Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kielbouten controleren

Kielbouten controleren 04 juli 2017 10:41 #849222

  • FritzH
  • FritzH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Na het vreselijke nieuws van afgelopen weekend ben ik toch wat beginnen nadenken.

Wij willen een andere boot kopen maar zitten nu toch met wat vragen.

Hoe controleer je de kielbouten? Waar let je op? Wanneer beslis je dat deze slecht zijn of vervangen moeten worden?
Wij gaan volgend weekend de boot bezichtigen, dus alle tips zijn welkom.

Groeten,
Fritz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 11:07 #849229

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1582
Onze boot is gekeurd door een keurmeester en die tikte met een hamertje op de kielbouten om te horen of ze allen dezelfde klank hadden, en dat hadden ze.

Voor wat t waard is...!
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 11:07 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 11:10 #849230

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3816
Ben echt blij dat ik die rotdingen niet heb en wel hele rare stunts uit moet halen om de kiel er af te laten vallen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 11:25 #849234

Cat-36 schreef :
Onze boot is gekeurd door een keurmeester en die tikte met een hamertje op de kielbouten om te horen of ze allen dezelfde klank hadden, en dat hadden ze.

Voor wat t waard is...!


Kijk dat is een wereldtip!, gaan we zeker doen
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 11:40 #849235

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Statistisch gezien is de kans dat je je kiel verliest erg klein. Wat mij opvalt is dat zowel bij de Heat Wave J80 kiel als bij de Capella sprake is van een vrij smalle bulb kiel.

Ik denk dat je beter kunt kijken naar de algemene staat van de totale boot. En doe wat aan de veiligheid op het water, koop dat mooie dure vest dat je wel regelmatig aantrekt. Ook voor je bemanning.

Met alle respect voor de tragedie van afgelopen weekend, het hamertje tik op de kielbout heeft geen enkel nut (ik snap dat het een dolletje was). Slechts een gespecialiseerd bedrijf kan na verwijdering van de kielbouten vaststellen of deze goed of slecht waren, ze zijn dan wel defect door de proef.

En dan nog, vaar op de punt van een container of een onderwater rotsje in Zweden en daar ga je....
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 11:41 door bert pit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 12:44 #849253

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2469
Een echte controle van de kielbouten is zoals Bert ook zegt alleen mogelijk door de kiel los te halen. Ben je de enige schipper op je boot dan weet je of er grondberoeringen zijn geweest en welke soort, en hoe nuttig het dus is om de kielbevestiging te controleren. Bij serieuze schokbelastingen zou ik persoonlijk de bouten preventief vervangen. Corrosie is ook niet altijd goed van buitenaf zichtbaar.

Op een huurboot of nieuw aan te kopen schip tast je vaak volledig in het duister wat de vorige charteraar of eigenaar heeft meegemaakt en mogelijk niet heeft gemeld. Bij stevige grondberoeringen zie je dit soms terug in het vlak of spanten van de boot (bijv. stress scheurtjes in het laminaat), maar een onbeschadigd laminaat is geen garantie tegen verzwakte kielbouten.

Kloppen levert ook naar mijn idee geen nuttige informatie op.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 12:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 12:52 #849258

Hans V schreef :

Kloppen levert ook naar mijn idee geen nuttige informatie op.

baat het niet, schaadt het niet.
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 13:02 #849263

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2469
Kapiteinmomo schreef :
Hans V schreef :

Kloppen levert ook naar mijn idee geen nuttige informatie op.

baat het niet, schaadt het niet.

Tenzij de schipper denkt dat het na een klopsessie waarin alle bouten hetzelfde klinken wel goed zit met zijn/haar kielbouten. De kans op kiel verlies blijft heel klein, maar schijnveiligheid kan wel degelijk schaden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 13:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 13:26 #849267

Geef toe het is een paardenmiddel maar goed als er eentje los zit dan hoor je dat.
Dat je een seintje krijgt van wielmoeren heb ik laatst ondervonden met mijn auto.

Kwam een bonkend geluid bij het linkervoorwiel, alles gecontroleerd niets te vinden.
zat me niet lekker en effe kijken wat google had te melden over deze constatering.

Inderdaad het waren de wielmoeren zat eentje nog een beetje vast. :woohoo:
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 13:26 #849268

Kielbouten breken niet allemaal ineens tegelijk, is de aanname.
Als er een of meerder stuk/gebroken zijn, zullen ze allicht anders klinken.
Dus je test niet alles, maar wel wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 13:31 #849273

Waarom kan je ze eigenlijk niet één voor één losdraaien en controleren? Dus 1 bout losdraaien controleren en weer monteren, dan 2e, 3e enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 13:41 #849277

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4896
bert pit schreef :
Statistisch gezien is de kans dat je je kiel verliest erg klein. Wat mij opvalt is dat zowel bij de Heat Wave J80 kiel als bij de Capella sprake is van een vrij smalle bulb kiel.
Hans V schreef :
De kans op kiel verlies blijft heel klein, maar schijnveiligheid kan wel degelijk schaden.

Zijn deze getallen ergens beschikbaar ? Zijn ze naar gezeilde mijlen of ouderdom boot of misschien wel verhouding diepte romp / kiel. Dan kunnen we er met een gerust hard een punt achter deze discussie zetten.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 13:43 #849278

Cat-36 schreef :
Onze boot is gekeurd door een keurmeester en die tikte met een hamertje op de kielbouten om te horen of ze allen dezelfde klank hadden, en dat hadden ze.

Voor wat t waard is...!

Zeker nog iemand uit de goede ouwe stoomtreintijd. In die tijd ( en trouwens ook nog enige jaren daarna) ging voor elk vertrek een mannetje met een speciale hamer langs de wielen om ze te controleren.
Dus zo gek is dat tikken tegen de kielbouten niet alleen moet je wel precies weten welke klank goed en welke fout is.
Ik woonde destijds een tijdje naast het station in Arnhem gtoen daar nog de stoomtreinen van en naar Duitsland aankwamen en vertrokken.
Ad

Laatst bewerkt: 04 juli 2017 13:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 13:45 #849279

Ivo pionier schreef :
Waarom kan je ze eigenlijk niet één voor één losdraaien en controleren? Dus 1 bout losdraaien controleren en weer monteren, dan 2e, 3e enz.

Zou ik niet snel aan beginnen of je kielbouten moeten makkelijk bereikbaar zijn.
Vraag me af of een ultrasoon/röntgen onderzoek geen idee is.
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 14:10 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 14:55 #849298

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2469
3Noreen schreef :
bert pit schreef :
Statistisch gezien is de kans dat je je kiel verliest erg klein. Wat mij opvalt is dat zowel bij de Heat Wave J80 kiel als bij de Capella sprake is van een vrij smalle bulb kiel.
Hans V schreef :
De kans op kiel verlies blijft heel klein, maar schijnveiligheid kan wel degelijk schaden.

Zijn deze getallen ergens beschikbaar ? Zijn ze naar gezeilde mijlen of ouderdom boot of misschien wel verhouding diepte romp / kiel. Dan kunnen we er met een gerust hard een punt achter deze discussie zetten.

Bij mijn weten niet. Maar als we ervan uitgaan dat de meeste verloren kiel incidenten wel bekend worden (=aanname) en dat afzetten tegen alle mijlen die met vinkiel boten worden gevaren dan kom je op een hele kleine kans. Maar ja, je zult maar net degene zijn bij wie het gebeurt...

Het is opmerkelijk dat het ook bij de zelf ontworpen en gevaren boot van een gerenommeerde jachtontwerper gebeurt. Uit de bekend geworden incidenten blijkt overigens dat het niet aan een merk is gebonden, soms te maken heeft met recente (harde) grondberoeringen, soms met ondeugdelijke modificaties en wellicht ook met productie- of ontwerpfouten. Uit het onderzoek naar de Capella zal hopelijk blijken waarom het daar mis is gegaan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 15:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 15:44 #849314

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
3Noreen schreef :
bert pit schreef :
Statistisch gezien is de kans dat je je kiel verliest erg klein. Wat mij opvalt is dat zowel bij de Heat Wave J80 kiel als bij de Capella sprake is van een vrij smalle bulb kiel.
Hans V schreef :
De kans op kiel verlies blijft heel klein, maar schijnveiligheid kan wel degelijk schaden.

Zijn deze getallen ergens beschikbaar ? Zijn ze naar gezeilde mijlen of ouderdom boot of misschien wel verhouding diepte romp / kiel. Dan kunnen we er met een gerust hard een punt achter deze discussie zetten.

Ik las ergens dat er geen gegevens van worden bijgehouden, reddingsdiensten rapporteren wel iets maar het aantal kielbreuken is erg klein. De woorden "statistisch gezien" zijn door mij niet zo handig gekozen. Wat ik bedoel te zeggen is, dat wanneer je een andere boot gaat konen, je voor allerlei problemen kunt komen te staan, waarvan de kans op koelbreuk niet erg groot is.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 15:55 door bert pit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 15:51 #849315

als al je kielbouten beroerd zijn klinken ze ook hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 16:00 #849316

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Ivo pionier schreef :
Waarom kan je ze eigenlijk niet één voor één losdraaien en controleren? Dus 1 bout losdraaien controleren en weer monteren, dan 2e, 3e enz.
Doen we in de vliegtuigtechniek ook. Maar ik zie dat dit bij sommige kielconstructie niet mogelijk is. Dan moet je de kiel laten zakken. Bout om en om eruit en schoonmaken. Bij roest vervangen. Zou voor terugplaatsen eerst de bout van een dunne primerlaag voorzien, laten drogen. Met plaatsen van kit voorzien. Als je weet welke bouten en lengte nodig is deze alvast vernieuwen en voorbehandelen. Kun je ze meteen vervangen. Probeer ook het gat zoveel mogelijk te reinigen met een passend ragborsteltje. Zuig gat eerst wel leeg voor je de bout erin draait.

Gebruik wel goedpassende sleutels, waarschijnlijk zal de bout erg vastzitten. Gebruik geen 12 kantige dop, risico is groot te gaan slippen. 6 kant is een stuk minder gevoeliger. Zorg ervoor de dop tijdens draaien recht op bout te houden. Goed gereedschap is hier een vereiste. Bedenkt als het fout gaat je de kiel dient te laten zakken.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 17:32 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 16:57 #849334

Of kijk naar een schip wat geen kielbouten heeft in de constructie bv de Hurley 800 :blink: mijne is te koop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 17:23 #849341

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4896
Hans V schreef :
Bij mijn weten niet. Maar als we ervan uitgaan dat de meeste verloren kiel incidenten wel bekend worden (=aanname) en dat afzetten tegen alle mijlen die met vinkiel boten worden gevaren dan kom je op een hele kleine kans. Maar ja, je zult maar net degene zijn bij wie het gebeurt...

Dan zul je eerst een inschatting van alle vele mijlen vaarders moeten hebben die als Berend Botje eindigen.
Dat is denk ik wel een vaststaand gegeven dat de meeste jachten die vergaan er nooit meer iets van terug gehoord wordt. Daar zij legio verhalen van te vinden.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 18:07 #849353

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Ivo pionier schreef :
Waarom kan je ze eigenlijk niet één voor één losdraaien en controleren? Dus 1 bout losdraaien controleren en weer monteren, dan 2e, 3e enz.
Het zal me niet verbazen als dat bij nieuwe ontwerpen ook makkelijk te doen zal zijn.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 18:08 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 18:14 #849356

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
zeekraal schreef :
Ivo pionier schreef :
Waarom kan je ze eigenlijk niet één voor één losdraaien en controleren? Dus 1 bout losdraaien controleren en weer monteren, dan 2e, 3e enz.
Het zal me niet verbazen als dat bij nieuwe ontwerpen ook makkelijk te doen zal zijn.

Ik ken vooral kielen met draadeinden waarop binnen het vlak een moer zit. De moer losdraaien geeft geen informatie.
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 18:30 #849359

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2469
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
Bij mijn weten niet. Maar als we ervan uitgaan dat de meeste verloren kiel incidenten wel bekend worden (=aanname) en dat afzetten tegen alle mijlen die met vinkiel boten worden gevaren dan kom je op een hele kleine kans. Maar ja, je zult maar net degene zijn bij wie het gebeurt...

Dan zul je eerst een inschatting van alle vele mijlen vaarders moeten hebben die als Berend Botje eindigen.
Dat is denk ik wel een vaststaand gegeven dat de meeste jachten die vergaan er nooit meer iets van terug gehoord wordt. Daar zij legio verhalen van te vinden.

Dat is waar, maar zelfs als we alle vinkiel jachten die verdwijnen wijten aan een afgevallen kiel is het aantal incidenten in verhouding tot alle mijlen die succesvol met soortgelijke boten worden gemaakt nog steeds laag. Mijn aanname is dat de meeste jachten die verdwijnen vroeg of laat in het nieuws komen en dat het er geen honderden per jaar zijn. Hoeveel wel wordt voor zover ik weet nergens bijgehouden, in tegenstelling tot vrachtschepen die vergaan of verdwijnen. Sommige jachten spoelen - al dan niet met overleden bemanning aan boord - na verloop van tijd aan of worden gespot door een ander schip en niet zelden zit de kiel er dan nog gewoon aan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 18:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 04 juli 2017 21:05 #849428

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Yellow Boat schreef :
Cat-36 schreef :
Onze boot is gekeurd door een keurmeester en die tikte met een hamertje op de kielbouten om te horen of ze allen dezelfde klank hadden, en dat hadden ze.

Voor wat t waard is...!

Zeker nog iemand uit de goede ouwe stoomtreintijd. In die tijd ( en trouwens ook nog enige jaren daarna) ging voor elk vertrek een mannetje met een speciale hamer langs de wielen om ze te controleren.
Dus zo gek is dat tikken tegen de kielbouten niet alleen moet je wel precies weten welke klank goed en welke fout is.
Ik woonde destijds een tijdje naast het station in Arnhem gtoen daar nog de stoomtreinen van en naar Duitsland aankwamen en vertrokken.
Ad


OK mooi, leg me aub even precies uit waar ik bij het kloppen op de bouten op moet letten. Ik ben vrij muzikaal dus hoor echt wel het verschil. Ik heb 8 tapeinden van roestvrijstaal 22mm in een loden kiel zitten. De eerst en laatste zijn enkelvoudig de middelste 6 zitten naast elkaar. Ze zitten met moeren vast (35mm) tussen de moer en kielbalk zit een roestvrijstalen plaat van 4 mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kielbouten controleren 04 juli 2017 21:10 #849430

1 april is toch al geweest ????




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.366 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl