De belangrijkste tip op het examen is ; rustig lezen je hebt echt tijd voldoende !
De meest gemaakte instinker is in de vraagstelling ; zo wordt er gevraagd wie heeft er "voorrang" maar wie wijkt er vervolgens.
Let ook goed op met het mederwerking verlangen en plots zetten ze bord B9 er neer , let daarop!
Kijk ook goed WAT ze vragen BPR of RPR !!!!!! Als je later VB2 gaat doen is het 85% vragen over het SRW en 2 a 3 vragen BRP en dan met name de wat moeilijkere vragen .
Brughoogtes krijg je maar een paar vragen over , maar teken ze uit het hoofd uitrekenen is geen goede tip. De waterlijn is de spreeekwoordelijke lat. Stijgt het water dan gaat de lat omhoog dus onder de lat meer diepgang maar tussen de lat en de brug minder ruimte en omgekeerd .
Maak eerst een tekening bodem (lijn) Kanaalpijl (lijn) en brug (lijn ) nu weet je de diepte , en de onderdoorvaart hoogte , lees nu af op de peilschaal wat de situatie is water gestegen is het dieper maar is de doorvaarthoogte minder , is het water gezakt is de diepte minder maar de doorvaarthoogte groter .
Zakt het water met bijvoorbeeld 2 dm is de diepte afgenomen met ook 2 dm maar is de doorvaart hoogte met 2 dm meer geworden.
Recent wordt er ineens weer een vraag gesteld hoeveel sattelieten heb je nodig voor een positie en een hoogte bij een GPS .
Geluidseinen , vooral de borden waterski gebeid en hardvaar gebied goed doornemen , betonning stelsel goed doornemen en de richting ervan , deze vragen krijg je gegarandeerd ! Dus ook de Cardinalen en de top tekens .
Je kunt ook meerdere examens oefenen op vaarbewijzen . nl van vaarschool albatros , niet gratis maar wel het dichtste bij de CBR examens met uitleg , kost een paar euro maar zijn het meer dan waard.
Succes !