle discussies in dit forum en het nieuws toch ook de stap gezet om zeebrief aan te vragen. Argumenten zijn al vaker genoemd: duidelijkheid en gemoedsrust als je buitengaats wil gaan of bent. EN de boot moet het waard zijn. Maar die discussie is nu wel genoeg gevoerd.
Dus net als anderen hier de sites afgestruind en de formulieren verzameld. Daarbij al een eerste kleine teleurstelling: je moet een gewaarmerkte kopie paspoort meesturen. Twee dus gelijk, want je wil dat echtgenote ook kan aantonen dat schip van ons is als ik er onverwacht niet bij kan zijn om goede of onverwachte redenen. Toch weer 30 euro extra. Dit hoeft dus niet als je naar Rotterdam gaat, dan kun je jezelf legitimeren. Maar ja, dat is niet voor ieder even dichtbij natuurlijk. Alle formulieren, kopie koopcontract, betaalbewijs, technische bootgegevens, kopie uitschrijving Belgisch register, voor de zekerheid kopie verzekering.
Na zo’n twee weken een vriendelijk telefoontje. Die kopie uitschrijving register kon natuurlijk niet. Dat moest origineel zijn.
Ik: ja maar dit is wat ik heb, het is een uitschrijving, als ik verkoper was zou ik ook origineel houden. Kadaster: nee moet origineel zijn. Weet u, we sturen het hele pakket wel even terug, dan kunt u het in orde maken.
Ik: Nee! Daar houden! (Ik dacht anders sluiten ze het dossier en moet je weer opnieuw beginnen)
Kadaster: nou vooruit. We wachten wel even op het origineel. Maar dat koopcontract kan natuurlijk ook niet dat is een kopie, u moet de originele handtekeningen laten zien. En het brandingsformulier bent u ook vergeten.
Ik: Mm waar stond dat dan?
Kadaster: sturen we wel op, succes.
Ik bel met België: kan ik een originele uitschrijving krijgen?
Belgisch register: nee, uitschrijven doen we natuurlijk maar één keer. En wij geven enkel pdf’s uit. Dit is tenslotte de 21ste eeuw. Kopie heeft u al. Nederland moet het er maar mee doen.
Ik: kunt u dat even op de mail zetten?
Belgisch register: ‘Natuurlijk’
Ik bel met kadaster: er is alleen een kopie.
Kadaster: Goh tjonge dat wordt een probleem.
Ik: hoezo, het is een >uitschrijving<, geen inschrijving, dus waar is het probleem als het een kopie is?
Kadaster: ik verbind u door met de jurist.
Jurist: tja wij accepteren alleen originele uitschrijvingen van België.
Ik: en als die niet bestaan?
Jurist: kan niet.
Ik: ik denk het wel, zie mail.
Jurist: mm, rare toestand, raar inschrijfnummer trouwens
Ik: ja, officieel Belgisch register pleziervaart
Jurist: maar dat is geen registratie, is dat geen ICP of zo?
Ik: nee, dat is echt een register, bestaat al een tijdje. Ik heb net hierover met het Belgisch departement gebeld, zie wederom mail.
Jurist: ik google even. Mm u heeft gelijk ziet er inderdaad uit als authentiek van het ministerie.
Ik: bestaat toch al twee jaar of zo. En nu?
Jurist: wij kennen het register pleziervaart eigenlijk niet. Dus als we noteren dat het schip niet op de gebruikelijke manier is ingeschreven geweest, hoeven we ook geen originele uitschrijving te hebben, en kunnen we de kopie uitschrijving negeren.
Ik: ????
Ik: Tja uw feestje. Ik geef gewoon braaf op wat ik heb, ik ga niet over wat jullie er mee doen.
Jurist: geregeld zo. U ontvangt t.z.t. de afspraak voor de branding.
Hetgeen geschiedde. Ik moest wel tussendoor Ministerie IL&T een keer bellen omdat het dossier daar ergens op een stapel terecht was gekomen. (Dus als je niks hoort wel even bellen.)
(Het is wel een idee om vooroordelen over Belgen en Nederlanders te heroverwegen.)
Totale (minimale) kosten anno 2021:
Kopieën paspoort: 30 euro
Kadaster: 485 euro
Zeebrief en Bijzondere Meetbrief: 350 euro
Nationaliteitsverklaring: 192 euro
Postzegels: 5 euro
Totaal: 1062 euro
Patrick