I am Roaring schreef :
Hoi Sjoerd,
Ik ben ook pro GTL, het liefsty zou ik dat tanken, maar...... Diesel zorgt ervoor dat seals en andere afdichtingen wat uitzetten in pompen en aansluitingen. GTL laat deze seals niet zwellen. Nu heb ik een pruttel die al 30 jaar op diesel loopt. Als de seals beginnen te slinken wanneer ik overstap naar GTL of HVO is er meer kans op lekkage. Dat houd mij op dit moment nog tegen. Daarnaast is GTL (of HVO) niet altijd lekker verkrijgbaar. En met 700 liter aan boord is met jerrycans tanken niet echt een optie. Maar grootste twijfelpunt blijft toch de leeftijd van de motor in combinatie met slinken van seals...
Goed punt. Het klopt inderdaad dat de afdichtingen in diesel wat kunnen zwellen...
Ik heb voordat ik GTL in m’n Mitsubishi ging gebruiken Drinkwaard (leverancier en inbouwer van onze motor) gebeld. Zij zeiden dat Mitsubishi het officieel niet ondersteunt. Maar uit hun ervaring zeiden ze dat in Mitsubishi’s de pakkingen / afdichtingen er geen last van hebben.
Tot nu toe ook geen lekkages ofzo gezien, dus dat lijkt te kloppen...
Maar je hebt een goed punt, zeker bij oudere motoren is het wel opletten, en eerst navragen of er ervaring is met GTL met jouw motor.
En met 700 liter, tja, dan vaar je wel wat meer dan een klein rondje of haven in/haven uit...
Dan zou ik ook gewoon standaard diesel tanken...