Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inschrijven Kadaster

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:00 #1225968

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Erikdejong schreef :
OK, dat kan zijn. Daar voldoen overigens erg veel zeilboten aan. Het betreft hier niet een gewicht, maar een volume maat. Iets van lengte keer breedte keer diepgang maal een bepaalde factor. Indertijd eens uitgerekend voor mijn boot. Ondanks dat leeg en zeilklaar gewicht 18 ton is kwam de tonnage uit op iets van 60 of 70 of zo. Met een gemiddelde 37 voeter zit je ook al snel boven de 20 ton wat betreft tonnage.

Ik kan het in mijn archief ook niet meer terugzoeken. Kom wel tegen dat de wet is aangepast in 1986. Eerdere wetgeving is van 1969.

Het was nog een ingewikkelde procedure, waarvan de scheepsmetingsdienst ook nog niet zo erg vertrouwd mee was. Ik kreeg een Bijzondere Meetbrief (Special Tonnage Certificate).

Met de vermelding: De tonnages van het schip zijn:

Bruto tonnage 5
Netto-tonnage 1

Achterop staat nog:

Onderdek

Trunk 1e laag-1st tier 4,80m

Diepgang naar de mal (Artikel 4, tweede lid, van besluit metingvoorschriften 1982.) 1.69 m.

Mijn werkelijke diepgang is 1,40 m

De boot is 9,05 m lang.

Afgegeven 18 april 1996

Bram
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 21:04 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:07 #1225975

Orange Sunset schreef :
Vreemd dat om zo rekenen. Zou die rekenmethode gebaseerd zijn op vrachtschepen en dus een soort van geschatte beladen waterverplaatsing?
Het moest een zo makkelijk mogelijk te verifieerbare maat zijn om de hoeveelheid lading van een vrachtschip te kunnen schatten. Dit stamt nog uit de 17e en 18e eeuw. Havengeld en werf geld werd betaald aan de hand van de tonnage van het schip een havenmeester moest dus makkelijk na kunnen gaan of een bepaalde tonnage maat realistisch was of niet. Vandaar dat het werd gerealteerd aan simpel na te meten maten. Ieder land doet het echter net weer even anders en er zit geen eenheid in. Internationaal is er dus een hoop discussie over.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:09 #1225976

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief. Voor mijn boot (in het buitenland) komt het op 2.5k (!).
Klinkt mij als "ongelukkig, maar niet onredelijk" in de oren. "De overheid" vindt het gezien het stukje in de Staatscourant van 25 jaar geleden kennelijk ook redelijk. Jou niet. En nu?

Het is een administratieve procedure, die 2500 euro kost en die niet nodig zou zijn als er passend systeem van registratie voor pleziervaartuigen zou zijn. I rest my case.....
Laat mij proberen mijn overwegingen bij de beoordeling van de "redelijkheid" van de kosten uiteen te zetten:
Voor mij maakt het uit dat de kosten in een specifiek geval in hoge mate afhankelijk zijn van keuzes van de booteigenaar/zeiler.
  • Als een iemand een nieuw schip koopt in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland of Frankrijk en "naar huis" vaart zijn de noodzakelijke kosten hooguit die voor een ICP, want het betreft landen en een vaargebied waarin het ICP geaccepteerd wordt, dan wel geen registratie vereist wordt bij zeegaande pleziervaartuigen. (tenzij ze heel groot zijn)
  • Als iemand wat verder weg in de Med een nieuw schip koopt en het binnen 6 maanden na aanschaf naar Nederland vaart, zijn de kosten die van een meting, voorlopige zeebrief, teboekstelling in Nederland en definitieve zeebrief. Geen idee waar dat precies op uitkomt, maar als ik het eerder in één van de drie draadjes goed begrepen heb kan een lokale surveyor voor de meting gemachtigd worden, dus dat zou goedkoper uit moeten vallen dan de volgende optie.
  • Als iemand wat verder weg in de Med een nieuw schip koopt en ervoor kiest de tijd te nemen om naar Nederland te varen (>6 maanden) en ondertussen de omgeving "te verkennen" kan de rekening inderdaad stevig oplopen, als gevolg van het niet onderschrijven van UNECE res 13 en dus niet accepteren van het ICP door een aantal landen die de zeiler wenst te bezoeken, wat invliegen van een kadaster-medewerker voor het brandmerken nodig maakt, zodat een definitieve zeebrief kan worden afgegeven.
Balen. Maar wel een gevolg van de keuzes die de booteigenaar/zeiler maakt.
Het is geen "administratieve procedure die 2500 euro kost", het is een "procedure die als gevolg van keuzes van de eigenaar soms 2500 euro kost". En in andere gevallen zijn de kosten op zijn hoogst een paar tientjes, omdat de hele procedure niet nodig is (noch voor Nederland, noch voor het gastland).
En daarom in mijn ogen niet onredelijk, hoewel ik me erg goed kan indenken dat je baalt van de kosten waarmee je je geconfronteerd ziet, zeker als je door die kosten verrast bent.

Dan voor wat betreft die algemene registratie: ik heb een beetje door oude parlementaire handelingen zitten struinen en daar is met name in de tachtiger en negentiger jaren sprake van algemene registratie (die ook al als taak aan de RDW was toegewezen) met het oog op de invoering van een pleziervaartuigenbelasting. Waarvan de opbrengst overigens bedoeld was voor investeringen in het waterbeheer (geen vaarwegbeheer) en natuurherstel. (te lezen in de toelichting bij de begroting van V&W in die jaren)
De laatste melding was tijdens de algemene beschouwingen van 2004, waarbij minister Zalm heeft betoogd erover op te houden, omdat de Raad van State in de twintig jaar ervoor "gehakt had gemaakt" van alle voorstellen van de regering in die richting. Een pleidooi (plus motie) van Van der Vlies om de waterrecreanten (mee) te laten betalen aan het beheer van al die mooie wateren en oevers mocht niet meer baten. En toen werd het stil.

Verrast was ik niet hoor, ik wist het al toen ik de boot kocht, ik had alle papierwerk natuurlijk nauwkeurig uitgezocht in overleg met de belastingdienst, douane, kadaster, ervaringsdeskundigen, de importeur en een BTW specialist. Als je zelf een boot importeert ga je natuurlijk niet over 1 nacht ijs :) . En natuurlijk zijn het mijn eigen keuzes. Maar hoe realistisch is het om een nieuwe boot die je nog niet kent, in 6 maanden vanuit Istanbul naar NL te zeilen, als je nog niet met pensioen bent, in Corona tijd? Maar goed, ik wilde er sowieso een mooi 2 jarig avontuur van maken. Als het erop aankomt betaal ik die 2500 euro natuurlijk gewoon, ik ben uiteindelijk gewoon een brave burger ;) . Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik het een redelijk bedrag vind. Al is "redelijk" natuurlijk ook een subjectief begrip, dat begrijp ik ook wel. Een paar zaken die mij opvallen:

1. Het dure, verplichte bezoek van het kadaster naar je boot in het buitenland, voor dat stempeltje binnen 6 maanden
2. De overkill van een kadaster-registratie als oplossing voor een plezierbootje, om een zeebrief aan te vragen
3. De uitgifte van het ICP, terwijl dat document niks voorstelt.

Het is allemaal geen halszaak, en ik laat mijn zeilplezier er niet door vergallen :P . Het is alleen jammer dat NL het niet zo goed heeft geregeld als in sommige andere landen.
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 21:21 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:18 #1225981

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Erikdejong schreef :
Orange Sunset schreef :
Vreemd dat om zo rekenen. Zou die rekenmethode gebaseerd zijn op vrachtschepen en dus een soort van geschatte beladen waterverplaatsing?
Het moest een zo makkelijk mogelijk te verifieerbare maat zijn om de hoeveelheid lading van een vrachtschip te kunnen schatten. Dit stamt nog uit de 17e en 18e eeuw. Havengeld en werf geld werd betaald aan de hand van de tonnage van het schip een havenmeester moest dus makkelijk na kunnen gaan of een bepaalde tonnage maat realistisch was of niet. Vandaar dat het werd gerealteerd aan simpel na te meten maten. Ieder land doet het echter net weer even anders en er zit geen eenheid in. Internationaal is er dus een hoop discussie over.

Er wordt verwezen naar international wetgeving. Dat is de basis.

Het is geen Nederlandse uitvinding.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:20 #1225982

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
Een paar zaken die mij opvallen:

...
3. De uitgifte van het ICP, terwijl dat document niks voorstelt.
Het ICP voldoet nog steeds prima in de landen die de betreffende UNECE resolutie hebben onderschreven. Om over de Rijn, kanaal en Donau van Rotterdam naar de Zwarte Zee te varen heb je nog steeds niet veel meer nodig.

Wat ik echt opvallend vind is dat de "belangenbehartigers" kennelijk ergens voetstoots hebben aangenomen dat een document van een club die mijns inziens erg duidelijk laat zien dat ze van de binnenvaart zijn ook op zee zou gelden.



Of heb ik ergens het artikel "Met de Tijgerhaai naar Cyprus" gemist?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:23 #1225983

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Een paar zaken die mij opvallen:

...
3. De uitgifte van het ICP, terwijl dat document niks voorstelt.
Het ICP voldoet nog steeds prima in de landen die de betreffende UNECE resolutie hebben onderschreven. Om over de Rijn, kanaal en Donau van Rotterdam naar de Zwarte Zee te varen heb je nog steeds niet veel meer nodig.

Wat ik echt opvallend vind is dat de "belangenbehartigers" kennelijk ergens voetstoots hebben aangenomen dat een document van een club die mijns inziens erg duidelijk laat zien dat ze van de binnenvaart zijn ook op zee zou gelden.



Of heb ik ergens het artikel "Met de Tijgerhaai naar Cyprus" gemist?

Helaas is de route via de Donau voor mij te ondiep ;) . Overigens: een internationaal document dat niet voldoet in 3 EU lidstaten, dat lijkt me toch wel een misser. Verder deel ik je verbazing over de verkeerde inschatting van de "belangenbehartigers" volkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:24 #1225984

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Erikdejong schreef :
Orange Sunset schreef :
Vreemd dat om zo rekenen. Zou die rekenmethode gebaseerd zijn op vrachtschepen en dus een soort van geschatte beladen waterverplaatsing?
Het moest een zo makkelijk mogelijk te verifieerbare maat zijn om de hoeveelheid lading van een vrachtschip te kunnen schatten. Dit stamt nog uit de 17e en 18e eeuw. Havengeld en werf geld werd betaald aan de hand van de tonnage van het schip een havenmeester moest dus makkelijk na kunnen gaan of een bepaalde tonnage maat realistisch was of niet. Vandaar dat het werd gerealteerd aan simpel na te meten maten. Ieder land doet het echter net weer even anders en er zit geen eenheid in. Internationaal is er dus een hoop discussie over.

Er wordt verwezen naar international wetgeving. Dat is de basis.

Het is geen Nederlandse uitvinding.

Bram
Nu wel
wetten.overheid.nl/BWBV0003245/2017-02-28 - Internationaal Verdrag betreffende de meting van schepen, 1969, Londen, 23-06-1969

Maar vroeger ...
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:31 #1225987

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
Overigens: een internationaal document dat niet voldoet in 3 EU lidstaten, dat lijkt me toch wel een misser.
UNECE is breder dan de EU (56 lidstaten). Ook de VS en Rusland zijn daar lid van. Daarom is de resolutie mbt het ICP er ook in het Russisch. Voor wat betreft dat onderschrijven van zo'n resolutie: dat kan nog komen. Maar dit gaat niet zelden zo traag als dikke stront door een trechter. Zeker als landen eigenlijk niet willen en gaan "meestribbelen".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 21:33 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:32 #1225989

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Nog even gekeken op mijn Zeebrief:

