Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: NDT inspectie swingkiel Oceanis

Hydraulische unit... 13 feb 2018 08:53 #917115

...Inmiddels zijn de nieuwe cylinders besteld en is de pomp uit elkaar.

Bij ophalen (en soms ook neerlaten) van de kielen viel mij het hoog snerpende geluid op dat de pomp maakte. Achteraf denk ik dat (geluid) te kunnen verklaren door de zwaar lopende zuiger van één van de oude cylinders, waarbij ik onbewust veelvuldig door de beveiligingen heen heb gepompt (wist ik veel...) in een poging de kielen tot hun mechanische aanslagen te bewegen:
  • Naar beneden: holte in kielkop valt in nok in polyester kielkast;
  • Omhoog: trailing edge kiel komt tegen romp;
  • (Slanglengte cylinders is groter dan deze beweging).

Het snerpende geluid is denk ik niet veroorzaakt door het tandradpompje, maar door de HPRV en LPRV ventielen die hebben staan jutteren bij 140 resp. 70 bar (blijkbaar zijn deze drukken te laag om de weerstand van de vastlopende zuiger in de ovale cylinder te kunnen overwinnen).

Hieronder nogmaals het hydraulische schema en de (instelbare) overdrukventielen:


Elk ventiel bestaat uit een kogel die dmv een veerdruk tegen een zitting in het aluminium aan wordt gedrukt. Dmv (messing?) "eyelets" worden de kogels gecentreerd tussen veer en zitting.

Door een pijpje verder "in te schroeven" wordt de veerdruk verhoogd en opent dat ventiel láter (bij hogere druk). Volgens de manual geeft één extra gang aan de UP zijde een setpoint verhoging van 34 bar; één extra gang aan de DN zijde een verhoging van 21 bar.

Door het veelvuldig liften en jutteren van de HPRV en LPRV ventielen is er schade aan deze ventielen ontstaan:


Twee zittingen zijn beschadigd en 2 eyelets zijn kapot. Ook lijkt het kogeltje van de LPRV een net voelbaar randje te hebben (is dus niet rond meer).

Heeft iemand van jullie ervaring op dit gebied?
  1. Is revisie mogelijk/economisch: Nieuwe kogels en eyelets bestellen, kogels opnieuw inslijpen op seats? Hoe?
  2. Aanbieden ter revisie?
  3. Een geheel nieuwe unit kost plm eur 400

PS: ga sowiezo een manometer aan beide uitgangen monteren: in combinatie met een voelbare "bonk" heb ik dan enige indicatie wanneer de eindpunten bereikt zijn.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 09:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:09 #917116

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Zit er geen overdrukbeveiliging op of een schakelpunt dat de hydrauliek uitzet/neutraliseert als de kielen binnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:17 #917119

Nee, bij dit ontwerp is het slechts de voelbare “bonk” en het teruglopend toerental van de pomp die de eindstand (bij goede cylinders) aangeeft. Lang doordrukken (verder pompen, dat gaat met 2 druktoetsen) is dan niet slim omdat de overdrukbeveiligingen daar niet voor bedoeld zijn (althans ik denk dat ze daardoor kapot zijn gegaan).

Wel gevoelig voor “human error”!

Je zou 2 drukschakelaars kunnen opnemen die de spanning naar de motor onderbreken...
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 09:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:27 #917121

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Nee, bij dit ontwerp is het slechts de voelbare “bonk” en het teruglopend toerental van de pomp die de eindstand (bij goede cylinders) aangeeft. Lang doordrukken (verder pompen) is dan niet slim omdat de overdrukbeveiligingen daar niet voor bedoeld zijn (althans ik denk dat ze daardoor kapot zijn gegaan).

Wel gevoelig voor “human error”!

De ontwerper was een Fransman en onbekend met het woord (begrip) "idiotensicher", waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 09:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:28 #917122

Hoe zou jij het doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:34 #917126

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ik ben zeer zeker geen hydrauliekexpert maar je hebt wel wat mogelijkheden:
- overdrukventiel in het systeem.
- Aanslagschakelaar bij de kiel electrisch systeem
- aanslagpunt op de hydrauliek waardoor de druk van het systeem afgaat.

Je moet even piekeren welke consequenties e.e.a. geeft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:35 #917127

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Hoe zou jij het doen?

Ja, sorry als je in je wiek geschoten bent over dat idiotensicher.
Ik beschouw het in de eerste plaats als een ontwerpfout. Je moet zo'n systeem niet kunnen mollen door het te overbelasten.

Anderzijds: hoor je die kielen niet tegen een aanslag bonken, of iets in die geest? Er moet toch wel enige indicatie zijn dat de boel 'boven' is?
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 10:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:39 #917128

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Nachtvlinder schreef :
Hoe zou jij het doen?
Ja, sorry als je in je wiek geschoten bent over dat idiotensicher.
Ik beschouw het in de eerste plaats als een ontwerpfout. Je moet zo'n systeem niet kunnen mollen door het te verbelasten.
Anderzijds: hoor je die kielen niet tegen een aanslag bonken, of iets in die geest? Er moet toch wel enige indicatie zijn dat de boel 'boven' is?
De boel afzeiken schiet Ts niet veel mee op toch? Alles heeft zijn prijs en als alles perfect zou zijn hadden we allemaal een boot van vijf maten kleiner die we wel zouden kunnen betalen en waarschijnlijk van hetzelfde merk :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:41 #917129

Ik denk dat de combinatie:
-voelbare “bonk” (gaat door hele boot heen)
-teruglopend toerental
-kijken op de manometers
Voldoende indicatie geeft.

Dit is daarbij een systeem wat incidenteel gebruikt wordt, ik schat zo’n 10x per seizoen (droogvallen of ondiep willen varen). Het is geen hamburgerpers of graafmachine en wordt bediend door een (straks) zeer kundige eigenaar ;)

Zal eens kijken of de Pogo of Jeanneau werf wil vertellen hoe ze het NU uitvoeren.

Qua pomp: ook maar vervangen? Dan is alles op de slangen na nieuw...
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 09:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:42 #917130

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Lijkt me eigenlijk sowieso een overdrukventiel maar hoger af te stellen dan de max kracht om de kielen omhoog te halen. Dat is je beveiliging.
(als er wat weerstand komt door vuiligheid moet je wat reserve hebben toch?)
Daarnaast een elektrisch device dat de pomp afzet of in ieder geval meldt dat de kiel in de goede stand staat. Kost een paar centen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:49 #917134

Even lekker door de overstort piesen is prima voor een hydraulisch systeem. Dat janken van een ventiel wijst op andere oorzaken. Meestal lucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:50 #917135

Die 140 bar IS al hoger dan noodzakelijk en dient om de hydrauliek te beschermen; deze is getest op 240 bar en gespecificeerd op 200 bar.

De “human error” is geweest dat ik het beschadigde systeem (kapotte cylinder) ben blijven forceren. Als straks alles nieuw is, verwacht ik een soepel werkend systeem.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 10:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 09:52 #917136

boarderbas schreef :
Even lekker door de overstort piesen is prima voor een hydraulisch systeem. Dat janken van een ventiel wijst op andere oorzaken. Meestal lucht.


Dankje! Ontluchten is ook wel een puntje. Een kennis van mij bouwt cabrioletkappen, waarbij de pomp lager staat dan de cylinders. Daar vult men onder vacuum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 10:00 #917137

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Kun je middels een drukstrip detecteren hoever de kanteling is? Een micro-switch kan ook mits deze tegen vochtige omstandigheden kan.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 10:37 #917140

Al 20 jaar mee gevaren, waarvan een groot gedeelte met schade en nog steeds werkte het?
Een overdrukventiel gaat echt niet zomaar stuk. Denk dat leeftijd wel meespeelt.

Vooral helemaal niks aan veranderen dus! Voor het afstellen misschien de manometertjes toevoegen.
Vind het een geweldig systeem met beveiliging voor aan de grond lopen etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 10:48 #917142

Gregor schreef :
Kun je middels een drukstrip detecteren hoever de kanteling is? Een micro-switch kan ook mits deze tegen vochtige omstandigheden kan.

Er is vast wel iets mogelijk, al of niet electronisch.

Op een zusterboot is het mechnanisch uitgevoerd. Het lijkt een latere versie te zijn: op de RVS buis waar de cylinders in gemonteerd zijn, is een doorzichtig pijpje toegevoegd, zo lijkt het op onderstaande foto's. Méér weet ik daar niet van; ik denk dat het uitgevoerd is door een touwtje vanaf het punt waar de zuigerstang aan de kielkop bevestigd is, wat vanuit het uiteinde van het pijpje op spanning gehouden wordt met een elastiek of veer. Op de overgang tussen touw en elastiek/veer dan een kraal oid:



Electrisch kan misschien ook (dat wordt dan alleen voor de uiterste standen). Misschien op de kielop een magneet schroeven die vlak langs wand van de kielkast beweegt. Aan de andere (droge) kant van het polyester dan een opnemer, reedrelais oid?



Gaat dat goed onderwater, qua overdracht magnetisch veld en corrosie?

Ik heb eerder zitten kijken naar hydraulische cilinders met positiefeedback, maar dat wordt onbetaalbaar - ook is de ruimte in de RVS buis erg krap.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 10:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 10:55 #917146

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Uit een grijs verleden weet ik dat me te herinneren dat benaderingssensors veel mogelijkheden biedt om motoren tot stoppen te brengen, ook als het op verschillende posities moet gebeuren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 11:51 #917159

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Je kan ook twee overdruk ventielen tussen de UD en DN zetten tussen de pomp en de terugslag ventielen.
Als je op de DN en UD manometers zet heb gelijk een indicatie dat de kiel op z'n plek is.
De ene overdruk ventiel afgesteld op 85 bar ongeveer 15 bar hoger dan de hoogste druk.
De andere de op 155 bar. Beide natuurlijk naar 1 richting werkend.
Als je de kiel intrekt loopt de druk naar de 155 bar als de kiel op zijn plaats zit.
De pomp staat dan gewoon in z'n eigen "soppie" te draaien.

Voordeel dit kan lang ongestraft, olie wordt alleen warm op den duur.
Mocht er iets misgaan dan trek je de boel niet kapot.

Zo doet mijn werkgever het ook al jaren met hydraulisch verstelbare schroeven.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 11:52 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 18:54 #917263

Ah, een externe loop? Maar dan de openingsdrukken toch lager instellen dan die in de pomp lijkt mij?

Als lucht echter de ingebouwde ventielen heeft laten zingen/vibreren (icm overload) dan zal ik moeten uitzoeken hoe beter te ontluchten. Hier wat de beschrijving daarover zegt: zeilersforum.nl/index.php/foru...rans-vertalen#587580
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 18:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 19:01 #917267

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Wat je maximale pompdruk is weet ik niet maar die zal hoger zijn dan je nodig hebt om de kiel omhoog te halen.
Instellen van de overdruk ventielen is makkelijk.
Je begint laag, het ventiel gaat te vroeg open de kiel beweegt niet.
Dan stel je het ventiel steeds hoger in tot dat de kiel met normale snelheid beweegt.
Noteer die druk en stel het ventiel +/- 15 bar hoger in.
Het is dus zowiezo een goed idee om manometers op de UD en DN te plaatsen.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 19:01 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 19:03 #917268

Dankje, dus lager instellen dan de standaard 140 en 70 bar? Zo laag mogelijk eigenlijk?

De pomp zelf kan iets meer dan 200 bar leveren; fabrieksinstellingen volgens typeplaatje zijn 140 (UP) en 70 (DN) bar. Ik weet niet of daar werf-af aan getweaked is.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 19:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 19:39 #917280

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
De overdruk ventielen stel je juist iets hoger af anders zullen ze te vroeg openen.
Voor de goede orde ingang van het overdruk ventiel op UD resp. DN en de uitgang van het overdruk ventiel terug naar het reservoir cq aanzuig van de pomp.

Dus als je bv 140 bar nodig hebt om de kiel in te trekken zet je het overdruk ventiel op 155 bar.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 19:47 #917286

Uiteraard, maar ik doelde op de relatie tussen de setpoints van de ingebouwde vs. de eventuele extern te plaatsen ventielen. Ik zou zo’n externe loop willen zien als protective loop die (de in dit geval interne) ventielen moet ontzien en dus eerder moet openen.

Dus wanneer de interne ventielen op 140/70 staan, de externe op 135/65 instellen. Weet niet of ik je goed begrijp...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 19:52 #917288

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
De overdruk ventielen moet je zien als beveiliging.
Stel een cilinder komt vast te zitten dan loopt de druk niet op naar de maximale pompdruk met alle gevolgen van dien maar opent het Veiligheids ventiel.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NDT inspectie swingkiel Oceanis 13 feb 2018 20:03 #917292

Ok: we praten langs elkaar heen en maar bedoelen hetzelfde ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl