Ik vind de impliciete suggestie "mijn AIS-antenne zit op dezelfde hoogte als mijn radarreflector" wel een goede.
Baasklusje schreef :
HotSnail schreef :
Wij hebben de antenne op de zaling gezet (meter of 6 boven water) en dat geeft een heel groot bereik, We liggen in Heeg en we zien schepen tot boven de afsluitdijk. Op zee is de range nog groter, vanaf Roompot volgens mij ongeveer tot aan Den Helder.
Dan heb je volgens mij wel uitzonderlijke condities gehad, want VHF-verbindingen zijn - voor wat ik begrepen heb - in principe "line of sight" verbindingen.
De radio-horizon d
r ligt in theorie op ong 2,22 * wortel(h
antenne), ( d
r in zeemijl, h
antenne in meters )
(oa agv refractie ligt de radio-horizon iets verder dan de zicht-horizon)
Het totale bereik is - uitgezonderd bijzondere radio-condities - dan de som van jouw radio-horizon en die van het andere station. Om een idee van de radio-horizon bij verschillende antenne-hoogtes te krijgen:
hantenne [m] | radio-horizon dr (AIS & radar) [zeemijl] | zicht-horizon [zeemijl] |
1,5 | 2,7 | 2,4 |
2,5 | 3,5 | 2,0 |
4 | 4,4 | 3,9 (brug tender?) |
6 | 5,4 | 4,7 (brug loodsboot?) |
10 | 7,0 | 6,1 |
12 | 7,7 | 6,7 (masttop camera?) |
20 | 9,9 | 8,6 (brug zeeschip?) |
40 | 14 | 12,2 (brug PANAMAX containerschip?) |
Tel maar op.
Een verdere radio-horizon kan best voorkomen, maar omdat dat alleen als gevolg van bijzondere omstandigheden is zou
ik er niet op rekenen.
Bij mijn boot is het verschil in radio-horizon tussen hekstoel (1,5 m -> d
r = 2,7) en masttop (10 m -> d
r = 7,0) 4,3 mijl. Maar vaak zal ik op niet heel veel grotere afstand zichtbaar zijn (mijn radarreflector zit op pakweg 2 m hoogte in de hekstag en ik denk dat toch zeker de bovenste helft van mijn grootzeil zichtbaar moet zijn om een beetje op te vallen), dus wat levert het op (bij een beoogd gebruik op IJsselmeer)?
Als ik nog eens naar zee zou gaan wordt het misschien anders, maar dan wil ik ook m'n radarreflector in de top van de mast, anders ben ik nog niet "zichtbaar".
Weet iemand (Rooie Dirk?) hoeveel verder in de koopvaardij naar AIS wordt gekeken dan het bereik van de radar?