Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ?

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 20:12 #866316

Afgelopen zondag lagen wij voor anker bij Lemster Hoek. Om een uur of 10:00 's ochtends kregen wij in de gaten dat er wat aan de hand was (SAR-helikopter, KNRM-boten e.d.). Wat bleek, 2 mijl verderop was een grote zoekactie aan de gang ivm met een matroos die overboord was gevallen. Ongeveer 6 uur later is de Poolse matroos helaas onder water gevonden.

Hier hebben we zondag flink over na zitten denken. Misschien hadden de 3 geankerde boten nog wat kunnen doen als we direct naar de onheilsplek waren gevaren.

Blijkbaar was er om ongeveer 8:30 alarm geslagen. Op dat moment hadden wij de VHF niet aan (je wilt 's nachts ook kunnen slapen). Ik denk dat een DSC alarm (bij mij een pieptoon) ook gaat als het volume van de VHF op 0 staat. Kan iemand dat bevestigen ?
Als dat zo is dan laten wij in het vervolg altijd de VHF aan en zetten het volume 's avonds en 's nachts op 0.

Misschien ook iets voor anderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 20:31 #866321

Ja, DSC alarm is onafhankelijk van volume. iig bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 20:52 #866326

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ja DSC alarm is onafhankelijk van volume ook bij mij.
En o.a. Oostende Radio gebruikt om de haverklap DSC security boodschappen om schepen attent te maken aan werken. Dit betekend dat ik de laatste 2 dagen verschillende keren DSC alarmen heb gekregen om eigenlijk bijna routine informatie. ( Ik lig op de Grevelingen ) Maar deze dagen komt Oostende Radio er zeer goed door. Enorm storend als de informatie eigenlijk niet voor jou van enig belang is.
En kan mij voorstellen dat je dat s'nachts voor anker niet wil hebben.
Zo gaat een heel goed veiligheidsmiddel helemaal de mist in, omdat de meeste pleziervaarders ervoor zullen kiezen om s'nachts te kunnen slapen, in plaats van door bijna routineberichten om de haverklap te moeten opstaan om het DSC alarm af te zetten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 20:53 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 20:58 #866330

Je zou dus een functie willen op je marifoon dat ie op standby kan en alleen Mayday DSC alarmen doorlaat.

Ik vind het wel een terechte opmerking overigens van TS.
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 20:58 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 21:06 #866336

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Op de grote binnenwateren kan je DSC gebruiken, maar is ATIS ook verplicht. Op de marifoons die ik ken moeten je kiezen tussen binnenvaart- en zeevaartmodus (ATIS aan en DSC uit of omgekeerd, met ook een aangepaste lijst kanalen en zendvermogen). Dus als je marifoon netjes op de binnenwaterstand staat zal je geen DSC-alarmen kunnen ontvangen (of verzenden).

Zijn er marifoons waar je ATIS en DSC kan combineren?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 21:07 #866337

Jelle-Zeiler schreef :
Afgelopen zondag lagen wij voor anker bij Lemster Hoek. Om een uur of 10:00 's ochtends kregen wij in de gaten dat er wat aan de hand was (SAR-helikopter, KNRM-boten e.d.). Wat bleek, 2 mijl verderop was een grote zoekactie aan de gang ivm met een matroos die overboord was gevallen. Ongeveer 6 uur later is de Poolse matroos helaas onder water gevonden.

Hier hebben we zondag flink over na zitten denken. Misschien hadden de 3 geankerde boten nog wat kunnen doen als we direct naar de onheilsplek waren gevaren.

Blijkbaar was er om ongeveer 8:30 alarm geslagen. Op dat moment hadden wij de VHF niet aan (je wilt 's nachts ook kunnen slapen). Ik denk dat een DSC alarm (bij mij een pieptoon) ook gaat als het volume van de VHF op 0 staat. Kan iemand dat bevestigen ?
Als dat zo is dan laten wij in het vervolg altijd de VHF aan en zetten het volume 's avonds en 's nachts op 0.

Misschien ook iets voor anderen.


Volgens mij is er nog zoiets als een uitluisterplicht..
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 21:08 #866338

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Toch niet als je voor anker ligt?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 21:23 #866343

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
En zeker niet wanneer ik lig te pitten. :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 21:29 #866349

Nee, volgens mij geldt de uitluisterplicht als je vaart...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 21:31 #866350

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Mi Dushi schreef :

Zijn er marifoons waar je ATIS en DSC kan combineren?

Ja. Icom in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 22:16 #866363

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Mi Dushi schreef :
Zijn er marifoons waar je ATIS en DSC kan combineren?
Standard Horizon kan dat ook.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 23:01 #866371

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Mi Dushi schreef :
Zijn er marifoons waar je ATIS en DSC kan combineren?
Dat is technisch prima mogelijk en ook helemaal legaal. Heb hier al vaker over geschreven, even zoeken dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 28 aug 2017 23:08 #866372

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mi Dushi schreef :
Zijn er marifoons waar je ATIS en DSC kan combineren?

Onze Raymarine marifoon kan dat niet, het is daar inderdaad òf ATIS òf DSC.

Onze iCom zal ik binnenkort eens naar kijken. Maar tijdens onze zomertocht naar Denemarken/Zweden werd DSC me ook net iets te vaak gebruikt voor nagivational warnings etc. om de zaak 's nachts aan te laten staan.

Ik vraag me overigens af of het schip waar de matroos van af kwam DSC ingeschakeld had. Goede kans dat alleen ATIS actief was en je via DSC dus niets gehoord zou hebben.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 07:20 #866419

Bas van Dijk schreef :
Nee, volgens mij geldt de uitluisterplicht als je vaart...

Ik kan er ook niks over vinden , wel dat als je een marifoon hebt je uit dient te luisteren, even zwart wit, ben je aan boord kun je dus uitluisteren , dus dan doen ?

Maar heb de bpr nog niet uitgeplozen :unsure:

Als je voor anker ligt op een vaarwater, haven zal misschien weer anders worden gezien ???

Iemand weet hoe het zit ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 07:31 #866427

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Jeroen-pion schreef :
Bas van Dijk schreef :
Nee, volgens mij geldt de uitluisterplicht als je vaart...

Ik kan er ook niks over vinden , wel dat als je een marifoon hebt je uit dient te luisteren, even zwart wit, ben je aan boord kun je dus uitluisteren , dus dan doen ?

Maar heb de bpr nog niet uitgeplozen :unsure:

Als je voor anker ligt op een vaarwater, haven zal misschien weer anders worden gezien ???

Iemand weet hoe het zit ?

Uitluisterplicht is toch alleen in gebieden waar een blokkanaal is...dus niet op het IJsselmeer voor zover ik weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 07:43 #866433

HPV schreef :
Uitluisterplicht is toch alleen in gebieden waar een blokkanaal is...dus niet op het IJsselmeer voor zover ik weet.

En bij havens, sluizen en bruggen.

En voor de rest op 16 (zee) en 10 (IJsselmeer etc)

Maar als je slaapt....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 08:49 #866458

Baasklusje schreef :
HPV schreef :
Uitluisterplicht is toch alleen in gebieden waar een blokkanaal is...dus niet op het IJsselmeer voor zover ik weet.

En bij havens, sluizen en bruggen.

En voor de rest op 16 (zee) en 10 (IJsselmeer etc)

Maar als je slaapt....

Precies, hebben we hier weer een ondeduidelijkheidje in de wet ontdekt ??? :huh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 11:57 #866549

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 767
Bij ons begint de Navtex te piepen bij alarm ook als deze op standby staat zodat je niet wakker wordt van het printen.
Je schrikt je eigen het apelazarus als dat ding begint.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 19:22 #866702

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
ilCigno schreef :
Mi Dushi schreef :
Zijn er marifoons waar je ATIS en DSC kan combineren?
Dat is technisch prima mogelijk en ook helemaal legaal. Heb hier al vaker over geschreven, even zoeken dus.

Niet alles waar over geschreven is, is ook gemakkelijk terug te vinden...

Mijn nagelnieuwe B&G V50 kan het niet en ik zou dat eigenlijk wel willen. Zal eens een ballonnetje oplaten bij B&G. Moet met een software-update op te lossen zijn.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 19:34 #866707

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Hans V schreef :
Ik vraag me overigens af of het schip waar de matroos van af kwam DSC ingeschakeld had. Goede kans dat alleen ATIS actief was en je via DSC dus niets gehoord zou hebben.

Ja. Of in ieder geval: ik kreeg een DSC binnen met "man overboard", geen positie.
Of deze van het schip zelf kwam of via een relay weet ik niet. Naar aanleiding van de DSC begon ik uit te luisteren op 16 en daarna 67.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 19:45 #866710

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
redshift schreef :
Hans V schreef :
Ik vraag me overigens af of het schip waar de matroos van af kwam DSC ingeschakeld had. Goede kans dat alleen ATIS actief was en je via DSC dus niets gehoord zou hebben.

Ja. Of in ieder geval: ik kreeg een DSC binnen met "man overboard", geen positie.
Of deze van het schip zelf kwam of via een relay weet ik niet. Naar aanleiding van de DSC begon ik uit te luisteren op 16 en daarna 67.

Iemand heeft dus DSC aan gehad. Zelf gebruik ik ook liever DSC op IJsselmeer en Wadden zodat je positie en ID automatisch worden meegezonden bij een noodmelding, maar formeel ben je er zonder ATIS in overtreding. Geen idee of er ooit iemand voor bekeurd is overigens.

Mogelijk beschikte het binnenvaartschip over een marifoon die gelijktijdig ATIS en DSC ingeschakeld kan hebben.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 19:45 #866711

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Klopt. Wij kregen die zelfde DSC melding. Omdat er geen positie bij zat hadden we geen andere mogelijkheid dan afwachten en blijven uitluisteren.

Overigens kunnen wij met onze ICOM dus ook Atis en DSC tegelijk ontvangen, vind ik eigenlijk ook logisch. En omdat wij een van oorsprong in de UK geleverde marifoon hebben kunnen wij zelfs scannen, dus verschillende kanalen tegelijkertijd uitluisteren. Die optie zou eigenlijk niet mogelijk mogen zijn als we Atis inschakelen en alleen beschikbaar zijn in de zee-stand. Maar na omprogrammeren naar Atis/zee bleek het scannen behouden en dat vind ik maar wat gemakkelijk :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 19:55 #866718

ErikSnel schreef :

Overigens kunnen wij met onze ICOM dus ook Atis en DSC tegelijk ontvangen

ATIS ontvangen doe je vast niet, je ICOM heeft vast een ATIS-blokker zodat je niet die vervelende bitjes hoort brommen ;-)
Bovendien kan je de roepnaam niet zien, denk ik?

ATIS óf MMSI zenden is voldoende, allebei is overdreven.
Als je een DSC-bericht zendt gaat de MMSI mee en weet de Kustwacht meteen wie je bent.
Brugwachters weten het niet, die kijken alleen naar ATIS. En dan zien ze roepletters, geen verdere identificatie. Misschien kunnen ze die opzoeken?

Eigenlijk is ATIS links en rechts ingehaald door DSC met MMSI. Je ziet MMSI alleen niet bij spraak (geen DSC). Lijkt me ook niet belangrijk voor ons zeilertjes. We varen niet op de Rijn....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 29 aug 2017 19:58 #866720

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Baasklusje schreef :
HPV schreef :
Uitluisterplicht is toch alleen in gebieden waar een blokkanaal is...dus niet op het IJsselmeer voor zover ik weet.

En bij havens, sluizen en bruggen.

En voor de rest op 16 (zee) en 10 (IJsselmeer etc)

Maar als je slaapt....

UItluisterplicht alleen op blokkanalen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 08:06 #866807

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Baasklusje schreef :

ATIS ontvangen doe je vast niet, je ICOM heeft vast een ATIS-blokker zodat je niet die vervelende bitjes hoort brommen ;-)
Bovendien kan je de roepnaam niet zien, denk ik?

Zowel mijn Icom M505 als de 603 kunnen dus wel ATSI ontvangen en omzetten naar callsign. Ik vind dat eigenlijk best handig, zou NOG handiger zijn als meer botenbezitters hun eigen sign kennen...
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 08:06 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl