AndreAzuree schreef :
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief. Voor mijn boot (in het buitenland) komt het op 2.5k (!).
Klinkt mij als "ongelukkig, maar niet onredelijk" in de oren. "De overheid" vindt het gezien
het stukje in de Staatscourant van 25 jaar geleden kennelijk ook redelijk. Jou niet. En nu?
Het is een administratieve procedure, die 2500 euro kost en die niet nodig zou zijn als er passend systeem van registratie voor pleziervaartuigen zou zijn. I rest my case.....
Laat mij proberen mijn overwegingen bij de beoordeling van de "redelijkheid" van de kosten uiteen te zetten:
Voor mij maakt het uit dat de kosten in een specifiek geval in hoge mate afhankelijk zijn van keuzes van de booteigenaar/zeiler.
- Als een iemand een nieuw schip koopt in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland of Frankrijk en "naar huis" vaart zijn de noodzakelijke kosten hooguit die voor een ICP, want het betreft landen en een vaargebied waarin het ICP geaccepteerd wordt, dan wel geen registratie vereist wordt bij zeegaande pleziervaartuigen. (tenzij ze heel groot zijn)
- Als iemand wat verder weg in de Med een nieuw schip koopt en het binnen 6 maanden na aanschaf naar Nederland vaart, zijn de kosten die van een meting, voorlopige zeebrief, teboekstelling in Nederland en definitieve zeebrief. Geen idee waar dat precies op uitkomt, maar als ik het eerder in één van de drie draadjes goed begrepen heb kan een lokale surveyor voor de meting gemachtigd worden, dus dat zou goedkoper uit moeten vallen dan de volgende optie.
- Als iemand wat verder weg in de Med een nieuw schip koopt en ervoor kiest de tijd te nemen om naar Nederland te varen (>6 maanden) en ondertussen de omgeving "te verkennen" kan de rekening inderdaad stevig oplopen, als gevolg van het niet onderschrijven van UNECE res 13 en dus niet accepteren van het ICP door een aantal landen die de zeiler wenst te bezoeken, wat invliegen van een kadaster-medewerker voor het brandmerken nodig maakt, zodat een definitieve zeebrief kan worden afgegeven.
Balen. Maar wel een gevolg van de keuzes die de booteigenaar/zeiler maakt.
Het is geen "administratieve procedure die 2500 euro kost", het is een "procedure die als gevolg van keuzes van de eigenaar soms 2500 euro kost". En in andere gevallen zijn de kosten op zijn hoogst een paar tientjes, omdat de hele procedure niet nodig is (noch voor Nederland, noch voor het gastland).
En daarom in mijn ogen niet onredelijk, hoewel ik me erg goed kan indenken dat je baalt van de kosten waarmee je je geconfronteerd ziet, zeker als je door die kosten verrast bent.
Dan voor wat betreft die algemene registratie: ik heb een beetje door oude parlementaire handelingen zitten struinen en daar is met name in de tachtiger en negentiger jaren sprake van algemene registratie (die ook al als taak aan de RDW was toegewezen) met het oog op de invoering van een pleziervaartuigenbelasting. Waarvan de opbrengst overigens bedoeld was voor investeringen in het waterbeheer (geen vaarwegbeheer) en natuurherstel. (te lezen in de toelichting bij de begroting van V&W in die jaren)
De laatste melding was tijdens de algemene beschouwingen van 2004, waarbij minister Zalm heeft betoogd erover op te houden, omdat de Raad van State in de twintig jaar ervoor "gehakt had gemaakt" van alle voorstellen van de regering in die richting. Een pleidooi (plus motie) van Van der Vlies om de waterrecreanten (mee) te laten betalen aan het beheer van al die mooie wateren en oevers mocht niet meer baten. En toen werd het stil.