Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 12 sept 2022 10:02 #1422564

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Vrijvaren, ik zou zeggen: achterlangs varen en vooral niet denken:”kan wel voorlangs”, en ruim van te voren dat melden en/of duidelijk je boord laten zien/richtingpijltje op AIS? (Request permission to pass at your stern, zeg ik dat dan goed?)

Vooral het op scheepsnaam kunnen aanroepen (AIS benefit) werkte op mijn armzalige overtochtje vv heel goed, net als het vragen van coordinatie aan autoriteiten, maar misschien praat ik, ook over de marifoon, wel te veel. At sea, you are at very low risk of overcommunicating, is een beetje mijn adagio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 12 sept 2022 10:35 #1422572

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Orange Sunset schreef :
JotM schreef :
Het enige dat een klasse B transponder aan kan geven is "type of ship", waar kennelijk meerdere mensen type 36 (sailing vessel) en niet type 37 (pleasure craft) instellen.
[...]

In een ouder artikel van Yachting Monthly wordt het volgende geadviseerd over de keuze voor je vessel type:
Class B leisure users are advised that they have two suitable options for type of vessel, ‘Yacht’ or ‘Pleasure Craft’. To assist in deciding which to use the following definitions should be used:
  • Use Yacht (36) for a vessel where the primary means of propulsion is by Sail.
  • Use ‘Pleasure Craft’ (37) for any other means of propulsion.

Dat lijkt mij ook de veiligste keuze.

Ik heb de vraag "Wat moet er bij een zeiljacht uitgerust met een klasse B AIS transponder worden ingesteld bij (SOLAS) "type of ship" : "sailing vessel" (36) of "pleasure craft"(37)?" uitgezet bij AT, ILenT en RWS. Zodra ik antwoorden krijg zal ik ze in dit draadje posten.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 12 sept 2022 10:58 #1422576

Drie mogelijkheden zelfs:
-sailing vessel
-yacht
-pleasure craft

In de praktijk zie ik “sailing vessel” het meest gebruikt voor zeiljachten. Dat is het meest duidelijk toch ook lijkt mij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 12 sept 2022 11:02 #1422578

Nachtvlinder schreef :
In de praktijk zie ik “sailing vessel” het meest gebruikt voor zeiljachten. Dat is het meest duidelijk toch ook lijkt mij?

Op zee (buitengaats) is er geen verschil in regels voor groot en klein sailing vessel.
In BPRgebied wel. Maar daar is pleasure weer geen wettelijk soort schip. Dus toch maar sailing.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 12 sept 2022 17:14 #1422623

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Nachtvlinder schreef :
Leerzame discussie. Ik ben wel beniewd hoe een groot schip met een zeilschip omgaat dat wel koers behoudt, maar het niet lukt om ook vaart te behouden, bv wanneer snelheid tussen 3 en 5 kn varieert.

Schepen die wijken passen in de praktijk hun koers opnieuw aan als je gemiddelde snelheid af- of toeneemt. Dat is onze ervaring. De meeste zeelieden weten dat constante vaart op een zeilschip relatief is.

Motor bij [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 17:24 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 12 sept 2022 17:26 #1422625

Calidris schreef :
Dáárom is voor klasse-A ook dubbel afgeschermde kabel voorgeschreven. Alle flx kabels zijn dat, net als H155.

Kabels zoals RG58, RG213, RG8 zijn in principe slecht geschikt vanwege id verschijnsel.
Ik heb overal RG213 kabel gebruikt, maar dat is volgens de specs toch echt double shielded.

Vraagje, met flx, bedoel je daar het merk 'Flex' mee? Of is flx iets anders?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 12 sept 2022 18:31 #1422646

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27132
Erikdejong schreef :
Calidris schreef :
Dáárom is voor klasse-A ook dubbel afgeschermde kabel voorgeschreven. Alle flx kabels zijn dat, net als H155.

Kabels zoals RG58, RG213, RG8 zijn in principe slecht geschikt vanwege id verschijnsel.
Ik heb overal RG213 kabel gebruikt, maar dat is volgens de specs toch echt double shielded.

Vraagje, met flx, bedoel je daar het merk 'Flex' mee? Of is flx iets anders?

RG213 is niet dubbel afgeschermd. Ik denk dat je in de war bent met RG214, wat wel dubbel vlechtwerk heeft (maar nog steeds niet 100% dicht)

flx - flex kabels

Ultraflex
ecoflex
thremoflex
H2010

"RG213 Coax Cable Single Shielded"
www.pasternack.com/images/ProductPDF/RG213-U.pdf

"RG214 Coax Cable Double Shielded"
www.pasternack.com/images/ProductPDF/RG214-U.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 18:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 06:53 #1422767

JotM schreef :
[…]

Ik heb de vraag "Wat moet er bij een zeiljacht uitgerust met een klasse B AIS transponder worden ingesteld bij (SOLAS) "type of ship" : "sailing vessel" (36) of "pleasure craft"(37)?" uitgezet bij AT, ILenT en RWS. Zodra ik antwoorden krijg zal ik ze in dit draadje posten.

Goed idee, ik ben benieuwd naar het antwoord, beredenatie en of ze het met elkaar eens zijn :)

Mocht het antwoord “pleasure craft” zijn dan ben ik benieuwd wanneer je dan “sailing vessel” zou moeten kiezen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 06:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 08:09 #1422781

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Thijs1971 schreef :
Vrijvaren, ik zou zeggen: achterlangs varen en vooral niet denken:”kan wel voorlangs”, en ruim van te voren dat melden en/of duidelijk je boord laten zien/richtingpijltje op AIS? (Request permission to pass at your stern, zeg ik dat dan goed?)

Vooral het op scheepsnaam kunnen aanroepen (AIS benefit) werkte op mijn armzalige overtochtje vv heel goed, net als het vragen van coordinatie aan autoriteiten, maar misschien praat ik, ook over de marifoon, wel te veel. At sea, you are at very low risk of overcommunicating, is een beetje mijn adagio.

Bij het oversteken van een druk scheidingsstelsel (zoals bij Dover) ontkom je er niet aan om uiteindelijk voor een schip langs te gaan, daarvoor zitten ze vaak te dicht op elkaar. Wij houden in de praktijk vaak 1 mijl aan als minimale afstand. AIS maakt deze minimale afstand (CPA) heel inzichtelijk, je hoeft geen plannen meer te maken op basis van ruwe schattingen (gebaseerd op visuele peilingen).

Aanroepen van schepen doen we alleen als er (voor ons) toch nog onduidelijkheid is of (voor de ander) kan ontstaan. Bijvoorbeeld door een voorgenomen koerswijziging van ons of onverwacht gedrag van de ander. Hier speelt de eerder in dit draadje gestelde vraag 'hoe vroeg' schepen op elkaar reageren en communicatie zinvol is (en m.i. dus niet hoe nuttig het is om lang van tevoren zichtbaar te zijn op de AIS). Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden en hangt erg van de plaatselijke omstandigheden af.

Achterlangs varen doen we vanaf zo'n 100m.

De COLREGs brengen voorspelbaarheid in het gedrag van schepen op zee. Als je je zelf er ook aan houdt wordt je ook voorspelbaar(der) voor hen en is VHF verkeer alleen zinvol bij de onduidelijke situaties die dan nog overblijven. Dat brengt een boel rust in de tent. :)

Bij onzekerheid overigens altijd communiceren, ook als dat in de ogen van anderen niet nodig is. 'Marifoon angst' (waar jij zo te lezen niet aan lijdt) kan ook heel onwenselijke situaties opleveren...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 08:19 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 08:19 #1422786

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Hans V schreef :
Thijs1971 schreef :
Vrijvaren, ik zou zeggen: achterlangs varen en vooral niet denken:”kan wel voorlangs”, en ruim van te voren dat melden en/of duidelijk je boord laten zien/richtingpijltje op AIS? (Request permission to pass at your stern, zeg ik dat dan goed?)

Vooral het op scheepsnaam kunnen aanroepen (AIS benefit) werkte op mijn armzalige overtochtje vv heel goed, net als het vragen van coordinatie aan autoriteiten, maar misschien praat ik, ook over de marifoon, wel te veel. At sea, you are at very low risk of overcommunicating, is een beetje mijn adagio.

Bij het oversteken van een druk scheidingsstelsel (zoals bij Dover) ontkom je er niet aan om uiteindelijk voor een schip langs te gaan, daarvoor zitten ze vaak te dicht op elkaar. Wij houden in de praktijk vaak 1 mijl aan als minimale afstand. AIS maakt deze minimale afstand (CPA) heel inzichtelijk, je hoeft geen plannen meer te maken op basis van ruwe schattingen (gebaseerd op visuele peilingen).
Ja, dan is achterlangs voor het volgende, die snap ik! Maar ik probeer dan meer op de achterkant van een volgend schip te mikken, en dus dan maar een stukje tegen de stroom in op het fietspad, zeg maar, dan dat ik dus denk: ah, dat lukt nog wel. Geen spijt van gehad!
Aanroepen van schepen doen we alleen als er (voor ons) toch nog onduidelijkheid is of (voor de ander) kan ontstaan. Bijvoorbeeld door een voorgenomen koerswijziging van ons of onverwacht gedrag van de ander. Hier speelt de eerder in dit draadje gestelde vraag 'hoe vroeg' schepen op elkaar reageren en communicatie zinvol is (en m.i. dus niet hoe nuttig het is om lang van tevoren zichtbaar te zijn op de AIS). Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden en hangt erg van de plaatselijke omstandigheden af.

Achterlangs varen doen we vanaf zo'n 100m.

De COLREGs brengen voorspelbaarheid in het gedrag van schepen op zee. Als je je zelf er ook aan houdt wordt je ook voorspelbaar(der) voor hen en is VHF verkeer alleen zinvol bij de onduidelijke situaties die dan nog overblijven. Dat brengt een boel rust in de tent. :)

Nou ja, wat ik dan "boord laten zien" noem valt denk ik ook onder voorspelbaar vaargedrag?

Duidelijk een les van iemand met meer ervaring dan ik! Ja, ik realiseer me dat ik waarschijnlijk soms wat overcommuniceer via de marifoon, mijn (beperkte) ervaring/indruk is dat dat eerder gewaardeerd wordt dan als overlast gezien. In vergelijking met sommige ellenlange verhalen over receptjes uitwisselen in het Farsi over de betere havenkroeg in het Oost-Europees die 's-nachts midden op de Noordzee ons ten deel vielen, vallen mijn korte aandachtsseintjes nauwelijks op volgens mij.

Het mooiste is natuurlijk als je precies genoeg dus niet te veel communiceert en de kanalen vrij houdt voor wie ze meer nodig heeft. Maar ik zou toch adviseren bij twijfel over het afgestemdheid van de wederzijds passage intenties toch lekker aanroepen. Het breekt voor die mannen ook een beetje de wacht?

Het is ook een beetje calimero: "Hallo, very big ship, heeft u in de gaten dat u op een paar mijl afstand van een wat angstig dobberend/stampend jachtje vaart?" (en dan op zijn marifoons, gewoon even aanroepen 'request permission to pass astern'), zoiets. Op laag standje. Kan zelden kwaad volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 08:23 #1422787

Zagen ze je ook tijdens de ssr? Gewoon goede splitter kopen ;)
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 08:29 #1422788

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Thijs1971 schreef :
Het mooiste is natuurlijk als je precies genoeg dus niet te veel communiceert en de kanalen vrij houdt voor wie ze meer nodig heeft. Maar ik zou toch adviseren bij twijfel over het afgestemdheid van de wederzijds passage intenties toch lekker aanroepen. Het breekt voor die mannen ook een beetje de wacht?

Het is ook een beetje calimero: "Hallo, very big ship, heeft u in de gaten dat u op een paar mijl afstand van een wat angstig dobberend/stampend jachtje vaart?" (en dan op zijn marifoons, gewoon even aanroepen 'request permission to pass astern'), zoiets. Op laag standje. Kan zelden kwaad volgens mij.

Mijn laatste alinea (toevoeging) heeft jouw reactie gekruist. Inderdaad, bij twijfel gewoon oproepen.

Permissie om achter iemand langs te passeren is nergens (in de afgesproken regels) nodig, dus ik zou je intenties gewoon bekend maken. Als je twijfelt of die bij de ander duidelijk zijn. Als je domweg niet op veilige afstand voorlangs had gekùnd, of als je - zoals je aangeeft - duidelijk koers hebt gewijzigd om achterlangs te gaan zal je voornemen denk ik vaak al wel duidelijk zijn op de brug. Maar voor je eigen gemoedsrust kan communiceren geen kwaad.

Maar dat is een detail.

Zichtbaar [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 08:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 08:56 #1422793

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
Vrijdagavond, Stortemelk. Ik had mijlenver ontvangst en prima SWR vanaf mijn mast-top, maar deze drie vissers waren niet zichtbaar geweest totdat ik gijpte, en ze hingen ook direct aan de lijn. Met mijn intentie om koers en snelheid te behouden hadden ze weinig op. Mijn geheel vrijwillige voorstel om mijn koers te verleggen naar bakboord werd met veel dank aanvaard en gaf me toen ook best wel een warm gevoel. Ik denk dat ze hun transponder uit hadden gezet bij het kruisen van de TSS, en ik had ze toch graag gezien voordat ik gijpte. Over de COLREGs aan de ene kant en de praktijk aan de andere.

geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 09:00 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 09:27 #1422803

UKxxx?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 09:31 #1422805

ironman schreef :
Vrijdagavond, Stortemelk. Ik had mijlenver ontvangst en prima SWR vanaf mijn mast-top, maar deze drie vissers waren niet zichtbaar geweest totdat ik gijpte, en ze hingen ook direct aan de lijn. Met mijn intentie om koers en snelheid te behouden hadden ze weinig op. Mijn geheel vrijwillige voorstel om mijn koers te verleggen naar bakboord werd met veel dank aanvaard en gaf me toen ook best wel een warm gevoel. Ik denk dat ze hun transponder uit hadden gezet bij het kruisen van de TSS, en ik had ze toch graag gezien voordat ik gijpte. Over de COLREGs aan de ene kant en de praktijk aan de andere.


Als ze aan het vissen waren en dus beperkt wendbaar dan hadden ze volgens de COLREGs voorrang en snap ik wel dat ze niet gecharmeerd waren van je initiële intentie. Dus dan is het inderdaad erg netjes dat je je koers verlegd. Geen verschil tussen COLREGs en praktijk. Waren ze niet aan het vissen dan had jij gewoon voorrang zowel COLREGs als in praktijk.

Omdat ze direct aan de haak hingen na het gijpen zullen ze wel aan het vissen zijn geweest.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 09:38 #1422807

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Zo te zien lijken ze op weg naar huis en niet 'Engaged in fishing'. In dat geval zou jij wijkplichtig zijn geweest en hun niet-akkoord gaan met jouw koers en vaart houden terecht.

Maar als ik je goed begrijp waren ze gewoon op weg naar binnen en namen zij contact met je op over de marifoon. Wat bedoel je in dit geval met 'hadden ze weinig op'?

De praktijk als jij gewoon koers en vaart had gehouden en zij niet aan het vissen waren was geweest dat de vissersschepen - volgens de COLREGs en anders wel om geen gedoe te hebben - hadden geweken. Misschien niet op wenselijke afstand, maar dat is gissen. Je was duidelijk bij hen in beeld maar ze lijken nu handig 'gebruik gemaakt' te hebben van jouw vrijwillige actie.

AIS uit [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 09:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 09:45 #1422810

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
Deze heren waren op hoge snelheid onderweg naar huis na een week op zee, en ik wenste ze een snelle thuiskomst toe. Misschien had ik wel niet goed genoeg opgelet - of hadden ze hun AIS-antenne in de hondenkooi :laugh:
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 10:00 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 10:07 #1422815

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
ironman schreef :
Deze heren waren op hoge snelheid onderweg naar huis na een week op zee, en ik wenste ze een snelle thuiskomst toe. Misschien had ik wel niet goed genoeg opgelet - of hadden ze hun AIS-antenne in de hondenkooi :laugh:

Maar ben nog wel benieuwd naar wat je bedoelt met 'hadden ze weinig op'. Je kunt altijd (van de standaard regels afwijkende) afspraken maken om elkaar te passeren, maar ik ben wel benieuwd naar hun reactie op jouw doodnormale intentie om koers en vaart te houden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 10:08 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 10:17 #1422818

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
ironman schreef :
Ik had mijlenver ontvangst en prima SWR vanaf mijn mast-top, maar deze drie vissers waren niet zichtbaar geweest totdat ik gijpte

Dat zou ook nog kunnen betekenen dat ondanks je antenne in de masttop, de ontvangst niet in alle richtingen even goed is. Misschien toch iets van reflectie of afscherming in een bepaalde hoek? Het is wel opvallend dat ze alle drie tegelijk tot aan de gijp niet, en daarna wel zichtbaar waren.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 10:18 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 10:17 #1422820

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Ik probeer altijd ruime afstand van vissers te bewaren. Nederlandse vissers, tenminste. (Engelse vissers zijn veel leuker). Of ze nu vissen of niet. Door scha en schand wijs geworden. Geen gedoe en de boom in met de COLREGs :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 10:28 #1422824

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
Hans V schreef :
Maar ben nog wel benieuwd naar wat je bedoelt met 'hadden ze weinig op'. Je kunt altijd (van de standaard regels afwijkende) afspraken maken om elkaar te passeren, maar ik ben wel benieuwd naar hun reactie op jouw doodnormale intentie om koers en vaart te houden.

Ik weet niet precies meer, het was van jamaar mijnheer enzo, en na de eerste kwam de tweede. Ik had net gegijpt, begreep het ook wel. Ik besefte me dat ik met een paar klikjes op mijn stuurautomaat drie bemanningen kennelijk een groot plezier kon doen. Ik ben de rotste ook weer niet, en wat jij zegt, in goed overleg is alles mogelijk. En ik heb geleerd dat ik alvorens te gijpen voortaan wat beter op de AIS ga kijken.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 10:36 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 10:30 #1422826

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Doejong schreef :
Ik probeer altijd ruime afstand van vissers te bewaren. Nederlandse vissers, tenminste. (Engelse vissers zijn veel leuker). Of ze nu vissen of niet. Door scha en schand wijs geworden. Geen gedoe en de boom in met de COLREGs :)

[OT]Als je veilige afstand tot vissersschepen probeert te houden is dat geheel volgens de COLREGs, die hoeven daar niet de boom voor in. ;)

Ben jij ooit aangevaren door een Nederlandse visser terwijl jij je aan de regels hield?

In mijn perceptie wordt er op zee regelmatig uit angst of onbekendheid met het afsprakensysteem geweken door pleziervaart waar dat niet voorgeschreven is en het de situatie voor andere partijen soms alleen maar onvoorspelbaarder maakt.

Maar ik weet natuurlijk niet wat voor vervelende ervaring(en) jij met Nederlandse vissersschepen hebt.[/OT]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 10:37 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 10:38 #1422828

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Hans V schreef :
Ben jij ooit aangevaren door een Nederlandse visser terwijl jij je aan de regels hield?
Ik laat het zover niet komen. Kwestie van goede zeemanschap en ook van lijfsbehoud. Vaak meegemaakt dat er niet werd uitgeweken terwijl dat allang had kunnen en moeten gebeuren.

Het ergste wat er gebeurd is, is een brekende hekgolf aan boord van een Urker visser die toch te dicht bij kwam. Dat was trouwens op de Waddenzee. Mijn enige natte pak die vakantie. Uit de buurt van die Pipo's blijven dus.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 11:56 #1422844

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Orange Sunset schreef :
JotM schreef :
[…]

Ik heb de vraag "Wat moet er bij een zeiljacht uitgerust met een klasse B AIS transponder worden ingesteld bij (SOLAS) "type of ship" : "sailing vessel" (36) of "pleasure craft"(37)?" uitgezet bij AT, ILenT en RWS. Zodra ik antwoorden krijg zal ik ze in dit draadje posten.

Goed idee, ik ben benieuwd naar het antwoord, beredenatie en of ze het met elkaar eens zijn :)

Mocht het antwoord “pleasure craft” zijn dan ben ik benieuwd wanneer je dan “sailing vessel” zou moeten kiezen.

Eerste reactie binnen (AT) (die ik even had gebeld omdat ik van de vraag via het contactformulier geen ontvangstbevestiging had gekregen):
"Daar houden wij ons niet mee bezig en kijken wij niet naar meneer. Daarvoor kunt u zich beter wenden tot andere partijen. ... Ja, aan Rijkswaterstaat vragen is een goed idee. Veel succes."
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS klasse B transpndr en de plaats van de VHF ant 13 sept 2022 13:01 #1422854

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Doejong schreef :
Het ergste wat er gebeurd is, is een brekende hekgolf aan boord van een Urker visser die toch te dicht bij kwam. Dat was trouwens op de Waddenzee. Mijn enige natte pak die vakantie. Uit de buurt van die Pipo's blijven dus.

Hahaha.. Ik heb exact dezelfde ervaring.
Pakweg 30 jaar geleden, maar nog vers in het geheugen.
Op een vrijdagmiddag, op de overgang Blauwe Slenk - Vliestroom. De Urkervloot kwam van zee, varend op rompsnelheid, of misschien wel iets er boven.
Ik zag 'm ruim van tevoren aankomen en gooide de schoten los.
Tegen de tijd dat zijn boeg- en hekgolf me bereikten, was de snelheid er bij mij grotendeels uit.
Eerst ging de boot onder een hoek tussen de 30 en 45 graden omhoog en vervolgens onder zelfde hoek naar beneden.
Er kwam groen water over het voordek, maar het bereikte de kuip uiteindelijk niet. Eenmaal op Terschelling kwam ik erachter dat het voorluikje van de Victoire 22 niet bestand was tegen groen water..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl