JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik vind belasting (BPM over een auto) niet echt vergelijkbaar met een dure bureaucratische procedure...
Jij betaalt liever een belasting waarvan de opbrengst rechtstreeks in de algemene middelen verdwijnt dan voor een dienst?
Wat ben jij voor linkse rakker?
Dat is een wat vreemde gevolgtrekking.
Iemand geeft aan dat rechtstreeks betalen voor een overheiddienst wat anders is dan belasting betalen. Daar wordt dan door iemand anders van gemaakt dat die iemand een linkse rakker is (een terminologie die overigens meestal door rechtse rakkers wordt gebruikt) die liever belasting betaalt dan rechtstreeks te betalen voor een dienst.
Het blijven appels en peren. Wie belastingplichtig is
moet die belasting betalen. Bij de meest rechtstreeks betaalde overheidsdiensten kun je ervoor kiezen om daarvoor te betalen, of niet.
Maar dan is er een oplossing hoor: kies domicilie in Frankrijk.
Dan kost registratie je nog geen honderd euro (heb ik me laten vertellen) en mag je vanwege het recht "onder Franse vlag" te varen de "
droit annuel de francisation et de navigation (DAFN)" betalen.
In het geval van een nagelnieuwe Azuree 33C (LOA 9,99 m en standaard motorvermogen 21 pk) is dat 818 euro per jaar. (Vanaf het 11de jaar krijg je 33% korting, vanaf het 21ste jaar 55% korting en vanaf het 26ste jaar 80% korting) En dat gaat ook niet naar een fonds voor de watersport ofzo, maar gewoon naar de Douane en door naar de algemene middelen.
Ik zeg: ideaal als je liever belasting betaalt dan een overheidsdienst afneemt.
(Levert misschien zelfs wel een klein beetje gevoel van superioriteit op als je in Marseille naast een 40 jaar oud 22-voetertje met een 10 pk eenpittertje komt te liggen, die voor hetzelfde recht jaarlijks maar 16 euro aan de maatschappij bijdraagt)
Tja; dat is wat mij betreft ook precies de kant die wij op moeten. Gewoon algemene registratie van pleziervaartuigen en vaarbelasting. He lijkt me logische dat het verkrijgen van een officieel, rechtsgeldig nationaliteits- en eigendomsbewijs daaruit bekostigt wordt, of hoogstens een paar tientjes kost.
Nederland loopt gewoon achter op dit gebied.