tuur schreef :
(...) De grootste zekerheid die je jezelf kan geven is wéten dat er geen water in je tank zit en er dus geen dieselbacterie kan ontstaan.
Bijkomend voordeel: het doet er niet toe welk middel wel / niet goed werkt. Je hebt het dan niet meer nodig.
Wat zie ik over het hoofd? Niets toch?
Wat je over het hoofd ziet, is dat niet alle dieselpompen hun zaakjes op orde hebben. Ik heb al meerdere keren bij een tankbeurt de nodige geïnfecteerde troep en water binnen gekregen, die gegarandeerd voor ellende zorgen. Ook directe besmettingen met bacteriën en schimmels komen meestal van buiten.
Als je tankniveau tijdens varen op de motor daalt, zuig je lucht naar binnen. Bacteriën en fungi zijn alomtegenwoordig in de atmosfeer, en biomassa vormt een belangrijk aandeel van de totale hoeveelheid organische koolstof aanwezig in lucht (Maser et al., 2000).
Micro-organismen komen in de atmosfeer terecht via allerlei natuurlijke en menselijke activiteiten. Lucht is voor micro-organismen vaak geen groeimedium maar wel een transportmedium. Verspreiding via de lucht is een belangrijk deel van de levenscyclus waarvan vele micro-organismen gebruik maken en is een vorm van actief transport. Fungi (schimmels), die beschikken over complexe mechanismen, maken hier vaak gebruik van. Grote hoeveelheden sporen worden hierbij rechtstreeks in de lucht gelanceerd (Kuske, 2006). Filteren aan de ontluchting heeft technisch gezien geen zin, gezien de deeltjesgrootte. (zie bijlage)