Grappig dat men hier zo valt over breeksterktes van kettingen. Ik heb nog nooit een productieboot gezien waar het boegbeslag sterk genoeg is om de breekkracht van en ankerketting te doorstaan zonder de hele boeg aan gort te trekken
8mm heeft een breeksterkte van 5 ton uitgaande van de laagste kwaliteit ketting.
AndreAzuree schreef :
er is één multitest (ik weet ff niet meer welke video), waar de Rocna er wel goed uitkwam. Ik ben zeer tevreden over mijn Rocna, veel minder gelazer dan mijn oude Bruce. Al moet ik zeggen dat ik hem alleen op zandgrond heb gebruikt.
Anker testen zijn volkomen onzin en zijn niet meer als een geur test.
Zelf heb ik redelijk tot veel ervaring met Rocna, Delta en Bruce in verschillende maten, gewichten en boottypen. En daar zijn interessante inzichten uitgekomen. Zo Kan een Rocna 30-35% lichter gekozen worden in vergelijking met een Bruce om een vergelijkbare houdkracht te krijgen. Zo heb ik ook gemerkt dat een Delta in zand meer houdkracht heeft als een Rocna van hetzelfde gewicht. Of dat een Bruce nog een heel acceptabele houdkracht heeft met een 1:2 scoop terwijl de Rocna met die scoop direct aan de haal gaat. Of dat een Bruce en een Delta van onder de 30 kilo gewicht veel minder goed ingraven als hun broertjes en zusjes van boven de 30 kilo. De Bruce houd van wat zwaardere ketting en is eigenlijk niet met een lijn te gebruiken, een Delta wil graag wat meer lengte op de lijn of de ketting hebben. Een Rocna graaft het beste in als je er een flinke ruk aan geeft. Een Delta doet het beter als je die langzaam maar steady aantrekt. Een Bruce draait het liefst onder een hoek de grond in (kurketrekker princiepe), de Bruce doet het beter in zware golfslag terwijl de Rocna het beter doet met een gierende boot (telkens draaiende windrichting).
Kortom, er zijn een boel randvoorwaarden wat een anker goed of slecht maakt en dit verschilt van boot tot boot, van maat tot maat en van bodem gesteldheid tot bodemgesteldheid. Dus wat goed is voor de ene boot is nagenoeg onrbuikbaar voor een andere boot. Om een ankertest enige waarde te geven moet je dus die randvoorwaarden, sterke punten en zwakke punten wel meenemen in de test anders gaat het echt nergens over.
Om randvoorwaarden en sterke en zqwakke punten te vinden moet je minimaal het volgende doen:
- Een test moet je een keer of 5 herhalen om de betrouwbaarheid van het resultaat te kunnen schatten. (5 tests)
- Op vlak water testen, met golfslag testen, met harde wind testen, met stroom testen en met een kentering testen (25 tests totaal).
- Sommige ankers zijn gevoelig voor scoop, dus testen met 1:2, 1:2.5, 1:3 en 1:5. (100 tests in totaal)
- Kleine ankers gedragen zich anders als grote ankers, dus test een 10kg, een 30kg en een 50kg (300 tetst in totaal).
- Sommige ankers kunnen heel goed zonder ketting gebruikt worden en anderen weer niet en sommige zijn gevoleig voor gewicht van de ketting. Dus testen met alles ketting zwaar, alles ketting licht, halve lengte ketting en hele lengte lijn. (1200 tests)
- Sommige ankers doen het beter in bepaalde bodems en andere ankers juist weer totaal niet. Dus testen in klei, grind, schelpen, modder, zand, dik zeewier, dun zeewier en rotsgrond. (10.800 tests)
- Sommige ankers reageren totaal anders op grote water diepte als in ondiepte. Dus testen bij 4m water diepte, 15m water diepte en 30m water diepte. (32.400 tests).
- Ankers moeten ingraven en er zijn diverse manieren om dat te doen en de optimale manier verschilt van anker tot anker en van bodem tot bodem, dus testen met een harde ruk, met langzaam drijven, met langzaam maar steady achteruit trekken, onder een hoek in graven. (129.600 tests).
- Een lichte boot met veel windvang gedraagd zich heel anders achter het anker als een zware boot met weinig windvang. Dus alle tests moeten ook nog eens met verschillende boten gedaan worden. Laten we dus zeggen dat je een kwartmiljoen tests nodig hebt om sterke en zwakke punten van een anker in kaart te kunnen brengen.
Een test varieert van 15 minuten tot een uur (houdkracht bij harde wind moet je over een tijdsbestek beoordelen, niet in 5 minuten, en kentering duurt ook even). Dus laten we zeggen gemiddeld 35minuten per test. 250.000x35 is 150.000 uur werk. En dat is slechts voor 1 anker model. Een beetje test wil je toch wel iets van 8 tot 10 verschillende ankers testen. Je hebt het dus zomaar over 1.4 miljoen uur aan testen. Als je non-stop 24/7/365 door zou werken dan ben je 64 jaar bezig om deze test te doen en dat is echt het minimale om tot een aardige conclusie te kunnen komen over de eigenschappen van een anker.
Het probleem wat ik met anker tests heb is dat ze gewoon random een paar ankers overboord gooien, meestal in de 10-15 kg range, daar een paar keer aan trekken op hetzelfde strandje en dan conclusies trekken aan de hand van een weekje werk. Dat slaat de plank volledig mis natuurlijk. Iemand met een boot van een meter of 7 alleen maar op het wad ankert heeft helemaal niets aan een test die gedaan is op een zandstrand in Bretagne in golfslag met een anker wat niet eens in de buurt komt van het benodigde gewicht voor die 7m boot. Echter worden dat soort kaders nooit uitgelegd in de betreffende tests. Vaak zijn de omstandigheden ook volkomen onrealistisch. Zo heb ik eens een anker test gezien waarbij men 10 verschillende ankers op het strand gelegd heeft om er vervolgens met een auto aan te trekken. Wie ben je dan voor de gek aan het houden?
De bovenstaande lijst is natuurlijk heel omvangrijk, en niet alle variabelen zijn van toepassing op bepaalde manieren of plekken van varen. Dus dat lijstje zou je bijvoorbeeld kunnen inkorten voor alleen het IJsselmeer. Dat zou er dan zo uitzien:
- Een test moet je een keer of 5 herhalen om de betrouwbaarheid van het resultaat te kunnen schatten. (5 tests)
- Op vlak water testen, met golfslag testen, met harde wind testen. (15 tests totaal).
- Sommige ankers zijn gevoelig voor scoop, dus testen met 1:3 en 1:5. (30 tests in totaal) Op het IJsselmeer heb je eigenlijk geen noodzaak voor korte scoop, dus 1:2 en 1:2.5 kunnen eruit.
- Kleine ankers gedragen zich anders als grote ankers, dus test een 10kg, een 30kg en een 50kg (90 tests in totaal).
- Sommige ankers kunnen heel goed zonder ketting gebruikt worden en anderen weer niet en sommige zijn gevoelig voor gewicht van de ketting. Dus testen met alles ketting zwaar, alles ketting licht, halve lengte ketting en hele lengte lijn. (360 tests)
- Sommige ankers doen het beter in bepaalde bodems en andere ankers juist weer totaal niet IJsselmeer is echter overal min of meer gelijk, enige variabele is zeewier of niet. Dus testen in klei/zandmix en ook in dun zeewier en rotsgrond. (720 tests)
- Sommige ankers reageren totaal anders op grote water diepte Dat is echter op het IJsselmeer niet van toespassing.
- Ankers moeten ingraven en er zijn diverse manieren om dat te doen en de optimale manier verschilt van anker tot anker en van bodem tot bodem, dus testen met een harde ruk, met langzaam drijven, met langzaam maar steady achteruit trekken, onder een hoek in graven. (2.880 tests).
- Een lichte boot met veel windvang gedraagd zich heel anders achter het anker als een zware boot met weinig windvang. Dus alle tests moeten ook nog eens met verschillende boten gedaan worden. Dus 5.700 tests in totaal voor het IJsselmeer. Hier hoef je niet te wachten op kentering en dergelijke, dus de test tijd is ook wat korter. Laten we het 20 minuten per test noemen. Het totaal is dan 1900 uur testen per anker type, daarmee kun je dan wat zinnigs zeggen over een anker geschikt voor het IJsselmeer.
Kortom, tests zoals in de bladen gepresnteerd worden zijn van weinig tot geen waarde omdat de grenzen van een anker niet zijn opgezocht, niet gekeken is naar behandeling die beter is voor dat specifieke anker en er is niet naar verschillende maten boten gekeken.
En dan blijft er over dat een anker heden ten dage dus gewoon een mode verschijnsel is, buurman heeft die ook, dus ik moet er ook een
Aanvuling: ik bendenk me ook net dat de helling van de bodem nogal veel uitmaakt. Een stijle bodem is (uit ervaring) een ramp met een Delta, maar goed te doen met een Bruce of een Rocna. Dus alle tests moeten ook nog eens gedaan worden op een vlakke bodem, glooiende bodem en stijle bodem. Die 64 jaar worden er dus opeens 180