Gelet op artikel 4,5 en 6 eerste lid van de Zeebrievenwet (Stb 1992, 544)

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:38 #1225991

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Nog even gekeken op mijn Zeebrief:

Gelet op artikel 4,5 en 6 eerste lid van de Zeebrievenwet (Stb 1992, 544)

Te weten, Zeebrievenwet
Artikel 4
Zeebrieven, met uitzondering van de voorlopige zeebrieven en de buitengewone zeebrieven, bedoeld in de artikelen 11 en 12, worden alleen afgegeven voor zeeschepen die te boek staan in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 5
Een zeebrief, als bedoeld in artikel 4, vermeldt:
a. de naam van het schip en die van het kantoor, waar het te boek staat in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;
b. de inhoud, waarop het volgens de bestaande wettelijke bepalingen is gemeten;
c. de beschrijving van het schip bevattende ten minste de in artikel 85, tweede lid, onder f, van de Kadasterwet bedoelde gegevens, alsmede het in artikel 21, eerste lid, onder c, van die wet bedoelde brandmerk van het schip;
d. de naam van de natuurlijke persoon, de rechtspersoon, de rederij of de vennootschap, waaraan het schip toebehoort.

Artikel 6, eerste lid
Een zeebrief, als bedoeld in artikel 4, wordt in naam van de Koning uitgereikt door de met de uitvoering van deze wet belaste Minister op overlegging van een door de bewaarder van het kadaster en de openbare registers afgegeven verklaring dat het schip te boek staat, alsmede een uittreksel uit de registratie voor schepen als bedoeld in artikel 101, eerste lid, van de Kadasterwet, vermeldende tenminste de gegevens, bedoeld in artikel 85, tweede lid, onder a, c, d, e, f, g en i, van die wet, alsmede de gegevens omtrent niet doorgehaalde voorlopige aantekeningen.
wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:39 #1225992

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Overigens: een internationaal document dat niet voldoet in 3 EU lidstaten, dat lijkt me toch wel een misser.
UNECE is breder dan de EU (56 lidstaten). Ook de VS en Rusland zijn daar lid van. Daarom is de resolutie mbt het ICP er ook in het Russisch. Voor wat betreft dat onderschrijven van zo'n resolutie: dat kan nog komen. Maar dit gaat niet zelden zo traag als dikke stront door een trechter. Zeker als landen eigenlijk niet willen en gaan "meestribbelen".

Klopt, ik ken de trage molens van de VN... :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 21:50 #1225995

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
AndreAzuree schreef :
Verder deel ik je verbazing over de verkeerde inschatting van de "belangenbehartigers" volkomen.
Wij zijn als NL zeilers altijd heel blij geweest met het ontbreken van een laagdrempelige registratie. Want registratie -> vaarbelasting, was het idee. Terwijl het natuurlijk andersom is: bij een vaarbelasting hoort een verplichte registratie.

Dus de belangenbehartigers hebben goed geluisterd. De huidige situatie is niet "hun" schuld.

Zelf wist ik dat het ICP geen echte vlaggenbrief was. Iedereen kon het dus weten. Nu ontstaat er draagvlak voor iets beters en zullen de belangenbehartigers weer luisteren. Als we tot ze spreken...

Misschien moet de discussie ook eens gaan over wat we dan wel willen (nou ja, jullie bedoel ik, ik als expat heb een andere oplossing): goedkoper, bewijs van het recht onder NL vlag te varen, bewijs van eigendom zonder registergoed in vermogensrechtelijke zin met notarisgedoe, etc. En daar dan een lans voor breken via die belangenbehartigers.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 22:07 #1225999

Mi Dushi schreef :
AndreAzuree schreef :
Verder deel ik je verbazing over de verkeerde inschatting van de "belangenbehartigers" volkomen.
Wij zijn als NL zeilers altijd heel blij geweest met het ontbreken van een laagdrempelige registratie. Want registratie -> vaarbelasting, was het idee. Terwijl het natuurlijk andersom is: bij een vaarbelasting hoort een verplichte registratie.

Dus de belangenbehartigers hebben goed geluisterd. De huidige situatie is niet "hun" schuld.

Zelf wist ik dat het ICP geen echte vlaggenbrief was. Iedereen kon het dus weten. Nu ontstaat er draagvlak voor iets beters en zullen de belangenbehartigers weer luisteren. Als we tot ze spreken...

Misschien moet de discussie ook eens gaan over wat we dan wel willen (nou ja, jullie bedoel ik, ik als expat heb een andere oplossing): goedkoper, bewijs van het recht onder NL vlag te varen, bewijs van eigendom zonder registergoed in vermogensrechtelijke zin met notarisgedoe, etc. En daar dan een lans voor breken via die belangenbehartigers.

Helemaal mee eens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 22:17 #1226007

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Mi Dushi schreef :
Misschien moet de discussie ook eens gaan over wat we dan wel willen (nou ja, jullie bedoel ik, ik als expat heb een andere oplossing): goedkoper, bewijs van het recht onder NL vlag te varen, bewijs van eigendom zonder registergoed in vermogensrechtelijke zin met notarisgedoe, etc. En daar dan een lans voor breken via die belangenbehartigers.
Eerste vraag voor de discussie:
Wie is "we"? (of "jullie")
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 22:19 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 10 nov 2020 01:24 #1226031

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Mijn boot is een Gouwzee Snoopy33, gebouwd in 1980 en geregistreerd bij het kadaster in 1981 - 5182 Z GRON 1981. Het schip is gekocht van jachtwerf Atlantic in Harlingen waar het toen in de verhuurvloot zat, en in 1988 via de notaris overgedragen, wat bij kadasterregistratie verplicht is.
Ik had al niet veel vertrouwen in het ICP, dus begin 2017 een zeebrief aangevraagd. Hiervoor moest ik eerst een uittreksel hebben van het kadaster: formulier uittreksel eigendom schip ingevuld en uittreksel eigendom schip ontvangen: kosten voor levering per Email Eur. 15,40.
Vervolgens zeebrief aangevraagd: kopie paspoort, uittreksel kadaster en kopie overdracht notaris. Deze laatste waarschijnlijk onnodig, maar kreeg vervolgens bericht dat er ook een meetbrief nodig was, en omdat er sedert de jaren tachtig geen certificaten waren aangevraagd zat ik niet meer in het systeem (???).
Hierna de geschiedenis van het schip beschreven en de (zelf opgemeten) maten doorgegeven, en een tijdje later keurig een zeebrief met nieuwe meetbrief toegezonden gekregen. Het kadaster gaf in de originele registratie een bruto tonnenmaat van 29,39 m3, maar deze waarde is vervangen door de (ook door mijzelf opgegeven) waarde volgens de Regeling Metingsvoorschriften van het Ministerie Infrastructuur en Milieu van 7 ton bruto en 2 ton netto.
Kosten meetbrief en zeebrief waren conform de geldende bedragen zoals elders vermeld.
Aanpassing van het nieuwe motornummer was gratis.

Al met al is alles via mail en post gegaan, er is geen ambtenaar aan te pas gekomen, wat ik eigenlijk voor het vernieuwen van de meetbrief wel verwacht had.

Overigens wordt het product lengte x breedte x diepgang ook gebruikt voor AIS: als het meer dan 100m3 is moet het schip een AIS A hebben die konstant aan moet staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 10 nov 2020 15:37 #1226202

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
JotM schreef :
Mi Dushi schreef :
Misschien moet de discussie ook eens gaan over wat we dan wel willen (nou ja, jullie bedoel ik, ik als expat heb een andere oplossing): goedkoper, bewijs van het recht onder NL vlag te varen, bewijs van eigendom zonder registergoed in vermogensrechtelijke zin met notarisgedoe, etc. En daar dan een lans voor breken via die belangenbehartigers.
Eerste vraag voor de discussie:
Wie is "we"? (of "jullie")
Als het niet lukt om de doelgroep af te bakenen wordt het wel een beetje lastige discussie met beleidsmakers is mijn ervaring. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 11 nov 2020 16:13 #1226600

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Voor de aanvraag Zeeregistratie heb ik eea. op een rijtje gezet:

Kadasterregistratie €490(485?) + Meetbrief 164 + nationaliteitsverklaring €189 + zeebrief €180.
www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven
bij verkoop een notaris noodzakelijk

Procedure zeebrief: De ILT toetst of het eigendom van het vaartuig voldoet aan artikel 311 Wetboek van Koophandel. Dit resulteert in een nationaliteitsverklaring waarmee het vaartuig binnen één maand bij het Kadaster teboekgesteld moet worden. Na het plaatsen van het brandmerk op het schip en de definitieve inschrijving bij het Kadaster wordt de zeebrief afgegeven.
www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Voor een pleziervaartuig korter dan 24 meter moet je 2 formulieren invullen:
-Aanvraag registratie pleziervaartuigen - ILT.068.12 (Met dit formulier kunt u een eerste registratie of wijziging van een registratie voor niet bedrijfsmatig opererende pleziervaartuigen aanvragen)
-Aanvraag teboekstelling schip
www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...ie-pleziervaartuigen
www.kadaster.nl/aanvragen-teboekstelling-schip
En deze met alle gevraagde bijlagen tegelijkertijd naar het Kadaster sturen.

Wb. het formulier: "Aanvraag teboekstelling schip"
Als schipper/eigenaar moet je dan vraag 4 niet invullen?

Wb. het formulier: "Aanvraag registratie pleziervaartuigen - ILT.068.12"
Daar staat linksboven op: "Eigenaren van pleziervaartuigen die nog niet geregistreerd zijn bij het Kadaster en kleiner zijn dan 24 meter dienen zich te wenden tot het Kadaster" Wat wordt daarmee bedoelt, mijn bootje is 9 meter, heb ik dan toch het verkeerde formulier?

Moet ik vraag 2 & 3 niet invullen?

Bij vraag 5; "Wanneer een schip korter dan 24 meter voor het eerst wordt geregistreerd, zorgt het Kadaster voor het meten van het schip en hoeft u geen kopie meetbrief bij het aanvraagformulier te voegen." Dus moet ik "meetbrief" wel aanvinken?

vraag 6 wat wordt bedoeld met "vertegenwoordiger"; niet invullen?

vraag 7 mijn boot heeft geen HIN, wordt dat lastig? Ik heb het nagevraagd bij de eerste eigenaar en bij andere liefhebbers (in Finland) maar de werf (die al lang niet meer bestaat) voorzag hun rompen niet van dergelijke nummers. Het enige nummer is het bouw/zeilnummer. Dat is "FIN(vroeger L) 200". "the sail-number was assigned by SPV (Suomen Purjehdus ja Veneily) (used to be SPL Suomen Purjehtijaliitto). In the erlier days, back in the 70's, the letter L was used instead of FIN. L is an old Finnish Country Code (nowadays FIN) when Finland originally got this (international) Country Code, F was already reserved for France. The next suitable free letter was L, and Finland took that."

vraag 9-11; alleen 10 invullen?

En dan hoop ik maar dat "Purchase confirmation" en "Purchase contract for a used pleasure cruiser/yacht" okay zijn als "Akte van levering", "Kwitantie" en "bewijs van eigendom"

-Het Kadaster handelt de aanvraag verder met de ILT af.
-Nadat het vaartuig teboek gesteld staat, ontvangt u de zeebrief en de meetbrief van de ILT. Van het Kadaster ontvangt u de nationaliteitsverklaring.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 16:15 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 11 nov 2020 17:18 #1226617

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
TuuLeVi schreef :
Voor de aanvraag Zeeregistratie heb ik eea. op een rijtje gezet:

Kadasterregistratie €490(485?) + Meetbrief 164 + nationaliteitsverklaring €189 + zeebrief €180.
www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven
bij verkoop een notaris noodzakelijk

Procedure zeebrief: De ILT toetst of het eigendom van het vaartuig voldoet aan artikel 311 Wetboek van Koophandel. Dit resulteert in een nationaliteitsverklaring waarmee het vaartuig binnen één maand bij het Kadaster teboekgesteld moet worden. Na het plaatsen van het brandmerk op het schip en de definitieve inschrijving bij het Kadaster wordt de zeebrief afgegeven.
www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Voor een pleziervaartuig korter dan 24 meter moet je 2 formulieren invullen:
-Aanvraag registratie pleziervaartuigen - ILT.068.12 (Met dit formulier kunt u een eerste registratie of wijziging van een registratie voor niet bedrijfsmatig opererende pleziervaartuigen aanvragen)
-Aanvraag teboekstelling schip
www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...ie-pleziervaartuigen
www.kadaster.nl/aanvragen-teboekstelling-schip
En deze met alle gevraagde bijlagen tegelijkertijd naar het Kadaster sturen.

Wb. het formulier: "Aanvraag teboekstelling schip"
Als schipper/eigenaar moet je dan vraag 4 niet invullen?
NEE TENZIJ JE EEN VERTEGENWOORDIGER HEBT. IK DENK DAT JE DIE NIET HEBT, DUD LEEGLATEN

Wb. het formulier: "Aanvraag registratie pleziervaartuigen - ILT.068.12"
Daar staat linksboven op: "Eigenaren van pleziervaartuigen die nog niet geregistreerd zijn bij het Kadaster en kleiner zijn dan 24 meter dienen zich te wenden tot het Kadaster" Wat wordt daarmee bedoelt, mijn bootje is 9 meter, heb ik dan toch het verkeerde formulier?
GOEDE FORMULIER, MEESTUREN NAAR KADASTER.

Moet ik vraag 2 & 3 niet invullen?
2 NIET INVULLEN ALS JIJ OOK BETAALD
3 WEL INVULLEN WANT JE BENT ZOWEL AANVRAGER ALS EIGENAAR

Bij vraag 5; "Wanneer een schip korter dan 24 meter voor het eerst wordt geregistreerd, zorgt het Kadaster voor het meten van het schip en hoeft u geen kopie meetbrief bij het aanvraagformulier te voegen." Dus moet ik "meetbrief" wel aanvinken?
JA ALLE 3 AANVINKEN

vraag 6 wat wordt bedoeld met "vertegenwoordiger"; niet invullen?
JE HEBT GEEN VERTEGENEOORDIGER TOCH, DUS LEEG LATEN

vraag 7 mijn boot heeft geen HIN, wordt dat lastig? Ik heb het nagevraagd bij de eerste eigenaar en bij andere liefhebbers (in Finland) maar de werf (die al lang niet meer bestaat) voorzag hun rompen niet van dergelijke nummers. Het enige nummer is het bouw/zeilnummer. Dat is "FIN(vroeger L) 200". "the sail-number was assigned by SPV (Suomen Purjehdus ja Veneily) (used to be SPL Suomen Purjehtijaliitto). In the erlier days, back in the 70's, the letter L was used instead of FIN. L is an old Finnish Country Code (nowadays FIN) when Finland originally got this (international) Country Code, F was already reserved for France. The next suitable free letter was L, and Finland took that."
ALS ER GEEN HIN IS DAN NIET INVULLEN. VERDEROP KAN JE HET BOUWNUMMER INVULLEN.

vraag 9-11; alleen 10 invullen?
DAAR JE ZOWEL AANVRAGER BENT ALS EIGENAAR 9 EN 10 INVULLEN.
11 OPEN LATEN WANT DIE VERTEGENWOORDIGER IS ER NIET.

En dan hoop ik maar dat "Purchase confirmation" en "Purchase contract for a used pleasure cruiser/yacht" okay zijn als "Akte van levering", "Kwitantie" en "bewijs van eigendom"

-Het Kadaster handelt de aanvraag verder met de ILT af.
-Nadat het vaartuig teboek gesteld staat, ontvangt u de zeebrief en de meetbrief van de ILT. Van het Kadaster ontvangt u de nationaliteitsverklaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 11 nov 2020 21:43 #1226736

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
Een vergelijking met marifoon-diploma's doet zich voor.

Engeland en inmiddels bv. België maken onderscheid tussen beroepsmatige en pleziervaart-diploma's: GOC/Marcom-a voor de beroepvaart en LRC/SRC voor de pleziervaart.
NL kent geen onderscheid tussen beroeps- en pleziervaart.

Zo ook met de registratie: SSR voor de pleziervaart in Engeland en m.m. in andere landen.

Het wordt tijd dat NL beide aanpast.

Tot dan kun je formeel eigenlijk geen boot meer in het buitenland kopen en naar NL brengen.

Mijn recente delivery was met een vodje/ICP en geen MMSI/callsign, maar gelukkig deden de Spanjolen en Fransen deze keer niet moeilijk. Gibraltar en Cascais (Portugal) alleen getankt en weer verder.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 21:44 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 12 nov 2020 08:29 #1226825

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
@Ronaldl; merci!
Ik heb ze gemaild over de finse registratie
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 08:52 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 13 nov 2020 17:00 #1227426

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
als je adres verandert hoef je niet langs een notaris, dit kun je zelf wijzigen met een wijzigingsformulier.

Wb. het formulier: "Aanvraag registratie pleziervaartuigen - ILT.068.12"
Daar staat linksboven op: "Eigenaren van pleziervaartuigen die nog niet geregistreerd zijn bij het Kadaster en kleiner zijn dan 24 meter dienen zich te wenden tot het Kadaster"
maar dit is toch het juiste formulier. Dit stuurt u mee naar het kadaster.

(dit is mijn voorlaatste pots tot de jaarwisseling)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 19 feb 2021 19:17 #1255040

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Er zit schot in. Vandaag is op mijn boot het brandmerken gebeurd. Twee plaatjes met nummer geplakt, ging verder soepel.
Het was druk met registraties, vertelde de medewerker. In het buitenland liggen 70 boten te wachten op teboekstelling. Maar ja zolang er niet echt gevlogen wordt gebeurt er weinig, dus Andreazuree moet inderdaad maar geen haast hebben...

En de eerste rekening is ook binnen: 192 euro voor de nationaliteitsverklaring B).

Een uitgebreider verslagje over het proces als het ook werkelijk afgerond is.

Nu eerst de kale onderkant afwerken en de nieuwe afsluiters, anders zinkt het dadelijk zo snel.

Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 19 feb 2021 20:20 #1255057

BP05 schreef :
Er zit schot in. Vandaag is op mijn boot het brandmerken gebeurd. Twee plaatjes met nummer geplakt, ging verder soepel.
Het was druk met registraties, vertelde de medewerker. In het buitenland liggen 70 boten te wachten op teboekstelling. Maar ja zolang er niet echt gevlogen wordt gebeurt er weinig, dus Andreazuree moet inderdaad maar geen haast hebben...

En de eerste rekening is ook binnen: 192 euro voor de nationaliteitsverklaring B).

Een uitgebreider verslagje over het proces als het ook werkelijk afgerond is.

Nu eerst de kale onderkant afwerken en de nieuwe afsluiters, anders zinkt het dadelijk zo snel.

Patrick

ok, dank je... dan wacht ik gewoon nog ff. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 19 feb 2021 20:33 #1255064

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Dat was inderdaad al duidelijk :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 19 feb 2021 22:55 #1255096

BP05 schreef :
[...]
Het was druk met registraties, vertelde de medewerker. In het buitenland liggen 70 boten te wachten op teboekstelling. Maar ja zolang er niet echt gevlogen wordt gebeurt er weinig, dus Andreazuree moet inderdaad maar geen haast hebben...

[...]

Slechts 70 boten? Dan blijkt dat het probleem met het vervallen gedoogsteun van het ICP in sommige landen dus nog wel erg meevalt. Zelfs als al die 70 aan de ketting liggen door het ICP issue, valt het het erg mee. Waarschijnlijk liggen niet al die 70 schepen aan de ketting.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl