Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gewone diesel vs premium diesel

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 12:29 #1267747

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Er is veel discussie over gewone diesel versus premium diesel. De laatste zou beter voor je motor zijn om dat deze beter reinigt en daardoor zuiniger zou zijn op langere termijn. Wat zijn de ervaringen hiermee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 12:35 #1267750

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
zolang er bio diesel in zit blijft het bagger. en bio diesel zit overal in behalve in GTL en vergelijkbare producten. Gebruik de zoekfunctie en je hebt een paar avonden leesplezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 12:43 #1267751

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Premium diesels zoals? Meestal hebben die en toevoeging van een deel XTL. Dat soort brandstof reinigt niet beter, maar is gewoon minder vies.

Zoek even op XTL, da's de verzamelnaam voor brandstoffen als GTL en HVO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 13:48 #1267777

Gtl tanken.
En als dat niet kan zal ik gewoon voor premium gaan
Daar zit minder biodiesel in.

De bedrag is verschil to klein dus waarom op een klein beetje extra kosten.

Denk niet dat jij net als ik 350l diesel tank bezit.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 15:28 #1267818

Alternatieve dieselsoorten zijn vooral een self fulfilling prophecy die door fora als dit aan blijft gezwengeld. Onze antieke motortjes lopen fantastisch op normale, goedkope diesel...

Voelt wel goed verder, je motor vertroetelen! Geef haar een schone doek met remmenreiniger, krijg je ook een heerlijk gevoel van ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 16:21 #1267836

Ze lopen prima op goedkope bio-diesel, dat klopt.

Lang stilstaan met goedkope bio-diesel vinden ze wat minder leuk...

En als je graag de vertrouwde dieselgeur ruikt in je boot/ tijdens het varen, dan vooral goedkope diesel blijven tanken!

Ik vaar zo veel mogelijk op GTL. Te veel voordelen als je te weinig motoruren maakt... (als je echt honderden liters diesel verstookt per jaar dan snap ik het wel dat je goedkope diesel neemt.... maar voor de 50 a 70 motoruren die ik per jaar vaar maken de kosten voor GTL niet zoveel uit...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 16:52 #1267851

sjoerd1981 schreef :
Ze lopen prima op goedkope bio-diesel, dat klopt.

Lang stilstaan met goedkope bio-diesel vinden ze wat minder leuk...

En als je graag de vertrouwde dieselgeur ruikt in je boot/ tijdens het varen, dan vooral goedkope diesel blijven tanken!

Ik vaar zo veel mogelijk op GTL. Te veel voordelen als je te weinig motoruren maakt... (als je echt honderden liters diesel verstookt per jaar dan snap ik het wel dat je goedkope diesel neemt.... maar voor de 50 a 70 motoruren die ik per jaar vaar maken de kosten voor GTL niet zoveel uit...)

Inderdaad. :)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 16:53 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 18:13 #1267888

Sinds 2014 gebruik ik premium diesel in mijn 3GM30F (en 2,5 ml Grotamar 71 per 10l diesel). Met deze diesel "rookt" de motor minder, met minder stank en loopt hij mooier. En sindsdien zijn alle filters na een seizoen gebruik en een winterstilstand altijd brandschoon.
De diesel haal ik in jerrycans bij de reguliere pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 18:49 #1267907

Ik ruik nooit diesel aan boord... Op welke manier “niet leuk”? Mijn (vandaag verkocht...) 25 jaar oude MD2020 doet het prima op goedkope diesel met biocomponent. Als je motor rookt wordt het tijd de verstuivers na te laten kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 21:08 #1267959

Goedkope biodiesel is maar 6 maanden houdbaar.
Dus langer in de tank vind je motor niet leuk (na de winter bijvoorbeeld).
Dat was de hoofreden voor mij om GTL te kiezen. Gewoon lekker opvaren, en in de winter brandstof gewoon in de tank laten.

Als je echt heel netjes bent met brandstoffilter wissel, en met tanken ruik je inderdaad geen diesel binnen, dat neem ik best van je aan. Maar als je 1 keer een klein beetje morst...
Persoonlijk vind ik het heel fijn dat GTL geurloos is.

