Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: NDT inspectie swingkiel Oceanis

NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 12:02 #522712

Onderstaand vinden jullie de tekst en bijlagen van een offerteaanvraag die ik als startpunt wil gebruiken naar bedrijven die niet-destructieve inspectietechnieken aanbieden.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee of kan mij verder helpen? Ik ken het vocabulair en technieken niet - Herman wees me al op rontgen technieken. Wie doet een realitycheck? Olav C, als je meeleest: heb jij weleens NDT technieken gebruikt of werk je alleen visueel?


Achtergrond
•Betreft een 20 jaar oude zeilboot met voor die tijd uniek “swing kiel” systeem; onderhoudshistorie is onbekend;

•Twee gietijzeren smalle, diepe kielen, per stuk 550 kg kunnen electrohydraulisch tegen de romp aangetrokken worden;

•Kop van de kiel draait in een kielkast (geheel onder de waterlijn), de rest van de kiel blijft altijd onder de boot;

•Scharnierconstuctie dient betrouwbaar te zijn, echter inspectie is niet mogelijk zonder de kielen geheel te verwijderen. Dit laatste is tijdrovend, kostbaar en wellicht niet nodig;

•NDT inspectie is gewenst om te beoordelen of de huidige situatie betrouwbaar en veilig is danwel te concluderen dat onderhoud noodzakelijk is.

Inspectiepunten/onderzoeksvragen
•Externe beoordeling metalen scharnierpen (1): is deze zuiver cylindervorming zoals origineel danwel verbogen, ingesleten of op andere manier beschadigd.
o Indien mogelijk: interne beoordeling pen: microscheuren etc.
o Indien mogelijk: vaststellen materiaal

•Externe beoordeling scharniergat door kiel (2): is deze zuiver cylindervorming zoals origineel, ovaal of op andere manier ingesleten?

•Inspectie kunststof lagerbus (3): draait de kiel symmetrisch om deze bus of is deze bus weggevreten, gebarsten of verdwenen?

•Inspectie kunststof ringen (4): is de dikte gelijkmatig, is de omtrek rond, is de ring gebarsten?

•Inspectie hoekijzers (5):
o Is er ruimte tussen pen en gat, zoja hoe ziet het gat er nu uit en tot welke afstand van de horizontale flank van het hoekijzer bevind zich dat gat?
o Oppervlakte corrosie
o Indien mogelijk: vaststellen materiaal

•Inspectie bouten (6):
o Is er speling in het door de bouten opgespannen systeem?
o Oppervlakte corrosie
o Indien mogelijk: onderzoek naar microscheuren in bouten
o Indien mogelijk: vaststellen materiaal

•Is er beweging/ruimte te zien tussen laminaat en hoekijzers?

Vragen
•Welke NDT methode zou hier gebruikt kunnen worden?

•Kunnen alle vragen met die methode beantwoord worden?

•Dient deze inspectie vanaf de buitkant van de romp te gebeuren of kan dit ook van binnen uit? Indien van binnenuit mogelijk is: kan de boot dan in het water blijven of beinvloed dit de meting negatief?







Laatst bewerkt: 10 juni 2014 16:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 15:32 #522764

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Kijk ook eens naar bedrijven die thermografische camera's gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 15:42 #522765

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Wat zegt de importeur erover? Eventueel de producent. Er zijn er denk ik meer van gebouwd en er zal er beslist wel eentje in europa schade hebben gevaren. Hoor je af en toe soms een gek geluid dat je eraan twijfelt?
Het zal niet meevallen om in een dichte doos een stalen pen op haarscheuren te beoordelen die weer door een gietijzeren kiel omhult is.
Laatst bewerkt: 10 juni 2014 15:46 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 16:09 #522771

De huidige importeur wist niet dat dit type bestond; ik heb deze van wat testen en informatie voorzien. Maar zal anders zelf contact met het hoofdkantoor opnemen. Hopelijk spreken ze Engels. Er schijnen er slechts 6 (of 16?) gebouwd te zijn. Nu wel weer de First 25.7 trouwens. En de Pogo 30 maar die wordt door een andere werf gebouwd.

Volgens Beneteau (als reactie op de PBO test) is het systeem onderhoudsvrij. Volgens mij niet.

Heb er flink aan staan trekken en geen speling kunnen ontdekken. Ook geen vreemde geluiden onder het zeilen, maar ik wil de staat bevestigd zien - dit is een zeer belangerijk onderdeel. Ergens op het net staat een horrorfoto van een oudere First 210 (First Class heet ie ook wel). Iets jonger maar fanatiek mee gewedstrijdzeilt en altijd op zout water gelegen. Daar is (produktiefout of doehetzelfklus?) een RVS pen op gegalvaniseerde brackets gebruikt: met als gevolg 50% weggecorrodeerde brackets en de gaten totaal uitgelubberd. Als ik zo kijk ziet het hoekijzer er hier "scherp" uit, maar hoe de toestand van de pen en het gat in de brackets is kan ik alleen maar naar raden.

Kielen gaan er sowiezo een keer onderuit om te stralen en conserveren, maar ik zou dat nog een paar winters uit willen stellen.

Vandaar dit idee.

PS: Zat net wat te Youtubben naar "Radiography" en dan vind je wel wat - allemaal zeer hitec en wellicht niet beschikbaar voor particulieren. Vraag me ook af of zo'n bedrijf zomaar met een stralingsbron op een haventerrein mag verschijnen. Maar zal het ook via de importeur spelen.
Laatst bewerkt: 10 juni 2014 16:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 16:44 #522785

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
X-Ray onderzoek wordt ook op locatie gedaan wanneer nodig. Denk aan las- en materiaalcontroles. Daar is speciale veldapparatuur voor. Niet al te dicht bij blijven staan. Heb ooit een demo gehad in het lab van portable X-Ray equipment en in de kamer er naast ging het meetapparaat in de verkeerde richting. Mogelijk dat na 20 jaar een en ander verbetert is natuurlijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 16:52 #522788

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Mijn ervaring met NDT testen is dat het altijd op een goed bereikbare plaats moet zitten, en op kaal staal. (Ervaring in scheepsbouw/reparatie)

Lijkt mij dus dat de kielen er toch onder vandaan moeten om dit te kunnen doen. Enige dat je nu kunt doen is een visuele inspectie, maar die bieden uiteraard garantie tot de voordeur. (Denk ook eens aan de haarsscheuren die Erik gemist heeft bij zijn stuurautomaat die wel bereikbaar was)

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 17:39 #522801

Hmmm, je opmerking over bereikbaarheid zou wel eens een no-go kunnen worden. Maar los daarvan kijkt een röntgenapparaat in een ziekenhuis of bij de tandarts kijkt toch ook "door materialen heen"? Of werkt dit anders bij metalen?

Hieronder een X-ray van een afsluiter, ik weet niet of ik goed kijk, maar volgens mij kijk je dóór het huis tot op de zitting. Je ziet ook de draadeinden dóór de flens lopen volgens mij.



Belangrijkste vind ik nu om vast te stellen hoe de as ondersteund is in de hoekijzers. Zelfs wanneer er niet door metaal heen gekeken kan worden dan zou dmv twee strategisch gekozen foto's toch te zien moeten zijn of daar speling is? Door de plamuurlaag en laminaat valt makkelijk "heen te kijken" lijkt mij.

De foto's hieronder komen van een trailerbaar veel lichter bootje (F210): constructie bij mij is veel zwaarder, maar wel volgens dit principe...

Nieuw:


Kan ik mee leven:


HORROR!

(deze laatste foto is wat ik eerder vertelde van de RVS pen, stalen bracket en zout water. Wel opvallend trouwens dat het gat naar bóven toe weg is gecorrodeerd: gewicht van de kiel lijkt me juist andersom werken)
Laatst bewerkt: 10 juni 2014 17:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 17:47 #522804

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Als je op voorhand al zo aan een boot twijfelt, afblijven.
Als je er toch de kielen onderuit wil halen, wat houdt je dan tegen om het ineens aan te pakken ipv eerst nog wat mee rond te rommelen.
Ik heb de indruk dat er iets gezocht wordt dat er misschien niet is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 17:49 #522805

Ik maak me zorgen om het "misschien".

Maar ik begrijp dat zo'n onderzoek verre van gebruikelijk is, waarschijnlijk kostbaar en moeilijk te interpreteren. Toch deze winter maar meteen goed aanpakken? Kan ik meteen het hele spul conserveren en nazien. En ook maar meteen nadenken over galvanische effecten.

thx
Laatst bewerkt: 10 juni 2014 17:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 18:06 #522808

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Als 't je droomboot is en je er alles voor over hebt, gewoon kopen en de kielen er onderuit halen en alles bekijken, herstellen.
Als je het een leuk schip vindt, maar er niet alles voor over hebt en teveel twijfelt over "misschien", blijf je er beter af en zoek je verder naar je droomboot.

Als je jezelf nu je peace of mind niet gunt door ze eronder uit te halen, ga je altijd piekeren tot je dit wel gedaan hebt en is er aan heel het varen niks leuks meer aan.

Just my2cents...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 18:20 #522813

Dit is al mijn boot vanpuppi!

En de niet-inspectiemogelijkheid is idd een groot nadeel. Maar dit was al bekend bij aankoop (daar zijn de foto's gemaakt) en ingecalculeerd.

Ben later (nou ja: deze week) op zoek gegaan naar een relatief eenvoudige (niet dus!) controlemogelijkheid ivm planning. Wil nog meer -veel leukere- klussen gaan doen namelijk deze winter ;)

Maar hier beginnen lijkt me in ieder geval goed voor m'n gemoedsrust...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 19:18 #522832

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
Wanneer ik een dergelijke constructie bekijk, is dat gezien de constructie en opbouw voornamelijk een visuele inspectie waarbij het geheel zo goed als mogelijk wordt bekeken om de constructie volledig te doorzien. Hiervoor zal de boot de kant op moeten. Op basis van het toegepaste ontwerp is het de kunst om de zwakheden in het ontwerp te herkennen en vervolgens te gaan bekijken in hoeverre die zwakheden hebben geleid tot slijtage, schade, elektrolyse (daar zou ik me in dit geval het meest op richten; stilstaand water in een kielkast met een mengeling van metalen wil nog weleens aanleiding zijn tot prachtige spleetcorrosie), etc. Geluid (tik met harde kunststof hamer) geeft ook nog wel wat info. Maar vooral heel goed kijken dus en de constructie zijn verhaal laten vertellen.

Het mooie is dat je twee van die kielen onder de boot hebt hangen, je kunt dus goed vergelijken of bijvoorbeeld geconstateerde speling een producteigenschap is, of dat er mogelijk iets met één van de beide kielen is gebeurd. Daarnaast is het een kwestie van bewegen, een keer omhoog en omlaag, en dan maar zien wat daaruit geconcludeerd (of niet) kan worden. Wil je echt tot de kern komen dan zul je volgens mij niet ontkomen aan demonteren. Gezien de constructie lijkt dit me niet al te moeilijk, alhowel het meestal toch lastiger blijkt dan gedacht, met vastzittende bouten etc. Wanneer er visueel een helder beeld kan worden gevormd van de constructie en er weinig aan de hand lijkt, is het maar de vraag of demontage uiteindelijk niet meer herrie veroorzaakt dan het oplost.

Over het systeem, even op basis van boerenverstand: wanneer de gemiddelde werf zou gaan experimenteren met dit systeem, onder een toerboot, dan ligt het voor de hand dat dit dermate lomp wordt geconstrueerd dat het er van zijn levensdagen niet meer onderuit hoeft. Aan jou om aan boord in te schatten of de Fransen er ook zo over hebben gedacht. Kijkend naar de kielmidzwaarden bij onder meer Feelings (met een gigantische gietijzeren ballastplaat onder het jacht waarin het zwaard hangt) is dit in ieder geval wel zo.

Vormen deze twee kielen overigens de volledige ballast van het jacht of dienen ze meer als toevallig van gietijzer gemaakte zwaarden en is er ook binnenballast aan boord?

Met zaken als rontgen etc. ga je volgens mij zonder demonteren niet ver komen, maar mocht het verhaal anders blijken dan houd ik me aanbevolen om te mogen komen kijken B)
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 19:48 #522855

Dankje Olav,

Geen ingewikkelde methoden dan dus.

Zal einde seizoen eens met krik in de weer gaan (als de boot in de shingles hangt) en kijken er vertikale beweging in zit. Vergelijken tussen SB en BB vind ik ook een goed idee. Misschien neem ik tegen die tijd contact met je op; jij ziet vast meer.

Alle ballast (1100 kg) zit in deze kielen. Hydraulische cylinders zitten opgesloten in een grote RVS pijp die met zware flens achter aan de kielkast gebout zit. Vorige eigenaar heeft een cylinder laten vervangen wat vrij eenvoudig schijnt te zijn geweest. De tweede zal nog wel volgen, spul zit onderwater wat ook niet erg helpt. Verder hoeft het systeem alleen druk op te bouwen als je de kielen omhoog haalt. De cylinder schuift dan uit. Normaal zeilend is de enige functie van de hydrauliek om de kiel te fixeren. Bij aan de grond lopen schijnt er een overdrukventiel open te gaan - nog niet geprobeerd ;)

groeten Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 21:36 #522903

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Kijk eens op de site van de RTD (rontgen technische dienst) te Rotterdam. Die doen dit soort inspecties. Wel geld reserveren. Succes.
Laatst bewerkt: 10 juni 2014 21:38 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 10 juni 2014 22:36 #522923

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
TS, overweeg de aanschaf van een technische endoscoop. Je hebt ze al van rond de 80 euro. Eerst de boel fors schoonspuiten. Je kunt er geen haarscheuren mee opsporen maar grote gaten en weggerotte delen misschien wel. Het zal je een indruk geven of de delen nog goed aansluiten en of er RVS of gegalvaniseerd staal is gebruikt. Geen garantie maar een eerste indruk.

Gave boot trouwens. Nooit geweten dat er een Ocenanis bestond met een kielconstructie als deze (bi-quille relevable). Ik denk dat de 'naar boven gerichte schade' van de First 210 het gevolg is van droogvallen. Veel (goedkope) ligplaatsen in Frankrijk en Engeland vallen 2x per etmaal droog en komt het gewicht van de boot op de kiel-as te staan. Dit vele duizenden keren achtereen. Kijk even of je daar achter kunt komen, dan valt denk ik een deel van je zorg weg.
Laatst bewerkt: 10 juni 2014 22:49 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 11 juni 2014 05:35 #522937

Oja, de "half tide moorings" zoals ze dat noemen. Klinkt aannemelijk. Zal in ieder geval met krik proberen of ik speling kan vinden - het lukt niet met handkracht om zoiets op te tillen natuurlijk.
Wat ik er van kan zien ziet het er degelijk uit (wel even door de roest op de kielen heenkijken!), ook binnen met zorg afgewerkt. Maar dat blijven afgeleidden.

Edit: gisteravond nog wat zitten lezen naar de verschillende NDT technieken: dit is een heel vakgebied! Komt er op neer dat wat ik zou willen weten (inclusief haarscheurtjes etc) niet met een en dezelfde techniek te meten is. Om zo'n pen te onderzoeken bijvoorbeeld moet er metallisch contact zijn - wat niet lukt zonder de boel los te halen omdat het zo ver verborgen zit in de constructie.
Bij een normale, vaste kiel met bouten is bijna alles mogelijk. Ultrasoon om defecten in kristal- of laagstructuur op te sporen (+delaminatie GRP laminaat), magnetic-particle voor oppervlaktedefecten (kielbout moet er dan wel uit) en ingesnoerde kielbouten met X-ray technieken.

Minimaal gewenst hier zou een in-situ X-ray van de pen/bracket verbinding zijn (om speling zichtbaar te maken) maar er is geen ruimte om bron en detector netjes parallel op te stellen hiervoor. Een van beide zou dan tussen kiel en wand kielkast geplaatst moeten worden wat natuurlijk niet kan.

Anyway geen haalbaar idee dus (maar was wel weer interessant)
Maarten
Laatst bewerkt: 11 juni 2014 05:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 11 juni 2014 15:54 #523085

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 11 juni 2014 16:34 #523095

JRomkes schreef :
Dank JRomkes, hier had je het al eerder over maar dit is wel een sprekend voorbeeld!

Non Destructive Testing in Marine Surveying op Youtube zijn 4 afleveringen totaal <1h
Non Destructive Testing in Marine Surveying

Ben met de inspection supervisor hier inmiddels wat verder en heb nu een ingang bij RTD. Die vond het documentje wel interessant. Ik ga daar binnenkort op bezoek om verder te praten en de mogelijkheden te bespreken. Ik wil me nu beperken tot de vraag over "speling pivot pen in brackets". De X-ray apparatuur die hier gebruikt wordt voor welding inspecties ziet eruit als een soort buisvormig apparaat en werkt zonder aparte detectieplaat, lijkt enigszins op een normale fotocamera. Dat zou het weer wél mogelijk maken om van binnenuit de verticale flanken van de hoekijzers te bekijken.

Wordt vervolgd wellicht dus...
Laatst bewerkt: 11 juni 2014 16:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 11 juni 2014 17:18 #523109

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Een deel opervlakte scheurtjes zijn goed te vinden met bijvoorbeeld penetrant onderzoek.
Onderzoeken zijn zeker niet goedkoop (ben zelf werkzaam bij de rtd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 11 juni 2014 19:08 #523143

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Er bestaat een goed artikel uit PBO waar de kiel van een Kelt 850 wordt gedemonteerd en weer in elkaar gezet. Ik heb het het wel digitaal maar dan moet je even een e-mailadres pb-en dan stuur ik het op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 12 juni 2014 11:46 #523345

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Bij galvanische werking is het de kiel die wordt opgeofferd, niet de as. Haarscheuren bij deze konstructie met een as van meer dan 25mm dat lijkt me sterk. Blijft over putcorrosie, dat is afhankelijk van de gebruikte RVS legering. Maar daar de gietijzeren kiel de anode is wordt dat behoorlijk afgeremd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 12 juni 2014 12:28 #523356

Team OSD schreef :
Bij galvanische werking is het de kiel die wordt opgeofferd, niet de as.

De gietijzeren kiel is geisoleerd tov het draaimechanisme dmv de kunsstof bus rondom pivotpen en kunststof ringen tussen kiel en brackets. Zie tekening. Het gietijzer doet dus niet mee in een eventuele galvanische cel. Toch?

Er is wel metallisch contact tussen hoekijzers en pivotpen. Wanneer hier verschillende materialen toegeast zouden zijn zal ofwel de pen ofwel de hoekijzers opgeofferd worden. Dit parallel aan normale, mechanische slijtage. Ik heb geen idee van de gebruikte materialen, maar heb wel visueel vastgesteld dat het zichtbare deel van de hoekijzers vrij van corrosie is (zie foto).

Waarschijnlijk valt het mee en zo'n kiel zal er niet zomaar onderuit vallen, maar gezien de recente discussie over afgevallen kielen (hier ook onbekende geschiedenis en eventuele latente voorschade) lijkt me het goed om dit serieus te nemen - wat al gebeurt overigens gezien het bestaan van dit draadje ;)
Laatst bewerkt: 12 juni 2014 12:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 17 jan 2015 16:45 #588007

Inmiddels is de nieuwe bok klaar, waarbij de romp gedragen wordt door (2+3) brede stempels ter hoogte van de spanten. De boot wordt binnenkort "van de grond" getakeld en daar op geplaatst zodat de kielen vrij kunnen bewegen.

Tijdens en ná demontage ben ik van plan de kielzool te ondersteunen op een houten wagentje met zwenkwielen. Hierop een houten schoorconstructie waarin de hoek die de kiel met de romp maakt verankerd blijft. Dit zou het uitlijnen bij montage eenvoudiger moeten maken. Kiel kan dan alleen in lengterichting van de boot draaien tussen de schoren.

Aan de bovenkant van de kiel, zo hoog mogelijk op een plek waarbij tussen de romp en neergeklapte kiel nog nét voldoende ruimte is (30 cm ofzo) komt een zelfklemmende strop van hijsband, op spanning gehouden door een auto-motor lift. Zo'n ding kan 2 ton tillen, is goed verstelbaar en verrijdbaar.

Demonteren zie ik dan als volgt:

Voorbereiding:
Plamuurplakkaat in romp onder brackets wegbijtelen, moeren aan binnenkant romp met dremel+staalborstel schoonborstelen (verf) en een aantal dagen in de kruipolie. Controleren of moeren gangbaar zijn. Zoja: doorgaan, zonee: doorslijpen.

1) Kiel neerlaten, kielzool op wagentje. Hydraulische cilinder loskoppelen.
2) Strop bevestigen en op spanning zetten met lift
3) Moeren verwijderen, bouten uitdraaien en brackets loswrikken
4) Kiel laten zakken middels lift
5) Kiel met Perago kaalhalen, ontvetten en van 1 laag epoxy voorzien, dan plamuren, nog 3 epoxylagen en 2x antifoulen

Mechanisch gezien dient, afhankelijk van wat ik aantref, het volgende vervangen te worden:
A) Scharnierpen
B ) Hoekstaal (aan binnenkant romp)
C) Wig (aan buitenkant romp)
D) Kunststof lagerbus
E) Kunststof lager-ring
F) Revisie of vervanging hydraulische cilinders (specs ontbeken)
G) Bij grote speling: Nylon "pads" op kielkop

A+B+C wordt waarschijnlijk maatwerk in een machinefabriek, D+E wordt draaiwerk. F is ook specialistenwerk.

Aan de kop van de kiel die binnen de kast blijft zijn aan elke kant van de kiel 2 Nylon geleide-doppen (G) geschroefd. Ik heb op een Frans forum gelezen dat je deze, indien niet stikt noodzakelijk, beter niet kunt vervangen omdat de passing in de kielkast kritisch is (klemmen of speling). Voordat de kielen er onderuit gaan lijkt mij de huidige staat goed te inpecteren met een endoscoop (leuk speelgoed trouwens, zo'n Conrad ding!)

Waar ik mee zit:
Welke metaalsoort voor (A+B+C) en de bouten?
Volgens de importeur is "Inox" gebruikt. Dit is niet erg specifiek, maar meer kom ik echt niet meer te weten. Ik wil deze onderdelen van één het hetzelfde metaal hebben, evenals de bouten/moeren. Al dit metaal is galvanisch geisoleerd van de gietijzeren kiel, wat corrosie minimaliseert.

Wat kan ik het beste gebruiken voor deze zich permanent onderwater bevindende onderdelen? Het dient corrosievrij, sterk en slijtvast te zijn. Of een verstandig compromis tussen die eigenschappen ;)

Passing scharnierpen in backets
Het is mij niet duidelijk hoe nauw deze passing hoort te zijn; in een aantal First 210 fora lijkt het gewoon "te passen op handkracht" bij een nieuw bestelde set. Echter ik wil eigenlijk niet dat het spul dáár gaat draaien/werken (metaal op metaal): liever rondom de kunststof bus.
Is dit thermisch te persen? Bv door met een lichte (welke!?) overmaat pen te werken, de pen te bevriezen en de brackets voor montage te verhitten? Dit zal het slijtmechanisme in ieder geval concentreren richting de lagerbus - waar die toch voor bedoeld is?

Hoe denken jullie daarover? Wat hoort langs wat te draaien hier?


Materiaal en toleranties kunststof lagerdelen

D+E zijn nu van Nylon volgens diverse bronnen. Ik zou ze kunnen vervangen voor Delrin. Zou dit voordelen hebben, bv de mogelijkheid om met kleinere toleraties te werken? Wat voor toleranties dien ik mee te werken trouwens? Bij de First 26 past de bus precies om de pen (26 mm binnen resp buitenmaat), maar gaan de ringen weer ruim om de bus (43 mm binnen-/42 mm buitenmaat). Heeft dit een logische reden?

Wie kan iets zinnigs zeggen over dit plan en mijn vragen?

Hier een maat-tekening en wat andere verzamelde plaatjes: constructie is grotendeels identiek aan die van de First 26 (één kiel van 650 ivp 2x550 kg). Alle maten die ik na kon meten komen overeen, dus ik denk dat de constructie gelijk is. Afgezien van die gekke wig dus; die is denk ik gebruikt omdat mijn kielen zich richting de kimmen bevinden, waar de romp al een kromming begint te maken: wig volgt de rompvorm dan wat beter.

Motorlift en voetondersteuning


Uit Bénéteau's doc systeem (SB kiel), zonder uitleg helaas:


First 26 owners manual, metingen en plaatje hierboven gecombineerd:


Net zoiets (Bénéteau is hier eind 70'er jaren al mee begonnen), maar dan met gegalvaniseerde brackets, ik schijn RVS te hebben, Inox zelfs ;)
Laatst bewerkt: 17 jan 2015 17:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 18 jan 2015 13:05 #588230

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Over je voorgenomen wijze van ondersteuning zijn naar mijn idee best wat opmerkingen te maken.

Je schetst een idee, maar niet op schaal. Zou best eens kunnen dat je voor de kop van de auto-motor lift, de haak (?), de lus van de strop en het aantrekken van de strop zover naar achteren moet dat je onder het zwaartepunt van het zwaard komt. Dan tuimelt het hele ding voorover op het moment dat de bevestigingsconstructie los komt.

Ik zou een ondersteuning (letterlijk) maken op één wagen en de auto-motor lifft vervangen door een ondersteuning met een hydraulisch krikje. Het steunpunt onder het zwaard kun je dan bij de kop van het zwaard kiezen.
Veel stabieler naar mijn mening.

Verder lijkt me één wagen nogal wat makkelijker om van onder de boot te rijden dan twee.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NDT inspectie swingkiel Oceanis 08 feb 2018 23:18 #916085

Inspectie scharnier mechanismen
Afgelopen week heeft de werf beide kielen zonder veel tegenslagen kunnen verwijderen (eerste berichten waren dat het "nogal vast" leek te zitten en er mogelijk laminaatschade zou kunnen ontstaan).

Afgezien van 24 jaar vuiligheid en hier en daar wat lichte corrosie blijkt deze constructie bijna in nieuwstaat: de 28 mm RVS pen laat zich in de (gegalvaniseerde) brackets zo'n 0.5 mm heen en weer bewegen. Ook de kunststof isolatiebussen en -ringen vertonen nauwlijks speling.

Ik ben blij dat ik nu zeker weet dat dit geheel nóg 20 jaar meekan en niet vervangen hoeft te worden. Nu de kielen er toch onderuit zijn, worden deze gestraald, van epoxycoating voorzien, geplamuurd en mooi glad geschuurd.

150x150x15 bracket, wig en pen:


Kielkopkast en uitsparingen tbv bracket/wig:


Kielkop met kunststof ringen en geleidedoppen:





Hydraulische cylinders
Vandaag bij een gespecialiseerd bedrijf langs geweest welke het Deense SSH vertegenwoordigd:
www.ssh-stainless.dk/
De door mij voorgestelde modificaties van één van hun standaardcylinders besproken en blijkt te kunnen. Cylinder wordt van RVS 304, zuigerstang van hardverchroomd 1.4410 Duplex. Die laatste (kostbare) materiaalkeus werd aangeraden vanwege een minieme hoeveelheid stilstaand water in de cylinderkop tussen de HD seal en de vuil-schraper. Indien dit zuurstofarm wordt, kan het het oppervlak van de zuigerstang aantasten, waardoor de seal kan beschadigen.

Oude cylinder liep erg moeizaam. Assessment van deze specialist is dat tijdens een eerdere (Micky Mouse) reparatiepoging onvakkundig gelast is, waardoor de cylinder (meetbaar niet zichtbaar) ovaal is geworden, waardoor de zuiger klem liep.

Anyway ik wacht nog op de prijsopgave, die ik denk ik moet beoordelen over de komende 20 jaar...

Eén van de oude lekkende en klem lopende cylinders:


Inbouwmaat custom cylinder wordt 163 mm (linksonder). Dit maakt een slaglengte van 260 mm mogelijk, wat een groter bereik geeft dan de oude cylinders:




Hydraulische pomp
Blijkt een Parker Oildyne pomp te zijn, vrij standaard voor geïntegreerde systemen. Heb deze nu thuis en ga eerst eens goed schoonmaken. De nieuwe cylinders zijn tot 240 bar getest en tot 200 bar gespecificeerd: drukbeveiliging van deze pomp is 140 bar (uitschuivend - kiel omhoog) resp. 70 bar (inschuivend - kiel omlaag). Deze 70 bar zorgt er ook voor dat de kielen bij aan-de-grond lopen omhoog kunnen bewegen en daar blijven, terwijl ze bij platgaan niet van positie veranderen.



Die "L" in dit typenummer is belangrijk. Die staat voor "Reversible locking". Daar hoort het rechter schema bij. Kiel blijft dan in elke stand geblokkeerd, tenzij een van de overdrukventielen opent.
Laatst bewerkt: 09 feb 2018 09:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl