Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waterstofmotor voor boten

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 04:48 #1046742

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik niet veel op heb met het in mijn ogen ongenuanceerde millieugedram.
Maar ik ben wel altijd nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen. :)
Als dat dan ook nog eens goed is voor het millieu dan is dat een een mooie bijkomstigheid maar het is slechts één aspect.

Zo viel mij het artikel op van de NOS waarin melding wordt gemaakt van waterstof als brandstof voor boten. Dus dan wil ik graag weten hoe dat dan werkt en hoever de techniek is voor toepassing in boten.

Dus als TS het verzoek het millieuaspect even vergeten maar puur de focus op de techniek en de toepassing op onze boten.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 mei 2019 04:53 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 05:35 #1046743

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6426
Je kan twee manieren verzinnen. Een als brandstof voor een min of meer normale verbrandingsmotor, maar dat zou dan ook een rendement hebben van zo'n ordinaire verbrandingsmotor. Niet handig dus.
Of je gebruikt een brandstofcel om waterstof (en zuurstof uit de lucht) direkt om te zetten in elektriciteit. En dan een E-motor als aandrijving.
Voor veel mensen is het begrip brandstof-cel nog wat vreemd, maar bijna iedereen heeft bij natuurkunde wel het proefje gedaan waarin je water door een elektrische stroom kon scheiden in waterstof en zuurstof. Een brandstof-cel is precies dat, maar dan omgekeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 05:56 #1046745

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 144
Met waterstof kun je meer electriciteit meenemen per m3 . Dus overal waar je met elektrische aandrijving tegen het probleem aanloopt dat je niet genoeg accucapaciteit kunt meenemen, komt waterstofgenerator in beeld. De in het NOS artikel genoemde toepassingen zijn alle lange afstands vervoermiddelen. Een waterstof generator zit in het systeem als een acculader of range extender in PHEV's. Hij kan lang en stabiel veel stroom leveren maar is minder goed in dynamisch bereik (wisselingen) dan een accu. Dus de accucapaciteit moet voldoende zijn om het gevraagde dynamisch bereik te leveren, de waterstofgenerator kan dan daarna de accu weer laden en voor de constante voorstuwing zorgen.

Sjefke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 06:13 #1046749

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Je moet dus, net zoals bij diesel, waterstof tanken?
Ik zag dat er waterstoftankstations zijn maar Sjefke noemt ook een waterstofgenerator.
Daar leidt ik dan weer uit af dat je het ook aan boord kan fabriceren.
Klopt dat?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 06:27 #1046752

Vinni schreef :
Je moet dus, net zoals bij diesel, waterstof tanken?
Ik zag dat er waterstoftankstations zijn maar Sjefke noemt ook een waterstofgenerator.
Daar leidt ik dan weer uit af dat je het ook aan boord kan fabriceren.
Klopt dat?

Vinni
Ik begrijp nu waarom je niet veel op hebt met het milieugedram. Je begrijpt er geen sikkepit van. Dat is het probleem met die ecorealisten en andere ontkenners, ze willen meepraten over iets wat hun petje te boven gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 06:41 #1046757

Tulipe schreef :
Vinni schreef :
Je moet dus, net zoals bij diesel, waterstof tanken?
Ik zag dat er waterstoftankstations zijn maar Sjefke noemt ook een waterstofgenerator.
Daar leidt ik dan weer uit af dat je het ook aan boord kan fabriceren.
Klopt dat?

Vinni
Ik begrijp nu waarom je niet veel op hebt met het milieugedram. Je begrijpt er geen sikkepit van. Dat is het probleem met die ecorealisten en andere ontkenners, ze willen meepraten over iets wat hun petje te boven gaat.

Dus als TS het verzoek het millieuaspect even vergeten maar puur de focus op de techniek en de toepassing op onze boten.

Tulipe is af.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 06:45 #1046759

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Probleem lijkt me de opslag van waterstof.
Dat neemt veel plaats in. Ook de reden dat waterstof nog niet goed kan in personenwagens.
Als je continu wil varen op waterstof wordt dit probleem nog groter.
Ik vrees dat het nog even gaat duren voor we met brandstofcellen onze zeilboot kunnen verplaatsen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 06:45 #1046760

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27053
Nu nog betaalbare waterstofgenerator en brandstofcel van voldoende vermogen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 06:52 #1046763

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26240
It Paradyske schreef :
Dus als TS het verzoek het millieuaspect even vergeten maar puur de focus op de techniek en de toepassing op onze boten.

Tulipe is af.

Mja. Maar Vinni vindt het wel nodig om dit draadje te beginnen met de melding dat ie niet veel opheeft met ongenuanceerd millieugedram en laat dan vervolgens weer blijken dat ie er de ballen van begrijpt.

Nu is dat laatste niet erg; genoeg mensen hier die het graag nog een keer uitleggen. Maar begin dan niet met de toon te zetten met die opmerking over milieugedram.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:01 #1046769

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
en weer terug on topic....
Dus stel, diesel er uit (of voor nieuwe boten er niet in) en dan een electromotor met een accupakket voor zeg 2-3 uur varen (haven uit, brug, sluis, tegenwind in de vaart) en een brandstofcel. Wat zou je dan nodig hebben voor een 32 ft bootje? En past dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:10 #1046773

Ik ga me daar niet meer druk over maken.
Hoe lang zal ik nog (kunnen) varen, gezien mijn leeftijd??? Bijna 70jr. Gatv%*&&#.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:24 #1046777

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Hoe lang zal ik nog (kunnen) varen, gezien mijn leeftijd??? Bijna 70jr. Gatv%*&&#.
Je ziet er nog uit als een jonge god ....gaaaan met die banaan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:27 #1046778

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Mja. Maar Vinni vindt het wel nodig om dit draadje te beginnen met de melding dat ie niet veel opheeft met ongenuanceerd millieugedram en laat dan vervolgens weer blijken dat ie er de ballen van begrijpt.

Nu is dat laatste niet erg; genoeg mensen hier die het graag nog een keer uitleggen. Maar begin dan niet met de toon te zetten met die opmerking over milieugedram.
Beter kun je zoiets niet uitleggen. Maar weer ontopic

Eenvoudige google en het eerste resultaat om op smaak te komen:
www.nrc.nl/nieuws/2019/01/13/v...r-blijft-ie-a3628967
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:35 #1046779

Als het er nu voor auto's nog niet is (terwijl waterstof het oudste element in het hele universum is!) zal het er niet snel komen voor bootjes. Ik zie het al voor me, waterstofopslag in tanks langs de waterkant, gekoeld tot -252 graden.
En dan in de boot, grote accu's met een diesel erbij om de tank te blijven koelen.
Volgens mij is TS zelfs al panisch van gas om op te koken, ik zie hem niet snel op waterstofgas varen ;-)

Wel jammer voor het milieu...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 mei 2019 07:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:42 #1046781

Corst schreef :
en weer terug on topic....
Dus stel, diesel er uit (of voor nieuwe boten er niet in) en dan een electromotor met een accupakket voor zeg 2-3 uur varen (haven uit, brug, sluis, tegenwind in de vaart) en een brandstofcel. Wat zou je dan nodig hebben voor een 32 ft bootje? En past dat?
Bijna compleet, dus nog een beetje waterstof. Hoeveelheid dus afhankelijk van hoever je wilt varen.
Volgens mij zijn er twee varianten, onder druk of zwaar gekoeld en daardoor vloeibaar.
Laatst bewerkt: 17 mei 2019 07:43 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:43 #1046782

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Hier een heel leuk stukje over "rijden" op waterstof. Voorlopig nog best een duur alternatief.

www.bright.nl/tests/artikel/46...-milieu-hyundai-nexo
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:44 #1046783

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7805
rooiedirk schreef :
Je kan twee manieren verzinnen. Een als brandstof voor een min of meer normale verbrandingsmotor, maar dat zou dan ook een rendement hebben van zo'n ordinaire verbrandingsmotor. Niet handig dus.
Of je gebruikt een brandstofcel om waterstof (en zuurstof uit de lucht) direkt om te zetten in elektriciteit. En dan een E-motor als aandrijving.
Voor veel mensen is het begrip brandstof-cel nog wat vreemd, maar bijna iedereen heeft bij natuurkunde wel het proefje gedaan waarin je water door een elektrische stroom kon scheiden in waterstof en zuurstof. Een brandstof-cel is precies dat, maar dan omgekeerd.

Over rendement:

Ik zoek even wat getallen bij elkaar:

waterstofgenerator ~50% nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie
brandstofcel ~50%, nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcel
Accu ~80%, nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
E-motor ~95%, www.rotor.nl/industrie-motoren/cnt/page/1029

Nog even los van de productie van waterstof, is het drijflijn rendement ongeveer 38%. Erg dicht in de buurt van onze diesels.

De energie dichtheid van waterstof opslag is lager dan diesel, en vergeet niet dat de tanks loeizwaar zijn, want onder hoge druk.

Diesel 36 MJ/l
Waterstof 8.5 MJ/l

Vloeibare waterstof is dus ongeveer 4 keer zo groot. Daarbij komt dat waterstof vloeibaar is bij -200gr C èn 200 bar druk. De tanks moeten dus sterk zijn, goed geisoleerd, en dan nog lekt er continue iets weg.

Een keer per seizoen je tanks vullen en de rest van de tijd geen verlies hebben, is er dus niet bij.

Voor we dit in bootjes gaan toepassen is er al veel water door de Rijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:50 #1046785

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Het màg, onder voorwaarde dat je de waterstof laat maken door windmolens of zonnepanelen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:51 #1046788

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Baasklusje schreef :
Als het er nu voor auto's nog niet is (terwijl waterstof het oudste element in het hele universum is!) zal het er niet snel komen voor bootjes. Ik zie het al voor me, waterstofopslag in tanks langs de waterkant, gekoeld tot -252 graden.
En dan in de boot, grote accu's met een diesel erbij om de tank te blijven koelen.
Volgens mij is TS zelfs al panisch van gas om op te koken, ik zie hem niet snel op waterstofgas varen ;-)

Wel jammer voor het milieu...

Begrijp ik even niet.....
Er rijden nu toch auto's op waterstof?.......Dan is het er toch?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 07:57 #1046789

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
En inderdaad ben ik nogal huiverig voor explosieve brandstoffen aan boord.
Maar goed ik begrijp er inderdaad geen sikkepit van.....en darrom dus dit topic.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 08:00 #1046792

Hier in Groningen trijden al bussen op waterstof met brandstofcellen. En die tanken echt geen vloeibaar waterstof maar onder hele hoge druk ( 500 bar) .
www.nrc.nl/nieuws/2018/10/24/n...aterstofbus-a2752503
www.contrall.nl/project/waters...nstallatie-delfzijl/
En er rijden ook al een aantal auto's rond op waterstof in groningen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 08:00 #1046793

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Joop66 schreef :
rooiedirk schreef :
Je kan twee manieren verzinnen. Een als brandstof voor een min of meer normale verbrandingsmotor, maar dat zou dan ook een rendement hebben van zo'n ordinaire verbrandingsmotor. Niet handig dus.
Of je gebruikt een brandstofcel om waterstof (en zuurstof uit de lucht) direkt om te zetten in elektriciteit. En dan een E-motor als aandrijving.
Voor veel mensen is het begrip brandstof-cel nog wat vreemd, maar bijna iedereen heeft bij natuurkunde wel het proefje gedaan waarin je water door een elektrische stroom kon scheiden in waterstof en zuurstof. Een brandstof-cel is precies dat, maar dan omgekeerd.

Over rendement:

Ik zoek even wat getallen bij elkaar:

waterstofgenerator ~50% nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie
brandstofcel ~50%, nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcel
Accu ~80%, nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
E-motor ~95%, www.rotor.nl/industrie-motoren/cnt/page/1029

Nog even los van de productie van waterstof, is het drijflijn rendement ongeveer 38%. Erg dicht in de buurt van onze diesels.

De energie dichtheid van waterstof opslag is lager dan diesel, en vergeet niet dat de tanks loeizwaar zijn, want onder hoge druk.

Diesel 36 MJ/l
Waterstof 8.5 MJ/l

Vloeibare waterstof is dus ongeveer 4 keer zo groot. Daarbij komt dat waterstof vloeibaar is bij -200gr C èn 200 bar druk. De tanks moeten dus sterk zijn, goed geisoleerd, en dan nog lekt er continue iets weg.

Een keer per seizoen je tanks vullen en de rest van de tijd geen verlies hebben, is er dus niet bij.

Voor we dit in bootjes gaan toepassen is er al veel water door de Rijn!

Ja....steeds meer krijg ik het gevoel dat het NOS-artikel nog een erg hoog futuristisch gehalte heeft. Voor toepassing in boten, welk formaat dan ook, te onpraktisch en te duur. Geen tanker gaat er nu mee varen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 mei 2019 08:01 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 08:09 #1046795

Nogmaals, voor een "waterstoftransitie" is geen enkele innovatie nodig. Alles is er. Opslag onder atmosferische druk en temperatuur kan ook. Al decennia.

Waterstof is -anders dan de naam "waterstofbom" doet vermoeden- niets nucleairs. Het is een ordinaire, millieuvervuilende brandstof, met één "voordeel"; er zit geen koolstofatoom in, en bij verbranding komt er dus geen CO2 vrij.

Het verbranden van waterstof is ordegroottes simpeler dan het verbranden van gas of diesel. Mensen met verstand van zaken proesten het dus uit als er weer een gereformeerde kop naast een "waterstofinnovatie" staat als een cv op waterstof of een verbrandingsmotor op waterstof.

Stop je waterstof in een verbrandingsproces, dan krijg je daar,net als alle andere brandstoffen, keurige hoeveelheden NOx van. Maar dat gedeelte van het verhaal vertellen we lekker niemand.

Bij brandstofcellen is er geen NOx.

De hele discussie is natuurlijk een stunt, want we praten over energiedragers. Die stoten zelf geen netto co2 uit. Dat is de energiebron als deze fossiel is.

Een veel toepasbaarder alternatief is gewoon methaan (Gas) genereren uit duurzame stroom en CO2 uit de lucht. Toegegeven dat je daar de overlast van lokale uitstoot niet mee beperkt, maar netto is waterstof qua co2 uitstoot geen snars beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 08:12 #1046797

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Nuttige reactie!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstofmotor voor boten 17 mei 2019 08:19 #1046798

boarderbas schreef :
Toegegeven dat je daar de overlast van lokale uitstoot niet mee beperkt, maar netto is waterstof qua co2 uitstoot geen snars beter.

Pardon? Dat moet je eens uitlaggen.
Uiteraard moet je die waterstof maken m.b.v. stroom van bijv. zonenpanelen , windmolens of waterkracht ( om er een paar te noemen) en niet met kolen of aardgas.
Watrerstof is gewoon een prima mogelijkheid om electriciteit efficient op te slaan , veel efficienter dan accu's bijv.
En die opslag is juist het grote probleem wat er speelt bij de milieuvriendelijke stroomopwekking omdat die nu eenmaal niet altijd beschikbaar zijn.
Overigens wordt er ook gewerkt aan ammonial(gas) als opslagmedium. vorodeel daarvan is dat het geen hge drukken vereist om vloeibaar op te worden geslagen . Ongeveer onder dezelfde omstandigheden als LPG.
En de stikstof die erin zit recycelt over de atmosfeer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl