Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat kan dit zijn

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 08:55 #913047

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 587
Beste zeilers,

Dit lijkt me een object dat in het water heeft gelegen. Iemand een idee wat het kan zijn?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 08:59 #913048

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Iets om mijnen los te snijden ?
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 09:00 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 09:01 #913049

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Zoeits inderdaad, iets wat je onder water achter je aan sleept.
Ik denk direct aan een 'side-scan sonar', maar vraag me af hoe oud dit ding is.
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 09:01 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 09:09 #913052

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
bape schreef :
Beste zeilers,

Dit lijkt me een object dat in het water heeft gelegen. Iemand een idee wat het kan zijn?

nl.wikipedia.org/wiki/Paravaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 09:10 #913053

Dat is een paravaan. De groten gebruik je inderdaad om mijnen te vangen. Met de kleintjes vang je makrelen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 09:12 #913054

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
volgens mij een paravaan van misschien een mijnenveger,
iets om een kabel mee te voeren om mijnen van de zeebodem los te krijgen.

Als ik t goed heb moest dit de kabel of ketting tussen mijn en anker doorhalen zodat de mijn boven kwam drijven en met geschut kon worden opgeblazen.

Tegenwoordig actieve mijnenjagers, vroeger wat meer passieve mijnenvegers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 09:53 #913069

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 587
Thx, nu weet ik wat een vriend van mij gekocht heeft :-)
Gaat ergens dienen als decoratie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 12:16 #913101

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Kon al niet meer op de naam komen, zat met Pavaan in mn kop, maar dat was t niet. :)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 12:31 #913104

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 15:07 #913138

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ben je mooi het haasje als je als eerste mijnenveger een geultje mag maken...

Als ik het zo zie werkt het net als met meerdere sneeuwschuivers op de snelweg, de eerste ploegt door de ruwe sneeuw en alle volgende rijden over het door de voorganger gebaande pad en vegen een strook ernaast schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 15:42 #913150

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Daarom waren ze van hout en later polyester, met weinig diepgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 16:21 #913171

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
henkvd schreef :
Daarom waren ze van hout en later polyester, met weinig diepgang.
Buiten dat, voeren ze niet door het mijnenveld maar langs de rand waarbij ze, dankzij de paravaan, het veegtuig opzij konden laten scheren en zo de mijnen konden "losknippen" zonder zelf gevaar te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 16:31 #913174

Je kan alles over die veegtuigen lezen in het boek Bij de marine van K. Norel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 18:30 #913219

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Jaja, natuurlijk, alsof de vijand even een kaartje achterlaat met waar de mijnen liggen...
Albert toch...

En ze waren van hout en tegenwoordig polyester tegen magnetische mijnen die nogal hardnekkig afgingen bij grote hoeveelheden ijzer of staal.

Sommige magnetische mijnen waren zo slim dat ze pas bij de zoveelste boot afgingen.

Best een linke klus om ze te vegen, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 30 jan 2018 21:51 #913264

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
HPV schreef :
Jaja, natuurlijk, alsof de vijand even een kaartje achterlaat met waar de mijnen liggen...
Albert toch...

En ze waren van hout en tegenwoordig polyester tegen magnetische mijnen die nogal hardnekkig afgingen bij grote hoeveelheden ijzer of staal.

Sommige magnetische mijnen waren zo slim dat ze pas bij de zoveelste boot afgingen.

Best een linke klus om ze te vegen, denk ik.
Ja, een kaartje zou wel zo handig zijn en die hadden ze ook als het er ging om de eigen velden aan te passen of op te ruimen. Voor de rest was het een kwestie van logisch nadenken - waar de vijand die rommel zou neerleggen - en ja soms was het afwachten tot er weer een schip ging hemelen.
Wat betreft die magnetische mijnen, daarvoor hadden ze een degausing kabel die het scheepsmagnetisme moest opheffen.
Heb daar zelf ook nog mee gevaren.
Buiten die kabel, die rond het hele schip binnenboord tegen de huid zat, waren er ook grote degausing poorten, waar het hele schip doorheen kon varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 00:40 #913283

Albert 45 schreef :
Buiten die kabel, die rond het hele schip binnenboord tegen de huid zat, waren er ook grote degausing poorten, waar het hele schip doorheen kon varen.

Waren?
In Kiel wordt net een nieuwe gebouwd.

navaltoday.com/2017/10/06/germ...ng-facility-by-2022/

German Navy to receive new degaussing facility by 2022

Works on a new facility in Kiel, Germany, which will help make warships invisible to magnetic mines should be completed by 2022, the German defense ministry has said.

While it is technically not possible to completely eliminate a ship’s magnetic field, degaussing cancels the ship’s magnetic distortion and helps avoid triggering magnetic mines.

The €54 million investment is to become the biggest and most modern facility of its kind in Northern Europe, according to the defense ministry.

In addition to German Navy ships, Royal Dutch Navy ships will be treated there as the Netherlands is also contributing funds for the project.

Once construction works are completed, the facility will be operated by the German technical center for ships and naval weapons, the ‘Wehrtechnische Dienststelle für Schiffe und Marinewaffen (WTD 71)’.

The facility will be able to treat ships up to 180 meters long and 25 meters wide.

This will be the third degaussing facility built in Kiel. The first one was built 1946 and used until 1980 when it was replaced by a new one.
Laatst bewerkt: 31 jan 2018 00:41 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 07:35 #913291

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
HPV schreef :
En ze waren van hout en tegenwoordig polyester tegen magnetische mijnen die nogal hardnekkig afgingen bij grote hoeveelheden ijzer of staal.

Wat dacht je van aluminium?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 07:46 #913293

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Ik ken ze niet van aluminium, maar misschien zijn die er wel.
Waarom niet...

Die Degaussing kabels heb ik op een aantal tankers begin tachtiger jaren wel gezien. Als ik het goed heb waren dat drie kabels die veel -relatief- dunne draden bevatten waar een stroom doorheen werd gevoerd waardoor een magnetisch veld werd opgewekt dat het eigen magnetisch veld neutraliseerde.
Lijkt me best wel een lastig dingetje om dat precies te bepalen...

Degaussing poorten kende ik nog niet, moeten forse jongens zijn. Houdt in dat een boot gedemagnetiseerd blijft na doorvaart van een poort?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 07:50 #913294

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Tot begin 70'er jaren lag er in de Rotterdamse Waalhaven zo'n degaussing poort, vooral voor de kleinere schepen (loodsen, slepers etc.) waar geen degaussing aangebracht werd ofwel dit niet rendabel was.
Laatst bewerkt: 31 jan 2018 07:52 door ManneeB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 07:50 #913295

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
In de haven van Rotterdam was/ is er zo een. Bij rondvaarten met de SPIDO werd je daar altijd op gewezen. Er kon een zeeschip doorheen. Ik weet niet of die installatie er nog steeds is, maar misschien staat hij op de waterkaart Grote Rivieren West.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 07:52 #913296

HPV schreef :
Ik ken ze niet van aluminium, maar misschien zijn die er wel.
Waarom niet...
Die bestaan alleen als experimentele vaartuigen voor zover ik weet. Ze zijn vrijwel allemaal van polyester heden ten dagen. De hoofdreden is niet het magnetisme, maar het feit dat het veel makkelijker is om een polyester romp flexibel genoeg te maken om de energie van explosies beter te absorberen.
Met de introductie van de scheldehuid zijn er overigens ook weer een heel aantal stalen mijnenvegers gebouwd, die kunnen nog meer energie absorberen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 jan 2018 07:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 08:26 #913303

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
scheldehuid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 08:42 #913306

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 31 jan 2018 08:43 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 09:35 #913323

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Erikdejong schreef :
HPV schreef :
Ik ken ze niet van aluminium, maar misschien zijn die er wel.
Waarom niet...
Die bestaan alleen als experimentele vaartuigen voor zover ik weet. Ze zijn vrijwel allemaal van polyester heden ten dagen. De hoofdreden is niet het magnetisme, maar het feit dat het veel makkelijker is om een polyester romp flexibel genoeg te maken om de energie van explosies beter te absorberen.
Met de introductie van de scheldehuid zijn er overigens ook weer een heel aantal stalen mijnenvegers gebouwd, die kunnen nog meer energie absorberen.

Duitse marine heeft een serie aluminium mijnenvegers/jagers gebouwd in de jaren 90. Deze zijn voor zover ik weet nog in dienst.
Mijnen vegers werken met een veegtuig zoals enkele posts terug in een tekening te zien was. Mijnen jagers werken met sonar en sporen zo de op de grond liggende mijnen op. De op de grond liggende mijnen zijn magnetisch / acoustisch of de combinatie hiervan eventueel ook nog afgesteld om pas na de zoveelste activatie te ontploffen.
Mijnenvegen raakt in onbruik omdat er nog maar weinig contactmijnen ( drijvende mijnen ) gebuikt worden. Alhoewel in de Golfoorlogen deze wel nog massaal (en slecht ingesteld ) gebruikt waren.
Bovendien zijn in de Golfoorlog de plannen van de mijnenvelden in onze hander geraakt waardoor het opruimen een stuk makkelijker was.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan dit zijn 31 jan 2018 09:41 #913324

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
bape schreef :
Beste zeilers,

Dit lijkt me een object dat in het water heeft gelegen. Iemand een idee wat het kan zijn?


Neem even contact op met de vrijwilligers van de Bernisse.
Misschien hebben zij interesse in deze drijvers. ( want dat zijn het, dienen om het veegtuig drijvend op de juiste hoogte te houden, zodat de veegklauwen de ankerketting van de contactmijnen dan doorsnijden. Na het doorsnijden (knippen) van de ankerkabel komt de mijn aan de oppervlakte en kan daar dan ofwel lekgeschoten ofwel tot ontploffing gebracht worden door erop te schieten. )

Misschien hebben de mensen van de Bernisse nog nood aan een drijvers.
AMS Bernisse
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl