Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dickinson, brand die nu goed?

Dickinson, brand die nu goed? 24 feb 2014 20:27 #490049

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Brand dit kacheltje zoals het hoort?


De omschrijving voor een juiste vlam luidt:
''When operating properly, the flame will be a nice yellow color and will be mostly above the burner ring, with vapour inside the burner pot.''

Er is nogal wat tegenstrijdige info te vinden. Ieder is het erover eens dat oranje vlammen vies zijn en roet geven.
Dan is er het kamp welk zegt dat de vlam ten alle tijden blauw moet zijn. Een hete vlam die schoon is.
Anderen stellen dus een gele vlam.

De kachel brand in het filmpje op stand 2. Ga ik iets lager naar stand 1, dan zakt het vuur helemaal in de branderpot (=niet goed!).
Op zich lijkt de kleur van de vlam OK. Maar als ik deze vergelijk met het vlammetje van het promo filmpje van dickinson:


In vergelijking lijkt mijn kachel wel heel hard te trekken.
Ook ontstaan er wat roet vlokken hier en daar.
De ventilator is nog niet aangesloten en staat dus niet bij.

Het lijkt er op de kachel zo hard trekt dat in de laagste stand er een permanent brandstof tekort is. Wat me stoort is dat de kachel op deze manier niet zuinig kan branden, omdat stand 2 meteen een flinke fik geeft. Op zich is het extra verbruik wel te hebben. Maar het word snikheet in het dekhuis bij buitentemperaturen van boven de 5 graden. Wat nog te koud is om geen kachel aan te hebben...
Er staat overigens wel een beste pijp op. In het totaal bijna 2,5 meter. Tevens ook een trekonderbreker die eigenlijk zo ver mogelijk open staat om de trek te reduceren.

Wie weet meer?
Groeten!
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 20:29 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 24 feb 2014 20:28 #490050

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
ohja, let niet op het domme muziekje onder mijn filmpje, welk het klus geluid op de achtergrond moet verbloemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 24 feb 2014 21:28 #490085

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2050
Ik heb ook zo´n dickinson kachel gehad toen ik nog op een boot woonde, en zoals deze brand is het niet goed. Het heeft mij indertijd ook aardig wat moeite gekost om hem goed te laten branden..
Met deze vlam zit hij in no-time vol met roet, zwarte bagger (vooral in de brander zelf), raampje word zwart..en na een tijdje wil hij niet eens meer branden.
Er zitten op de draaiknop 2 stelschroefjes, 1 voor de hoogste, en 1 voor de laagste stand. Daar moet je een beetje mee ¨spelen¨. De kleur van de vlam, helemaal blauw word het inderdaad niet, het moet een wit-gele vlam zijn met een blauwe onderkant, zoiets als een olielamp. Maar een helemaal gele vlam, met af en toe roetvlokken, das foute boel!

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 21:29 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 24 feb 2014 21:28 #490086

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Er lijkt inderdaad een flinke trek te staan. Echter bij de Dickinson, moet je er het eerste kwartiertje even bijblijven. Het is namelijk de bedoeling dat de kachel- verbrandingsruimte dusdanig heet is, dat de ingedruppelde diesel meteen verdampt en dan verbrandt.

Ik spuit altijd een hoeveelheid spritus (10-15 cc) in de kachel. dan ongeveer een 1/2 minuut regelkraan helemaal open. Er komt dus een laagje diesel in de spiritus. Fan UIT!. Dan diesel/spiritus mengsel aansteken. Ik doe dit met een aansteker met lange toorts.
Zodra het een beetje brandt dan langzaam meer lucht toevoeren met de fan. De temperatuur in de branderkamer gaat nu oplopen. Je hebt op een zeker moment een blauwe vlam met de fan vol aan. Stook alles maar lekker heet. Het hulpstuk in de verbrandingskamer kan zelfs geel van de hitte worden.
Na verloop van een minuut of 5 regelknop terug draaien, anders krijg je namelijk te veel diesel in de verbrandingskamer. Die diesel hoor je dan koken- niet goed. Je krijgt dan ook roeten ongeveer een vlam zoals jij hebt.
Als de kachel na een kwartiertje lekker heet is, kan de fan bijna uit en de regelknop op 1,2 of 3. Bij hogere stand iets meer fan erbij.

Als je met bovengenoemde methode nog steeds geen mooie vlam hebt, de verdampende - brandende diesel net boven de verbrandingskamer, zoals in het filmpje van Dickinson, dan is een trekonderbreker misschien te overwegen.


succes.
Ronald
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 21:34 door rverkaik. Reden: verbeterd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 24 feb 2014 21:41 #490093

Die van ons brand altijd mooi blauw, en de vlammen komen eigenlijk nooit boven de ring uit. Alleen op de hoogste stand, als het buiten -30 tot -35 is, dan gaat de vlam geel branden.

Dit geeft inderdaad een hoop vervuiling in de kachel, en er zal ook een hoop roet neerdalen op de omgeving en op je dek.
Ik heb ook een tijdje lopen vechten met een dergelijk vlam, en uiteindelijk ontdekt dat het door zuurstof gebrek kwam, en niet door brandstof gebrek. Ook toen was de vlam te hoog, geel en soms zelfs rood, en het dek zat een keer in de week helemaal zwart van de roet.

Uiteindelijk heb ik een luchttoevoer leiding gemaakt die verse lucht aanzuigt en onder de verbrandingspot van de kachel uitblaast. Sindsdien was het probleem over.
Geen mooie foto (sorry, oude blackberry :blush:
maar het idee is duidelijk denk, dit is standje half open (weet het nummer niet) goed voor 30 graden temperatuursverschil tussen binnen en buiten op een 50 voeter.

Bijlage Halifax-20131126-00329.jpg niet gevonden

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 05:20 #490123

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Erikdejong schreef :
Dit geeft inderdaad een hoop vervuiling in de kachel, en er zal ook een hoop roet neerdalen op de omgeving en op je dek.
Ik heb ook een tijdje lopen vechten met een dergelijk vlam, en uiteindelijk ontdekt dat het door zuurstof gebrek kwam, en niet door brandstof gebrek. Ook toen was de vlam te hoog, geel en soms zelfs rood, en het dek zat een keer in de week helemaal zwart van de roet.

Tiens, bij ons brandt die (na een tijdje oefenen) wel zoals het dickinson filmpje.
Nooit last gehad van smurrie op het dek of in de schoorsteen. Wel als we 't een beetje verwaarlozen roet de branderpot wel gemakkelijk aan.
Het is inderdaad wel zo dat tot de kachel echt warm is, dit kacheltje aandacht nodig heeft.
Ik heb ooit ergens gelezen, als het te warm is niet de kachel lager zetten, maar een raam of deur openzetten.
En erg veel oefenen, balans lucht/diesel is moeilijk om vinden in het begin, maar eens je daardoor bent, superkachel!

Vraagje, hoeveel wind stond er tijdens het filmpje buiten?
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 05:23 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 05:34 #490124

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ik denk dat de kachel zo niet optimaal brandt. Eric geeft aan dat de verhouding zuurstof/diesel belangrijk is om goed te verbranden. Gele vlam is te weinig zuurstof. Nu zijn niet alle dieselkachels optimaal gemaakt en dus branden ze vaak ook wat geel. Hoe meer rood bij het geel, geeft aan dat er nog meer zuurstof te kort is. (Ik heb nog een oude somy en die brandt tot 75% capaciteit perfect blauw, daarna een klein beetje geel erbij)
Als er zelfs roet ontstaat dan verbrandt hij echt onvolledig, dus echt verkeerd.Ik maak mijn kachel maar om de paar jaar schoon.
Bij het aan en uitmaken is het logisch dat hij even niet goed brandt.
Ondertussen gebruik ik terpetine om de kachel aan te maken; mengt goed met diesel laat zich gemakkelijk en niet ploffend aansteken.
Dus ik denk net als Erik er moet meer zuurstof bij. Of het mechanisme in de pot zit niet juist bevestigd zodat de diesel niet goed vergast is op het moment dat het zou moeten verbranden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 05:50 #490126

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15777
Ik heb hetzelfde probleem. Nog niet kunnen testen, maar de importeur (ben effe de naam kwijt, aardige man)gaf aan dat wanneer er teveel lucht door gaat (dus niet goed branden op een lagere stand) je twee dingen kan doen:

trekonderbreker: in feite een gat in de kachelpijp waardoor er minder lucht door de kachel gaat en de lucht aangezogen kan worden boven de kachel. Met een schuifje regel je de balans.

De andere oplossing is om de pijp te verlengen, bovendeks. =meer weerstand, dus minder trek.