De verbranding is ook schoner, met lagere lokale emissies van schadelijke zaken in de uitlaatgassen. Simpel gezegd, de dieselstank heb je niet. Ik heb het niet over rook, dan is er inderdaad iets niet goed (verstuivers / zuigerveren ofzo, dat los je met GTL ook niet op)
Brandt maar eens een tijdje GTL in een webasto dieselverwarming, de vervuiling is veel minder...

Maargoed, ik ga niet beweren dat over het algemeen biodiesel slecht is voor je motor, dat is natuurlijk niet zo... maar jouw bewering dat het “alleen voor het gevoel is” vind ik een beetje kort door de bocht...Er zijn zeker wel voordelen, aan een ieder persoonlijk of ze die waarderen of overbodig vinden.
Beste test is het te proberen, ik heb op beide gevaren, met duidelijke voorkeur voor gtl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 21:12 #1267964

Goede punten, ieder zijn ding ook wel inderdaad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 29 mrt 2021 21:49 #1267987

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik doe altijd een dopje of 3 olie bij de diesel, vinden onze oude dieselmoteren, en vooral de pomp wel fijn.

In de praktijk gaat ook biodiesel wel langer mee dan 6 maanden hoor.
Helemaal als je er een toevoeging/additief bij doet.
Voor mij wegen de voordelen van GTL niet op tegen de nadelen, ieder zijn ding.
Maar de huidige diesel moet niet slechter gaan worden ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 06:02 #1268011

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Sjoerd,

Je schrijft dat normale diesel 6 maanden houdbaar is. Wat gebeurt er na die tijd met de diesel?

En die toevoegingen, waarom worden die niet standaard door de dieselleveranciers bijgemixed?

Waarschijnlijk stomme vragen, maar ik wil niet onwetend blijven ;)

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 07:05 #1268029

sjoerd1981 schreef :
Goedkope biodiesel is maar 6 maanden houdbaar.
Dus langer in de tank vind je motor niet leuk (na de winter bijvoorbeeld).
Dat was de hoofreden voor mij om GTL te kiezen. Gewoon lekker opvaren, en in de winter brandstof gewoon in de tank laten.

Als je echt heel netjes bent met brandstoffilter wissel, en met tanken ruik je inderdaad geen diesel binnen, dat neem ik best van je aan. Maar als je 1 keer een klein beetje morst...
Persoonlijk vind ik het heel fijn dat GTL geurloos is.

De verbranding is ook schoner, met lagere lokale emissies van schadelijke zaken in de uitlaatgassen. Simpel gezegd, de dieselstank heb je niet. Ik heb het niet over rook, dan is er inderdaad iets niet goed (verstuivers / zuigerveren ofzo, dat los je met GTL ook niet op)
Brandt maar eens een tijdje GTL in een webasto dieselverwarming, de vervuiling is veel minder...

Maargoed, ik ga niet beweren dat over het algemeen biodiesel slecht is voor je motor, dat is natuurlijk niet zo... maar jouw bewering dat het “alleen voor het gevoel is” vind ik een beetje kort door de bocht...Er zijn zeker wel voordelen, aan een ieder persoonlijk of ze die waarderen of overbodig vinden.
Beste test is het te proberen, ik heb op beide gevaren, met duidelijke voorkeur voor gtl.

Hoi Sjoerd,

Ik ben ook pro GTL, het liefsty zou ik dat tanken, maar...... Diesel zorgt ervoor dat seals en andere afdichtingen wat uitzetten in pompen en aansluitingen. GTL laat deze seals niet zwellen. Nu heb ik een pruttel die al 30 jaar op diesel loopt. Als de seals beginnen te slinken wanneer ik overstap naar GTL of HVO is er meer kans op lekkage. Dat houd mij op dit moment nog tegen. Daarnaast is GTL (of HVO) niet altijd lekker verkrijgbaar. En met 700 liter aan boord is met jerrycans tanken niet echt een optie. Maar grootste twijfelpunt blijft toch de leeftijd van de motor in combinatie met slinken van seals...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 07:15 #1268030

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Wij varen nu 2 seizoenen op GTL, gemiddeld zo’n 1400 nm per seizoen. Van zweten of lekkage van de motor, een Yanmar 48 PK, is geen sprake tot nog toe. De motor loopt veel en veel mooier op GTL, rookt niet en de olie is nog net zo blank als het er nieuw ingekomen is. De olie is Eurol 15 W40 speciaal voor scheepsdiesels, milieu vriendelijker voor zover men dat zeggen kan. Voor mij alleen nog maar GTL.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 11:40 #1268121

Jurrien schreef :
Sjoerd,

Je schrijft dat normale diesel 6 maanden houdbaar is. Wat gebeurt er na die tijd met de diesel?

En die toevoegingen, waarom worden die niet standaard door de dieselleveranciers bijgemixed?

Waarschijnlijk stomme vragen, maar ik wil niet onwetend blijven ;)

Groet, Jurriën

Bio bacteria kan je krijgen.
Kan je oplossen door je tanks tot aan de nok te vullen zodat .
Of door rond te pompen door filters en magneten waar de bacterie dood van gaan.
Dit systeem zit bij mijn aanbood .

Het is simpel bio brandstof kan bacteriën onstaan door de waterlijn.
Dat komt door de natuurlijke olie die ze bijvoegen in de biobrandstof.

Dit geld ook voor benzine met E10.
Die trek water uit de lucht naar je tank via de ontluchting.
Er.komt dus steeds meer water bij je brandstof.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 13:02 #1268141

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
in principe:
- ALLE diesel bevat 7% FAME/biobrandstof, dus ook de zgn premium brandstoffen.
- Premium brandstoffen bevatten daarnaast vaak nog een magische mix met geheime additieven
- GTL is geen gewone diesel maar een brandstof die uit gas is gemaakt en bevat geen biodiesel.
- Diesel gaat inderdaad veel minder lang mee dan vroeger.

Maar GTL, Biodiesel en gewone diesel kunnen allemaal bacterien huisvesten die leven op de grenslaag van water en brandstof en daar de boel goed kunnen verzieken. Dat biodiesel daarbij wat hygroscopischer is helpt niet echt. dus de enige remedie is het brandstofsysteem watervrij te houden en eventueel iets van grotamar bij te mengen. en de tank regelmatig aftappen onderuit als dat kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 18:42 #1268236

HPV schreef :
in principe:
- ALLE diesel bevat 7% FAME/biobrandstof, dus ook de zgn premium brandstoffen.
- Premium brandstoffen bevatten daarnaast vaak nog een magische mix met geheime additieven
- GTL is geen gewone diesel maar een brandstof die uit gas is gemaakt en bevat geen biodiesel.
- Diesel gaat inderdaad veel minder lang mee dan vroeger.

Maar GTL, Biodiesel en gewone diesel kunnen allemaal bacterien huisvesten die leven op de grenslaag van water en brandstof en daar de boel goed kunnen verzieken. Dat biodiesel daarbij wat hygroscopischer is helpt niet echt. dus de enige remedie is het brandstofsysteem watervrij te houden en eventueel iets van grotamar bij te mengen. en de tank regelmatig aftappen onderuit als dat kan.


Daarom ook rond pompen door de filters heen
Waaronder de waterafscheider en de magneet spoel.
Elke brandstof tank bezit ontluchting systeem dus kan er extra water aangetrokken worden.

Moeilijk maken is het niet .
Gewoon onder aan de tank een tap maken met een slang en dan door de filters heen terug de tank in van boven af via een losse brandstof pomp.
Als de boot lang heeft stil gestaan filter je de boel eerst voor je gaat varen.
Beter de smurrie in die filters .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 20:12 #1268301

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Beste Eric,

Wij hebben sinds het kon Gtl getankt nu HVO100. Geurloos en je hoeft je geen zorgen te maken dat het wat langer in je tank zit. Als jij niks veranderd bent dan zeil je meer dan je op de motor vaart dus mogelijk dat het bij jou nrt als bij ons wel een een jaar blijft zitten.

Groet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 30 mrt 2021 20:37 #1268313

I am Roaring schreef :

Hoi Sjoerd,

Ik ben ook pro GTL, het liefsty zou ik dat tanken, maar...... Diesel zorgt ervoor dat seals en andere afdichtingen wat uitzetten in pompen en aansluitingen. GTL laat deze seals niet zwellen. Nu heb ik een pruttel die al 30 jaar op diesel loopt. Als de seals beginnen te slinken wanneer ik overstap naar GTL of HVO is er meer kans op lekkage. Dat houd mij op dit moment nog tegen. Daarnaast is GTL (of HVO) niet altijd lekker verkrijgbaar. En met 700 liter aan boord is met jerrycans tanken niet echt een optie. Maar grootste twijfelpunt blijft toch de leeftijd van de motor in combinatie met slinken van seals...

Goed punt. Het klopt inderdaad dat de afdichtingen in diesel wat kunnen zwellen...

Ik heb voordat ik GTL in m’n Mitsubishi ging gebruiken Drinkwaard (leverancier en inbouwer van onze motor) gebeld. Zij zeiden dat Mitsubishi het officieel niet ondersteunt. Maar uit hun ervaring zeiden ze dat in Mitsubishi’s de pakkingen / afdichtingen er geen last van hebben.
Tot nu toe ook geen lekkages ofzo gezien, dus dat lijkt te kloppen...

Maar je hebt een goed punt, zeker bij oudere motoren is het wel opletten, en eerst navragen of er ervaring is met GTL met jouw motor.

En met 700 liter, tja, dan vaar je wel wat meer dan een klein rondje of haven in/haven uit...
Dan zou ik ook gewoon standaard diesel tanken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 31 mrt 2021 18:17 #1268562

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
groom schreef :
Beste Eric,

Wij hebben sinds het kon Gtl getankt nu HVO100. Geurloos en je hoeft je geen zorgen te maken dat het wat langer in je tank zit. Als jij niks veranderd bent dan zeil je meer dan je op de motor vaart dus mogelijk dat het bij jou nrt als bij ons wel een een jaar blijft zitten.

Groet,

Geert

Ik zeil momenteel helemaal niet meer Geert, de Wallaby heeft een nieuwe eigenaar. Maar het interesseert me nog wel dat diesel verhaal, ook mede voor mijn auto (diesel), maar ook vanwege allerlei verhalen omtrent dit soort brandstoffen. Ben daarom ook wel benieuwd wat de ervaringen hier zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 31 mrt 2021 19:27 #1268585

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Bij ons enkel positief. 3YM20 doet het er al bijna 10 jaar prima op en daar het me wwl wil gebeuren dat ik het brandstoffilter per abuis laat vallen bij het wisselen is dat, geur technisch, nu ook niet meer een probleem. ;)
En als je voor HVO gaat dan alleen de HVO100 dan heb je "plantaardige" GTL.

p.s. mis je de mooie Wallaby al?
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 19:28 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 01 apr 2021 06:46 #1268662

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
groom schreef :
p.s. mis je de mooie Wallaby al?

Soms wel, maar ik heb rust gevonden in andere hobbies en het ook vooral thuis zijn. Iets wat ik vele jaren niet gedaan heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 01 apr 2021 12:49 #1268767

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Wallaby schreef :
groom schreef :
p.s. mis je de mooie Wallaby al?

Soms wel, maar ik heb rust gevonden in andere hobbies en het ook vooral thuis zijn. Iets wat ik vele jaren niet gedaan heb.

Dus over een paar jaar zien we je weer op get water ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone diesel vs premium diesel 01 apr 2021 13:45 #1268792

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Nou, wallaby, mocht je eens sterk de behoefte hebben om te gaan zeilen.
Dan mag je wel een middagje met mij mee hoor, doe maar een mail of een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl