WADnWIND schreef :
Ik heb overigens met verbazing staan te kijken naar de uitgekiende werking van zo'n haak.
Wij ook. Er zijn veel varianten van deze ‘rijghaak’, voordeel van de Hook & Moor is dat hij steviger is dan de (meeste) andere uitvoeringen. Die zijn (uit de verhalen) vaak geen lang leven beschoren of werken niet echt. Daar danken dit soort 'rijghaken' ook hun slechte naam aan.
Nadeel van de Hook & Moor is dat hij niet om dikkere buizen en ringen past zoals je die soms voor de grotere zeevaart aantreft. En voor de liggende ringen in de sluizen van het Kielerkanaal gebruiken wij ze ook niet, daar is een trapfender om fysiek van boord te kunnen inderdaad handiger.
Maar om je lijn door een beugel of ring te halen in een rots in een mooi baaitje in Zweden of vast te maken aan een mooring bij de Kanaaleilanden is het zonder meer een aanwinst. Voor sluizen en aanlegplaatsen met (slanke) stangen is het ook een uitkomst. De lijn werpen gaat dan meestal niet en met een gewone bootshaak is het een enorm gepruts met wisselend succes.
Sommige schippers gebruiken een haak die permanent aan hun landvast vast zit. Zoiets als dit:
Persoonlijk gebruik ik (zeker voor overnachtingen) liever een verbinding die gegarandeerd niet los gaat, die bij ronddobberen geen schade aan de romp kan veroorzaken en die
ook onder spanning weer snel te ontkoppelen is. Er gaat dan weinig boven alleen een lijn door het oog (of om de stang) en weer terug aan boord.