Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gewone diesel vs premium diesel

Gewone diesel vs premium diesel 07 mei 2021 13:57 #1282103

martinw schreef :
Ik zal mijn ervaring hier ook delen mbt GTL. Ik gebruik het nu zo'n 3 jaar in mijn Vetus Mitsubishi m 4.14 van 20 jaar oud. Ik ben(was?) er heel enthousiast over. Met name het feit dat er geen enkele diesellucht meer waarneembaar is, is heel plezierig. Maar langzaam maar zeker vond ik toch een paar druppels toenemend tot meerdere druppels onder de motor. Daarom heb ik afgelopen winter de(licht zwetende) rubberslangen vervangen door een goede kwaliteit brandstofslang. Echter het probleem bleef. Daarom heb ik een eerste inspectie laten uitvoeren door een gerenommeerd bedrijf in Stavoren en hun conclusie was lekkage aan de hogedruk brandstofpomp. Waarschijnlijke oorzaak GTL. Nou reikt mijn deskundigheid niet ver genoeg om dit zelf te repareren en over een paar weken gaat hij naar een Vetus dealer voor reparatie. Blijft voor mij de vraag of ik ná reparatie nog GTL blijf gebruiken.

bedankt voor het delen van jouw ervaring! het maakt me wel een beetje zenuwachtig, ik heb een Mitsubishi L2e, uit ongeveer hetzelfde jaar...ik vaar nu een jaar op GTL. Bevalt prima, inderdaad geen enkele diesellucht.
Maar als het tot reparaties gaat leiden, dan moet ik m'n keuze misschien helaas heroverwegen.

Ben benieuwd wat de reparatie inhoudt (en de kosten daarvan zijn..), hoop dat je dit nog wilt terugkoppelen. Waar zit de lekkage eigenlijk exact? vind het wel knap dat je een paar druppels GTL kunt vinden (aangezien het geurloos is, lijkt net water. Heb je vast een hele nette bilge! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 07 mei 2021 14:26 #1282116

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2435
sjoerd1981 schreef :

bedankt voor het delen van jouw ervaring! het maakt me wel een beetje zenuwachtig, ik heb een Mitsubishi L2e, uit ongeveer hetzelfde jaar...ik vaar nu een jaar op GTL. Bevalt prima, inderdaad geen enkele diesellucht.
Maar als het tot reparaties gaat leiden, dan moet ik m'n keuze misschien helaas heroverwegen.

Ben benieuwd wat de reparatie inhoudt (en de kosten daarvan zijn..), hoop dat je dit nog wilt terugkoppelen. Waar zit de lekkage eigenlijk exact? vind het wel knap dat je een paar druppels GTL kunt vinden (aangezien het geurloos is, lijkt net water. Heb je vast een hele nette bilge! :)

Ik kan pas half juni terecht voor reparatie, maar daarna kom ik er op terug. Mijn bilge is gesplitst (in een deel waar de vetgesmeerde schroefasafdichting boven hangt en daar ligt uiteraard altijd wat water. 2e deel van deze bilge is onder de motor en was altijd schoon en kurkdroog. Dan zie je snel dat er wat aan de hand is als het dus nat is. Moet water of brandstof zijn. Dan zijn er altijd een paar verdachten. De opvoerpomp, maar die is droog nadat ik ook alle slangen vernieuwd had. Moest dus wel het hoge druksysteem zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 07 mei 2021 14:41 #1282122

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3747
martinw schreef :
sjoerd1981 schreef :

bedankt voor het delen van jouw ervaring! het maakt me wel een beetje zenuwachtig, ik heb een Mitsubishi L2e, uit ongeveer hetzelfde jaar...ik vaar nu een jaar op GTL. Bevalt prima, inderdaad geen enkele diesellucht.
Maar als het tot reparaties gaat leiden, dan moet ik m'n keuze misschien helaas heroverwegen.

Ben benieuwd wat de reparatie inhoudt (en de kosten daarvan zijn..), hoop dat je dit nog wilt terugkoppelen. Waar zit de lekkage eigenlijk exact? vind het wel knap dat je een paar druppels GTL kunt vinden (aangezien het geurloos is, lijkt net water. Heb je vast een hele nette bilge! :)

Moest dus wel het hoge druksysteem zijn.

Dat moet je kunnen zien. Als daar lekkage is treedt die alleen op met een draaiende motor.
Draaien met de motor, kop in het motorcompartiment,lampje erbij,wc papier erbij en kijken waar dat nat wordt. Dan kun je de Vetus dealer ook exact vertellen waar en wat er gerepareerd moet worden.
Er is trouwen ook nog een traject tussen de tank en de opvoerpomp.
IK kwam er na lang zoeken dat de aftap van het voorfilter lekte. Was alleen te constateren nadat ik er een plastic zakje onder bevestigd had. Ong. 10 a 20 cc per maand.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 15:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 07 mei 2021 19:16 #1282197

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 08 mei 2021 07:31 #1282285

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dit zegt Mercedes over synthetische diesel (XTL/GTL/BTL/HVO) in de huidige motorgeneraties:

De motoren zijn vanaf nu beschikbaar voor alternatieve brandstoffen zoals beschreven in de EN 15940 norm. Omdat de eigenschappen van de nieuwe brandstoffen vergelijkbaar zijn met de huidige fossiele diesel, zijn er geen verdere aanpassingen aan de motoren of randapparatuur nodig. Het injectieproces, de brandstofleidingen en de afdichtingen blijven ongewijzigd. Datzelfde geldt ook voor de intervallen van het verversen van olie en voor het reinigen van het roetfilter. De Mercedes-Benz fabrieksgarantie op deze motoren blijft onveranderd, net als het onderhoud en reparatie procedures. Het gebruik van alternatieve brandstof doet geen concessies aan de prestaties van deze motoren.

edit : uit het Veiligheidsinformatieblad van GTL :

Aanbevolen Materialen : (...)
Gebruik voor containers of containerbekledingen zacht staal, roestvrij staal. Aluminium kan ook gebruikt worden voor toepassingen waarbij het geen onnodig brandgevaar oplevert. Voorbeelden van geschikte stoffen zijn: hogedichtheids polyetheen (HDPE) en Viton (FKM), welke stoffen met name getest zijn op hun verenigbaarheid met dit product. Gebruik met amine-adduct behandelde epoxyverf voor de binnenbekleding van houders. Gebruik grafiet, PTFE, Viton A of Viton B voor afdichtingen en pakkingen.


Bij (zeer) oude motoren heb je grote kans dat er bv O-ringen van NBR gemonteerd zijn. Dat materiaal is zeker niet geschikt voor de huidige B7 dieselsoorten waarin FAME is verwerkt, en wordt dus ook voor GTL afgeraden. Mocht er bij onderhoud aan het brandstofsysteem de noodzaak zijn om O-ringen te vervangen, kies dan voor Viton (=FKM).
Zie bv. o-ring.info/catalog/datasheets...sheet_1589971722.pdf
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 09:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl