Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gewone diesel vs premium diesel

Gewone diesel vs premium diesel 01 apr 2021 14:27 #1268819

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
@Groom: wie weet
@Sonador: mooi aanbod, ik houd het zeker in gedachten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 07:33 #1277143

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Gisteren weer voor het eerst getankt voor de boot. Ik doe dat altijd aan de pomp met een jerry can. Laatste tijd tank ik voor de auto bij OK, omdat het lekker goedkoop is. Ook maar daar diesel voor boot halen. Blijkt dat ze daar X-Drive Pure verkopen. Dat is een moeilijk woord voor diesel zonder biocomponent.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 09:25 #1277197

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Dat is gewone diesel met additieven. Dat CO2 verhaal er achter is een externe compensatie.
De brandstof is niet te vergelijken met GTL of Neste 100.

Zie ook hun eigen uitleg:

ok.nl/producten/ok-brandstoffen/x-drive/
Laatst bewerkt: 25 apr 2021 09:27 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 09:53 #1277203

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Maar dit draadje gaat toch niet over GTL of CO2-compensatie. Ik geef aan dat je bij OK diesel B0 kan tanken. Meer niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 10:43 #1277221

Hier wordt ook de magneet genoemd die de bacterie groei moet tegen gaan. Dit is voor mij altijd een raadsel gebleven. Wat doet een magneet met bacteriën? Zijn bacteriën ijzerhoudend? Zo ja, dan worden ze aangetrokken door de magneet, en er zo uitgefilterd? Of is dit gewoon variant van een magisch verhaal toedichten aan magneten, zoals bij de magnetiseur en de zo vermaarde Biostabil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 14:35 #1277286

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 720
Het verhaal gaat dat bacterien die door een sterk magneetveld zijn geweest zich niet meer delen.
Een grote brandstofhandelaar waar we indertijd veel contact mee hadden testte regelmatig zijn dieselvoorraad op besmettingen en had na installatie van een (hele grote) magneet in de aanvoerleiding geen besmettingen meer. Op een van de grote pijpenleggers hebben we ook een bacterieprobleem gehad wat na monteren van een magneet in de (diesel, zware stookolie heeft er minder last van) bunkerleiding was opgelost. Op mijn eigen boot (Sole Mini33) heb ik ook al lange tijd een magneet in het aanvoersysteem zitten, zodat via de retourleiding de hele tankinhoud periodiek erdoor gaat. Uiteraard niet bewijsbaar dat het hierdoor komt, maar nog nooit problemen gehad, terwijl ik alles doe wat volgens dit forum niet moet/mag: in de winter halve tank, soms twee jaar, met gewone diesel. Alle soorten gebruikt: premium, GTL en "regular", en het enige verschil wat ik merk is dat GTL inderdaad reukloos is. Qua geluid of (niet) roken merk ik geen enkel verschil!
Ook met de auto, waar ik nauwkeurig het verbruik bij hou (ontspoorde hobby) merk ik geen enkel verschil tussen "premium" en gewone diesel: ondanks wat de olieboeren beweren loopt hij er geen km extra op, dus gewone diesel, momenteel 483000km met common rail, en geheel probleemloos.
En wat de pakkingen betreft: hoeveel zijn dat er: de meeste seals in een motor zitten in het smeeroliesysteem, brandstof is voorfilter, opvoerpomp (bij mij separaat elektrisch), fijnfilter en dan de inspuitpomp, waar de meeste hogedrukafdichtingen uit metaal bestaan. De seals in de filters worden meestal regelmatig vervangen, wat blijft er dan eigenlijk over wat kwaad zou kunnen?
Er zijn vele "wondermiddelen"op de markt, bijna elke dieselfabrikant raadt het gebruik ervan sterk af, en in de offshore hebben we wel eens zo'n middel uitgetest: geen verschil aantoonbaar, alhoewel het er misschien wel was, maar buiten het meetbare gebied.
Het effect van dit soort middelen is voornamelijk pschychologisch.
Het enige wat GTL inderdaad voorheeft is dat het geen aromaten bevat, dat zijn de cyclische koolstofverbindingen die chemisch zeer stabiel zijn, in andere woorden moeilijk te verbranden, en die de geur aan de diesel geven, vandaar hun naam. Dit komt goed tot zijn recht in kachels, minder vervuiling, maar in een dieselmotor zijn de omstandigheden (druk en temperatuur) zodanig dat het verschil hier veel minder een rol speelt: aromaten verbranden ook maar hebben wat meer aandrang nodig.
Om op de magneet terug te komen: in mijn ervaring werkt het, en vergeet de verhalen van "betere verbranding, meer vermogen EN zuiniger (op zich al onzin)". Dat staat op al die wondermiddelen, en als het je gelukkig maakt: ga gerust je gang, evenals de voordelen zijn ook de nadelen moeilijk of niet aantoonbaar, behalve dan de portemonee van de verkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 16:33 #1277329

Dank je voor het delen van je ervaringen Aad. Ik hoorde soortgelijke verhalen via via (jachtclub Veere) van de ex-machinist op het oude autoveer van Vlissingen naar Breskens. Daar scheen het ook naar behoren te werken. Ik ben ook benieuwd of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is....
Laatst bewerkt: 25 apr 2021 16:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 16:39 #1277336

AndreAzuree schreef :
Hier wordt ook de magneet genoemd die de bacterie groei moet tegen gaan. Dit is voor mij altijd een raadsel gebleven. Wat doet een magneet met bacteriën? Zijn bacteriën ijzerhoudend? Zo ja, dan worden ze aangetrokken door de magneet, en er zo uitgefilterd? Of is dit gewoon variant van een magisch verhaal toedichten aan magneten, zoals bij de magnetiseur en de zo vermaarde Biostabil?

Uitleg zie link en het product.
Zelf moet ik deze nog plaatsen.
Maar ik heb al een spoelsystem aan boord.
En mijn brandstof is al jaren oud en werk nog steeds omdat het schoon is.
Zelfs drinkwaard was verbaast over het systeem aan boord van de boot .

ab-marineservice.com/product/d...-van-dieselbacterie/
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 16:48 #1277344

" een sterk magnetisch veld geplaatst om de celwand van de bacterie te beschadigen"

Dit is dus de truc. Ik heb nog geen wetenschappelijk artikel kunnen vinden waarin dit bewezen wordt.
Toch lees ik overal over de toepassingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 25 apr 2021 22:10 #1277486

AndreAzuree schreef :
" een sterk magnetisch veld geplaatst om de celwand van de bacterie te beschadigen"

Dit is dus de truc. Ik heb nog geen wetenschappelijk artikel kunnen vinden waarin dit bewezen wordt.
Toch lees ik overal over de toepassingen.

Als dat zou werken dan is de kans dat menselijke cellen beschadigd raken ook zeer groot.

Ik gooi gewoon een chemisch goedje in de brandstof en zorg dat de tankdop goed ingevet blijft zodat regenwater er niet in komt. Voorkomt bacterievorming. Gewone normale diesel B7 van het auto tankstation.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 apr 2021 22:14 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 00:03 #1277494

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 720
Uit de buurt blijven van luidsprekers dan, en zeker geen telefoon tegen je oor houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 01:30 #1277496

Orange Sunset schreef :
AndreAzuree schreef :
" een sterk magnetisch veld geplaatst om de celwand van de bacterie te beschadigen"

Dit is dus de truc. Ik heb nog geen wetenschappelijk artikel kunnen vinden waarin dit bewezen wordt.
Toch lees ik overal over de toepassingen.

Als dat zou werken dan is de kans dat menselijke cellen beschadigd raken ook zeer groot.

Ik gooi gewoon een chemisch goedje in de brandstof en zorg dat de tankdop goed ingevet blijft zodat regenwater er niet in komt. Voorkomt bacterievorming. Gewone normale diesel B7 van het auto tankstation.

Menselijk cellen sterven en bouwen per dag nieuwe op.
Zo magneet zal dus geen schade aan zoogdieren brengen .
Terwijl bacteriën die maar uit 1 cel bestaat deze niet kan herstelen en dood gaat.

Laten we niet mensen met een bacteriën gaan vergelijken
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 07:44 #1277554

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7613
Ik heb zo'n filter wel eens opengemaakt om te kijken wat er dan wel voor "wonder" inzit.

Alleen een ringvormige magneet. Ik heb al diverse malen voorgesteld een eenvoudige proef te doen met een opstelling zonder het magneetfilter en een met en die met vervuilde diesel wat laten rondpompen.

Dat gebeurt niet. De reden hiervoor is wel duidelijk.

Als je er bij leveranciers vraagt naar de werking dan krijg je de meest vreemde verhalen. Op de Mets: "de bacterie verliest zijn pootjes". Of de gehele Urker kottervloot vaart ermee.

Volvo Penta heeft ze destijds ook nog verkocht.

Overigens die magneetfilters zijn universeel. Je kunt er ook water mee ontharden. Door een vergelijkbare filter om je waterleiding aan te brengen.

Het werkt alleen in je hoofd als je erin gelooft.

Nergens lees je een wetenschappelijk onderzoek hoe het werkt. Het lijkt wel het "aardstralen kastje" van vroeger.

Destijds nog navraag gedaan bij Shell. "Als het zou werken dan zouden wij het ook zeker toepassen" was het antwoord.

Bram
Laatst bewerkt: 26 apr 2021 07:46 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 10:32 #1277603

ja, dit bevestigt mijn vermoedens. Ik heb een half uurtje zitten googlen: er is GEEN wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en dus ook geen bewijs. Dan is het helaas zo dat we moeten aannemen dat er geen werking is, totdat het tegendeel bewezen is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 15:01 #1277674

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
Beetje kort door de bocht als bewijs dat het effect niet zou kunnen bestaan:

Google “knock down magnets effect gasoil thesis” en je vindt nogal wat.
Quick scan:
In ieder geval dat magneten invloed hebben op de fijne verdeling van de bestanddelen hetgeen leidt tot een betere verbranding van de diverse componenten. Ze helpen dus altijd.
Dat magneten van invloed zijn op de groei van organismen.
De combinatie van beide zit er zo op het oog niet direct bij, maar zou zeker aanleiding kunnen zijn voor een hypothese.

Hypotheses worden bedacht op basis van ervaringen, inzicht of gewoon proberen en bij succes vaak al veelvuldig en veel eerder toegepast voordat daartoe bewijs is.

Anders hadden we ook niet mogen varen voordat Archimedes bedacht waarom.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 15:12 #1277676

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Er bestaan patenten voor de-bug, weliswaar Amerikaans (daar kun je alles patenteren zonder bewijs dat het werkt). De DeBug is ontstaan in Nieuw Zeeland, 'uitgevonden' door Lindsay Forrest. Ik heb nog nooit een klinische wetenschappelijke test gezien waar de eventuele werking wordt verklaard. Er zijn wel veel praktische observaties dat het zou werken. Er blijkt ook een EDuropees patent te zijn..

Bijlage:

Bestandsnaam: US5055188p...-bug.pdf
Bestandsgrootte:561 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: EP0268475B...-bug.pdf
Bestandsgrootte:447 KB



Protista = eencellige organismen
Laatst bewerkt: 26 apr 2021 16:06 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 15:23 #1277682

suijkerbuijk schreef :
Orange Sunset schreef :
AndreAzuree schreef :
" een sterk magnetisch veld geplaatst om de celwand van de bacterie te beschadigen"

Dit is dus de truc. Ik heb nog geen wetenschappelijk artikel kunnen vinden waarin dit bewezen wordt.
Toch lees ik overal over de toepassingen.

Als dat zou werken dan is de kans dat menselijke cellen beschadigd raken ook zeer groot.

Ik gooi gewoon een chemisch goedje in de brandstof en zorg dat de tankdop goed ingevet blijft zodat regenwater er niet in komt. Voorkomt bacterievorming. Gewone normale diesel B7 van het auto tankstation.

Menselijk cellen sterven en bouwen per dag nieuwe op.
Zo magneet zal dus geen schade aan zoogdieren brengen .
Terwijl bacteriën die maar uit 1 cel bestaat deze niet kan herstelen en dood gaat.

Laten we niet mensen met een bacteriën gaan vergelijken

Weet je wat celdeling is? Dat is hoe mensen cellen ‘opbouwen’ en bacteriën zich ‘voortplanten’. Vrij vergelijkbaar zelfs... dus als een magneet de bacterie sneller dood dan deze zich kan splitsen dan werkt het wellicht, maar de kans dat het erg schadelijk is voor de mens is dan ook groot. De celdeling van een bacterie is meestal ook korter (zo snel mogelijk) dan de celdeling van mensen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 17:40 #1277739

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
sjoerd1981 schreef :
Goedkope biodiesel is maar 6 maanden houdbaar.

www.gtl.nu/gtl+vervangen+door+nestemy.html

GTL vervangen door NesteMy.

Onbeperkt houdbaar staat nu in de specificaties.

Ik heb de afgelopen jaren vrij weinig diesel verbruikt en er zat nog ca 10 liter gewone diesel in de tank die zeker 4 jaar oud is. Het eenvoudige 7PK Hatz motortje liep er nog wel op maar die diesel heb ik vandaag uit de tank gehaald. Ik ga Nestemy maar eens proberen.
Laatst bewerkt: 26 apr 2021 17:41 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 17:46 #1277741

Booty24 schreef :
Beetje kort door de bocht als bewijs dat het effect niet zou kunnen bestaan:

Google “knock down magnets effect gasoil thesis” en je vindt nogal wat.
Quick scan:
In ieder geval dat magneten invloed hebben op de fijne verdeling van de bestanddelen hetgeen leidt tot een betere verbranding van de diverse componenten. Ze helpen dus altijd.
Dat magneten van invloed zijn op de groei van organismen.
De combinatie van beide zit er zo op het oog niet direct bij, maar zou zeker aanleiding kunnen zijn voor een hypothese.

Hypotheses worden bedacht op basis van ervaringen, inzicht of gewoon proberen en bij succes vaak al veelvuldig en veel eerder toegepast voordat daartoe bewijs is.

Anders hadden we ook niet mogen varen voordat Archimedes bedacht waarom.

Maar wacht even, dat effect wat jij bedoelt is iets anders (en is inderdaad wel onderzocht). Dat gaat over de invloed van magneten op de verbranding, niet op de afbraak van bacteriën. Wat betreft het bacteriedodende effect: dat de hypothese er is, ontken ik niet. Maar het bewijs is er nog niet. Tot die tijd gaan we er dan gemakshalve vanuit dat het effect niet bestaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 17:53 #1277744

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8351
CeesS schreef :
Er bestaan patenten voor de-bug, weliswaar Amerikaans (daar kun je alles patenteren zonder bewijs dat het werkt). De DeBug is ontstaan in Nieuw Zeeland, 'uitgevonden' door Lindsay Forrest. Ik heb nog nooit een klinische wetenschappelijke test gezien waar de eventuele werking wordt verklaard. Er zijn wel veel praktische observaties dat het zou werken. Er blijkt ook een EDuropees patent te zijn..

Bijlage:

Bestandsnaam: US5055188p...-bug.pdf
Bestandsgrootte:561 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: EP0268475B...-bug.pdf
Bestandsgrootte:447 KB



Protista = eencellige organismen

Met alle respect, maar patent zegt niks over de werkzaamheid. Alleen ovet het nieuw zijn van een idee of toepassing.

Overigens, houd ik me ook aan geen enkele regel, behalve dat ik zorg dat de dichtring aan de tank erg dicht is.

Nog geen druppel water in de afscheider, en geen flibbertje zwart in de filters.

Het gaat dus echt niet meteen mis.

Ik kan me wel voorstellen dat als je tank eenmaal besmet is, het lastig is om t er weer uit te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 19:10 #1277775

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7613
Ik ben ook benieuwd naar de verklaring waarom een magnetische ring om je drinkwaterleiding water kan ontkalken. Men maakt daar nog steeds volop reclame voor. Nergens een wetenschappelijk bewijs.

Doen drinkwaterbedrijven dit ook ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 19:29 #1277787

Zonder me te realiseren vroeg ik me af hoe kan het dat ik tot nu toe nog geen enkele vervuiling heb en zie in mn tank.
tank was compleet afgesloten, geen luikje of wat dan ook.

het maakt je nieuwsgierig dus Vetus inspectie luikje er in ???
tot ik in een hoekje naast het filter een potje zag zitten met daarop de term de bug.

denk zal toch niet waar zijn, de vorige eigenaar gebeld, nee nog nooit leeggehaald de tank,
het lijkt er dus op dat het systeem wel degelijk werkt en de bacteriën groei stopt.
twee filters vervangen, klein slangetje er in tot op de bodem, geen enkel spoor.

geen wetenschappelijk bewijs maar wel praktische resultaat, tank was in jaren niet gecleaned.

tis maar een relaas van een systeem wat al even operationeel is en kennelijk niet gevoelig is en de groei tot 0 reduceert.

tank inhoud 100 liter, gaat er gemiddeld per seizoen doorheen.??!!
Laatst bewerkt: 26 apr 2021 19:30 door Fellowschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 19:45 #1277798

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7716
brambo schreef :
Ik ben ook benieuwd naar de verklaring waarom een magnetische ring om je drinkwaterleiding water kan ontkalken. Men maakt daar nog steeds volop reclame voor. Nergens een wetenschappelijk bewijs.

Doen drinkwaterbedrijven dit ook ?

Dat werkt alleen met magnetische kalk.
En ik ken geen magnetische kalk.
Dus het werkt niet.

Net zomin als dieselbacterien last ondervinden van magneten.

Heel veel psuedo wetenschappelijke onzin waar veel in wordt beweerd maar NIETS wordt bewezen.

Als het wel zou werken zou men er niet zo geheimzinnig over doen, en gewoon de werking kunnen bewijzen in laboratorium omstandigheden met een proefopstelling, dit publiceren zodat andere laboratoria de werking onafhankelijk kunnen bevestigen.
Dat dit, nog steeds, niet is gebeurd is een teken aan de wand, dat er van enige echte werking geen sprake is.

Er is een methode die wel werkt, en dat is voorkomen dat er water in je diesel zit.
En als er wel water in is gekomen, die er zo snel mogelijk terug uit halen.
( Dat eruit halen kan bvb met een tampon. Ja raar maar waar. Date werkt wel in is proefondervindelijk snel en duidelijk te bewijzen. Geen moeilijke theorieen maar gewoon voor iedereen duidelijk zichtbaar. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 20:16 #1277811

He Tony2920 tis net als met de Rasp, je vindt het interessant om wat nieuws te horen en onderbouwd te zien met praktische ervaringen de een kiest voor links de ander voor rechts, wil nog niet zeggen dat je zonder zelf iet onderzocht te hebben je bek maar een dauw moet geven. mijn info is voor de geïnteresseerde lezer op het forum

en wonderbaarlijk gebruikten wij ook een tampon maar dan niet voor in de tank maar misschien past ie ook aan de boven kant , de rest is ook al meerdere keren getest en lijkt te werken

truste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 26 apr 2021 20:18 #1277813

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
AndreAzuree schreef :
Booty24 schreef :
Beetje kort door de bocht als bewijs dat het effect niet zou kunnen bestaan:

Google “knock down magnets effect gasoil thesis” en je vindt nogal wat.
Quick scan:
In ieder geval dat magneten invloed hebben op de fijne verdeling van de bestanddelen hetgeen leidt tot een betere verbranding van de diverse componenten. Ze helpen dus altijd.
Dat magneten van invloed zijn op de groei van organismen.
De combinatie van beide zit er zo op het oog niet direct bij, maar zou zeker aanleiding kunnen zijn voor een hypothese.

Hypotheses worden bedacht op basis van ervaringen, inzicht of gewoon proberen en bij succes vaak al veelvuldig en veel eerder toegepast voordat daartoe bewijs is.

Anders hadden we ook niet mogen varen voordat Archimedes bedacht waarom.

Maar wacht even, dat effect wat jij bedoelt is iets anders (en is inderdaad wel onderzocht). Dat gaat over de invloed van magneten op de verbranding, niet op de afbraak van bacteriën. Wat betreft het bacteriedodende effect: dat de hypothese er is, ontken ik niet. Maar het bewijs is er nog niet. Tot die tijd gaan we er dan gemakshalve vanuit dat het effect niet bestaat.

Tot die tijd gaan we er van uit dat we geen wetenschappelijk bewijs gevonden hebben.
Effect is niet afhankelijk van een bewijs. Het is er, al dan niet of een beetje.
Alleen ons begrip stelt prijs op bewijs. De werking niet.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl