Goed,
Na het grote avontuur op de Med
link staat de boot weer op de trailer in de tuin.
Na een grondige inspectie lijkt het me dat het profiel waar de hefkiel in op- en neer gaat flink op zijn donder heeft gekregen. Van de 40 cm scheur aan de binnenkant is aan de buitenkant gelukkig niks te zien. Wat de reparatie wel weer moeilijker maakt want zoals het er nu uit ziet moet de kiel er onderuit om ruimte te hebben om glasmat aan te kunnen brengen.
Ik denk dat ik de reparatie aan het einde van de zomer pas doe. Het canyoning seizoen komt er nu snel aan (en tijd om te zeilen heb ik dan toch niet meer). En ik heb mijn portie gezeik ook wel even gehad op het water vind ik. De laatste twee weken van Cannes naar Toulon gezeild, beetje bij de eilanden van Porquerolles rondgezworven. Mistral, rukwinden tot 8 uit het westen, twee dagen later rukwinden tot 8 uit het oosten... Pffff de Med, laat maar even!
Enfin, om op de boot terug te komen. Ik weet niet zo goed wat ik van deze schade moet denken. Etap is (was) een goede boten bouwer. Ik ken iedere vierkante cm van mijn scheepje dus die scheuren zaten er echt niet voordat ik op pad ging. Ik kom in een heftige (voor een 22 voeter dan) storm en de boel scheurt kapot....
Is dit dan:
A: pech hebben?
B: boot is 30 jaar oud, dan wordt polyester brosser?
C: boot was hier niet tegen bestand? Dat vind ik raar. Het is een categorie B, moet tegen véél meer wind en golven kunnen.
(In de weken rondom Toulon ook wel vaker wind van 40km/h en meer mee gemaakt maar zonder die golven van tijdens de storm valt dat eigenlijk wel mee. Ik snap ook eigenlijk niet goed waarom ik de ene keer 40km/h wind heb en de golven hooguit anderhalve meter zijn en die van tijdens de oversteek vier à vijf meter hoog waren bij dezelfde constante wind).
D: Komt door een hefkiel constructie, dat is altijd slapper dan een vaste kiel?
E: Ik ben een waardeloze schipper?
Ik wil graag weten waarom dit me overkomt. Ook omdat ik eigenlijk weer terug de zee op wil. Maar goed, wel met opnieuw vertrouwen in de boot. Ik heb geen zin om bij een nieuwe oversteek iedere keer af te vragen "houd die het, of houd die het niet...."
Ik kan er nu om lachen maar dat was eerder wel anders.....
Goed, schade aan de binnenkant, die scheur zit ook links van de kielkast. Voor bij de kast zit gelukkig een veel kleinere scheur.
De schade van onder. Het komt over als een soort van delamineren:Ik bedoel niet de verf die er rondom van afgesprongen is.