Inmiddels is de nieuwe bok klaar, waarbij de romp gedragen wordt door (2+3) brede stempels ter hoogte van de spanten. De boot wordt binnenkort "van de grond" getakeld en daar op geplaatst zodat de kielen vrij kunnen bewegen.
Tijdens en ná demontage ben ik van plan de kielzool te ondersteunen op een houten wagentje met zwenkwielen. Hierop een houten schoorconstructie waarin de hoek die de kiel met de romp maakt verankerd blijft. Dit zou het uitlijnen bij montage eenvoudiger moeten maken. Kiel kan dan alleen in lengterichting van de boot draaien tussen de schoren.
Aan de bovenkant van de kiel, zo hoog mogelijk op een plek waarbij tussen de romp en neergeklapte kiel nog nét voldoende ruimte is (30 cm ofzo) komt een zelfklemmende strop van hijsband, op spanning gehouden door een auto-motor lift. Zo'n ding kan 2 ton tillen, is goed verstelbaar en verrijdbaar.
Demonteren zie ik dan als volgt:
Voorbereiding:
Plamuurplakkaat in romp onder brackets wegbijtelen, moeren aan binnenkant romp met dremel+staalborstel schoonborstelen (verf) en een aantal dagen in de kruipolie. Controleren of moeren gangbaar zijn. Zoja: doorgaan, zonee: doorslijpen.
1) Kiel neerlaten, kielzool op wagentje. Hydraulische cilinder loskoppelen.
2) Strop bevestigen en op spanning zetten met lift
3) Moeren verwijderen, bouten uitdraaien en brackets loswrikken
4) Kiel laten zakken middels lift
5) Kiel met Perago kaalhalen, ontvetten en van 1 laag epoxy voorzien, dan plamuren, nog 3 epoxylagen en 2x antifoulen
Mechanisch gezien dient, afhankelijk van wat ik aantref, het volgende vervangen te worden:
A) Scharnierpen
B ) Hoekstaal (aan binnenkant romp)
C) Wig (aan buitenkant romp)
D) Kunststof lagerbus
E) Kunststof lager-ring
F) Revisie of vervanging hydraulische cilinders (specs ontbeken)
G) Bij grote speling: Nylon "pads" op kielkop
A+B+C wordt waarschijnlijk maatwerk in een machinefabriek, D+E wordt draaiwerk. F is ook specialistenwerk.
Aan de kop van de kiel die binnen de kast blijft zijn aan elke kant van de kiel 2 Nylon geleide-doppen (G) geschroefd. Ik heb op een Frans forum gelezen dat je deze, indien niet stikt noodzakelijk, beter niet kunt vervangen omdat de passing in de kielkast kritisch is (klemmen of speling). Voordat de kielen er onderuit gaan lijkt mij de huidige staat goed te inpecteren met een endoscoop (leuk speelgoed trouwens, zo'n Conrad ding!)
Waar ik mee zit:
Welke metaalsoort voor (A+B+C) en de bouten?
Volgens de importeur is "Inox" gebruikt. Dit is niet erg specifiek, maar meer kom ik echt niet meer te weten. Ik wil deze onderdelen van één het hetzelfde metaal hebben, evenals de bouten/moeren. Al dit metaal is galvanisch geisoleerd van de gietijzeren kiel, wat corrosie minimaliseert.
Wat kan ik het beste gebruiken voor deze zich permanent onderwater bevindende onderdelen? Het dient corrosievrij, sterk en slijtvast te zijn. Of een verstandig compromis tussen die eigenschappen
Passing scharnierpen in backets
Het is mij niet duidelijk hoe nauw deze passing hoort te zijn; in een aantal First 210 fora lijkt het gewoon "te passen op handkracht" bij een nieuw bestelde set. Echter ik wil eigenlijk niet dat het spul dáár gaat draaien/werken (metaal op metaal): liever rondom de kunststof bus.
Is dit thermisch te persen? Bv door met een lichte (welke!?) overmaat pen te werken, de pen te bevriezen en de brackets voor montage te verhitten? Dit zal het slijtmechanisme in ieder geval concentreren richting de lagerbus - waar die toch voor bedoeld is?
Hoe denken jullie daarover? Wat hoort langs wat te draaien hier?
Materiaal en toleranties kunststof lagerdelen
D+E zijn nu van Nylon volgens diverse bronnen. Ik zou ze kunnen vervangen voor Delrin. Zou dit voordelen hebben, bv de mogelijkheid om met kleinere toleraties te werken? Wat voor toleranties dien ik mee te werken trouwens? Bij de First 26 past de bus precies om de pen (26 mm binnen resp buitenmaat), maar gaan de ringen weer ruim om de bus (43 mm binnen-/42 mm buitenmaat). Heeft dit een logische reden?
Wie kan iets zinnigs zeggen over dit plan en mijn vragen?
Hier een maat-tekening en wat andere verzamelde plaatjes: constructie is grotendeels identiek aan die van de First 26 (één kiel van 650 ivp 2x550 kg). Alle maten die ik na kon meten komen overeen, dus ik denk dat de constructie gelijk is. Afgezien van die gekke wig dus; die is denk ik gebruikt omdat mijn kielen zich richting de kimmen bevinden, waar de romp al een kromming begint te maken: wig volgt de rompvorm dan wat beter.
Motorlift en voetondersteuning
Uit Bénéteau's doc systeem (SB kiel), zonder uitleg helaas:
First 26 owners manual, metingen en plaatje hierboven gecombineerd:
Net zoiets (Bénéteau is hier eind 70'er jaren al mee begonnen), maar dan met gegalvaniseerde brackets, ik schijn RVS te hebben, Inox zelfs