Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inschrijven Kadaster

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 06:58 #1225636

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27770
Erikdejong schreef :
Wadloper schreef :
Het is voor mij zonneklaar dat er, toen dit hele verhaal in een wet werd gegoten nooit aan plezierboten is gedacht.
Allicht niet, dit soort registratie is ook helemaal nooit voor pleziervaartuigen bedoeld geweest en is dat nog steeds niet.

Je kan nog een een keer herhalen wat ik al concludeerde en daaraan toevoegen dat de huidige regeling nog steeds niet bedoeld is voor plezierboten, maar de werkelijkheid spreekt je tegen: de regeling wórdt gebruikt voor plezierboten en wordt op dit ogenblik zelfs gepresenteerd als de enige mogelijkheid om in het buitenland formeel als Nederlands schip te worden erkend.

Maar misschien zijn er na het gedoe met het ICP en het oneigenlijke gebruik daarvan op het betrokken ministerie toch wat belletjes gaan rinkelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 08:03 #1225653

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
Erikdejong schreef :
Allicht niet, dit soort registratie is ook helemaal nooit voor pleziervaartuigen bedoeld geweest en is dat nog steeds niet.

Je kan nog een een keer herhalen wat ik al concludeerde en daaraan toevoegen dat de huidige regeling nog steeds niet bedoeld is voor plezierboten, maar de werkelijkheid spreekt je tegen: de regeling wórdt gebruikt voor plezierboten ...
Het één sluit het ander niet uit. Het simpele feit dat het systeem door pleziervaarders wordt gebruikt maakt niet dat dat systeem daar (automatisch) voor bedoeld is.
Gebeurt vaker: "recreatief medegebruik" is en blijft hier toegestaan.
Maar misschien zijn er na het gedoe met het ICP en het oneigenlijke gebruik daarvan op het betrokken ministerie toch wat belletjes gaan rinkelen.
Inderdaad: er is een aantal landen verduidelijkt dat het ICP niet leidt (en nooit geleid heeft) tot het toekennen van de Nederlandse nationaliteit aan schepen en er is reparatie-regelgeving gekomen zodat schepen van ideële organisaties (die uitsluitend "niet in de uitoefening van bedrijf of beroep" worden gebruikt voor het systematisch uit zee plukken van drenkelingen), welke nu formeel (zeebrief) in Nederland in dezelfde categorie geregistreerd staan als sommige zeegaande zeiljachten, op basis van het Schepenbesluit aan een serie extra veiligheidseisen moeten voldoen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 09:27 #1225692

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Erikdejong schreef :
Wadloper schreef :
Het is voor mij zonneklaar dat er, toen dit hele verhaal in een wet werd gegoten nooit aan plezierboten is gedacht.
Allicht niet, dit soort registratie is ook helemaal nooit voor pleziervaartuigen bedoeld geweest en is dat nog steeds niet.

De Registratie in het kadaster is al heel lang gebruikelijk voor de categorie B (binnenvaart).

Als je een scheepshypotheek wilde verkrijgen voor de boot dan was een kadaster registratie een verplichting.

Voor de categorie Z was dit tot een tiental jaren geleden niet mogelijk. Er was namelijk een minimum maat van toepassing waar jachten niet aan konden voldoen.

De regeling voor de categorie Z is toen aangepast en de minimum maat werd opgeheven.

Destijds kwamen 2 medewerkers van de Scheepsmetingsdienst met meetlinten de boot nog opmeten om het tonnage vast te stellen voor de meetbrief.

Dat is nu ook niet meer nodig.

De Zeebrief moest eerst ook nog om de zoveel jaar vernieuwd worden. Is nu ook aangepast, zodat deze doorlopend geldig blijft voor een jacht registratie.

De registratie in de categorie B voor jachten is al heel erg lang in gebruik.

Een kadaster inschrijving is hiermee volledig geschikt gemaakt voor toepassing voor jachten en gezien de aanpassingen hiervoor ook bedoeld.

Bram
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 09:28 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 09:59 #1225702

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
...in Finland een "bewijs van doorhaling" aangevraagd.

ReneK schreef :
btw
in hoeverre is de BTW status van invloed op een registratie? Er staat niets over op de formulieren...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 10:06 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 10:26 #1225713

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
BTW heeft er volgens mij niets mee te maken. Het gaat uitsluitend om het officieel vastleggen van het eigendom met een status als Registergoed.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 10:34 #1225715

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
merci! Bram.

iemand ervaring met een boot zonder HIN en IMO nummers?
Mijn tobbe heeft alleen een bouw/zeilnummer...

En als je verhuist, moet je dan ook langs een notaris?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 10:45 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 10:56 #1225718

brambo schreef :
Erikdejong schreef :
Wadloper schreef :
Het is voor mij zonneklaar dat er, toen dit hele verhaal in een wet werd gegoten nooit aan plezierboten is gedacht.
Allicht niet, dit soort registratie is ook helemaal nooit voor pleziervaartuigen bedoeld geweest en is dat nog steeds niet.

De Registratie in het kadaster is al heel lang gebruikelijk voor de categorie B (binnenvaart).

Als je een scheepshypotheek wilde verkrijgen voor de boot dan was een kadaster registratie een verplichting.

Voor de categorie Z was dit tot een tiental jaren geleden niet mogelijk. Er was namelijk een minimum maat van toepassing waar jachten niet aan konden voldoen.

De regeling voor de categorie Z is toen aangepast en de minimum maat werd opgeheven.

Destijds kwamen 2 medewerkers van de Scheepsmetingsdienst met meetlinten de boot nog opmeten om het tonnage vast te stellen voor de meetbrief.

Dat is nu ook niet meer nodig.

De Zeebrief moest eerst ook nog om de zoveel jaar vernieuwd worden. Is nu ook aangepast, zodat deze doorlopend geldig blijft voor een jacht registratie.

De registratie in de categorie B voor jachten is al heel erg lang in gebruik.

Een kadaster inschrijving is hiermee volledig geschikt gemaakt voor toepassing voor jachten en gezien de aanpassingen hiervoor ook bedoeld.

Bram

Prachtig! nu alleen nog de kosten in overeenstemming brengen met het gebruik voor watersporters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 11:10 #1225721

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
AndreAzuree schreef :
alleen nog de kosten in overeenstemming brengen met het gebruik voor watersporters.
wat verwacht je dan? Iets in de ordegrootte van de houderschapsbelasting van motorvoertuigen? :whistle:

Overheid is gewoon heel duur, dus ik vind dit bedrag eigenlijk nog wel meevallen. Helemaal als je het afschrijft over 10 jaar...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 11:17 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 11:16 #1225723

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
watersportalmanak zegt (nog) dit:

ICP - Bewijs van eigendom boot

In een aantal landen wordt een eigendomsbewijs van de boot gevraagd. Zeker als u over zee het land binnenvaart zal de douane er naar vragen. Er bestaat een Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) met een geldigheidsduur van twee jaar.Op het ICP staan de gegevens van de boot en de gegevens van de eigenaar. U kunt een ICP aanvragen bij het Watersportverbond.


www.watersportalmanak.nl/artik...aarbewijs-buitenland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 12:43 #1225738

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
wimsl schreef :
watersportalmanak zegt (nog) dit:

ICP - Bewijs van eigendom boot

In een aantal landen wordt een eigendomsbewijs van de boot gevraagd. Zeker als u over zee het land binnenvaart zal de douane er naar vragen. Er bestaat een Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) met een geldigheidsduur van twee jaar.Op het ICP staan de gegevens van de boot en de gegevens van de eigenaar. U kunt een ICP aanvragen bij het Watersportverbond.


www.watersportalmanak.nl/artik...aarbewijs-buitenland

Als degene (wie?) die achter watersportalmanak.nl zit uit die tekst nu de woorden "over zee" weghaalt, dan klopt dat (nog steeds trouwens). Voor de landen die de achterliggende internationale overeenkomst onderschreven hebben. Dat laatste is de crux.

De club die achter het ICP zit ( www.unece.org/trans/main/sc3/sc3.html >> www.unece.org/trans/main/sc3/s...onal_navigation.html ) heeft dat ICP gezien de tekst in de per-ambule bedoeld voor "indications concerning the maximum number of persons on board, the proof of ownership and the radio equipment". Het ICP (en het ICC overigens ook, die komt uit de koker van dezelfde club) is primair een binnenvaart-certificaat. Dat door de landen die de betreffende UNECE resolutie onderschrijven ook op de kustwateren wordt geaccepteerd.

Hebben her en der toch mensen mazzel dat de resoluties waar het ICC op gebaseerd is (resolutie 14 en resolutie 40) door meer landen onderschreven zijn dan de resolutie waar het ICP op gebaseerd is (resolutie 13). Zonder dat die mensen dat in de gaten hebben kennelijk.

www.unece.org/fileadmin/DAM/tr...3-TRANS-SC3-131e.pdf
www.unece.org/fileadmin/DAM/tr...TRANS-SC3-147r4e.pdf
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 12:47 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 13:49 #1225762

TuuLeVi schreef :
AndreAzuree schreef :
alleen nog de kosten in overeenstemming brengen met het gebruik voor watersporters.
wat verwacht je dan? Iets in de ordegrootte van de houderschapsbelasting van motorvoertuigen? :whistle:

Overheid is gewoon heel duur, dus ik vind dit bedrag eigenlijk nog wel meevallen. Helemaal als je het afschrijft over 10 jaar...

Ik verwacht een redelijk tarief. Voor mijn boot (in het buitenland) komt het op 2.5k (!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 14:10 #1225769

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief. Voor mijn boot (in het buitenland) komt het op 2.5k (!).
Klinkt mij als "ongelukkig, maar niet onredelijk" in de oren. "De overheid" vindt het gezien het stukje in de Staatscourant van 25 jaar geleden kennelijk ook redelijk. Jou niet. En nu?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 14:19 #1225771

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief.
TuuLeVi schreef :
wat verwacht je dan?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 15:28 #1225800

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
TuuLeVi schreef :
...in Finland een "bewijs van doorhaling" aangevraagd.

ReneK schreef :
btw
in hoeverre is de BTW status van invloed op een registratie? Er staat niets over op de formulieren...

Niets , registratie kan ook op schepen waar geen btw voor betaald is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 15:31 #1225801

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
merci
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 18:11 #1225879

brambo schreef :
Voor de categorie Z was dit tot een tiental jaren geleden niet mogelijk. Er was namelijk een minimum maat van toepassing waar jachten niet aan konden voldoen.
Dat is incorrect. Ik heb op zeilboten gevaren met een z-registratie welke in de jaren 80 zijn geregistreerd. Mijn boot heeft een z-registratie gekregen in 2006.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 18:42 #1225896

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief. Voor mijn boot (in het buitenland) komt het op 2.5k (!).
Klinkt mij als "ongelukkig, maar niet onredelijk" in de oren. "De overheid" vindt het gezien het stukje in de Staatscourant van 25 jaar geleden kennelijk ook redelijk. Jou niet. En nu?

Het is een administratieve procedure, die 2500 euro kost en die niet nodig zou zijn als er passend systeem van registratie voor pleziervaartuigen zou zijn. I rest my case.....
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 18:44 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 18:43 #1225897

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief. Voor mijn boot (in het buitenland) komt het op 2.5k (!).
Klinkt mij als "ongelukkig, maar niet onredelijk" in de oren. "De overheid" vindt het gezien het stukje in de Staatscourant van 25 jaar geleden kennelijk ook redelijk. Jou niet. En nu?


Ik wacht het rustig af. Voorlopig hoef ik immers Italie niet in, en zijn er plannen voor een alternatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 18:44 #1225899

TuuLeVi schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief.
TuuLeVi schreef :
wat verwacht je dan?

Ik zou eenmalig 500 euro een redelijk tarief vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 19:13 #1225912

Erikdejong schreef :
brambo schreef :
Voor de categorie Z was dit tot een tiental jaren geleden niet mogelijk. Er was namelijk een minimum maat van toepassing waar jachten niet aan konden voldoen.
Dat is incorrect. Ik heb op zeilboten gevaren met een z-registratie welke in de jaren 80 zijn geregistreerd. Mijn boot heeft een z-registratie gekregen in 2006.

Brambo heeft wel gelijk, ik weet alleen niet hoe ik oude wetgeving in het internet te voorschijn kan toveren.
Ik weet ook niet meer of de grens nu bij het kadaster lag, of bij de zeebrief, maar zonder het één niet het ander.
Minimum maat was iets van 20 ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 20:21 #1225948

OK, dat kan zijn. Daar voldoen overigens erg veel zeilboten aan. Het betreft hier niet een gewicht, maar een volume maat. Iets van lengte keer breedte keer diepgang maal een bepaalde factor. Indertijd eens uitgerekend voor mijn boot. Ondanks dat leeg en zeilklaar gewicht 18 ton is kwam de tonnage uit op iets van 60 of 70 of zo. Met een gemiddelde 37 voeter zit je ook al snel boven de 20 ton wat betreft tonnage.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 20:34 #1225953

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht een redelijk tarief. Voor mijn boot (in het buitenland) komt het op 2.5k (!).
Klinkt mij als "ongelukkig, maar niet onredelijk" in de oren. "De overheid" vindt het gezien het stukje in de Staatscourant van 25 jaar geleden kennelijk ook redelijk. Jou niet. En nu?

Het is een administratieve procedure, die 2500 euro kost en die niet nodig zou zijn als er passend systeem van registratie voor pleziervaartuigen zou zijn. I rest my case.....
Laat mij proberen mijn overwegingen bij de beoordeling van de "redelijkheid" van de kosten uiteen te zetten:
Voor mij maakt het uit dat de kosten in een specifiek geval in hoge mate afhankelijk zijn van keuzes van de booteigenaar/zeiler.
  • Als een iemand een nieuw schip koopt in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland of Frankrijk en "naar huis" vaart zijn de noodzakelijke kosten hooguit die voor een ICP, want het betreft landen en een vaargebied waarin het ICP geaccepteerd wordt, dan wel geen registratie vereist wordt bij zeegaande pleziervaartuigen. (tenzij ze heel groot zijn)
  • Als iemand wat verder weg in de Med een nieuw schip koopt en het binnen 6 maanden na aanschaf naar Nederland vaart, zijn de kosten die van een meting, voorlopige zeebrief, teboekstelling in Nederland en definitieve zeebrief. Geen idee waar dat precies op uitkomt, maar als ik het eerder in één van de drie draadjes goed begrepen heb kan een lokale surveyor voor de meting gemachtigd worden, dus dat zou goedkoper uit moeten vallen dan de volgende optie.
  • Als iemand wat verder weg in de Med een nieuw schip koopt en ervoor kiest de tijd te nemen om naar Nederland te varen (>6 maanden) en ondertussen de omgeving "te verkennen" kan de rekening inderdaad stevig oplopen, als gevolg van het niet onderschrijven van UNECE res 13 en dus niet accepteren van het ICP door een aantal landen die de zeiler wenst te bezoeken, wat invliegen van een kadaster-medewerker voor het brandmerken nodig maakt, zodat een definitieve zeebrief kan worden afgegeven.
Balen. Maar wel een gevolg van de keuzes die de booteigenaar/zeiler maakt.
Het is geen "administratieve procedure die 2500 euro kost", het is een "procedure die als gevolg van keuzes van de eigenaar soms 2500 euro kost". En in andere gevallen zijn de kosten op zijn hoogst een paar tientjes, omdat de hele procedure niet nodig is (noch voor Nederland, noch voor het gastland).
En daarom in mijn ogen niet onredelijk, hoewel ik me erg goed kan indenken dat je baalt van de kosten waarmee je je geconfronteerd ziet, zeker als je door die kosten verrast bent.

Dan voor wat betreft die algemene registratie: ik heb een beetje door oude parlementaire handelingen zitten struinen en daar is met name in de tachtiger en negentiger jaren sprake van algemene registratie (die ook al als taak aan de RDW was toegewezen) met het oog op de invoering van een pleziervaartuigenbelasting. Waarvan de opbrengst overigens bedoeld was voor investeringen in het waterbeheer (geen vaarwegbeheer) en natuurherstel. (te lezen in de toelichting bij de begroting van V&W in die jaren)
De laatste melding was tijdens de algemene beschouwingen van 2004, waarbij minister Zalm heeft betoogd erover op te houden, omdat de Raad van State in de twintig jaar ervoor "gehakt had gemaakt" van alle voorstellen van de regering in die richting. Een pleidooi (plus motie) van Van der Vlies om de waterrecreanten (mee) te laten betalen aan het beheer van al die mooie wateren en oevers mocht niet meer baten. En toen werd het stil.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 20:39 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 20:42 #1225954

Erikdejong schreef :
OK, dat kan zijn. Daar voldoen overigens erg veel zeilboten aan. Het betreft hier niet een gewicht, maar een volume maat. Iets van lengte keer breedte keer diepgang maal een bepaalde factor. Indertijd eens uitgerekend voor mijn boot. Ondanks dat leeg en zeilklaar gewicht 18 ton is kwam de tonnage uit op iets van 60 of 70 of zo. Met een gemiddelde 37 voeter zit je ook al snel boven de 20 ton wat betreft tonnage.

Vreemd dat om zo rekenen. Zou die rekenmethode gebaseerd zijn op vrachtschepen en dus een soort van geschatte beladen waterverplaatsing?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 20:53 #1225962

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
OK, dat kan zijn. Daar voldoen overigens erg veel zeilboten aan. Het betreft hier niet een gewicht, maar een volume maat. Iets van lengte keer breedte keer diepgang maal een bepaalde factor. Indertijd eens uitgerekend voor mijn boot. Ondanks dat leeg en zeilklaar gewicht 18 ton is kwam de tonnage uit op iets van 60 of 70 of zo. Met een gemiddelde 37 voeter zit je ook al snel boven de 20 ton wat betreft tonnage.


Bron: wetten.overheid.nl/BWBR0006017/2010-12-31

Edit:
Voor pleziervaartuigen is in 1995 een tabel geïntroduceerd en ligt het tonnage sindsdien vaak wat lager. wetten.overheid.nl/BWBR0006017...ofdstukIII_Artikel11
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 20:57 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 09 nov 2020 20:54 #1225963

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Orange Sunset schreef :
Erikdejong schreef :
OK, dat kan zijn. Daar voldoen overigens erg veel zeilboten aan. Het betreft hier niet een gewicht, maar een volume maat. Iets van lengte keer breedte keer diepgang maal een bepaalde factor. Indertijd eens uitgerekend voor mijn boot. Ondanks dat leeg en zeilklaar gewicht 18 ton is kwam de tonnage uit op iets van 60 of 70 of zo. Met een gemiddelde 37 voeter zit je ook al snel boven de 20 ton wat betreft tonnage.

Vreemd dat om zo rekenen. Zou die rekenmethode gebaseerd zijn op vrachtschepen en dus een soort van geschatte beladen waterverplaatsing?
Het is gebaseerd op vrachtschepen en een schatting van de hoeveelheid lading die een schip mee kan nemen. Onderwerp van gesprek in vele internationale onderhandeling ten aanzien van cabotage.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 20:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl