JotM schreef :
sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :
sjoerd1981 schreef :
Dat kan nu ook wel met ICP. Alleen denk ik dat nieuwe regelingen niet goedkoper zullen zijn. Neem aan dat als je eenmaal zeebrief hebt je er voor altijd vanaf bent...
Maar ik wacht het nieuwe jaar nog ff af, aangekondigd is dat er een andere regeling komt voor het nieuwe jaar...
Waar?
Niet de meest betrouwbare organisatie, maar toch...
Oh die. Zij hopen op een aanpassing van het ICP. Laat dat nou een document zijn waarvan de wijze van uitgifte is vastgelegd door een organisatie van de VN.
Dus volgend jaar? Volgend decennium zou ik al snel vinden.
Het lijkt mij dat die VN-resolutie nog wel wat ruimte laat voor aanpassing op de huidige vorm van ICP. Om te beginnen bijvoorbeeld met het gegeven welke instantie het document precies uitgeeft. Het lijkt me goed als de overheid dit zelf gaat doen, analoog aan de de situatie in het VK.
Dan zal de nieuwe Rijkswet nationaliteit zeeschepen misschien nog wel eerder klaar zijn. En ook dat gaat zeker nog een paar jaar duren.
Die Rijkswet is ook in de eerste plaat gericht op de grote (beroeps-) vaart lijkt mij. Het lijkt mij niet nodig om daarop te wachten voor men komt met een gemoederniseerd certificaat voor jachten.
Edit:
Er is ook niks mis met het ICP, behalve dat in een aantal landen die de betreffende resolutie toch al niet ondertekend hadden het ICP niet meer gedoogd wordt voor iets waar het überhaupt niet voor bedoeld was.
Het ICP gebruiken voor iets waarvoor het niet bedoeld was komt voort uit de gebrekkige manier waarop het oorspronkelijke ICP in elkaar is gezet en het kennelijk veel te ruime toepassingsgebied.
Het soort schepen dat kan worden gecertificeerd onder het Britse Small Ships Certificate is veel nauwer begrensd, bijvoorbeeld.
Dat is dus een tweede aanpassing die aan het ICP kan worden gedaan, lijkt mij. Strengere randvoorwaarden voor afgifte.