Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: NDT inspectie swingkiel Oceanis

NDT inspectie swingkiel Oceanis 23 feb 2018 08:39 #919852

Gregor schreef :
Uit een grijs verleden weet ik dat me te herinneren dat benaderingssensors veel mogelijkheden biedt om motoren tot stoppen te brengen, ook als het op verschillende posities moet gebeuren.

Ik verwacht dat er op basis van inductieve benaderings-schakelaars eindstandindicaties te bouwen zijn. Er bestaan types die ijzer tot op 30 mm afstand kunnen detecteren en direct een LED of relais kunnen aansturen.




Door deze (Normally Open) schakelaars aan de zijkant van de kielkast te bevestigen (rode punten in tekening) zou ik onderstaande toestanden kunnen detecteren:

KielstandSW voorzijdeSW achterzijde
100% OPOPENOPEN
TussenCLOSEDOPEN
100% NEERCLOSEDCLOSED

Door de switch aan de achterkant te inverteren (relais...) krijg ik:
KielstandSW voorzijdeSW achterzijde
LED (CLOSED = "aan")NEER indicatieOP indicatie
100% OPOPENCLOSED
TussenCLOSEDCLOSED
100% NEERCLOSEDOPEN

Sensoren zouden dan deze kunnen zijn.

In de datasheets zie ik dit:


De dichtbij het staal precise langs komt weet ik echter niet - ik verwacht dat 30 mm zeker voldoende is. Maar wat betekent in dit geval deze "Side length of sensing object" van 90 mm? Moet ik dat interpreteren als:
hoe dichter ik de sensor naar het te detecteren staal monteer, hoe hoger de resolutie (en dus hoe preciezer/lokaler er gemeten kan worden)?
Laatst bewerkt: 23 feb 2018 08:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 23 feb 2018 08:59 #919862

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Een iets andere benadering. De (elektrische) stroom meten en afschakelen bij een bepaalde waarde.
Immers hoe hoger de geleverde druk des te hoger de benodigde stroom.
Ik weet dat er verschillende klippers rondvaren met elekrische zwaardlieren, die op deze manier detekteren of het zwaard boven is, en dan automatisch afslaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 23 feb 2018 09:09 #919867

Dat kan ook, maar dan weet ik nog steeds niet waarom de opgenomen stroom te hoog is geworden! Daarom zou ik willen kunnen meten of de kielen hun eindstand bereikt hebben.

Dit gaat mij hier niet specifiek om beveiliging. Zoals Bas uitgelegd heeft, zullen de overdrukventielen de hydrauliek voldoende beschermen: in de UP en DN leidingen zijn er 2 per kant (de TRV's zullen ook openen, indien de lager afgestelde ventielen direct na de pomp dat niet doen). Ook ligt de vereiste druk (en dus de opgenomen stroom) om te laten zakken lager dan die om de kielen omhoog te halen.
Laatst bewerkt: 23 feb 2018 09:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 23 feb 2018 16:36 #920038

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Bij de montage straks in ieder geval een ampèremeter plaatsen in de voedingsleiding van de motor.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 23 feb 2018 17:07 #920047

Die zit er al, ook kun je aan het toerental van de motor horen wanneer de motor zwaarder belast wordt. Daarbij dan nog de manometers, eindschakelaars en een gebruiker die het systeem kent ;)

Terug naar mijn vraag:
Nachtvlinder schreef :
De dichtbij het staal precise langs komt weet ik echter niet - ik verwacht dat 30 mm zeker voldoende is. Maar wat betekent in dit geval deze "Side length of sensing object" van 90 mm? Moet ik dat interpreteren als:
hoe dichter ik de sensor naar het te detecteren staal monteer, hoe hoger de resolutie (en dus hoe preciezer/lokaler er gemeten kan worden)?

Ben wat verder ingelezen: die 30 mm detectieafstand geldt voor een (standaard) pisbakken stalen plaatje van 90x90x1 mm wat zich in de lengteas van de sensor bevindt:
  • Hoe dichterbij, hoe kleiner het object van 1 mm dikte mag zijn om gedetecteerd te worden: als je op 25 mm kunt detecteren, wordt een (standaard test) plaatje van 35 mm al gedetecteerd
  • Andere, zeker non-ferro metalen hebben een lagere detectieafstand: deze methode is het meest gevoelig voor staal (lucky me)
  • Hoe ronder de vorm en hoe dikker het materiaal, hoe moeilijker het te detecteren valt

Aangezien het hier niet om een standaard-situatie gaat, wordt door fabrikanten aangeraden te gaan testen in een specifieke toepassing.

Als ik weer bij de boot ben maar eens gaan meten (wanddikte kielkast+gap tussen kast en staal) en een testprobe kopen. Ik heb er 4 nodig: hopelijk volstaat die 30 mm versie; die kost eur 20, waar de 40 mm versie opeens eur 70 kost (en meer strooom opneemt). Dat laatste geeft dan weer niet, omdat ik deze indicatie in kan schakelen wanneer nodig ;)
Laatst bewerkt: 23 feb 2018 17:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hydraulische unit... 26 feb 2018 10:43 #920746

Even een blog-posting...

Nachtvlinder schreef :
Een geheel nieuwe unit kost plm eur 400

YES!! Het is iets kostbaarder geworden, maar ik heb in Nederland een nieuwe Oildyne 108 unit gevonden. Met permanente ipv gewonden magneten in de motor en iets lagere pompcapaciteit, maar het eindeloze gezoek en gepush van de paar bedrijven die me aan het helpen waren hoeft niet meer.

Onverwacht op het schap bij het bedrijf dat de cylinders gaat leveren notabene - geen 13 weken levertijd vanuit de US dus en gewoon varen dit voorjaar :)

Kielen gaan deze week naar de straler en Modus gaat ze (na de door de straler aangebrachte epoxycoating) in 5 lagen plamuren en afwerken met een primer.
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 12:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl