rooiedirk schreef :
Je kan twee manieren verzinnen. Een als brandstof voor een min of meer normale verbrandingsmotor, maar dat zou dan ook een rendement hebben van zo'n ordinaire verbrandingsmotor. Niet handig dus.
Of je gebruikt een brandstofcel om waterstof (en zuurstof uit de lucht) direkt om te zetten in elektriciteit. En dan een E-motor als aandrijving.
Voor veel mensen is het begrip brandstof-cel nog wat vreemd, maar bijna iedereen heeft bij natuurkunde wel het proefje gedaan waarin je water door een elektrische stroom kon scheiden in waterstof en zuurstof. Een brandstof-cel is precies dat, maar dan omgekeerd.
Over rendement:
Ik zoek even wat getallen bij elkaar:
waterstofgenerator ~50%
nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie
brandstofcel ~50%,
nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcel
Accu ~80%,
nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
E-motor ~95%,
www.rotor.nl/industrie-motoren/cnt/page/1029
Nog even los van de productie van waterstof, is het drijflijn rendement ongeveer 38%. Erg dicht in de buurt van onze diesels.
De energie dichtheid van waterstof opslag is lager dan diesel, en vergeet niet dat de tanks loeizwaar zijn, want onder hoge druk.
Diesel 36 MJ/l
Waterstof 8.5 MJ/l
Vloeibare waterstof is dus ongeveer 4 keer zo groot. Daarbij komt dat waterstof vloeibaar is bij -200gr C èn 200 bar druk. De tanks moeten dus sterk zijn, goed geisoleerd, en dan nog lekt er continue iets weg.
Een keer per seizoen je tanks vullen en de rest van de tijd geen verlies hebben, is er dus niet bij.
Voor we dit in bootjes gaan toepassen is er al veel water door de Rijn!