Bij de boot zat inderdaad een stukkie alu pijp, dat ik niet gebruikte. Moet het nog testen, maar ik geloof er wel in. Ik twijfel nog, maar de trekonderbreker heeft mijn voorkeur. Regelbaar via een klep en minder hoogte boven het dek. We een stukkie duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 07:50 #490168

watkoko schreef :
I
De andere oplossing is om de pijp te verlengen, bovendeks. =meer weerstand, dus minder trek.

Ik denk niet dat dat gaat werken.
Een langere schoorsteen (tenminste dat deel dat vertikaal staat of de vertikale component van een schuine schoorsteen) geeft nl juist meer trek . Uiteraard is de weerstand ook wat hoger maar de vermeerderde trek overheerst wat komt doordat er een hogere kolom hete lucht in de schoorsteen zit.
En het verschil in soortelijk gewicht tussen de buitenlucht en die hete lucht zorgt voor de trek.
Hoe heter die lucht , des te meer trek.Vandaar dat een volop gestookte kachel veel meer trekt dan een op een laag pitje.
Vandaar dat er voor een schoorsteen ook altijd een minimum lengte wordt voorgeschreven.
Gewoon hetzelfde principe als een hetelucht ballon .
Een langere lijp zal dus alleen minder trek geven als dat stuk horizontaal ligt maar dat lijkt me neit echt handig.
Ad
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 07:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 09:15 #490204

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
OP het filmpje van Dickinson brand de kachel ook duidelijk geel? Blauw is niet te zien...

ZOu het een combinatie van veel trek en te weinig zuurstof kunnen zijn? Ik wilde zowieso al een zuustof leiding naar de machine kamer leiden zodat de motor onder alle omstandigheden optimaal gevoed wordt. Aangezien de kachel aan deze ruimte grenst profiteerd deze daar dan ook van.

De trek onderbreker zit in de kachelpijp, en staat zoals genoemd ook volledig open om de trek te reduceren.
Ik redeneer nu zo: De relatieve onderdruk onder in de kajuit, wat tevens voor een zuurstof gebrek zorgt, is dan ook meteen verantwoordelijk voor de grote trek door de schoorsteen naar buiten. Oplossing: geforceerde lucht van buiten onderaan de kachel brengen zoals hierboven geschreven.

Toch hou ik mijn twijfels, omdat dickinson zelf duidelijk omschrijft hoe de vlam moet branden. Mijn kachel wijkt daar enkel vanaf doordat de vlam kaarsrechtomhoog schiet. Terwijl die van dickinson erg uitslaat naar de zijkant.
Het roeten is overigens niet zo erg dat de kachel in no time verstopt. Deze heeft nu zon +- 50 uur gebrand. Waarvan zeker 30 non stop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 09:21 #490206

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
stond er veel wind?
stond je kajuit open? maw kon er voldoende lucht naar binnen "op natuurlijke weg"?
Jouw vlammen krijg ik als er wind in de schouw slaagt. Dan moet ik de fan een beetje aanzetten of een raampje meer openzetten (meer verse lucht binnen).

Je moet eens goed kijken, dat zijn (wit)gele vlammen op een blauwe basis. Je moet je vuurtje zodanig regelen dat je een mooie blauwe basis krijgt rond de branderring en na een tijdje kan je wat diesel bijdraaien en dan worden dat levendige witgele vlammetjes.

Belangrijk is dat je 't geleidelijk doet. Ik was veel te snel in het begin. Als je aan de draaiknop of ventilator komt, altijd tien minuten wachten om te zien wat je resultaat is/was voor je opnieuw bijregelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 10:16 #490227

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15777
Yellow Boat schreef :
watkoko schreef :
I
De andere oplossing is om de pijp te verlengen, bovendeks. =meer weerstand, dus minder trek.

Ik denk niet dat dat gaat werken.
Een langere schoorsteen (tenminste dat deel dat vertikaal staat of de vertikale component van een schuine schoorsteen) geeft nl juist meer trek . Uiteraard is de weerstand ook wat hoger maar de vermeerderde trek overheerst wat komt doordat er een hogere kolom hete lucht in de schoorsteen zit.
En het verschil in soortelijk gewicht tussen de buitenlucht en die hete lucht zorgt voor de trek.
Hoe heter die lucht , des te meer trek.Vandaar dat een volop gestookte kachel veel meer trekt dan een op een laag pitje.
Vandaar dat er voor een schoorsteen ook altijd een minimum lengte wordt voorgeschreven.
Gewoon hetzelfde principe als een hetelucht ballon .
Een langere lijp zal dus alleen minder trek geven als dat stuk horizontaal ligt maar dat lijkt me neit echt handig.
Ad

ja, dat klinkt wel logisch eigenlijk.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 10:28 #490230

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Yellow Boat schreef :
watkoko schreef :
I
De andere oplossing is om de pijp te verlengen, bovendeks. =meer weerstand, dus minder trek.

Ik denk niet dat dat gaat werken.
Gewoon hetzelfde principe als een hetelucht ballon .

Ad
Net 5 weken met dat principe bezig geweest :)

Op de vorige boot een dickensen op de pooh een Dickinson .
begin is lastig, goed afstellen door mini inbus schroefjes met geduld en in kleine stapjes. een maal goed gewoon afen toe de branderpot schoonmaken en werkt dan prefect.
Brand aan boord gewoon, ook als ik er niet ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 10:39 #490234

Ik ben er ook een betje verbaasd over dat men aangeeft moeite te hebben en erbij moet blijven met het aansteek proces. Bij ons gaat er een scheutje ethanol in, de knop van de kachel gaat op de stand die we nodig hebben voor de temperatuur die er dan heerst. De vlam erin, en de rest gaat vanzelf, geen omkijken meer naar. Als er een hoop wind staat dan gaat de fan er nog wel eens 20 minuten bij aan, maar dat is alles.

Wat overigens wel een hoop helpt om de trek te verminderen, en dus een schonere verbranding te krijgen, is een H-cap erop te zetten (geven ook een veel mooiere verbranding als het buiten stormt en te keer gaat), en een heatex (naverbrander) in de schoorsteen.
Beide zijn bij BGTrading in Lelystad te verkrijgen, of bij Toplicht in Harlingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 10:56 #490240

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Als de kajuit en alle ramen open staan is er niet een heel merkbaar verschil in de vlammen te constateren.
Duw ik de trekonderbreker een beetje dicht, dan zakken de vlammen meer in de branderpot. Vandaar de gedachte dat er teveel trek is icm te weinig zuurstof.
Maar dat is weer gek als je bedenkt dat er geen verschil is als de kajuit en luiken (zowel voor als achter) open staan.
De kachel heeft in verschillende omstandigheden gebrand. Ook met wat meer wind. Er zijn maar kleine verschillen die dan optreden. Ik sta er van te kijken hoe stabiel de kachel brand in vergelijking tot mijn heatpol / refleks kachel. Windvlagen e.d. zijn nauwelijks waarneembaar.

Het gekke is dat de kachel op de laagste stand helemaal niet goed wel branden. Dan zakt de vlam helemaal weg in de pot en wordt rood/geel.
Je zou toch denken als zuurstof een gebrek is, dat de kachel beter brand in een lage stand dan in een hoge? Vanaf stand 2 naar 3 gaat de kachel flink branden en krullen de vlammen ook helemaal rond nadat ze helemaal omhoog geschoten zijn. Hogere stand heb ik nog niet geprobeerd omdat de ventilator nog niet aangesloten zit.

Er zit trouwens ook een heatex in de pijp. Maar die zou hoogstens de trek wat kunnen reduceren door de afkoeling. Werkt overigens ook fantastisch. AL maakt de bijgeleverde ventilator een hoop kabaal, zeker omdat die naast mijn bed gemonteerd zit. Dat moet beter kunnen igg..

Maar we zijn er allemaal overeens dat een liefst blauwe vlam met eventueel wit/geel tinten de juiste is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 11:05 #490242

mjanssen schreef :
Maar we zijn er allemaal overeens dat een liefst blauwe vlam met eventueel wit/geel tinten de juiste is?
Helemaal mee eens. En dat gele randje alleen als het hard waait buiten, of als de carborateur meer dan 70% open staat.

Sluit de fan eens aan, dat zal een hoop verschil maken.

De schoorsteen verhogen boven dek zou wel verschil kunnen maken, bij ons was deze eerst ook wat te laag waardoor deze in de luwte van de giek en de huik kwam te staan met de bevenkant van de pijp. Nu hebben we de stack boven dek 60cm verlengt en is dat probleem over.

De ventilator was inderdaad erg rumoerig. Heb jij een metalen of een kunststof fan? Als het een metalen is, dan zou ik deze vervangen door een kunststof uitvoering, die zijn stiller. Als het een kunststof uitvoering is, dan even de waaier eruit halen en heel voorzichtig en precies met een scheermesje of iets anders duns en scherps de spuitgiet randjes en voeding wegsnijden, en dan opschuren met heel fijn schuurpapier. Dat maakt al een groot verschil in geluid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 11:10 #490246

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Gek dat dickinson dan spreekt van yellow flames. En ook d ekachel op hun filmpje brand duidelijk niet blauw.

De schoorsteen ga ik een stuk verlengen, die hangt inderdaad onder de giek. Wilde ik sowieso al doen omdat deze zo misschien het zeil kan vervuilen. Maar eigenlijk wil ik bereiken dat de kachel goed brand onder alle omstandigheden, Met een lage schoorsteen, en zonder fan. Zodat deze tijdens het zeilen ook te gebruiken is.

Er zit een kunstof fan in. Ook in de heatex fan. Zal beide nog eens goed bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 11:20 #490250

  • sst
  • sst's Profielfoto
De zuurstof wordt ingevoerd door de trek. Hoe meer trek hoe meer zuurstof wordt aangevoerd. De trekonderbreker zorgt voor luchttoevoer na de verbranding. Tegelijkertijd brengt ie het luchtdruk verschil tussen wat er in de kachel, in de kajuit en buiten meer tot overeenstemming.
Dat is prettig bij vlagerig weer.
Ik zou met rustig weer met een dichte trekonderbreking de kachel zo regelen dat ie optimaal brandt en dan de trek onderbreker later gebruiken om schommelingen op te vangen. Hoge schoorsteen geeft waarschijnlijk wel verbetering maar mijn ervaring is dat het niet de oplossing is.
Op zee heb ik meegemaakt dat we, aan de wind met voor alles dicht en de kajuitdeur wel open er onderdruk ontstond en de kachel in een klap uitgaat.
In principe zou dat de trekonderbreker proberen op te vangen maar met zulke omstandigheden lukt dat niet altijd. Dan moet er bovenwinds toch iets open. En als dat gebeurt dat is niet prettig . Een grote witte wolk dieseldamp binnen. Soms ploft ie dan ook weer spontaan aan. Anders wachten tot ie wat is afgekoeld...
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 11:23 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 11:23 #490252

mjanssen schreef :
Er zit trouwens ook een heatex in de pijp. Maar die zou hoogstens de trek wat kunnen reduceren door de afkoeling.

Precies , en daarom krijgt door die misschien wel te weinig trek en de kachel dus ook onvoldoende verbrandingslucht. Want in feite moet de trek van de schoorsteen de verse lucht aan zuigen.
verminder je die met zo'n heatex zou de trek wel eens onvoldoende kunnen worden en zo die gele vlam veroorzaken.

Vanwege datzelfde effect hebben moderne gesloten verarmingsketels met een warmteterugwinning in de uitlaat ook een ventilator die het verbrandingsgas wegzuigt en naar buiten blaast en zo ook de verbrandingslucht aanvoert.
Die warmtewisselaar koelt nl het verbrandingsgas zo ver af ( bij mij thuis tot iets van 40 graden) dat er van natuurlijke trek geen sprake meer kan zijn.

Kan het zijn dat die Heatex of de daarbij gebruikte ventilator wat teveel capaciteit heeft voor een goede werking?
Probeer de ventilator van dat ding eens flink te knijpen zodat de Heatex minder efficient gaat werken en zo het verbrandingsgas heter wordt..

Wiki geeft trouwens een aardige uitleg hoe trek functioneert:
nl.wikipedia.org/wiki/Trek_(schoorsteen)
Ad
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 11:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 11:27 #490257

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zou enkel een leiding met een diameter van +- 70 a 80mm volstaan als ik deze vanaf buiten tot onder de kachel leid?
Zorgt de trek die de kachel levert er dan voor dat er door deze leiding voldoende lucht aangezogen wordt? Deze wordt dan al snel 2 a 3 m lang met enkele haakse bochten. Al worden die wel zoveel mogelijk voorkomen...

Of is in dit geval een computer ventilatortje in deze leiding noodzakelijk voor voldoende zuurstof? De leiding komt er zowieso voor de motor. Maar dan komt er een wat zwaardere fan op, wat geen nadelen heeft sinds de motor de stroom levert en het geluid ervan makkelijk overstemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 11:33 #490262

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ad,

Met de heatex aan of uit is er geen merkbaar verschil in de vlammen te zien. Volgens mij is er bij mij juist sprake van een te grote trek. Al is er te weinig zuurstof in deze lucht aanwezig om de kachel goed te laten branden.
Dit zou kunnen zijn omdat de aanwezige zuurstof al grotendeels verbrand is, en er geen afdoende toevoer is van nieuwe vanaf buiten. Ik weet dat ik aan deze laatste voorwaarde nog niet voldaan heb. Gek is het dat met alle luiken op, de kachel hetzelfde blijft branden.
AL is het verwarrend te denken dat de kachel een zuurstof probleem heeft omdat deze enorm lijkt te trekken. Zelfs met de trekonderbreker wijd open.

DUs mijn conclusie: Te weinig zuurstof in de lucht voor een goede verbranding, welke dus geforceerd moet aangevoerd worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 11:40 #490265

  • sst
  • sst's Profielfoto
Daarmee maak je het heel complex met de luchtdruk verschillen (Motor verzet veel lucht, verschillende luchtdrukcompartimenten enz). Dat lijkt niet mee te werken aan een oplossing. Maar misschien is hel mogelijk. Maar ik zou de kachel eerst in huidige situatie goed aan het branden krijgen.
Je krijgt echt niet meer lucht als je het speciaal met een pijp gaat halen.
De trek zorgt voor de aanvoer. Maar in sommige fases heb je dan door een ventilator de mogelijkheid om lucht toe te voegen , maar die wil je toch eigenlijk uit hebben?
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 15:54 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 12:49 #490293

mjanssen schreef :
Ad,

DUs mijn conclusie: Te weinig zuurstof in de lucht voor een goede verbranding, welke dus geforceerd moet aangevoerd worden?

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Dan zou je zelf in de boot gegarandeerd ook flink in de problemen komen.Al onder de 19% i.p.v. 21% merk je dat aan een bedompte lucht en suf gevoel.
Een kachel heeft daarentegen aan 15% , aarschijnlijk nog wel minder nog genoeg mits het luchtvolume groot genoeg is.
Het zou nog kunnen dat er iets mis is (verstopping?)met de verse luchtaanzuig onderin de kachel :unsure: of dat de kachel bovenin ergens teveel valse lucht trekt.
Dan gaat die valse lucht en dus de zuurstof daarin rechtstreeks naar bbuiten i.p.v. ten goede te komen aan de verbranding.

Al met al zou ik het maar eens goed uit(laten)zoeken want zoiets kan heel snel ernstige en zelfs dodelijke gevolgen hebben.
gele of oranje vlammen betekenen nl altijd dat er ook veel koolmonoxide ontstaat.En als dat door een niet bekend lek in de kajuit komt kan het vresijlijke gevolgen hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 13:03 #490297

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Valse lucht aanzuigen is onwaarschijnlijk. Ook verstopping van de luchtaanvoer is niet aan de orde. Alles is schoon en nieuw.
Koolmonoxide is ook niet in te grote hoeveelheden aanwezig. Er is een alarm gemonteerd die heel snel afgaat als ik bijvoorbeeld een petroleum kacheltje binnen brand.


Maar als ik het zo lees, lijkt het onwaarschijnlijk dat er een zuurstof gebrek is. Aan de brandende kachel is duidelijk de grote trek te zien. De kachel zuigt dus voldoende lucht aan lijkt me...

Eerst maar eens de ventilator aansluiten en het effect daarvan observeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dickinson, brand die nu goed? 25 feb 2014 13:42 #490305

mjanssen schreef :
Valse lucht aanzuigen is onwaarschijnlijk. Ook verstopping van de luchtaanvoer is niet aan de orde. Alles is schoon en nieuw.

Eerst maar eens de ventilator aansluiten en het effect daarvan observeren.

Ik bedoelde eigenlijk ook geen verstopping in de betekenis van vervuiling maar in de zin van een verkeerde installatie of simpelwag een fabricagefout in specifiek dit exemplaar.
Juist ommdat hij nieuw is.
Zelfde geldt voor die eventuele valse lucht
Je zult jammergenoeg wel niet in de buurt liggen want dit probleem intrigeert me .

Met dat ventilatortje zou ik erg voorzichtig zijn want als je er meer lucht in blaast dan de trek kan afvoeren creëer je overdruk in de kachel en zal er zeker koolmonoxide ontsnappen.
Dat zit altijd in rookgas en bij deze kleur vlammen extra veel.

Met dit soort storingen geldt eigenlijk dezelfde gouden regel als thuis met dit soort spul:
Laat er een deskundige naar kijken.
Elk jaar weer lees je van dodelijke of bijna dodelijke ongelukken met dit soort apparaten.
Ad
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 13:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl