Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 03 @12:00AM
ZF zomermeeting noord
za aug 17 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kielbouten controleren

Kielbouten controleren 04 juli 2017 21:26 #849437

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 356
Arcadia schreef :
zeekraal schreef :
Ivo pionier schreef :
Waarom kan je ze eigenlijk niet één voor één losdraaien en controleren? Dus 1 bout losdraaien controleren en weer monteren, dan 2e, 3e enz.
Het zal me niet verbazen als dat bij nieuwe ontwerpen ook makkelijk te doen zal zijn.

Ik ken vooral kielen met draadeinden waarop binnen het vlak een moer zit. De moer losdraaien geeft geen informatie.

Het zwakke punt ligt m.i. in het draadeind en dan in het deel tussen onderzijde moer en bovenzijde kiel. Laat je dat nu net niet kunnen zien als je alleen de moeren verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 00:41 #849462

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het kiel bouten betrof (aangezien de naam van dit topic). Met draadeinde is het natuurlijk allemaal wat lastiger

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 07:23 #849492

bert pit schreef :
OK mooi, leg me aub even precies uit waar ik bij het kloppen op de bouten op moet letten. Ik ben vrij muzikaal dus hoor echt wel het verschil.

Tja , als ik dat nou eens wist ..... :huh:
Maar dat het werkt kun je best testen . Zet een dikke bout in een bankschroef wen daarnaar eenzelfde die met een zaag deels is doorgezaagd.
Of vergelijk een koffiemok met eenzelfde waar een barst in zit ( net nog bij de hand gehad , vandaar).
Alleen bij een kiel weet je dan nog steeds niet hoe daar een goede en een geroeste of gescheurde bout klinkt. Daarvoor helpt alleen veel ervaring en dat had die keurmeester van CAT-36 blijkbaar.

En @ Jeroen-Pion ; met 1 april heeft dit echt niks te maken hoor.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 07:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 07:55 #849496

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5682
Mij lijkt dat plaatje met die treinwielen wel van een andere orde. Gietijzer (een wiel van een trein) kan barsten net als porcelein. Als je daar op klopt met een klein hamertje dan hoor je dat duidelijk.
Jullie trekken al de conclusie dat je op deze manier ook gebarsten bouten kunt opsporen en dat de keurmeester daar wel het gehoor voor had. Valt bij mij onder de noemer "mystificatie".
Een bout die los hangt in de kiel of in het laminaat zal nog wel kunnen maar voor de rest... :whistle:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 08:20 #849499

Och ja , "wat de boer niet kent dat vreet ie niet" zal ik maar zeggen.
Maar dat betekent ook dat je geen oordeel moet vellen over iets wat je niet kent.
Ik garandeer je dat je een bout met een haarscheur of die half doorgeroest is wel degelijk kunt vinden d.w.z. als je uit ervaring weet wat je moet horen.
En die ervaring heb jij kennelijk niet en ik ook niet.
Alleen sta ik wel open voor dat soort zaken en kraak ze niet meteen af want ik weet wel uit ervaring hoeveel ervaren materiaaldeskundigen op een vaak simpele manier te weten kunnen komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 08:23 #849500

Yellow Boat schreef :
Och ja , "wat de boer niet kent dat vreet ie niet" zal ik maar zeggen.
Maar dat betekent ook dat je geen oordeel moet vellen over iets wat je niet kent.
Ik garandeer je dat je een bout met een haarscheur of die half doorgeroest is wel degelijk kunt vinden d.w.z. als je uit ervaring weet wat je moet horen.
En die ervaring heb jij kennelijk niet en ik ook niet.
Alleen sta ik wel open voor dat soort zaken en kraak ze niet meteen af want ik weet wel uit ervaring hoeveel ervaren materiaaldeskundigen op een vaak simpele manier te weten kunnen komen.
Ad

Ik zie een mooie workshop aankomen voor de wintermeeting!
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 08:23 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 08:33 #849503

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
ik ken de lesgever al!
ipv "naar het lek luisteren": "de kiel(bouten) beluisteren" ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 08:36 #849505

Yellow Boat schreef :
Och ja , "wat de boer niet kent dat vreet ie niet" zal ik maar zeggen.
Maar dat betekent ook dat je geen oordeel moet vellen over iets wat je niet kent.
Ik garandeer je dat je een bout met een haarscheur of die half doorgeroest is wel degelijk kunt vinden d.w.z. als je uit ervaring weet wat je moet horen.
En die ervaring heb jij kennelijk niet en ik ook niet.
Alleen sta ik wel open voor dat soort zaken en kraak ze niet meteen af want ik weet wel uit ervaring hoeveel ervaren materiaaldeskundigen op een vaak simpele manier te weten kunnen komen.
Ad

Nou Ad ik kraak niets af hoor, het verhaal van de wielen van de trein kende ik inderdaad, een klokken gieter doet dat ook.

Nu hebben deze mensen een zeer hoog ontwikkeld gehoor, en weten precies wel frequentie ze in het materiaal brengen, en horen waar de frequentie op stuk loopt door een scheur oid.

Maar goed, het zal wel aankomende zaterdag een hels lawaai worden in de neerlandse jachthavens met hei geluiden, dus wie weet, wie wat ontdekt bij hem of haar.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 08:50 #849510

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
Het is heel goed mogelijk om op geluid eventuele scheuren te herkennen.
Voorgespannen bouten geven een heldere klank als je er met een hamer op slaat. Moet ie wel vast staan. In een vorig leven klom ik door het carter van de hoofdmotor van een zeeschip met een hamer, en echt waar, je pikt ze er zo uit.

De wielen van railmateriaal is een verhaal apart. Die zijn dacht ik niet van gietijzer maar van gietstaal. Om de slijtvastheid te verhogen worden die wielen van stalen banden voorzien, die net als spoorrails een verhoogd silicium gehalte bevatten. Die stalen banden worden dmv verwarmen en krimpen op de wielen bevestigd. Zit er in de band een scheurtje, dan wordt ie spanningsloos en dreigt ie van het wiel te lopen. Als je er op slaat met een hamer, hoor je onmiddellijk of de band "los" zit aan de klank.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 09:30 #849526

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3809
Volgende fase is een bulb wisperer denk ik zo die daar speciaal voor opgeleid en afgericht is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 09:36 #849529

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4941
ik ga eerst maar even die berk voor de deur knuffelen voordat ie omvalt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 09:41 #849532

In dit draadje worden ook wat methoden genoemd, al is bij een aangeboutte kiel vast het snelst, goedkoopst en meest betrouwbaar de bouten, desnoods een-voor-een, te verwijderen en te laten inspecteren/preventief te vervangen.

NDT inspectie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 10:56 #849551

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6627
Ik was vorige week in een dakpannen fabriek. Altijd weer leuk om op zo'n produktie locatie te kijken. Ik zag maar weinig personeel maar wel veel robots. En een soort van "Pentagon" van waaruit alles werd bestuurd. Behalve vlak voor het moment dat de pannen op een pallet geheel automatisch met rekfolie (zonder warmte) worden verpakt. Daar zat een werknemer wiens taak het is om die twee lopende banden in de gaten te houden. Op elke band pannen die door een sensor worden gezien en die vervolgens een stalen hamertje aan stuurt om tegen de onderzijde van de pan te tikken. Ik schat meer dan 1x per seconde een ting. Ting ting ting enz. En afwijkingen worden op het gehoor van de man er door hem uitgepikt. Kwa automatisering hebben ze daar nog geen oplossing voor.

Leuke baan wel :ohmy:


On topic maar weer ;)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 12:47 #849573

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3536
www.pbo.co.uk/expert-advice/ho...eck-keel-bolts-28039

www.pbo.co.uk/expert-advice/keelbolt-surgery-26444

Voor wie t echt weten wil.

Maar hoe vaak horen we dit nou echt?

Eens in de 2 jaar, wereldwijd?

Als je je hier echt druk over wilt maken, zou ik voortaan maar niet meer de straat oversteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 13:37 #849578

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2442
Interessante linkjes Joop.

De International Sailing Federation (ISAF) heeft blijkbaar aantallen onderzocht. Ervan uitgaande dat ze hun huiswerk goed hebben gedaan blijkt dat kiel verlies inderdaad vrij zeldzaam is. En maar in enkele gevallen zijn falende kielbouten de oorzaak.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 13:38 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 14:21 #849593

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5852
Koop gewoon iets in de orde van een (Colin Archer ,overnaads), Trewes, Marieholm, Hurley, enz. die een S spant hebben. Geen zorgen over kielbouten.. :whistle:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 14:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 14:35 #849596

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2442
Fly-Tour schreef :
Koop gewoon iets in de orde van een (Colin Archer ,overnaads), Trewes, Marieholm, Hurley, enz. die een S spant hebben. Geen zorgen over kielbouten..

Goed idee als je 's nachts wakker ligt van de zorgen om je kielbouten. Geen idee of we die personen hier op het forum hebben.

Over de zorgen die je met de door jou genoemde boten kunt hebben openen we dan weer een nieuw draadje. Adviseren we ze daar om gewoon een moderne vinkieler te kopen. :laugh:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 14:41 #849598

Hans V schreef :
Fly-Tour schreef :

Over de zorgen die je met de door jou genoemde boten kunt hebben openen we dan weer een nieuw draadje. Adviseren we ze daar om gewoon een moderne vinkieler te kopen. :laugh:

Klopt slapeloze nachten niet echt, zou je wel kunnen krijgen indien je aan je kielmoeren gaat sleutelen.
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 14:42 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 14:56 #849601

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3281
Maare... Elke 10-15 jaar de kiel even onder de boot weg trekken is toch(/hoort toch bij) normaal onderhoud? Kan een boel gebeuren in de tussentijd, Maar toch, als je de boot niet al te ruw ergens op parkeerd zou het voldoende moeten zijn. (is wat je leert als je stage loopt bij een bootje onderhouds bedrijf iig)

Verrek, die van mij mag ook wel weer eens....
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 15:19 #849605

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2442
JRomkes schreef :
Maare... Elke 10-15 jaar de kiel even onder de boot weg trekken is toch(/hoort toch bij) normaal onderhoud? Kan een boel gebeuren in de tussentijd, Maar toch, als je de boot niet al te ruw ergens op parkeerd zou het voldoende moeten zijn. (is wat je leert als je stage loopt bij een bootje onderhouds bedrijf iig).

Is bij de werf waar wij voor onderhoud de kant op gaan ook een reguliere controle, niet alleen maar als je op een rots of container bent gevaren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 15:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 15:34 #849606

Hans V schreef :

Is bij de werf waar wij voor onderhoud de kant op gaan ook een reguliere controle, niet alleen maar als je op een rots of container bent gevaren.

Wat versta je precies onder een reguliere controle?
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 15:38 #849609

Yellow Boat schreef :
bert pit schreef :
OK mooi, leg me aub even precies uit waar ik bij het kloppen op de bouten op moet letten. Ik ben vrij muzikaal dus hoor echt wel het verschil.

Tja , als ik dat nou eens wist ..... :huh:
Maar dat het werkt kun je best testen . Zet een dikke bout in een bankschroef wen daarnaar eenzelfde die met een zaag deels is doorgezaagd.
Of vergelijk een koffiemok met eenzelfde waar een barst in zit ( net nog bij de hand gehad , vandaar).
Alleen bij een kiel weet je dan nog steeds niet hoe daar een goede en een geroeste of gescheurde bout klinkt. Daarvoor helpt alleen veel ervaring en dat had die keurmeester van CAT-36 blijkbaar.

En @ Jeroen-Pion ; met 1 april heeft dit echt niks te maken hoor.
Ad

Nogmaals Ad , wat ik mee bedoelde is dat een muzikaal oor, en wat uitleg, nog niet het geen maken even kloppen en je weet het.

Dat is wat ik ermee bedoelde.

Zoals Helmsman al eerder zei, je kunt slaan je hoort iets maar is dat goed of niet, ookal klinken ze hetzelfde.

Net zag ik nog een stukje op NG over het testen van metalen olie pijpleidingen, barsten scheurtjes corrosie, interessant om te zien, en meteen te zien horen hoe complex het is.

ego hoe klinkt een bout die moe is? welke klank?

Dat bedoelde ik met 1 april.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 15:44 #849611

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2442
Kapiteinmomo schreef :
Hans V schreef :

Is bij de werf waar wij voor onderhoud de kant op gaan ook een reguliere controle, niet alleen maar als je op een rots of container bent gevaren.

Wat versta je precies onder een reguliere controle?

Dat het niet een controle is die ze alleen naar aanleiding van incidenten (ernstige grondberoering e.d.) uitvoeren maar net zoals Johannes zegt ook gewoon elke 10 jaar (bijvoorbeeld). Preventief, om de staat van de kielbouten goed te kunnen beoordelen en de afdichting van het kiel-romp oppervlak te vernieuwen.

Uiteraard alleen bij klanten die dat een goed idee vinden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 15:52 #849613

Oké bedankt duidelijk verhaal.
Kiel hangt er nu ongeveer 28 jaar onder.
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 15:55 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielbouten controleren 05 juli 2017 16:15 #849617

Kapiteinmomo schreef :
Oké bedankt duidelijk verhaal.
Kiel hangt er nu ongeveer 28 jaar onder.

28 jaar maar? die van mij al ruim 41 jaar is dat even wat :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Maar als zo veel zaken, in het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl