holrobert schreef :
Hangt ervan af wat je 'kosten' noemt:
Als je slijtage en reparaties meerekent meer dan wegtransport in ieder geval. Zuid Spanje is 1500 mijl zeilen als alles bezeild is, dat is voor de gemiddelde Nederlandse zeiler al snel 1 tot 2 seizoenen varen, dus reken op dezelfde slijtage (zeilen, motoruren, lopend want, lagering, fornuis, lieren, pompen, etc.etc.).
Als je dat weglaat, is het nog steeds erg afhankelijk van of je extra uitrusting nodig hebt, of je alleen een schipper betaald die ervan moet leven of een die dit als betaalde hobby doet, of je ook zijn/haar crew moet betalen. Hoe luxe er terug gereisd mag worden, en nog wat.
Grove schatting naar bv Malaga:
1500 mijl varen, 15 vaardagen, 5 dagen voorbereiding, 5 dagen wachten dus zeg 25 dagen werk a 250 euro p/d voor de schipper (gematigd tarief en lange tocht dus wel wat korting op het dagtarief te verwachten) (6250 euro). Crew is vrijwilliger/onbetaalde opstapper. Vliegtickets terug en vervoer van en naar vliegveld, pak m beet 200 euro pp (600 euro) je kan niet vooraf boeken want je weet niet precies wanneer je aankomt dus voor een paar tientjes met Transavia zit er niet in. Proviand 20 dagen a 40 euro (800 euro). Diesel voor pak m beet 50 motoruren a 3l/uur (totaal 250 euro). Wat havengelden voor het wachten 5 x 40 euro. Nog een bonus voor de schipper voor behouden aankomen en een lekker diner met de crew: 650 eur.
Dus grove schatting: 6250 euro voor de delivery schipper, en nog 2600 euro aan bijkomende vaarkosten, zonder dus slijtage, reparaties en eventuele extra aan te kopen of the huren uitrusting, kaarten, etc.
Neem nog mee dat door omstandigheden de delivery langer kan duren en afhankelijk van daarover gemaakt afspraken dus ook duurder kan uitpakken. Wegtransport is zekerder zowel in tijdlijnen als in kosten.
Ben wel benieuwd naar Lamavare zijn inschatting ook.
Dank voor het uitzoeken, had er nooit aan gerekend, maar had wel verwacht dat delivery niet veel goedkoper zou zijn dan wegtransport.