Die zit er al, ook kun je aan het toerental van de motor horen wanneer de motor zwaarder belast wordt. Daarbij dan nog de manometers, eindschakelaars en een gebruiker die het systeem kent
Terug naar mijn vraag:
Nachtvlinder schreef :
De dichtbij het staal precise langs komt weet ik echter niet - ik verwacht dat 30 mm zeker voldoende is. Maar wat betekent in dit geval deze "Side length of sensing object" van 90 mm? Moet ik dat interpreteren als:
hoe dichter ik de sensor naar het te detecteren staal monteer, hoe hoger de resolutie (en dus hoe preciezer/lokaler er gemeten kan worden)?
Ben wat verder ingelezen: die 30 mm detectieafstand geldt voor een (standaard) pisbakken stalen plaatje van 90x90x1 mm wat zich in de lengteas van de sensor bevindt:
- Hoe dichterbij, hoe kleiner het object van 1 mm dikte mag zijn om gedetecteerd te worden: als je op 25 mm kunt detecteren, wordt een (standaard test) plaatje van 35 mm al gedetecteerd
- Andere, zeker non-ferro metalen hebben een lagere detectieafstand: deze methode is het meest gevoelig voor staal (lucky me)
- Hoe ronder de vorm en hoe dikker het materiaal, hoe moeilijker het te detecteren valt
Aangezien het hier niet om een standaard-situatie gaat, wordt door fabrikanten aangeraden te gaan testen in een specifieke toepassing.
Als ik weer bij de boot ben maar eens gaan meten (wanddikte kielkast+gap tussen kast en staal) en een testprobe kopen. Ik heb er 4 nodig: hopelijk volstaat die 30 mm versie; die kost eur 20, waar de 40 mm versie opeens eur 70 kost (en meer strooom opneemt). Dat laatste geeft dan weer niet, omdat ik deze indicatie in kan schakelen wanneer nodig